Is de schubert C4 veel beter dan de c3

Hanzzzz

MF veteraan
3 dec 2002
5.497
181
Soest
Hoi,

Mijn Schubert C3 is aan vervanging toe. Ik heb er jaren naar tevredenheid mee gereden dus in principe zou ik zo weer een C3 kopen. De niet pro versie is ook niet zo duur meer.

Vraag is is een C4 zoveel beter? Heeft iemand al een C4 en heb je hiervoor een C3 of C3 pro gehad? Zo ja wat zijn jullie ervaringen?

Ik rij overigens dagelijks woon-werk en maak een paar keer per jaar uistapjes naar de Eifel en Luxemburg. Een stille helm vind ik erg belangrijk.
 
Hey, ben benieuwd naar de antwoorden

Heb zelf een C3 en wil hem ook gaan vervangen door terug een C3 of een shoei neotec of een c4 ( als die al uit is ? )

Hoe lang heb jij jouw C3 gehad?
 
Ik heb een C3 gehad, en nu net over naar een C3 pro. Dat is al een redelijk groot verschil. Maar vooral op details.
De C4 ken ik (nog) niet, de C3 pro begonnen nu zoveel goedkoper te worden dat ik daar voor gekozen heb.

Ik denk niet dat het verschil wereldschokkend is, maar meer een evolutie dan een revolutie.
 
Hey, ben benieuwd naar de antwoorden

Heb zelf een C3 en wil hem ook gaan vervangen door terug een C3 of een shoei neotec of een c4 ( als die al uit is ? )

Hoe lang heb jij jouw C3 gehad?

In April 6 jaar. Ik heb hem bijna dagelijks gedragen en ik schat 75.000 km mee gereden.
 
De C4 heeft al microfoon en speakers ingebouwd, de C3 niet. Als je muziek wilt luisteren of een intercom systeem wilt aansluiten kan dat een voordeel zijn.

Ook een anti-fog (pinlock?) systeem volgens de Schuberth website:
For optimum Bluetooth® and radio reception. Integrated antenna, pre-installed speakers and microphone.
Plug & play Designed for the new communication system SC1
Extra-large anti-fog lens Wide field of vision even when the rider adopts a racing posture


https://www.schuberth.com/en/products/motorbikes/helmets/c4.html
 
Laatst bewerkt:
De ventilatie is van C3 naar C3-Pro erg teruggegaan, maar dat leek mij een beetje een bijkomstigheid van het stiller worden. Dus meer ventilatie in de C4 zou ik zeer waarderen, zeker in de zomer en als je lang in de regen moet rijden.
 
Nou ben ik zelf een tevreden C3 gebruiker, maar ik dacht dat de C4 al wel bestelbaar maar nog net niet leverbaar is. Pas in april 2017. Dus ik ben benieuwd naar ervaringen, maar ben bang dat die er nog (net) niet zullen zijn.
 
Tevreden gebruiker van de C3 Pro, helemaal niets op aan te merken. Ventilatie, pasvorm, gewicht...ik ben er blij mee. Binnen de bebouwde kom en op N wegen heb ik het gevoel dat doppen niet eens in hoeven vanwege de demping. Alleen mijn zonnevizier mechanisme is een keer stuk gegaan en dat voor 6 tientjes laten fixen door de importeur.

Ondanks dat ben ik ook benieuwd naar ervaringen van de vernieuwde versie...there's always room for improvement.
 
Laatst bewerkt:
Ook van C3 naar C3pro gegaan.
De pro is iets stiller inderdaad en was flink in de aanbieding, vandaar.

Nog geen C4 ervaringen dus, ik verwacht dat die ook voorlopig niet in de aanbieding komt.
 
Ik heb zelf een C3 pro. De C4 heb ik niet opgehad, maar als deze meer ventilatie heeft zou dat wel een grote plus zijn.
Bij mij staat het vizier altijd op een kiertje open.
 
Tja die Sharp rating hè, wat moet je er van zeggen. Er is ook de Snell certificatie. De Schuberth is daar niet getest, maar er zijn Arai helmen die ook maar drie sterren krijgen maar wel een Snell certificaat halen. Zie www.smf.org
Ik vind het een lastige...

Ik heb zelf een C3. Die heb ik nu 5 jaar en 150k km op het hoofd. De bekleding is wat gaar geworden. Hij wordt dus dit jaar vervangen. Ik wilde eigenlijk het liefst de Sena helm met Noise cancellation, maar die komt maar niet op de markt. Staat al meer dan een jaar op de site van Sena (coming soon is kennelijk een relatief begrip). Ook de nieuwe BMW helm is interessant, de 7. Ook carbon en er is een jethelm van te maken, wat dan weer lekker is het erg warm is.

Ik heb verder ook een Nolan helm, die draag ik als het erg warm is. Die komt goed uit de Sharp test. Maar de kwaliteit is matig. Steeds laat de voering los, het zonnevizier is slecht en wil door de loslatende voering ook vaak niet meer omhoog.
 
Iemand ervaring met vertekening van het zonnevizier?

Ik heb sinds kort een Schuberth S2, een erg fijne helm maar het zonnevizier is slecht. Komt dat vaker voor?
 
Zit het zonnevizier wel goed op z'n plek?
Haal hem er eens uit, en kijk er door als je hem in je hand hebt.
Is het dan ook zo?
Zo ja, productie-foutje (gebeurt wel eens), is volgens mij zo om te ruilen in de winkel.
 
Ha, dat omruilen is nu net het probleem. De helm op de motorbeurs in Utrecht gekocht. Kwam pas later na de eerste rit erachter dat het beeld verstoord is.

Contact gezocht met de importeur, deze geeft aan dat ik naar de winkel moet gaan waar de helm gekocht is.

De betreffende motorzaak zit echter "erg noordelijk", zo ongeveer bij de zeehondencrèche. De bedoeling is dat je de helm daar laat beoordelen en afgeeft. Deze stuurt hem dan op naar de importeur en na een paar dagen kan de helm dan weer opgehaald worden. Nu woon ik erg ver van het noorden, dus dat is best een trip en je loopt zonder helm de winkel uit. Naderhand moet je de helm dus weer ophalen.

Na een paar emails is er wel wat te regelen met opsturen en een snellere afhandeling, maar daar twijfel ik erg over. Kan de helm in verband met dagelijkse ritten niet missen, zeker niet lang en dat opsturen is ook zo'n gedoe met verpakking en verzending etc.

De vraag of het een bekend probleem is kwam meer voort uit de "angst" dat ik alles opstuur en een nieuw exemplaar terugkrijg met mogelijk dezelfde afwijking.
 
Hoi,
Ik heb sinds een paar maanden een Schuberth C4. Hiervoor had ik een Shoei Neotec. De C4 heeft een veel groter (vooral hoger) vizier en is daarom beter geschikt voor een racer waarbij je dieper voorover zit. Dat dacht ik tenminste....
Helaas heb ik pech met de C4. Hij ging heel hard fluiten op de snelweg en er kwam condens tussen de pinlock en het vizier (in de spouw). Dit hebben ze gerepareerd. Maar nu heb ik weer condens en de kinventilatie gaat niet meer dicht als het regent. Het mechanisme lijkt lam door de regen. Dus ik ga de helm weer terugbrengen. Bij droog weer is het een tophelm maar ja ik rijd er ook mee naar mijn werk in de winter en dit had ik niet verwacht.
 
Ik ben zelf redelijk tevreden met mijn c3 pro. Enige is dat de ventilatie wel te wensen overlaat. Als ik even stil sta beslaat vooral het zonnevizier waardoor ik het vizier open moet zetten. Ik vind het irritant maarja. @Hannov, Ik had eerst ook een fluitend geluid als ik mijn hoofd draaide. Vond dit ook echt heel irritant maar ben met mijn vingers langs de scherpe randen gegaan. Daarna niet meer last van gehad. Heb toch het idee dat het dan een klein stukje plastic is wat die turbulentie veroorzaakt. Geen idee of dat werkelijk het probleem is maar het is het proberen waard.
 
Ik heb de C4 gepast, maar kon hem niet fatsoenlijk op krijgen zonder de bril af te zetten en pas bij enkele maten groter ging het enigszins. Bij die maat zat de helm dan te los op mijn hoofd, dus dat gaat hem niet worden. Ik ga dus binnenkort voor een C3 pro, omdat die behoorlijk goedkoper zijn geworden.
 
Maar nu heb ik weer condens en de kinventilatie gaat niet meer dicht als het regent. Het mechanisme lijkt lam door de regen. Dus ik ga de helm weer terugbrengen. Bij droog weer is het een tophelm maar ja ik rijd er ook mee naar mijn werk in de winter en dit had ik niet verwacht.

Het vizier is inmiddels bij mij vervangen, maar ook het tweede vizier was na een week al weer los. Probleem is dat de "pinlock"uit patent is en nu laat Schuberth die dus zelf maken zonder de siliconen rand. Dat gaat dus los zitten en wapperen. Een echte pinlock wordt niet gemaakt voor de C4 en komt er ook niet naar ik begreep.
Nu is bij mij door het klapperen van de pinlock ook het vizier nog beschadigd.
Een nieuw vizier is niet leverbaar (nog.
Ik ben over de helm zeer tevreden maar over het vizier/de pinlock dan weer helemaal niet en ik vind het teleurstellend dat ze überhaupt geen reserve onderdelen kunne leveren.

Ook zo laten ze nu de communicatie maken door Sena. Dat gaat ook niet goed, maar is een ander topic...
 
Hier ook een paar maand de C4, Dekseltje van kin ventilatie vloog er zomaar af omdat ik het vizier ging openen bij de stoplicht kwam er zeker net tegen aan of zo.
Deze maar vast geplakt met dubbelzijdig tape want hij zit zo subtiel er op geklikt
het is anders wacht dat hij er weer af zou vliegen en dan hem kwijt worden natuurlijk.

Ook vindt ik de helm tochten langs de naden van het kinstuk.
Ook condens tussen pinlock deze is strakker gezet en vizier hierdoor ook bekrast.

Communicatie setje is voor garantie terug naar fabriek omdat fox niet werkt
nu al 4 week onderweg, en boven 80km/h kun je elkaar niet meer verstaan.

Helm op zetten met bril op kun je vergeten met de C4.

Wel is hij in de wind stabieler dus rustiger op je hoofd dan de C3Pro.

Als je ventilatie open hebt staan geeft het veel gebulder in de helm en ook een stuk ruis.
Er komt door de bovenste luchthapper niet alleen lucht maar ook vliegen zo je helm binnen
meestal zijn ze dood maar soms leven ze nog ook niet prettig als je je helm af doet en er ligt
een kerkhof met dooie vliegen op je hoofd.

Al met al valt de C4 mij wat tegen vooral als je de prijs ook laat mee wegen.

Wim.
 
Laatst bewerkt:
O vertel? Daar heb ik wel oren naar, Wilde in de toekomst wellicht de C4 met communicatie set aanschaffen....
Vooropgesteld dat de geluidskwaliteit goed is, het volgende. De communicatie met andere Sena's is gebrekkig. De verbinding raakt hij vaak kwijt. Communicatie open zetten vanaf de 20s van de vrouw gaat meestal miet. Dus dat moet ik steeds doen vanaf mijn helm en dan moet ik dus twee keer op de min toets drukken. Dan raakt hij vervolgens op willekeurige momenten de verbinding kwijt soms na 10 seconden, soms na een uur. Als m'n vrouw dan iets wil zeggen krijgt zij de verbinding niet gestart. Soms lukt het alleen na opnieuw pairen. Dit is de basis versie want de uitgebreidere versie is er dus nog niet. Of de vox niet werkt weet ik niet, want dat werkt niet met de 20 samen. Ik zal dat eens testen van de week.
 
Jammer dat de communicatieset van de C4 ook niet optimaal is, wel goed om te weten. Ik heb nog garantie. De verkoper gaat een ander binnenwerk in de kinventilatie zetten en ze gaan de pinlock stellen. Nu begrijp ik dat het strakker zetten van de pinlock krassen kan veroorzaken, daar zal ik aandacht voor vragen bij de verkoper. Een ander optie is een Raleri anticondens visier erin zetten, ik heb daar een goede ervaring mee met de Shoei Neotec, die had ook last van condens in de spouw. Maar een Raleri verkleint het blikveld door de plakrand en ik heb de helm juist gekocht vanwege het grote blikveld.
 
Terug
Bovenaan Onderaan