MaxSYM 400 & 600 - Deel 3

Niet helemaal makkelijk te beoordelen,
maar er lijkt niets vreemds aan de hand.
Een 'klik' mag bij Dr. Pee en/of Tech-Pulley.
De klik is de "Push-Pin" tegen de "Pillow" dit is het geluid van de koppelingsschoentjes die op slot gaan.
Die hoor je overdreven als je er geen CVT deksel hebt opzitten.
(met deksel hoor je hem ook wel maar iets minder hard)

Screenshot Dr. Pee HIT Clutch
Afbeelding 2 gaat de HIT Clutch op slot en dat is de 'klik' die je hoort.
3quhmt.png


Let op:
De 'Vette' (Bold tekst) in mijn quote, speciaal die tussen de haakjes !
That's the click.

When the friction resistance is higher than the predetermined distortion strength of pillow spring, the pillow spring will be deformed or extended, and the push pin will thrust into the pillow to compress the clutch weight to grab the clutch outer very tightly.
Fig.4, the push pin is actuated and "pressed against the pillow"

Vertrouw je het niet, of mijn verhaal?
Demonteer dan het koppelingshuis en evt. de Hit Clutch en doe een visuele inspectie, dat is dan ook voldoende.

Mvg. Jan
 
Laatst bewerkt:
Wel old ik heb met een kymco AK550 2 cilinder gereden maar dat is nog wat anders 53 pk en een motor geluid om u tegen te zeggen zelfs 2 overbrengingen full power of regen (5pk minder) .
 
Ha ha die loopt soepeltjes en alles valt op zijn plek, hé Megaantje :]
Enigsinds jammer dat mijn volgende moto geen cvt wordt want anders wist ik het wel :)
 
Laatst bewerkt:
Wordt meer als waarschijnlijk de X-ADV, maar probeer er op dit moment ook uit te komen of de Africa Twin 1000 met DCT ook een mogelijkheid is.
Ik moet de proefrit even afwachten, op Africa Twin heb je geen voorwaartse been ruimte zoals op den scoot, en dat zou mogelijk niet gunstig zijn voor mijn lichamelijke gesteldheid (o.a. verrotte knieën), doch is voor een A.T 1000 het gewicht zelfs iets lichter als van de X-ADV, en met DCT maar iets zwaarder als X-ADV... dus iets om over na te denken want die is voor de rest superieur aan X-ADV

Het hangt dus o.a. een beetje af van wat ik fysiek aankan, daarnaast zit ik ook te twijfelen of het niet te laat is in het jaar, en het misschien beter is om tot het 2018 kenteken te wachten.
Maar DCT lijkt me sowieso wel tof om te gaan doen.

Mvg. Jan
 
Laatst bewerkt:
Moet dat papieren filter maar na 20.000 km vervangen worden ? Ik zit nu aan ongeveer 6700 km. Ik neem aan dat bij de eerste onderhoudsbeurt (rond 1.000 km) het filter vervangen werd, dus nu nader ik netto 6000 km met het huidige filter.

In de manual staat (pg. 18): "clean oil filter every 20,000km" maar op de volgende pagina hebben ze het dan onder de titel "Oil filter cleaning" over het "Oil Filter Screen" en iets lager over "Oil Paper Filter Change".
Op pg. 32 staat dan voor het papier filter (in de tabel onder nr. 2) "Second replace at 6.000 km, further replacement every 6.000 km", terwijl het "mesh filter" (in tabel onder nr. 3) elke 10.000 km moet gereinigd worden.
Tot daar aan toe voor dat mesh filter, maar voor dat paper filter is het me nu helemaal niet meer duidelijk. Mij lijkt het voor de prijs dat dat dingetje kost aangewezen om elke 6.000 km te vervangen. Of is dat overdreven ?

Weet iemand hoe het nu eigenlijk precies zit ?

Stefan.

Bedankt Jan voor de info, ik had het natuurlijk al de tijd over oliefilters haha die luchtfilter was een typfout.
Blijkbaar moet die papieren filter pas vervangen worden na 20000km ik zit nog maar aan 8500.
Ik vind het wel vreemd dat er in de handleiding enkel van wordt gesproken in het onderhoudschema en niet met een foto en wat uitleg over hoe en waar zoals met dat ander filtertje.
De olie in de link is dat geschikte olie voor mijn 400?
 
Laatst bewerkt:
Hoi Stefan ik volg maar gewoon de service beurten uit de tabel van de gebruikershandleiding, om de 5000 km olie vervangen en dan reinig ik ook dat oliegaasje want dat is er dan toch uit, de papieroliefilter moet volgens de tabel maar om de 20000.

Grts, Glenn.
 
Jan, de tik zal idd van het pilow mechanisme komen, ik heb de koppeling volledig gedemonteerd en dan maar gelijk zachtere clutchveren gestoken want ik vond dat ie veel te brutaal vertrok, alles lijkt me ok, de tik is ook idd veel minder te horen met de kap er terug op, bedankt voor de reactie,
Grts, Glenn.
 
@ Megane
Ketting onderhouden vindt ik niet zo'n heel groot probleem.

@ Madeiros
Geen dank, graag mee gedacht.
Rij zelf juist wel met de brutale (lichtgewicht) instelling voor mijn Tech-Pulley X4 Kiss clutch, dat ook nog aangevuld met een 20% zwaardere drukveer en de Malossi sportvario
Mijn Kymco 400 trekt op als een malle })

Mvg. Jan
 
Laatst bewerkt:
@Jan
Wie weet zit ik binnen 2 weken weer te sleutelen om terug van de blauwe naar de zwarte veren te gaan haha. Het bruut trekken ging nog maar ik vond dat hij bij het optrekken tot 3500 tr hard trilde en dat is nu geleidelijker en comfortabeler.
 
H1 koplampje laten vervangen bij T.S. voortkapel, half uur werk, 51 eurokes kwijt😥, den deze gaat daar daar volgende keer zelf 2 uur aan prutsen aan 25 euro per uur, goe verdiend.
Grts.
 
Hoofdremcilinder Maxsym600 gezocht.
-----------------------------------
Het ontluchten van de voorrem van mijn Maxsym600 lukt niet. Alles al geprobeerd zonder resultaat ik vermoed dat de hoofdremcilinder stuk is, kostprijs 130€. Onderdelen zijn natuurlijk weer niet te koop bij SYM.
Ik zoek daarom als test een gebruikte rechtse hoofdremcilinder van een Maxsym 400 of 600.
Als iemand iets te koop weet hoor ik het graag.

Gevonden
 
Laatst bewerkt:
Ik ben bezig met een ander project en verkoop daarom mijn TechPulley X4 koppeling .

De koppeling is bruikbaar voor Maxsym600 --- Piaggio MP3 400 en 500 --- Peugeot Metropolis 400
Ongeveer 2000km mee gereden, werkt prima. Alle weerstanden zijn erbij alsook een sterkere drukveer.
Prijs 200€ plus verzending .... aankoopprijs was 289€.

2gsg7mb.jpg
 
Is er iemand die een tip kan geven om de zuiger van de achterrem in te duwen, kan het zijn dat je hierbij nog een andere handeling moet doen omdat die ook met de kabel bediend wordt? Thnx.
 
Jan, in jouw foto van de zuiger herken ik die van mijn MaxSYM niet.
Trouwens op die van toen mijn MaxSYM400 en nu de 600, zijn er geen schroefinkepingen op de rempiston-koppen.
Ik raad wel aan om die pistons niet (teveel) uit de remcylinders te halen, om geen remolievloeistof-lekken te creëren. Remvloeistof is een heel corrosief en gevaarlijk goedje, en als de pistons niet goed meer sluiten in de remcylinders verlies je niet alleen remvloeistof maar ook remkracht tot op het gevaarlijke af dat je remvermogen grotendeels weg is.
Nu om de rempistons meer in te drukken, moet je voorzichtig te werk gaan : kijk het niveau van de remvloeistof aan beide zijden van het stuur na, doe de vuldeksels er af. Linkerzijde bij de MaxSYMs ABS zijn voor de achterrem (1 remcylinder met enkele vaste piston en 2 geleiders) en rechterzijde is voor de voorrem (2 remcylinders met dubbele piston).
Wanneer je nu de pistons verder wil induwen om zo je nieuwe remblokken te steken, moet je wel opletten : a) dat de remvloeistof niet overloopt in de rempotreservoirs (anders eerst langs onder remvloeistof aflaten via de ontluchtings-/aflaatnippels. b) dat je de pistons niet te abrupt en te krachtig indrukt (anders kans op beschadiging naar je ABS en/of verdeelsysteem) c) gebruik hier best een tool die je kan kopen in een speciaalzaak of gebruik een gastang die je ver genoeg kan openzetten, maar zorg dat je in het midden van de pistons duwt, en geen excentrische krachten er op uitoefent, om de pakkingen tussen de remcylinder en de rempiston niet te beschadigen.
Ik hoop dat je hier iets mee bent. Vergeet verder niet je remleidingen te ontluchten indien nodig.
Mvg. Eddy
 
Laatst bewerkt:
Oh ik dacht dat dit systeem bij jullie ook het zelfde was.
Maar nu zie ik net op tekening dat jullie idd. maar 1 remzuiger achter hebben zitten?
Ik heb er 2 achter zitten, 1 voor de rem en 1 voor de handrem, en die van de handrem kun je zeg maar heel gemakkelijk zonder poespas IN/UIT draaien inplaats van IN/UIT trekken/duwen wat minder makkelijk gaat.

Sorry voor de verwarring
Bericht verwijderd ;)
 
Laatst bewerkt:
Hoi nu zit ik blijkbaar met een slag in mijn linkse remschijf heeft iemand dat hier al voorgehad, betekent dat een nieuwe of weet er iemand die die kan richten, prov. Antwerpen.
 
Gezien er zondag zware regen is voorspeld, ga ik de Ardennenrit van Waypoint nu zaterdag rijden. Indien er mensen zijn die deze rit graag meerijden, laat maar iets weten. Gezien de afstand van 355 km en een dikke 7u in het zadel, en toch 1 lunchstop van 45min en 3 koffiestops van 30 min die ik plan, zou ik toch om 08:45 à 09:00 willen vertrekken aan het originele vertrekpunt in Kessel-Lo op het plein voor "Brasserie de curve, Baron August de Becker Remyplein 27,B-3010 Leuven". De aankomst zal dan rond 18:30 terug aan het vertrekpunt, dat tevens ook de aankomst is, zijn.
Alvast een fijn weekend voor iedereen.
Alle ritinfo vindt u op de website van Waypoint Leuven(Kessel-Lo) : Waypoint Leuven-Ardennenrit 2017
Klik op de onderlijnde link voor meer info.
 
Laatst bewerkt:
Het ziet er naar uit dat het zaterdag en zondag hetzelfde weer zal worden, dus is het mogelijk dat ik toch zondag zelf de rit van Waypoint ga rijden. Voor de mensen die die rit ook gaan rijden hou rekening dat er een wegblokkering is tussen Piroy en Malonne, die een hele omweg met zich meebrengt. Dit is hetgeen de wegeninformatie van TomTom meegeeft als je de rit inlaadt. Ik heb alvast de route aangepast met een mooi stuk langs de Maas.
Zijn hier nog mensen die de rit zondag rijden ?
 
Veel plezier zondag. Hopelijk valt het weer nog mee.
Ik overweeg om de najaarsrit van DBS mee te rijden op 21 oktober. Maar ik wacht nog even af voor ik me aanmeld. Zal van de weersverwachting afhangen.
De rit vindt in Belgisch Limburg plaats. Zijn er nog die zouden meerrijden?

Stefan.
 
Ja, Stefan, ik denk er ook aan om die DBS Najaarsrit in Limburg te rijden. Maar ik ga waarschijnlijk met een nieuw stel banden moeten rijden. Ze liggen er nu 30000 km onder en de voorband heeft nog een 2-3mm, achteraan is beter, maar ik zal toch een nieuw stel banden steken. Spijtig dat die Maxxis-banden hier niet te koop zijn, want ik ben daar heel tevreden over geweest, en qua duurzaamheid zegt die km-stand genoeg denk ik. Binnenkort eens bekijken wat de nieuwe banden gaan worden. Ik zoek wel eenzelfde soort rubber-compound.
 
Terug
Bovenaan Onderaan