Honda MSX125

volgende week is in Beerse (bij Turnhout) een zgn. drag and shine evenement, georganiseerd door 4sct.be. Ik denk dat ik daar wel naar toe ga, als het droog weer is.
Lijkt me een gezellig evenement! MSX op de aanhanger. Ik vind het net iets te ver om te rijden.

30310936mv.png
 

Ziet er tof uit, ik zet het in de agenda. Maar wel wat ver vanuit Nijmegen. Ik wacht het nog even af.

Wat betreft mijn 'zoekend' voorwiel: de balhoofdlagers zaten te strak en die zijn nu goed afgesteld, maar m.i. is het probleem nog niet weg. Misschien heeft het iets te maken met de grotere achterband die ik er op heb liggen, maar die lijkt niet bol te staan (te breed voor de velg).

De 4000km komen in zicht en de bijbehorende beurt daarbij ook. Wat ik frapant vind is dat de ketting nu al 'op' is, ondanks regelmatig smeren. Volgens de garage is dat normaal voor deze ketting, maar ben benieuwd wanneer jullie ketting aan vervanging toe was. Voor nu ga ik voor een ketting met O-ringen in plaats van de standaard ketting die erop zit.

Heeft iemand al remblokken moeten wisselen? Mijn remvloeistof is al redelijk wat gezakt en heb het gevoel dat mijn motortje wel erg hard slijt... Of heeft Honda gewoon het allergoedkoopste erop gelegd en was dit te verwachten?
 
zo dat evenement lijkt me wel wat hoor mss ook effe kijkje gaan nemen volgend weekend
maar ik heb er vandaag al een productief dagje opzitten nog nooit gedaan bij een 4 takt maar dankzij youtube is dit dik in orde gekomen mede door wel een beetje handig te zijn ook ;-)

30314322ry.jpg


30314324am.jpg


30314326tm.jpg


30314328gv.jpg


30314330id.jpg
 
idd een big bore kit met oliekoeler :-)
vanwaar de keuze , mja gewoon wat meer koppel onderin dus trekt wat beter op vind ik net iets fijner
is de kitaco kit : cilinder met andere injector , nokkenas en imap 2 alsook de olie koeler

ik dacht ipv enkel de cilinder of nokkenas te veranderen om iets meer trekkracht te hebben het beter in een keer tegoei te doen met een complete kit
dit was dan wel wat duurder als enkel de cilinder of zo maar alles in een keer als kit is nog altijd goedkoper als met de beetjes te veranderen dan de onderdelen appart

nu hopelijk nog wat mooi ( droog ) weer dat ik hem wat kan inrijden
 
Zoooo...dan kun je echt wel een beetje sleutelen! Mijn complimenten!

Zou leuk zijn als we mekaar volgende week zouden kunnen zien in Beerse. Jouw bike is natuurlijk heel herkenbaar Polleke dat kan niet missen. Mijn bike is wit met een hoge GPR-uitlaat. Daar zullen er ook niet veel van zijn....denk ik zo.
 
bedankt louis :-)
mja bij mijn eigen auto doe ik het onderhoud ook hoor .... en van de vrouw 3 jaar terug haar fordje toen binnen gedaan in de garage groot onderhoud en distriebutie set .... zou 700 euro kosten tot we deze zijn gaan halen .... factuurtje van 1300 euro waarvan 700 euro aan werkuren ????
haar volgende auto peugeot had dezelfde motor en heb ik alles zelf gedaan , dagje verlof 300 euro ongeveer aan onderdelen vond ik net iets beter als opnieuw +- 1300 euro hoor
ik zou zeggen aldoende leert men zal mss wel op gemakkelijkere manieren kunnen maar tot hier toe reeds 7 keer distriebutie bij autos vervangen enz maar een plus punt zoals bij mijn msx ik sleutel wel eens graag :-) dan kruip ik rustig in de garage
nu ivm beerse dat zal in mijn geval veel van het weer afhangen want als ik ga is het van bij ons thuis tot beerse met de msx moet nog inrijden en das toch al een mooi tripje ;-)

aja en mijn msx is ook als witte uit de winkel gerold :-)
 
Ik zit zelf te kijken om die van mij SuperStock te maken. Dan blijft hij 125cc, maar krijgt hij 10,5 kw/14pk. in plaats van 6kw/9pk.
Hij heeft dan alleen geen cold start, wil ik dat wel dan zal ik ook aan de bedrading moeten zitten vanwege een andere ECU/ECM en dat is voor mij even de grootste drempel. Het blokje uit elkaar halen, de cilinder, zuiger en cilinderkop vervangen is niet echt een probleem, maar om in de draadjes te knippen en weer te linken.....

Maar gaaf dat je het gedaan hebt Polleke. Is het de Kitaco 164cc? En inderdaad als je bigbore gaat kan je het allerbeste een cooler er op zetten. Hier ga je geen spijt van krijgen. Ik ben benieuwd hoe het verder gaat. Of je tegen probleempjes aanloopt als engine knock en dergelijke.

De crash van mijn vriendin wil ik binnenkort gaan uploaden nadat mijn Pinksterweekend filmpjes op de MSX online staan.
 
hey kevin
het is niet de 164 cc kit hoor maar de 181 cc ;-)
nu via via had ik het scheme gevonden om de imap aan te sluiten
gewoon de juiste kleuren van het schema volgen en alles is oke
nu de eerste 200km staan er op zonder probleem dus hopen dat het zo blijft
hij is wel veel sterker onderin
grts
 
Het was een geslaagde drag and shine gisteren in Beerse. We hebben een leuke toerrit gedaan en ik heb me er over verbaasd dat er zo veel belangstelling is voor de mini-bike scène in België.
Veel zwaar opgevoerde Honda Monkeys en ook een flink aantal MSX-en gezien. Ook de drag-races: leuk om te zien!

Een paar plaatjes:

30393198dz.jpg


30393199ny.jpg


30393200js.jpg


30393201cx.jpg


Op de onderste foto: de 2 bikes van Polleke MSX en Cardiobiker gebroederlijk naast elkaar.

30393202pz.jpg
 
Jep ben er ook geweest 😜😜😜
En met een beker naar huis gegaan van msx categorie 3 de prijs
De 1 ste was een compleet aangepaste msx van de Engelsman die was echt netjes
De 2 de was van Claus was een drag msx
De 3de was de mijne .... 1 ste meeting en direct prijs was wel leuk
 
Gefeliciteerd! Heb je die prijs vanwege de mods?

Ik ga morgen naar de MFMM in Arnhem met de MSX, komn ik daar nog mensen tegen?
 
Het is al weer eventjes stil hier, ik heb laatst de gok genomen om toch met de msx de snelweg te pakken. Een betere keuze had ik niet kunnen maken. Ik rijd tegenwoordig 80km woon-werk verkeer (enkele rit) en mijn diversion was naar de garage. De keuze was aansluiten met het blik of op de msx. Met het kleinere tandwiel haalde ik de 100 slechts af en toe maar op het stuk dat ik rijd (voornamelijk 3 of meerbaanswegen) was het erg goed te doen. Het snelheidsverschil tussen de verschillende banen was door de hoeveelheid erg goed te doen en ik kon gewoon op de middelste baan meekomen. (Niemand rijdt netjes 100 op zijn teller, meestal trager rond de spits, laat staan 100 op de gps)

Op de terugweg veel duimpjes omhoog en positieve reacties op de a2. Ik aarzel niet meer om nog eens een lang stuk op de snelweg te rijden met de msx en ben er nóg meer van overtuigd dat dit motortje geschikt is voor ál de avontuur(tjes) die je er mee wil beleven.
 
Ook in Spanje (ben op dit moment in Marbella) geen probleem op de secundaire wegen. Kom goed met het verkeer mee en geen problemen met de koeling.
 
Je komt op vakantie bijzondere mensen tegen: Hier op de camping bij Malaga heb ik een fransman met een honda MSX ontmoet van 2017. Met ABS ! Dat schijnt in Frankrijk verplicht te zijn. De volgende dag kwam ik heb weer tegen: in de bergen onderuit gegaan met slechts 30 km/u. Diverse schaafwonden en veel pijn. De schade aan de MSX viel gelukkig mee.
Toen ik ging kijken, bleken er dus ook die goedkope chinese bandjes onder te zitten.
 
Ja, de standaard banden zijn echt gevaarlijk, zeker als het vochtig/nat is. Wat betreft ABS: met de invoering van de nieuwer EURO4 norm in heel Europa moet op alle nieuw geleverde modellen motoren ABS aanwezig zijn, zo ook voor de msx. Gelukkig valt de schade mee, fijne vakantie verder nog!
 
Hallo allemaal, ben nieuw hier. Krijg volgende week m'n MSX125SF (nieuwe model). Lees hierboven dat de standaard banden gevaarlijk zijn? Zijn er nog andere zaken die aandacht nodig hebben?
 
Hoi 015msx, gefeliciteerd! Op het oude model zijn de banden standaard erg glad als het geregend heeft, voor het nieuwe model zitten er geen Vee Rubbers meer onder maar die banden zijn niet veel beter naar wat ik heb gehoord. Mijn advies is om nog voor je de eerste kilometers maakt er nieuw onder te laten zetten, zeker gezien het weer in Nederland op dit moment.
Verder is er weinig echt noodzaak om te veranderen, bandenspanning goed bijhouden is het belangrijkst en na de eerste 1000km in ieder geval de olie wisselen. De remmen zijn voldoende maar schijnen een stuk beter te voelen met staalomvlochten leidingen (heb ik nog niet gedaan), voornamelijk de achterrem werkt hierdoor beter, maar aangezien je 90% remt met voor laat ik die waarschijnlijk voor wat het is. De ketting die erop zat bij mij ging niet veel langer dan 3000km mee bij mij, belangrijk is deze goed te smeren omdat de originele geen O-ringen heeft.
Ik ben benieuwd naar hoe die eruit ziet!

Er wordt in delen van het land inmiddels ook weer gestrooid dus smeer/spuit de motor ook in met een corrosieremmer als je van plan bent veel te gaan rijden (ook als je niet veel gaat rijden!)
 
Welkom 015msx! Heeft jouw Honda ook ABS?

Zoals gezegd: ik ben net terug van vakantie in Spanje en Portugal. Ruim 10 weken onderweg geweest met de camper en mijn MSX op de aanhanger. Onderweg kwam ik een fransman tegen ook met een MSX en dan zoek je kontakt natuurlijk. Daar had hij in dit geval niet zoveel behoefte aan, dus verder dan paar korte gesprekjes kwam het niet.
Ook hij was onderuit gegaan met zijn MSX en die goedkope bandjes er op, ondanks ABS.
Ik moet zeggen: ik heb prima gereden met de Honda. Hij rijdt prima in de bergen en wil best omhoog. Ik heb héél steile weggetjes gereden in Spanje.

Hier een plaatje uit Portugal:
31188912ts.jpg
 
Heel gaaf 015msx ik vind de nieuwe styling toch ook echt wel tof en stoer. Elke keer dat ik hem bij de dealer zie staan blijf ik er toch wel even naar kijken. Al wat leuke kilometers mee kunnen maken?

Ook heel tof Cardiobiker. Een msx op de aanhanger lijkt mij ook wel heel erg leuk. Krijg je hem iedergeval altijd wel thuis haha. Bergen rijden met de MSX is hartstikke leuk. De bergen in Duitsland waren ook heel erg leuk om te rijden.

Mijn msx staat nu bij mij in de tuin en heb er brembo remmen met stalen remleidingen voor gekocht. De remmen zijn opeens heel erg achteruitgegaan. We hebben een heleboel uitgesloten waar het aan kon liggen en toen heb ik maar besloten om het gelijk goed te doen. Wordt de allereerste keer dat ik met remmen ga kloten dus ben benieuwd.

Heb ook een kitaco clutchcover en nog wat dingetjes gekocht.
 
Mooi Roelof! Dan hoef je straks dus ook dat olie-centrifuge ding niet meer schoon te maken en heb je een normaal 'oliefilter'.
Denk er bij de stalen remleidingen om, dat je een goede momentsleutel gebruikt om de banjo bouten vast te zetten: stalen banjobouten max 11Nm Alu banjobouten 8-9Nm.
Ik heb 10-tallen van die setjes gemonteerd voor de Suzuki's. Dan moest je ook nog rekening houden met fijne of normale schroefdraad.
 
Terug
Bovenaan Onderaan