Vietnam Deel 2

Vietnam’s first observatory to open late September

Nha Trang Observatory is a significant component of a bigger project called the Vietnam National Satellite Center

full

People at a theater with six projectors to help them learn about space at the Nha Trang Observatory. Photo: Tuoi Tre

A Nha Trang-based observatory, the first of its kind in Vietnam, is ready to begin operating later this month, enhancing the country’s astronomical research capacity and adding a new attraction to the beach city.

The Nha Trang Observatory, located on Hon Chong (Husband Islet) in Nha Trang, the capital of Khanh Hoa Province, will host physics and astronomy research, teaching and training, as well as astronomical knowledge sharing sessions for the community.

“The facility will open a new chapter in Vietnamese astronomical research, and become a new destination for tourists when they visit the beach,” Dr. Nguyen Thi Hoang Anh, deputy director of the observatory, said.

The facility was developed by the Vietnam National Space Center in 2014. It is the largest component of a bigger project called the Vietnam National Satellite Center, the largest scientific project ever launched in the Southeast Asian country. The most important equipment at the Nha Trang Observatory is a giant telescope produced by Italian firm MARCON. MARCON’s experts are in Vietnam to transfer technology to the Vietnamese staff at the observatory.

The telescope can be used to observe the galaxy, search for astronomical objects near Earth, study the stars or research the atmosphere. “The observatory will begin official operations by the end of September,” Dr. Anh said.

full

Students from Nha Trang University listen to an introduction of the observatory

full

Italian experts install equipment at the observatory

full

Dr. Nguyen Thi Hoang Anh (left) and her colleagues work at the observatory



Bron: TEMPLATE | HOME


Vanuit waarneemstandpunt begrijp ik de plaats niet helemaal: de lichtkoepel van Nha Trang is behoorlijk groot. Als toeristische attractie is de locatie wel goed gekozen: Nha Trang wordt de laatste jaren werkelijk overspoeld met Russen en Chinezen.
 
Laatst bewerkt:
Tired of Nha Trang?

Let’s visit a nearby ecotourism destination.

Ik moet bekennen dat de naam “Nhan Tam Ecotourism” me absoluut niets zei, maar Minh gaf aan dat we er heeeeel lang geleden een keer geweest zijn. Toen begon me ook weer iets te dagen. Er was toen niets te beleven, behalve in een hangmat liggen in iets, dat je misschien nog het beste kunt omschijven als een soort houten partytent voor één gezin, en waar je alleen kon komen via een lange hangbrug of zo. Je kon wat koels drinken en wat loempiaatjes eten. Dat was het wel zo’n beetje. Er is dus duidelijk wat veranderd.

Maar goed, op KDL Sinh thái Nhân Tâm zijn meer gegevens te zien. Dus wie in Nha Trang een dagje wat anders wil doen dan met de buik in het zand liggen...
 
Looking away...

Met stijgende verbazing en inmiddels volslagen onbegrip heb ik de afgelopen dagen de verhalen van Looking Forward gevolgd.

“...om ons naar Quynh te brengen. Hij draait zijn brommer om en rijdt ons voor naar een nieuw huis en wijst er naar. Daarom kon ik haar huisje niet meer terug vinden; waar vorig jaar nog een oud vervallen huisje stond, staat nu een mooi, nieuw huis.”

Ofwel, ze worden belazerd waar ze letterlijk zelf bijstaan. :Y

“Ik zoek via internet contact met onze contactpersoon op de Nguyen Du school, lerares Lai, en leg haar de situatie uit. Nu gebeurt er iets heel, heel Vietnamees; Lai geeft toe van het nieuwe huis te weten en gaat direct akkoord om met Quynh te stoppen en daarvoor een nieuwe leerling in nood te helpen. We vragen waarom zij en haar school dat van dat nieuwe huis niet doorgegeven heeft aan L-F. “Wij willen jullie geen negatief bericht geven; wij willen jullie niet kwetsen, want jullie houden van Quynh”, zegt Lai.”

“En mrs. Lai, wie dacht je dat de selectie doet? “ zou eigenlijk de onmiddellijke reactie moeten zijn. Tja, dat zou voor LF inmiddels ook volstrekt duidelijk moeten zijn: de Vietnamezen. O-)

“Maandagmorgen gaan we terug naar de Nguyen Du school om een nieuw geselecteerde leerling thuis te bezoeken. De leiding van de Nguyen Du school zal nu realiseren dat ze een fout gemaakt hebben. We moeten hier voorzichtig mee omgaan hebben we inmiddels geleerd, maar de Nguyen Du school moet hier ook lering uit trekken.”

Ja, vast.
Doen ze onmiddellijk.
Zonder mankeren.

Het ergste is nog dat dit gewoon als een incident wordt gezien, terwijl dit mijns inziens een keihard structureel probleem is. Denk maar aan de bedragen, die men kan betalen voor een voortgezette opleiding: van 3M – 6,5 M/maand. Ruim 80% heeft geld (genoeg) om verder te leren.

De selectie gaat gewoon op de oude voet verder. De school roept dat het een arm kind is (en we hebben net gezien dat zoiets heel goed werkt O-) ) en als het een zooitje in huis is: yes, bingo! Een nieuw lid. Men weigert domweg om de dubieuze kanten van dit soort selecties te zien.

Niet de school moet hier lering uit trekken, nee zij zelf! Maar dat zal gezien het stronteigenwijze karakter een grote utopie blijven. Het is als het bekende grapje:
Regel 1: Johan van LF heeft altijd gelijk
Regel 2: Als Johan geen gelijk heeft treedt automatisch regel 1 in werking.
Ik heb daar in de loop der tijd ruim voldoende voorbeelden van gegeven. En zijn echt ALLE opmerkingen van mij van de LF-site verdwenen.

Als sprekend voorbeeld:
“Buitenlanders kunnen in Vietnam geen rijbewijs halen”
Ik: “ehh, ik heb een Vietnamees rijbewijs”.

Buitenlanders kunnen in Vietnam in hun vakantie geen rijbewijs halen”
Ik: “ehh, ik heb in mijn vakantie mijn rijbewijs gehaald. ’s Maandags de lesboekjes gekocht en ’s zaterdags officieel examen gedaan”.

Hierna was mijn bijdrage verwijderd en stond er weer:
“Buitenlanders kunnen in Vietnam geen rijbewijs halen”

“Voor zo’n twee leerlingen van de Nguyen Du school gaan we proberen een persoonlijke supporter te zoeken; wie interesse heeft kan zich aanmelden via deze website; kosten zo’n 200 euro per jaar”
Indirect worden ook de sponsors belazerd. Die verwachten dat hun geld wordt gebruikt voor schoolgeld voor een arm en zielig kind, niet voor de fundering van een nieuw huis of een smartphone. En van Minh’s leerlingen weten we dat, ondanks dezelfde arme omgeving als waar LF het over heeft, vrijwel ieder kind in de hogere klassen een mobieltje heeft. Het merendeel zelfs een smartphone, “want dat is zo handig om een Engelse vertaling op te zoeken”.

Ik heb al eens eerder mijn twijfels uitgesproken over de eerste LF-leerling, die een verpleegsteropleiding kon volgen. Minh gaf toen aan da zoiets alleen maar kon via sponsoring door familie. Wel, bijna goed. O-)
“Hao(29) is Looking-Forward leerling nummer 1. Wijzelf zijn haar persoonlijke supporters geweest voor een verpleegstersopleiding van 2 jaar.”
Aha! Zij wordt altijd aangedragen als het succesnummer van LF omdat ze na highschool heeft doorgeleerd voor verpleegster. Mijn twijfels waren terecht naar nu blijkt.

Goh, toch een handige marketingtruc.


Overige opvallende zaken
“Al tijdens de officiële ceremonie wordt van ons verwacht dat de 5 bestaande en de 5 nieuwe L-F-leerlingen op het podium hun eerste schoolgeld uit onze handen ontvangen.”
Het zal wel mijn Nederlandse instelling zijn, maar om nu de gehele school te tonen wie arm zijn en daarom een bijdrage moeten ontvangen...

“...Als we naar Vietnam gaan mag Hien maximaal 1 kilogram spullen aan ons meegeven. Dit jaar zijn het allemaal doosjes maagzuurremmers voor haar vader.”
Huh... Volgens mij zijn die in NL alleen op recept te verkrijgen. Of zijn het gewoon Rennies? Zwaarder spul is hier trouwens gewoon vrij in de pharmacy te koop. Gewoon geld meegeven is een veel simpeler oplossing.

“...Tot vorig jaar woonden ze samen in een vervallen huisje. Onze organisatie besteedt geen donaties aan stenen, beton etc., ...”
De organisatie niet nee... O-)

“...Ze hebben zeer weinig huisraad; geen tafel en stoelen.”
Zwak argument. Erich gaf ook al aan dat zoiets voor veel mensen in zijn flat geldt. Alleen een matje in de huiskamer en een SUV voor de deur.

“De situatie is duidelijk; we nemen Ly op in ons schoolgeldproject. Zij krijgt het welkomstpakket en haar moeder de 200.000Dong. We kunnen er altijd naast zitten...”
Nee, hoor, echt niet altijd. Slechts in ca. 80% van de gevallen... :+

OK, morgen weer wat (hopelijk) leukere dingen. Ik heb voorlopig mijn buik meer dan vol van arme zielige kindertjes in nieuwe huizen met smartphones en hoger-onderwijs-aspiraties, het negeren van alle gelijkheidsbeginselen en daardoor ook alle echt-arme kinderen, de feitenverkrachtende en -negerende verslagen en alle overige ego-tripperij.

Als bestuur en sponsoren dan toch belazerd willen en mogen worden...
 
Laatst bewerkt:
Natuurlijk weet ik dat. Maar ik ben wat masochistisch ingesteld. :+

Alle onzin, die over Vietnam geschreven wordt (en dat is echt veel meer dan waar ik op reageer) is voor mij wel prettig. Het is vaak de aanleiding voor een nieuwe post en ik doe regelmatig nieuwe kennis op. Alles wat ik niet weet of waar ik twijfels over heb wordt bij Minh gecheckt. Die op zich zoekt ook vaak weer elders om zekerheid te hebben. Kortom, ik leer er veel van en probeer die kennis weer te delen.

Mijn grote probleem is en blijft het feit, dat sponsors ongestraft belazerd kunnen worden en in feite onder valse voorwendsels geld uit de zak wordt geklopt. Zelf heeft Johan zo’n plaat voor zijn kop dat zelfs het zien van een gloednieuw huis –hoe geweldig ook voor die familie- op geen enkele manier leidt tot de vraag: “he, als dit gebeurt zonder dat ik er iets van weet, wat gebeurt er dan nog meer?” Struisvogelpolitiek, of wel het doel heiligt de middelen. Wat dat doel is verschillen Johan en ik duidelijk van mening over. O-)

E.e.a. komt mede voort uit emails, waarvan ik de inhoud verder niet op het forum heb gezet, maar die regelmatig nogal denigrerend van toon waren. Alle door mij gebruikte woorden zijn dan ook weloverwogen gekozen (en ik ben behoorlijk mild gebleven :+ ).

Maar goed, ik ben aan het afbouwen.

Hoop ik... O-)
 
Geluidsinstallatie

Tja, sorry, het bloed kruipt...

Dus nog één keer...

Ik heb aan Looking Forward de volgende suggestie gestuurd.

Op dit moment wordt per maand bijna €100 uitgegeven (€75 voor mrs. Hiep en €20 lokaalhuur) om een klein en vooral “select” groepje kinderen Engelse conversatie bij te brengen. Het break-even point om dit door een particuliere onderwijsinstelling in Dien Khanh te laten doen ligt bij een iets lager aantal kinderen, en is dus geen echte optie. Ik heb dit al een tijd geleden berekend, dus ik weet geen exacte aantallen meer.

Zowel in het oude als nieuwe curriculum Engels worden dvd’s gebruikt. In het oude zijn die van bar slechte kwaliteit en kunnen kinderen daar nauwelijks iets van verstaan. De nieuwe zijn volgens Minh zowel kwalitatief als inhoudelijk stukken beter. Echter veel scholen hebben geen of een heel slechte geluidsinstallatie. Het lijkt me een goed idee om van dat maandelijkse bedrag een geluidsinstallatie voor de scholen te kopen. Zonder naar exacte prijzen te hebben gekeken denk ik dat ruim binnen een schooljaar alle aangesloten scholen een eigen geluidsinstallatie kunnen hebben, die in elke klas gebruikt kan worden.

Voordelen
• Alle kinderen van een gehele school profiteren ervan.
• De school kan eindelijk behoorlijke spraaklessen geven.
• Het geld wordt absoluut eerlijk verdeeld.

Nadelen
• Een mogelijk pissige mrs. Hiep, die haar bijverdienste ziet verdwijnen. O-)

Je mag dit op je website rustig als een eigen idee presenteren, als dat de acceptatie ervan verhoogd.



Ja, en toen?
Tja, en toen... denkelijk gewoon niets.

Ik vermoed dat ook deze mail ongelezen in de bittenbak is verdwenen.

Ik kreeg ooit als antwoord op een opmerking, dat Engelse conversatie geen examenvak is:
“We verschillen teveel van mening over nut en noodzaak i.v.m. Engelse lessen, dus het is beter dat we elk onze eigen weg volgen. Kijken wie het beste resultaat gaat halen op de lange termijn.”
Wel, de laatste alinea’s van Dag 16: Hoai Son in de plaats van Nhu Quynh | geven m.i. het overduidelijke antwoord. O-) :+

Dus waarom het bovenstaande voorstel niet in overweging wordt genomen...?

Denkelijk omdat we het hier natuurlijk niet hebben over arme zielige kindertjes, waarmee je kunt scoren. Nee, we hebben het over een voorstel waarmee je ALLE kinderen kunt bereiken En ik ben bang dat zoiets buiten de LF-denkwereld valt. Dat je er mogelijk Hiep mee de gordijnen in kunt jagen is misschien gezien de organisatiestructuur hier in Vietnam (= één persoon), ook niet echt wenselijk.

Xin Loi kinderen, ik heb mijn best voor jullie gedaan. Maar jullie zullen het nog een poosje moeten doen met de uitspraak van de Engelse leraar of lerares van jullie klas.

Sterkte!
 
Vietnam National Space Center

Eigenlijk ben ik er pas na FredVN in "Vietnam Deel 2" achtergekomen dat Vietnam ook een National Space Center heeft.

Eén van de afdelingen doet iets, waar ik mij ook op bescheiden schaal mee bezig hou: het omzetten van signalen naar foto’s. In mijn geval die van weersatellieten. Zie https://vnsc.org.vn/en/about-vnsc/d...image-processing-and-informative-integration/ Ik zal hier binnenkort toch eens wat aandacht aan besteden en misschien wat contacten leggen. Zou geweldig zijn als ik ze lid kan maken van de Nederlandse werkgroep Kunstmanen. :+
 
Hallo Fred,

Heb jij toevallig mooie beelden van Doksuri?
Wij hadden eigenlijk een weekendje weg gepland, maar de voorspellingen waren zo slecht dat we hebben geannuleerd.
 
Nee, helaas.Mijn satelliet-pc, die geautomatiseerd beelden ontvangt, heeft een paar dagen geleden de geest gegeven. Er moet vrijwel zeker een nieuwe komen. Ik ga vanmiddag, als het niet regent of onweert, proberen om wat hoge resolutiebeelden te ontvangen via een laptop, die daar tijdelijk voor is ingericht.

Om de tracks te volgen is voor Apple HKWarnings de beste keus.
 
Laatst bewerkt:
Helaas, ook hier problemen, mogelijk door slechte en roestende pluggen. En er zit nog een fout in het programma dat ik gebruik: zodra een overkomst is begonnen kan ik die niet voor een tweede keer opstarten. Ik zal vanavond de programmeur mailen.
 
Rijst (1)

Ik heb de afgelopen dagen op verschillende plaatsen foto’s van het oogsten van rijst gemaakt. Ik heb een eerste selectie gemaakt, die ik de komende dagen zal plaatsen. Er gaan er nog een groot aantal afvallen voor het definitieve artikel in mijn boek.

full

full

full

full
 
Doksuri

Door meerdere problemen met de verschillende installaties had ik tot gisterenmiddag geen beelden van Doksuri. Het is gisteren uiteindelijk wel gelukt om iets te ontvangen. De opname is niet best met veel stoorlijnen. Ik denk dat de schotel door diverse oorzaken iets verschoven is. Helaas stond er gisterenmiddag nogal wat wind dus uitlijnen met een schietloodje lukte niet. Zodra er weinig wind staat ga ik dat opnieuw proberen.

De tekening uit HKWarnings geeft de plaats aan waar Doksuri aan land is gekomen. De getoonde situatie is van een iets vroeger tijdstip (paar uur) als de foto. Helaas lopen er op de foto net een aantal stoorlijnen door dat gebied.

In Wegvliegende daken en omgevallen bomen in Vietnam door tyfoon | NU - Het laatste nieuws het eerst op NU.nl worden beelden van het getroffen gebied getoond.

We hebben er hier verder niets van gemerkt.

full

full
 
Laatst bewerkt:
Doksuri 2

Vanmorgen de schotel opnieuw uitgelijnd (daar mankeerde niet zoveel aan) en alle pluggen schoongemaakt (dat zal de voornaamste oorzaak van de slechte ontvangst gisteren zijn geweest).

Daksuri is inmiddels nog maar een depressie en eigenlijk nauwelijks meer te zien op de foto van vanmiddag.

Nog een paar foto’s in TEMPLATE | HOME

full

full
 
Laatst bewerkt:
Leuke hobby Fred,ik kijk zelf af en toe de andere kant op met een Celestron C8 sterrenkijker.
Als je zin en tijd hebt ben ik wel benieuwd wat je gebruikt(hard- en software) om deze beelden binnen te harken. (ik ga even zoeken, weet dat je er al eerder over verteld hebt.)
 
Ik doe datzelfde af en toe met een 10”dob, maar het is hier zo ongeveer 360 dagen per jaar bewolkt ’s avonds. Dus hij staat al een tijdje stof te happen. Zal toch weer eens opletten hoe helder het is. Ook lid van het Astro-forum?

Ik heb inderdaad al vaker hierover geschreven. Misschien moet nog een een wat uitgebreidere post schrijven. Voor nu kort. Ik heb 2 installaties.

APT
Lage resolutie: 1 pixel = 4*4 km. Simpele rondomgevoelige antenne, computergestuurde ontvanger (zoekt zelf de juiste frequentie) en gekochte software.
Dit deel werkt niet omdat de al redelijk oude pc een paar dagen geleden de geest heeft gegeven (processor-koeler).

HRPT
Hoge resolutie: 1 pixel = 1*1 km. Door computer gestuurde schotel (door een lid van de Werkgroep Kunstmanen ontwikkeld freeware programma) met zelf samengebouwde rotoren. Speciale ontvanger + hardware decoder (deels zelf gebouwd). Ik zal hier binnenkort foto’s van maken.
Met deze installatie zijn de foto’s van gisteren en vandaag gemaakt.
 
Als de rijst zo ligt te drogen, is er dan geen vraat van (knaag-)dieren die de rijst ook vervuilen?
 
Meestal is er wel iemand bij die regelmatig de rijst opnieuw aanharkt. Of dat een garantie is durf ik niet te zeggen. Ook is vaak vrijwel de gehele weg op een klein randje (zoiets als op de foto rechts, pakweg een cm. of 20) na bezaaid met rijst. En dan rijden fietsen, motoren en auto's regelmatig over de rijst.

Gewoon eten, zoeken ze vanbinnen wel uit... :+
 
Laatst bewerkt:
Bedankt fred, ik HAD nu nog het idee om ooit eens naar vietnam te komen....

Hebben ze daar geen mensvriendelijk afschietbeleid?

ps. mn vriend die zit af en toe op het astro-forum (al weet ik niet of ie daar een account heeft).
 
Kwestie van wegblijven uit de toeristische gebieden. Hoewel er hier in de landelijke gebieden bij de karaoke actieve euthanasie ook veel voordelen biedt... O-)

Maar helaas, geen van beide is officieel beleid hier. :+
 
Laatst bewerkt:
Project “Koken voor minority-kinderen” (11 )


*O* *O* *O* YES!!! *O* *O* *O*


Volkomen onverwacht toch nog een deel 11.

Alweer als ik mij goed herinner alweer een kleine twee weken geleden werden we door Hong, de kok, wakker gebeld. Zij was op haar beurt gebeld door het schoolhoofd die bericht had gehad van het eerder genoemde NGO, dat er alsnog een bedrijf was gevonden, dat wil sponsoren. Zie ook FredVN in "Vietnam Deel 2" Er moesten nog wel wat officiële zaken geregeld worden en we mochten aan niemand vertellen dat we al iets hadden gehoord –al helemaal niet aan het schoolhoofd- maar ze wilde haar blijdschap toch alvast delen.

Het heeft door omstandigheden nogal lang geduurd, maar gisterenmiddag is Minh door het schoolhoofd gebeld dat de zaak officieel rond is. Voor dit schooljaar is de inzet van Hong gegarandeerd. En er zijn door het NGO wat aanwijzingen gegeven om het contract volgend jaar te verlengen.

Geweldig dat het uiteindelijk toch gelukt is. Er is behoorlijk wat tijd in gestoken en dat heeft zich uiteindelijk uitbetaald: een groep van –dit schooljaar- 32 leerlingen kan nu naar school blijven gaan.

Wat mij betreft een goed voorbeeld dat een projectmatige aanpak veel effectiever is dan individuele sponsoring, die ook nog eens sterk fraudegevoelig is. Voorbeelden te over op de LF-site en in eerdere posts in dit topic.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan