De MT 5001 Android GPS voor je Motor

Lars, ik gebruik 'm ook op een Husky mono en dat gaat al duizenden km's prima. Waar mijn HTC vrijwel direct door de trillingen beschadigd raakte, heb ik met de HT20 geen last. Ik gebruik hem ook op m'n VFR en ook daarop al een paar K km's. Ik heb trouwens wel een stukje schuimrubber op de X-grip geplakt met dubbelzijdig tape. Of het wat uitmaakt weet ik niet, maar kwaad kan het in ieder geval niet.

Krijg je hem nog wel herstart? Of helemaal niks meer? Zit de accu wel goed? Heb je het stukje plastic van de contacten van de accu verwijderd? Ik kreeg hem aan terwijl het plastic er nog op zat, maar slecht beeld. Kwam er daarna achter dat ik die tape nog niet verwijderd had :o
 
Ja, dat stukje tape op de accu verbaasde ik mij ook al over. Nooit eerder gezien bij een phone
 
Ik zal dadelijk nog eens kijken, bedankt voor de tips! Echter werd de telefoon op dat moment ook opgeladen (in de houder). Dan heeft de batterij toch eigenlijk al geen betekenis?

Ik krijg de telefoon nu nog wel gewoon gestart en nu lijkt er niks aan de hand, maar zodra ik hem in de houder steek en een stukje rijd, valt hij weer uit.

Hoe hebben jullie de telefoon in de x-grip zitten? De knoppen zitten op een lastige plek.
 
Ik heb inmiddels 3 van die Geotel dingen. Waarvan 1 echt in gebruik als telefoon. En bij mij zijn ze probleemloos.
 
Hoe hebben jullie de telefoon in de x-grip zitten? De knoppen zitten op een lastige plek.
Horizontaal met de knoppen naar beneden.

De rechtergrips klemmen op de uitstulpingen rechts, de linkergrips klemmen dan op de body. Verder zet ik hem vast met het elastiek. Al hoe wel dat eigenlijk niet nodig is. Bij 160 km/h bleef de telefoon goed vast zitten zonder elastiek.
 
Net even gekeken: batterij zat niets meer voor, heb ik destijds denk ik al weggehaald. Heb er nu een papiertje achter gedaan, om te kijken of dat helpt. Nu de volgende keer maar even testen.
 
Ben benieuwd. Ik heb de foon trouwens verticaal met de X-grip armen precies tussen de volume- en aa/uitknoppen in. Dat heeft nog geen problemen opgeleverd.
Dat rubber heb ik ook vastzitten, hoewel het niet echt nodig is, maar hiermee wordt het onnodig draaien van de X-grip ook wat beperkt omdat het nu stroever gaat.
 
Ik zal dadelijk nog eens kijken, bedankt voor de tips! Echter werd de telefoon op dat moment ook opgeladen (in de houder). Dan heeft de batterij toch eigenlijk al geen betekenis?

Ik krijg de telefoon nu nog wel gewoon gestart en nu lijkt er niks aan de hand, maar zodra ik hem in de houder steek en een stukje rijd, valt hij weer uit.

Ik weet eigenlijk niet of de telefoon werkt op voeding maar zonder batterij. Misschen is die jou al voorzien van software die het gebruik van telefoons moet beperken tijdens het rijden? ;)

Het lijkt toch wel een contactprobleem. Als je op de achterkant drukt, valt hij dan ook uit?
 
Misschen is die jou al voorzien van software die het gebruik van telefoons moet beperken tijdens het rijden?
Dat je de phone tijdens het rijden niet kan bedienen, zijn genoeg redenen voor te bedenken. Maar dat navigatiesoftware niet wil werken, is toch wel erg beperkend.
 
Klopt. Dat is ook niet de bedoeling volgens mij. Navigatiesoftware zou ook met dat soort actieve veiligheidssoftware gewoon moeten blijven werken. Maar ik heb er geen ervaring mee.
 
Chips, ik dacht dacht omdat de converter 5A output afgeeft, ik genoeg stroom zou hebben om de smartphone op te laden. Ik zal wel ff gaan prutsen en de output meten aan de usb-kabel. Het alternatief is nog altijd een 12 volt aansluiting met een usb-plug.

Net even geprobeerd.
Zo'n Chinese converter met USB aansluiting. Volgens de specs zou het 2A output zijn. Volgens de app op de phone kom ik net onder de 1A uit. Maximaal heb ik met een andere 220v-lader overigens net geen 1,5A gemeten met de app.

De converter met 5A output (alleen een + en -) geeft bij mij ongeveer 250 mA volgens de app. Uiteraard alles met dezelfde phone gedaan.
 
In feite is het dit verhaal:

Lots of info in this thread.

WORWIG has the key bit of info for any smartphone that doesn't have a proprietary charging scheme.
The USB Committee charging standard for "dumb" chargers is shorted data pins. A dumb charger is a wall charge or power port such as those being discussed here. This charging scheme has been around awhile and is loosing its utility as phones get smarter and other charging schemes are introduced (more about this later).
The charger that comes with your Android phone will have shorted data pins unless it has a proprietary quick charge scheme.
Dumb chargers are in contrast to smart devices such as laptops and tablets.

At this point it gets complicated. Phones that are designed to adhere to the USB standard check the data lines to see if they are shorted (loop back mode) or have voltage that indicates signals from a smart device. If it sees loopback it goes to full charge rate.
If it sees voltage it throttles back to 500mA or less since the smart device may adhere to the USB 1.0 or 2.0 standard of 500mA max output.
Apple screws all Android users with their non-standard charging requirement. They require a differential voltage on the data pins. They use this scheme to determine if the device is an iPhone or iPad. This prevents a user from damaging an iPhone charger cube by trying to charge an iPad.
Android sees these differential voltages a data and throttle back to less than 500mA regardless of the maximum current available from the charger.

Funny story - Google called me to complain that the USB power ports that we shipped them for their autonomous vehicle testing wouldn't keep their Android tablets charged. They weren't aware they were getting screwed by Apple! We set them up with some of our Red Band cables and it was all good again.

Now to proprietary charging schemes.
Qualcomm is the largest supplier of smartphone chips in the world. EVERYBODY uses them, even Samsung (Samsung also uses their own chip in some phones but none that are exported to USA).
Qualcomm has a kick-ass fast charge scheme called QuickCharge. It will output crazy high current and even goes above the USB 5.0 VDC standard.
Of course if you buy a smartphone with a Qualcomm chip in it, the charger that you get with it has Quick Charge capability. BTW - the current QuickCharge version is QC 3.0. They just introduced QC 4.0 with some really cool features.
There are some other quick charge schemes but I haven't had a chance to test them.

One more charging scheme that will probably become the standard. USB-PD. This is a USB Committee response to proprietary QC schemes and does all of the things that Qualcomm QC does.
Google recently recommended smartphone suppliers use only USB-PD. For more infor do a Google search on:
Google to OEMs: Don’t use Qualcomm Quick Charge; USB-PD is the future

OK, I'm out of breath so I'll shut up.
-Shov
WWW.3BRPOWERSPORTS.COM Putting the POWER in powersports

bron: Phone Not Charging on the Bike

Ik ga dus de D+ en D- in de draad naar de telefoon korstsluiten en hopen dat dat helpt.
 
Gewoon simpel kortsluiten of moet er nu wel een weerstand tussen. Dat is mij nog steeds voor 100% duidelijk. In het verhaal hierboven staat dat kortsluiten voldoende is voor een hogere laadstroom maar heb ook gelezen dat er een weerstand tussen moet afhankelijk van wat de phone hebben kan.
 
Lijkt een kwestie van uitproberen.
Je leest ook dat zijn kabel het niet doet op de Nomu S10.
 
Bij mij werkte de oorspronkelijk setup goed. Ik had een 5V3A converter met een dubbele USB-poort. De telefoon werd aangesloten via een USB-kabel met een lange micro-usb aansluiting. Dit gaf voldoende prik om de telefoon met 100% schermhelderheid en de navigatie aan op te laden. Niet snel, wel voldoende. Max. gemeten 1220 mha.

De voeding hield het echter niet lang vol. Het alternatief, de 12V sigaretten plug USB aansluiting gaf te weinig stroom.

Mijn experimenten voor de komende periode: hergebruik van de dubbele USB-stekker kabel, het kortsluiten van de data kabeltjes aan de USB-uitgang. Dan aansluiten op de 5V5A converter die ik in bestelling heb. Ook heb ik nog een sigarettenplug met dubbele USB-aansluiting besteld die 2,4A moet leveren per poort.

Ik houd jullie op de hoogte.
:)
 
full

Hmm, de 5V5A voeding van ebay heeft waarschijnlijk mijn HomTom de doodsteek gegeven. :$
 
Laatst bewerkt:
Hoe kom je daarbij? Je schrijft hierboven dat je een 5V3A had en een 5V5A in bestelling.
 
De 5v3a- converter heeft al na 2 weken de geest gegeven....

Daarom kocht ik een nieuwe de 5v5a converter.

Ik heb de 5V5A-converter aangesloten op een dubbele usb-stekker die ik nog had en vervolgens op de accu aangesloten.

Toen ik de telefoon inplugde, laadde de telefoon kort op maar gaf de melding dat de laadspanning te hoog was en sloot toen af. Vanaf dat moment start de telefoon niet meer op. Ook de hard reset werkt niet. De telefoon komt niet verder dan het HomTom scherm en start niet meer door.

Balen dus. Ik was erg tevreden over de telefoon.

Iemand nog een idee om het apparaat tot leven te wekken?
 
Inderdaad balen. Had je de data-lijnen doorverbonden?
De originele 220 V lader werkt ook niet meer?
 
Terug
Bovenaan Onderaan