A2 -> A

Ik zou het nóg een keer doorlezen als ik jou was. Als je A behaalt met 21 mag je 2 jaar alleen A2 rijden. Dus mag je vanaf 23 A onbeperkt rijden. Dat scheelt een jaar tov zoals je het omschreef hierboven
Hmm ik zie niet zo snel waar dit staat. Zou jij dat stukje kunnen citeren?

Als dat zo zou zijn is het niet anders dan de huidige (/'oude') regeling. Alleen dan nog de vraag of je extra (praktijk) examen moet afleggen om van de 35kw restrictie af te komen. (Zoals van A2 naar A). Als dat ook hetzelfde is ziet ik dus totaal geen reden om de regeling te veranderen.
 
Blij dat ik hem in 2011 maar eens gehaald heb.
Blij dat ik mij A'tje in 2006 heb behaald.

Gewoon 6u rijles, 3 maand met een L gereden, 2u opfris rijles, naar het examencentrum, examen afgelegd, de L laten hangen tot mijn RBW aangepast werd, en alles was geregeld, A rijbewijs, onbeperkt in CC's, kW's en aanhanger (zolang die laatste conform de wetgeving is uiteraard).

En dat alles voor maar 325€ ... kan je nu zelfs niet meer van dromen :X
 
Er gaat blijkbaar toch het een en ander veranderen in de wetgeving:

Motorexamens A vanaf eind november voor 21-jarigen
Wat een enorm vage (qua beweegredenen) wetgeving is dit toch. Toen ik 10 jaar geleden mijn motorrijbewijs haalde mocht ik tot 25kW, en na 2 jaar automatisch onbeperkt. Wat mij betreft was dat prima. Ik ben erg benieuwd wat alle aanpassingen aan het systeem daarna nou eigenlijk hebben opgeleverd in termen van afname van het aantal ongevallen.
 
Er gaat blijkbaar toch het een en ander veranderen in de wetgeving:

https://www.verkeerspro.n...november-voor-21-jarigen/

Hier wordt geïnterpreteerd dat rijders met een A2 rbw na 2 jaar géén extra examen hoeven te doen, onafhankelijk van wanneer dit A2 rbw gehaald is:

Is de motorrijder 2 jaar in het bezit van rijbewijs A2? dan mag hij (volgens de site van het RDW) hij een motor met onbeperkt vermogen besturen (dus geen extra getrapt examen voor A2-leerlingen)
 
Het is weer volslagen kut. Vaagheid all over.

Ik heb het hele draadje doorgelezen en op verschillende sites gekeken. Nieuwe regeling is duidelijk, maar voor de mensen doe nu A2 hebben is het onduidelijk.

Mijn dochter heeft op haar 18e A1 gehaald. Kassa. Op haar 20e haar A2. Weer kassa. Nu wil ze na 2 jaar A2 in oktober haar A halen. Het is onduidelijk of dit nog wel of niet moet. Niemand schijnt hier nog het antwoord op te hebben. Eerst waren we niet blij met de nieuwe regeling en nu wordt ie ook nog voortijdig vervangen door een andere regeling.
 
In april heb ik 2 jaar mijn a2 rijbewijs. Dit zou dus betekenen dat ik geen examen meer hoef te doen en automatisch onbeperkt vermogen mag rijden?
 
De mensen die nu het A2 rijbewijs hebben moeten gewoon het A examen doen.
Je hebt een A2 rijbewijs en niet het nieuwe A code*80 rijbewijs.. dus helaas gewoon examen doen en dokken.
 
De mensen die nu het A2 rijbewijs hebben moeten gewoon het A examen doen.
Je hebt een A2 rijbewijs en niet het nieuwe A code*80 rijbewijs.. dus helaas gewoon examen doen en dokken.

Daar zal het wel op uitdraaien. Maar dat is administratief. Feit is dat 21-jarigen straks maar 1 keer examen hoeven te doen en mijn dochter en vele anderen drie keer met bijkomende kosten. En ze heeft inmiddels aardig rijervaring, ook in de bergen. Ik snap dat het een overgang is, maar het is wel een naaistreek. Alleen het examen is al 285 euro. Nog een paar lessen erbij en je zit zo op 500 euro.
 
Laatst bewerkt:
Heb in mei ook examen A2-A gedaan en dat is inderdaad echt makkelijk geld verdienen voor cbr.. na twee naar automatisch is een hele verbetering denk ik!
 
Dus..
Ik heb nu A1(bijna 2 jaar onderhand), als ik straks(na het invoeren van deze regeling),mijn A2 haal, hoef ik niet opnieuw voor A te gaan? Of wel gewoon via de oude regeling :?

Waarom is het zo lastig voor de overheid om een paar voorbeelden te geven :?
 
Laatst bewerkt:
Dat is mogelijk om voor de A-code 80 te gaan, maar dan moet je wel weer theorie, avb en avd doen. Anders blijf je in het oude traject zitten.

Zo ging het ook met de vorige overgang. Iedereen die het oude examen had gedaan bleef ook onder de oude regeling vallen.
 
Nederland had ook gewoon in 1x de gehele derde rijbewijsrichtlijn van de EU kunnen implementeren, zoals andere lidstaten wél hebben gedaan. Maar nee, we gaan in 4 jaar tijd 3x de boel omgooien en mensen in oude regelingen vast laten zitten...
 
Ik lees op de RDW site twee verschillende dingen.
Volgens deze link slaat de code 80 alleen op driewielers en vervalt de A2 beperking na 2 jaae .

Rijbewijs A
Theorie-examen: alleen als u nog niet in het bezit bent van rijbewijscategorie A2 of A1. Dit kan dan vanaf 21 jaar.

Praktijkexamen: vanaf 21 jaar. Bent u al 2 jaar in het bezit van rijbewijs A2? Dan mag u een motor met onbeperkt vermogen besturen. Bent u nog niet 2 jaar in het bezit van de categorie A2? Dan mag u alleen motoren besturen voor de categorie A1 en A2 totdat u 24 jaar bent. U krijgt de categorie A met de code 80 (Alleen 3-wielige voertuigen) op uw rijbewijs.

Bevoegdheden: Met deze rijbewijscategorie mag u een motor met onbeperkt vermogen besturen, maar ook een gemotoriseerde driewieler met meer dan 15 kW.
Motorrijwiel | Rijbewijs.nl

Volgens deze site moet je twee jaar met code 80 hebben
Rijbewijs A
Deze rijbewijscategorie kunt u halen als u minimaal 21 jaar bent . U doet een theorie- en een praktijkexamen als u nog niet in het bezit bent van de categorie A2. Bent u in het bezit van de categorie A2? Dan doet u een praktijkexamen. Bent u jonger dan 24 en nog niet 2 jaar in het bezit van de categorie A2? Dan krijgt u een categorie A met een code 80 (Code 80 betekent ‘Alleen voor houders van een rijbewijs voor driewielige motorrijwielen van de categorie A, die jonger zijn dan 24 jaar’) totdat u 24 jaar bent. U mag dan een motor besturen voor de categorie A1 en A2 en driewielige motorrijwielen. Na uw 24e of als u 2 jaar in het bezit bent van de categorie A2 en een categorie A met code 80 op uw rijbewijs heeft, vervalt de code 80. U mag vanaf dat moment met de categorie A een motor met onbeperkt vermogen besturen, maar ook een gemotoriseerde driewieler met meer dan 15 kW zonder nog een apart examen hiervoor te moeten doen.
Categorieën op het rijbewijs vanaf 14 november 2014 | Rijbewijs.nl

Volgens de tweede link is de overgangsregeling dus alleen voor mensen die A2 hebben met een driewieler aantekening.

Let wel, deze site is in beheer van de RDW ik zou er dus enige rechtmatigheid van mogen verwachten.
 
Goed, de wettelijke aanpassing.

Na artikel 16 wordt een artikel ingevoegd, luidende:
Artikel 16a

1. Aan de aanvrager van een rijbewijs A die op het tijdstip van de aanvraag de leeftijd van ten minste eenentwintig jaren, maar nog niet de leeftijd van vierentwintig jaren heeft bereikt, en op het tijdstip van de aanvraag nog niet beschikte over een rijbewijs voor de categorie A1 of A2, dan wel op dat tijdstip korter dan twee jaar beschikte over een rijbewijs voor de categorie A2, wordt een rijbewijs A afgegeven dat tot het bereiken van de leeftijd van vierentwintig jaren slechts geldig is voor het besturen van driewielige motorrijtuigen van die categorie. In het rijbewijs is deze beperking aangeduid met een bij ministeriële regeling vastgestelde codering.

2. De houder van het in het eerste lid bedoelde rijbewijs A die op het tijdstip van het besluit tot afgifte van het in het eerste lid bedoelde rijbewijs A al beschikte over een rijbewijs voor de categorie A2 kan twee jaar na de datum van het besluit van afgifte van dat rijbewijs voor de categorie A2 een aanvraag indienen voor afgifte van een rijbewijs A zonder deze beperkende codering.

De tweede alinea lijkt me helder. Na twee jaar kan je A onbeperkt aanvragen.
 
Ik lees op de RDW site twee verschillende dingen.
Volgens deze link slaat de code 80 alleen op driewielers en vervalt de A2 beperking na 2 jaae .https://rijbewijs.nl/rijbewijs-halen/halen-per-categorie/motorrijwiel/

Volgens deze site moet je twee jaar met code 80 hebbenhttps://rijbewijs.nl/rijbewijs-halen/soorten-rijbewijscategorieen/categorieen-op-het-rijbewijs-vanaf-14-november-2014/

Volgens de tweede link is de overgangsregeling dus alleen voor mensen die A2 hebben met een driewieler aantekening.

Let wel, deze site is in beheer van de RDW ik zou er dus enige rechtmatigheid van mogen verwachten.

Hou er rekening mee dat overheidswebsites niet altijd even snel bijgewerkt worden.
 
Mits je al een A pasje hebt met code 80, een pasje met enkel A2 voldoet niet (zoals ik het lees)
Waarom moet je code 80 hebben? Dat is een aantekening voor driewielers. Die verwarring ontstaat wel uit allerlei rijscholen en andere amateurs maar dat kan ik niet uit de wetstekst halen.
 
Ik heb net het CBR gebeld. Onze dochter gaat in oktober examen doen voor haar A, na eerst A1 en A2 gehaald te hebben. Op basis van de gegevens in het systeem verandert daar niets aan. We hadden nog even de hoop - net als heel veel anderen - de hoop dat ze nu automatisch haar A zou krijgen. Dat is dus helaas niet zo. Gewoon nog een derde keer examen doen en 285 euro examengeld + lesgeld betalen.
 
Ik heb net het CBR gebeld. Onze dochter gaat in oktober examen doen voor haar A, na eerst A1 en A2 gehaald te hebben. Op basis van de gegevens in het systeem verandert daar niets aan. We hadden nog even de hoop - net als heel veel anderen - de hoop dat ze nu automatisch haar A zou krijgen. Dat is dus helaas niet zo. Gewoon nog een derde keer examen doen en 285 euro examengeld + lesgeld betalen.

categorie A:
i)
motorrijwielen

De minimumleeftijd voor categorie A wordt vastgesteld op 20 jaar. Om motorrijwielen van deze categorie te mogen besturen is echter ten minste twee jaar rijervaring op motorrijwielen met rijbewijs A2 vereist. Deze eis in verband met de rijervaring hoeft echter niet te worden gesteld aan kandidaten van 24 jaar en ouder;
ii)
gemotoriseerde driewielers met een vermogen van meer dan 15 kW

De minimumleeftijd voor gemotoriseerde driewielers met een vermogen van meer dan 15 kW wordt vastgesteld op 21 jaar.

Direct gehaald uit de richtlijn vanaf eur-lex... Hoezo doen wij Nederlanders hier zo moeilijk over? Als ik de richtlijn mag geloven krijg ik hoe dan ook mijn A-rijbewijs volledig op mijn 24ste, ik zie hier namelijk geen beleidsruimte ( wat er wel is bij de 2 jaar ervaring door het woordje "minimaal" )...
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan