Zwarte Guzbak uit Rottjeknor; the sequel....

Omdat ik vandaag hoog bezoek verwachte maar even snel een bokje gemaakt om het frame te ondersteunen
full

Best wel netjes voor een haastklusje O-)
full

En als je dan toch bezig bent.. dan ook maar gelijk iets verzinnen waar je de voorvork op kunt zetten zodat je aan onzin als een voorspatbord kunt werken..
full

Naast het vorkje wat halflife vandaag op kwam pikken...
full

Leo kwam ook nog even buurten en met zijn allen waren we het er toch wel over eens dat het achterframe van het originele frame scheef stond.....
full

De achterblijvende stille getuigen dus.... omdat Leo het frame en achterbrug weer heeft meegenomen om er een bevriende richter naar te laten kijken, als het frame namelijk gewoon recht is hoeft er minder aangepast te worden om voldoende veerweg te hebben.


Ondertussen is echter bij het verschuiven de voorvork al een keer tussen de steuntjes gezakt...
Dus daar heb ik maar even een versteviging tussen gezet.
full

Deze week even verder met het voorspatbord en duimen dat het frame nog fatsoenlijk gericht kan worden.
 
Ik zag even snel dat de middenboven buis de leidraad is. Gewoon een touwtje om het balhoofd slaan en recht over de middenbuis naar achter trekken. Als het goed is komt het touwtje dan midden tussen de twee oren van het achterframe uit.
 
Goeie tip Halflive, die tekening heb ik. Nooit meer aan gedacht.

is het plaatje goed genoeg? ik heb er verder ook niet aan gedacht maar ik heb heel veel electronische kopieeen van de guzzi handboeken. dus ik kan je een "origineel" sturen..

laat maar... beter lezem... en op de plaats van de punten in de tekst letten
 
Laatst bewerkt:
Omdat Leo bij een van de eerdere besprekingen liet vallen dat hij het alleen een beetje jammer vond dat het niet gelukt was om de schokbrekers in lijn te houden met de staanders van de vork?
full

Dat geeft voor de oude dame niet, door het T5 stuurkuipje zie je daar dus helemaal niets van en sluit het allemaal naadloos op elkaar aan
full

Blauwe lijntje is wat ik in gedachten heb voor de voorste spatbord bevestiging, die loopt dan netjes paralel met de schokbreker en gebruikt de oude gaten in het spatbord van de vorkbrug
 
Nette oplossing met dat stuurkuipje. RVS beugeltje op de plek van het blauwe lijntje?

Rvs of aluminium, even onder de werkbank grabbelen waar ik genoeg lengte van heb liggen in 8mm rond massief, heb wel mooie buisjes rvs, maar denk niet dat ik die met de hand zo ver door kan buigen zonder dat ze knikken; massief kan ik stoken en omzetten..
 
Laatst bewerkt:
12mm rvs kan je met een helft van een loodgieters buigtang heel mooi gevormd krijgen.
 
12mm rvs kan je met een helft van een loodgieters buigtang heel mooi gevormd krijgen.

12mm heb ik alleen in normaal staal, heb ik voor de asjes van de schommel gebruikt, ik vind dat erg dik voor een spatbordje.... en als ik heel eerlijk ben? als ik zeg met de hand dan bedoel ik ook met de hand... van die luxe zaken als buigtangen heb ik niet :P
 
12 mmrvs buis ligt bij ons in het rek en buigen kan ook maar Rotterdam ligt niet in Brabant
omdat mijn hele frame en vork zwart wordt heb ik zelf voor staal buis 15mm gekozen.
 
12mm massief RVS is erg zwaar en je loopt een behoorlijk risico dat het stuk trilt.

daarom dacht ik meer aan 8 massief of 10 buis (met ingebrazeerde massieve ogen...)

net terug uit nooord holland.. maar misschien dat ik dalijk nog even de schuur in duik..
 
En we gaan voor ontspanning door inspanning....

Eerst een proefstukje om te kijken of het uberhaupt gaat zonder knikken als ik het warm maak...
full

Dat gaat goed, dus we gaan maar eens gek doen en een heel pijpie proberen
full

Niet onaardig
full

Nu nog een oogje verzinnen, want plat slaan en gaatje boren staat zo cash & carry 2 knaken fietsie....
full

Dan krijg je grofweg zo iets...
full

Dan past het boven uiteraard niet meer omdat ik 'm uiteraard pas op lengte wil maken als ik weet of het lukt om nette bevestigingsogen te maken... anders heb ik het stukje extra lengte nodig om plat te meppen en een gaatje in te boren... :X
full

Al met al een leuk resultaat van een avondje rommelen in de schuur
full
 
Ziet er goed uit.
Echter pijpjes buigen deed ik vroeger door de buis te vullen met fijn droog zand en dan de kopkantjes dicht te lassen. Dan bleef de buis mooi rond. Wel verwarmen natuurlijk
 
Ziet er goed uit.
Echter pijpjes buigen deed ik vroeger door de buis te vullen met fijn droog zand en dan de kopkantjes dicht te lassen. Dan bleef de buis mooi rond. Wel verwarmen natuurlijk

Zand truc ken ik ook, maar geen zand, geen geduld.... toch proberen.... je kent het wel: het is vrij netjes gebleven (gewoon langer stoken....)
 
Anyways.....

Eerst maar weer eens een avondje therapie, met boorkolom en vijl.....
full

Boutje door..
full

Stangetje aan....
full

En gemonteerd....
full

Rechterkant op lengte gemaakt...
full

Vooraanzicht..
full


Komt best wel netjes te zitten, ergens verderop in de week 2e oogje maken...
 

Bedankt, is de zelfde 12mm staf als ik voor de asjes gebruikt heb, dus voor dat je daar m8 op heb staan met een boorkolom en een vijl heb je je verstand ook wel lekker op nul staan..... :P
 
Laatst bewerkt:
Vanavond maar weer eens bij Leo wezen buurten... linkerbuis is gericht en ietsje overtrokken om goed uit te komen ten opzichte van achtervork en wiel (wel makkelijk als bijvoorbeeld de schokbreker recht staat)....

In de takels...
full

Je hoeft eigenlijk helemaal niks aan het frame te doen.... alleen maar een langere achterschokbreker en de boel een klein beetje op zijn neus zetten....
full

(beetje jammer van de hoek in de kruiskoppeling dan.....)

Stukkie uit de framebuis geknaagd...
full

Ruimte zat toch, zeker als de band opgepompt en dus iets smaller is...
full

Nu wordt alleen de rechterbuis nog wat gericht tot het tussenstukje weer aansluit, dan staat het hele achterframe feitelijk een tikkie naar links waardoor het optisch makkelijker wordt om het asymetrische achterwiel over te laten gaan in spatbord en kont
full

Vette slof!!!!
full


Kortom lekker gewerkt vanavond samen met de meester....
 
Terug
Bovenaan Onderaan