Het Grote Elektrische Motorfietsen Topic - deel II

Hier iets over het energieverbruik van mijn motorfiets, energie afkomstig, inderdaad, van mijn zonnepanelen.

Hybride in "Zero Motorfietsen"



Nu heb ik ook geen glazen bol maar ik heb wel wat ideeën over dit onderwerp, de transitie.

Ik denk dat eerst de wetgeving een grote rol gaat spelen, daarna neemt de markt het over.

Je zag het al in Nederland, niemand wilde een hybride totdat de bijtelling afhankelijk werd van de uitstoot... Toen wilden de leaserijders ineens wèl een hybride.

Meerdere landen hebben al gepland dat ze import van conventionele voertuigen gaan verbieden, Noorwegen wil dat al vanaf 2025 gaan doen.

Iedere fabrikant die daar dan nog iets wil verkopen zal dan een alternatief moeten hebben want anders kunnen ze letterlijk inpakken. Die alternatieven worden nu ontwikkeld en om die kosten er uit te halen gaan ze heus niet alléén in Noorwegen verkocht worden, die elektrische voertuigen komen ook bij ons beschikbaar.

Fabrikanten moeten dus wel meedoen en met al die Tesla's kunnen ze de mythe van de trage en inferieure elektrische voertuigen ook niet langer hooghouden.
Dat effect zie je nu al, ineens komt de één na de ander met hip electrisch nieuws, allemaal zijn ze bezig met nieuwe elektrische modellen.
Ze moeten wel om straks niet hopeloos achter te gaan lopen.

Eerst zal de transitie niet zo snel gaan maar als dit effect eenmaal doorzet kon het daarna wel eens behoorlijk gaan versnellen.

Michael Bloomberg, voormalig burgemeester van New York heeft een analysebureau, regelmatig verschijnen daarvan interessante stukken.
Men beweert zelfs dat de omslag nu al veel sneller gaat dan verwacht omdat de prijzen van batterijen zo snel dalen.

Electric car boom is real.
The electric car boom is accellerating.
 
Laatst bewerkt:
Die collega van mij (aan wie ik zo de link naar deze post ga geven) wil graag valbeugels, maar degene die ze bij Zero hebben zijn wel erg lelijk!



Zijn er mooiere te koop?
 
Als ik iets heb geleerd van dit soort discussies is het wel dat je veel van wat er in kranten en tijdschriften en andere media geschreven wordt met een flinke korrel zout moet nemen.Dat zeg je goed, de energie die we er nu uit halen...

De energie die door benzine en diesel geleverd wordt is maar een klein deel van de totale hoeveelheid energie die deze brandstoffen bevatten want gemiddeld halen we een bedroevend laag rendement in de omzetting van de energie in bijvoorbeeld benzine naar de aandrijving van een voertuig.

Omdat het rendement van elektrische aandrijving vele malen hoger ligt hoeft het elektriciteitsnet dus maar een klein deel van het huidige verbruik aan te kunnen.

Kunnen we dan ook eens kijken naar het energie rendement wanneer we accu's laden?
M.a.w. van stroom naar chemisch proces en retour...

Daar moeten we ook nog flink aan schroeven om het succesvol te maken.
 
:?

Waarom moeten we daar flink aan schroeven ?


Klik eens op de bovenste link in mijn post hierboven. Daar gaat het om het totale energieverbruik vanaf het stopcontact inclusief de omzetting in de lader, het laden, de opslag, het ontladen, de omzetting in de regelaar en de verliezen in de motor.
 
Tuurlijk gaat er nog veel energie verloren. Maar hoeveel energie kost 't om olie op te pompen, naar een raffinaderij te brengen en om te zetten in bruikbare brandstof? Om dat vervolgens weer te transporteren naar tankstations?

Ik vermoed dat 't verschil benzine<->elektrisch daarvan alleen maar groter gaat worden.
 
Had ik het linkje van TNO hier nog niet geplaatst? Hierin staat een uitgebreide analyse, van auto's weliswaar maar die vervuilen *nog* meer dan motorfietsen.
Er is een analyse gemaakt hoeveel vervuiling het maken, rijdend houden, en recyclen van een voertuig kost qua milieubelasting, volgens de maatstaven van 2015. Lees het en trek je conclusie.
 
Zero geeft garantie op de accu's van x km (afhankelijk van bouwjaar) of x jaar. volgens mijn was het voor mij 250.000 km of 5 jaar. Maar wie meet eigenlijk de slijtage van de accu's? Moet je daarvoor naar Zero toe, of kan de dealer dat, of kan de motor het zelf aangeven?
 
Vandaag een elektrische BMW Scooter gezien in Rotterdam.

Op zich een mooi ding, kon even niet zo gauw ontdekken of het cardan of belt aandrijving was.
Viel me wel op dat de remschijf in het midden van de achterband zat.



Niet toevallig van iemand van hier?
 
Zero geeft garantie op de accu's van x km (afhankelijk van bouwjaar) of x jaar. volgens mijn was het voor mij 250.000 km of 5 jaar. Maar wie meet eigenlijk de slijtage van de accu's? Moet je daarvoor naar Zero toe, of kan de dealer dat, of kan de motor het zelf aangeven?

Moet vast toch wel mogelijk zijn om je computer aan het BMS te hangen?
 
Moet vast toch wel mogelijk zijn om je computer aan het BMS te hangen?

Je app geeft ook aan hoeveel kWh ladiong je accu heeft als die 100% geladen is. Dan ken je zelf het percentage capaciteitsverlies uitrekenen.
Op die manier ben ik er ook achter gekomen dat mijn powertank accu kapot was. Die is dan ook gratis vervangen door Zero.
 
Moet vast toch wel mogelijk zijn om je computer aan het BMS te hangen?
Vind ik ook, maar hoe??
Je app geeft ook aan hoeveel kWh ladiong je accu heeft als die 100% geladen is. Dan ken je zelf het percentage capaciteitsverlies uitrekenen.
Op die manier ben ik er ook achter gekomen dat mijn powertank accu kapot was. Die is dan ook gratis vervangen door Zero.
Aahh OK, dan ga ik die app weer eens aanslingeren, thanks :)
 
Laatst bewerkt:
En de Zero DSR is geleverd. Nog zonder accupack, maar collega gaat wel elke dag al op en neer naar werk, circa 90km enkele reis.

Valt me op dat de motor heel smal is, daar kan prima nog een bredere accupack in. Dan wordt de motor natuurlijk nog duurder, maar qua ontwerp lijkt me dat geen probleem.

Fietsenrek valt trouwens mee in het echt ;)
 
Moet hij dan op 't werk nog laden, of kan hij gewoon heen-en-weer op een lading?
Ik ben niet nieuwsgierig hoor? ;)
 
Hij kan hier laden. Had vanmorgen 75% van de accu gebruikt voor de heenrit van net geen 90km, waarvan zo'n 40km snelweg.
Als het goed is is de accu aan het einde van zijn werkdag weer 100%. Zou 8 uur duren voor een geheel lege accu.

De extra battery-pack is nog onderweg, is schijnbaar erg gewild.
 
Wat ik dan wel weer grappig vind: in het eerste artikel staat dat ze de snelheid van de opkomst van de electrische auto niet voorzien hadden, maar even zo goed gaan ze in het tweede artikel vrolijk door met zeggen in welk jaar de accu's met hoeveel procent in prijs zullen zijn afgenomen.
 
Kijk naar de datum, het eerste artikel is vers van de pers (19-09) terwijl het tweede artikel dateert van mei dit jaar.
 
Laatst bewerkt:
Grappig, reed gisteren ineens naast een DSR. Denk dat we allebei verbaasd waren om een Zero in het wild tegen te komen :)
 
Terug
Bovenaan Onderaan