Het grote GSX-F topic deel 12

  • Onderwerp starter Anoniempje177
  • Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.
Man gij pakt het goed aan! 8-)
Op vakantie naar een van de meest romantische steden, en thuis komen met een van de mooiste vrouwen ter wereld*, die dan nog eens woont in een van de mooiste landen ter wereld!

Check check, triple check

Effe geen zin om te translate.googlen ... maar ik vermoed, de nieuwe naam van je motor?

Het betekent Teacup *O*

* tja ... zuid oost Aziatische he ;)

Tja, sommige mannen hebben duidelijke voorkeuren ;)
 
Deze morgen weer een nieuw record:

531,0 km.

Ze begon wel net te pruttelen een paar 100m voor het tankstation _O-

21,55L ging erin. Dus geen nieuw record wat betreft zuinigheid, ze heeft afgelopen tankvulling erdoor gejaagd aan een gulzige 4,06L/100km (1:24,64) :+ :+
 
Laatst bewerkt door een moderator:
...
Trouwens, DKP, ik wil graag je zuinigheidstechnieken weten 8-)
Alvorens ik daarover uitleg verschaf moet je eerst een document ondertekenen dat mij vrijstelt van alle verantwoordelijkheid van het verlies van rijplezier na het toepassen van deze technieken ...




:+ :+



later daarover meer ;)
Ben hard ... uche uche ... aan het werk nu
 
Laatst bewerkt door een moderator:
...
Trouwens, DKP, ik wil graag je zuinigheidstechnieken weten 8-)
Rustig rijden is de boodschap :t
Daarmee bedoel ik, legale snelheden, normaal (maar ook niet te langzaam) accelereren. Schakelen doe ik voor de 3500rpm.
50km/u platte baan in 6de. 70 altijd in 6de. Tenzij 20% stijging, maar dat kom je niet dikwijls tegen.

Verder rijd ik op de snelweg eerder te traag dan te snel, maar niet zo traag dat het hinderlijk wordt.

Maar daar zit het hem nu net, voor het werk doe ik relatief lange afstanden waarvan een groot deel snelweg en weinig verkeer (en trager rijden) zorgen voor een monotome snelheid, zeer weinig lastwissel dus. Dat is DE reden van het lage verbruik en het lang meegaan van de banden en remmen.

De extreem veel km's komen echter niet alleen door zuinig te rijden, maar worden veroorzaakt door nokvol, ja echt nokvol af te tanken, en te rijden tot je net niet stilvalt ... of net wel ...

Als je je motor eenmaal goed kent weet je hoelang je kan doorgaan. En ondanks dat het aantal tankstations in België de laatste 25jaar meer dan gehalveerd zijn, komt het op de provinciale wegen zelden voor dat je meer dan 6 a 7 km rijdt zonder een tankstation tegen te komen.

Maar zoals gezegd, wil je zo zuinig rijden, is er voor de meesten geen rijplezier meer aan.
Ik geef dan ook eerlijk toe, een lekkere toer op een mooie dag door een bochtig gebied (met meerverbruik dus) geeft HET plezier. Maar desondanks geniet ik ook nog steeds van mijn rustige woon werk km's. Zij het op een andere, en mindere manier.

Edit: gebruik je je motor enkel recreatief / voor het plezier? Vergeet dan dat f*ckin verbruik, en geniet gewoon van het rijden :]
Maar voor mij is dat verbruik tijdens woon werk dus wel belangrijk, zeker met ongeveer 30.000km per jaar. Het hoeft eigenlijk niet zoooooo zuinig, maar door de tand des tijds is het een ... obsessie ... geworden :$ :X
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Intussen de olie en oliefilter vervangen.
De bougies en kleppen zijn voor op de 25.000km
Dan kan dat daarna weer door tot haar 100.000 99.999km.

De banden zijn ook vervangen. Toch blij om, de herfst doet zijn intrede en dan is een bijna kale achterband niet zo leuk. Wilde eerst stiekem doorgaan tot 40.000km, maar kreeg het plots in mijn hoofd (wat een goede ingeving :P ), om ze toch maar te vervangen.

Kijk later wel in mijn excel file hoeveel km de Bridgestone meegegaan heeft.

Remblokken vooraan ook vervangen.

Ze stuurt nu weer beter, niet te bruusk tegensturen, want ze valt nu weer gewoon de bocht in. Dat overdreven effect is er natuurlijk welnuit na eennpaar honderd km.

Mijn koplampen nog niet hersteld, de nodige onderdeeltjes nog niet binnen B|
Dus nog effe met enkel de DRL's rijden ...

Edit: nog een paar dingetjes vergeten:
De ketting - tot nu toe slechts twee kapotte X-ringetjes tegengekomen. Valt mee, bij de vorige twee probleem kettingen waren dat er op veel minder km's al een stuk of 10.
Deze ketting na montage nog eens moeten bijstellen op ongeveer 600km. Daarna nu pas bij de 10.000km. Slechts driekwart slag moeten bijdraaien die spannertjes.
Heb al kettingen gehad die ik na 6 a 7 duizend km meer dan een volle slag moest bijstellen.
Ik denk dat mijn obsessie op het verbruik echter de oorzaak is dat deze ketting het langer dan gemiddeld gaat uithouden ... denk ik ... hoop ik. Zou het leuk vinden da ze de ton haalt. Samen met de banden die het volgens mij, wederom door mijn rustige rijstijl, best wel 30.000km zuden kunnen uithouden.

Ook wel gemerkt dat de lekkage aan mijn kijkglaasje erger wordt.
Was het eigenlijk al vergeten :$
full

Dus regelmatiger kijken naar dat kijkglaasje ... ach ja, daar dient een kijkglaasje dan ook voor, om naar te kijken :+

Als het te erg wordt, bij het volgende onderhoud dat deksel er maar eens afhalen en zien op te lossen ...
 
Laatst bewerkt door een moderator:
2000€ ... enerzijds niet weinig, maar anderzijds, ze is van 2005, heeft amper km's, en ziet er op het eerste zicht in onberispelijke staat uit ...

Als ik nu aan nr 6 toe was, zou ik de stap misschien wel wagen, moet ik hem alleen in B inschrijven, maar dat zal geen onmenselijke bedragen en administratie met zich meebrengen denk ik zo ...

... erger is dat de benzine, na lange tijd stabiel te hebben gestaan, nu op korte tijd al drie keer gestegen is.
Ik tank nu reeds aan 1,297€/L waar dat een maand geleden nog maar 1,229€/L was (E10) B|
 
Laatst bewerkt door een moderator:
2000€ ... enerzijds niet weinig, maar anderzijds, ze is van 2005, heeft amper km's, en ziet er op het eerste zicht in onberispelijke staat uit ...

Als ik nu aan nr 6 toe was, zou ik de stap misschien wel wagen, moet ik hem alleen in B inschrijven, maar dat zal geen onmenselijke bedragen en administratie met zich meebrengen denk ik zo ...

... erger is dat de benzine, na lange tijd stabiel te hebben gestaan, nu op korte tijd al drie keer gestegen is.
Ik tank nu reeds aan 1,297€/L waar dat een maand geleden nog maar 1,229€/L was (E10) B|
2000€ is wel redelijk voor een asslift model in deze staat. Ben alleen nog lang niet toe aan een ander, zit pas op 37.000km -O-

Zijn voor ons prima benzineprijzen, 1.529€/l voor 95 (E7.5 :X ) om van 98 maar niet te spreken -O-

plus een verbruik van 1 op 16
 
Laatst bewerkt:
Ohw ... ga je omrekenen?

In dat geval:
80.680 BEF
121.000 PHP
:+
Daar kunnen we eigenlijk beter niet aan beginnen.
Voor de euro vond men een benzineprijs van 2 gulden 50 echt de grens. Inmiddels kost het ruim 3 gulden 40.
Een aantal jaar geleden heeft het hier zelfs meer dan €1.80/l (4+ guldens) gekost en je hoorde er eigenlijk niemand over.

Blijkbaar moet je gestudeerd hebben om uit te rekenen dat wanneer de totale kosten 20% stijgen je toch op een inflatiecorrectie uitkomt van 1.5% om maar wat te noemen.
 
En hoe zorg je er dan voor dat het niet weer roest? Als zowel is staalwol niet risico dat je door je uitlaat heen schuurt?

Dat zal altijd een probleem blijven. Deze uitlaten roesten gewoon vrij snel.
Je kan de uitlaat ontroesten en behandelen met hitte bestendige lak. Maar dit zal er redelijk snel afbranden, zeker bij de bochten waar deze op de uitlaatpoorten zitten. Daar wordt het simpelweg gewoon te heet. Als je dat regelmatig, afhankelijk van je km's, bijwerkt kun je de levensduur van de uitlaat aardig verlengen.

Je kan de uitlaat ook laten coaten. Hiervoor moet uiteraard wel de boel los. En het zal ook wat kosten. Gaat uiteraard een stuk langer mee dan gewone lak. Als er een beschadiging in komt zal het daarvandaan alsnog verder gaan roesten.

En de boel vervangen voor RVS is uiteraard een laatste en duurste optie.


Met de hand met staalwol door de pijp heen schuren, dan is je uitlaat of te ver doorgeroest of je hebt onmenselijke krachten :+
De ergste roest kun je er af halen met schuurlinnen, daarna wat na schuren met staalwol. Dan ben je een heel eind. Zonder het spruitstuk te demonteren zul je natuurlijk nooit alles weg krijgen.
 
wat ik bij mijn scooter vroeger deed en wat goed werkte was de uitlaatbocht als ie loeiheet is insmeren met 2t olie (zalmet 4t ook wel werken?>) je kreeg dan zo'n paarsige kleur erover en t roeste niet.. stinkt wel als een malle als je dat doet
 
vraag:

ik ga de voeding van mijn navi aansluiten van t weekend, welke draad kan ik daarvoor het beste gebruiken en mag een - net als bij de auto aan t chassis ?

ik wil het liefst een geschakeld contact gebruiken maar eventueel mag hij ook op t stadslichtje bij dat is toch altijd aan als ik rijd:)
 
wat ik bij mijn scooter vroeger deed en wat goed werkte was de uitlaatbocht als ie loeiheet is insmeren met 2t olie (zalmet 4t ook wel werken?>) je kreeg dan zo'n paarsige kleur erover en t roeste niet.. stinkt wel als een malle als je dat doet

Is ander materiaal(terugloopuitlaat neem ik aan), om maar niet van de bereikbaarheid te spreken.

vraag:

ik ga de voeding van mijn navi aansluiten van t weekend, welke draad kan ik daarvoor het beste gebruiken en mag een - net als bij de auto aan t chassis ?

ik wil het liefst een geschakeld contact gebruiken maar eventueel mag hij ook op t stadslichtje bij dat is toch altijd aan als ik rijd:)

Massa kan prima op het frame.
Ga je een aparte plus aanleggen en via contact schakelen? Of bedoel je de geschakelde plus van je stadslicht aftakken om als voeding te gebruiken?

Zoals ik het lees wil je de plus van je stadslicht aftakken om de plus op de navi aan te sluiten en de massa op het frame?
Dit zou niet verstandig zijn. Je Bedrading van stadslicht is daar niet op berekend en de zekering zeker niet.
Plus vanaf je accu, met zekering zo dicht mogelijk bij de accu, naar voren trekken.
Aansluiten op een relais en deze aansturen met de plus van je stadslicht. Hierdoor dient die alleen als aansturing, en komt er geen extra last op te staan.
Op deze manier is je navi contact geschakeld maar staat wel buiten het normale systeem.
Mocht je dan sluiting krijgen valt alleen de navi voeding uit, en niet je complete verlichting (of welk ander onderdeel je anders van zou aftakken).
 
das een kut werk met zo'n relais, kan ik zeker weer gaan solderen enzo?

dan maar recht op de accu met een zekering ertussen en een schakelaartje ofzo :)
 
das een kut werk met zo'n relais, kan ik zeker weer gaan solderen enzo?

dan maar recht op de accu met een zekering ertussen en een schakelaartje ofzo :)
Valt echt wel mee. Alleen een schakelaar kan natuurlijk ook, misschien een controle lampje erbij zetten zodat je ziet wanneer deze aan staat?

Solderen hoeft bij een relais niet. Is eigenlijk net zoveel werk als een schakelaartje ertussen zetten. AMP stekkertjes vastknijpen op de draad en aansluiten.
 
Valt echt wel mee. Alleen een schakelaar kan natuurlijk ook, misschien een controle lampje erbij zetten zodat je ziet wanneer deze aan staat?

Solderen hoeft bij een relais niet. Is eigenlijk net zoveel werk als een schakelaartje ertussen zetten. AMP stekkertjes vastknijpen op de draad en aansluiten.

geen tip waar ik zon setje kan kopen, dat ik in een keer alles in huis heb :) ?
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan