Honda SH300i Deel 4

Status
Niet open voor verdere reacties.
Ik haalde niet Putoline als afzender uit het verhaal maar Honda. Foutje. Toch blijf ik bij mijn standpunt qua oliekeuze. Zie Putoline namelijk niet zo snel een setje lagers opsturen in het geval van foute afloop buiten de garantieperiode
 
Laatst bewerkt:
Ik stuur ook geen lagers op indien het fout afloopt hoor! Maar dat zal gezien de langere ervaring hier met de hypo olie nog niet nodig zijn. ;) Als het toch fout loopt zijn jullie de eerste die het horen!
 
Laatst bewerkt:
Ik stuur ook geen lagers op indien het fout afloopt hoor! Maar dat zal gezien de langere ervaring hier met de hypo olie nog niet nodig zijn. ;) Als het toch fout loopt zijn jullie de eerste die het horen!
Haaaa haaaa mooie reactie man....denk dat ik toch met je verhaal mee ga...
Jammer dat er niet meer reactie is omtrent dit onderwerp...of kijkt niemand er naar om... _O-
Ik wil het gewoon ververst hebben... :Y
Zal eens bij de BP langs rijden of ze daar het type olie hebben..
 
Ik zou voor het verversen eerst tandwielkast goed warm draaien, dan snel meest onderste aftapplug eruit (en bovenste bout eruit voor lucht). Dan komt alle sludge/slijpsel er het beste uit.
 
Ik zou voor het verversen eerst tandwielkast goed warm draaien, dan snel meest onderste aftapplug eruit (en bovenste bout eruit voor lucht). Dan komt alle sludge/slijpsel er het beste uit.
Een paar ritten maken vóór het aftappen, terwijl er een magneetje tegen de aftapstop zit geplakt. Staalsplinters maken een stekelvarken van de plug. Het is beter als er niks aan zit bij verwijdering.
 
Project revisie eindaandrijving is afgerond, maar helaas niet met het gewenste resultaat.
De scooter is wel stiller, maar de trilling is nog steeds aanwezig.
Het was best wel een monsterklus, want de lagers zaten muurvast.
Bij de trekkerset die ik had aangeschaft zat een slagtrekker, maar daar kreeg ik ze niet mee los. Met een geleende trekker heb ik een samengestelde set gemaakt, maar zelfs dan lukte het nog maar alleen met de boel heet stoken.

Het vreemde vind ik vooral dat het trillen veranderd met in- en uitveren. Ik heb de achtervering op de zachtste stand gezet en als ik nu tussen de 85 en 105 kh/h rij, trilt de scooter helemaal erg.
Met de vering op de stugste stand is het wel een stuk minder.

Wat mij ook opviel dat de SH zelfs met windkracht 9 voor zo'n lichte machine verbazingwekkend stabiel op de weg ligt.
Ik vermeld dit maar even om ook nog een positieve noot aan het verhaal te geven.
 
Het trillen is alleen aanwezig onder belasting en veranderd dus met in- en uitveren, bij gas loslaten is het direct weg.
Zou het dan onbalans kunnen zijn?

Nu ik de eindaandrijving heb uitgesloten, ben ik toch zelf weer geneigd om de vario de schuld te geven.
Punt is alleen dat die er prima uitziet en de standaard vario bevalt mij goed.

Om die op de gok te gaan vervangen, vind ik een beetje te kostbaar. Anderzijds heb ik inmiddels al ongeveer 300 euro uitgegeven aan onderdelen waarvan ik vermoedde dat ze de oorzaak zouden zijn.
Beetje jammer allemaal.
 
Jammer dat het vibreren nog niet opgelost is. Er zitten steeds minder factoren op het verdachtenbankje.
Wat Bulldozer al eerder voorstelde: een klokje op het uiteinde van de krukas zetten en de uitslag meten.
 
Laatst bewerkt:
Mag je van me lenen. Samen met een magneetstandaard. Alleen ergens een plek dicht bij de krukas zoeken waar staal zit. Dan weet je of je opnieuw een factor kan schrappen.
 
Citaat van Wolk:
Bekijk Mijn Motor-ForumBekijk onderwerpenVerstuur privébericht
Project revisie eindaandrijving is afgerond, maar helaas niet met het gewenste resultaat.
De scooter is wel stiller, maar de trilling is nog steeds aanwezig.
Het was best wel een monsterklus, want de lagers zaten muurvast.
Bij de trekkerset die ik had aangeschaft zat een slagtrekker, maar daar kreeg ik ze niet mee los. Met een geleende trekker heb ik een samengestelde set gemaakt, maar zelfs dan lukte het nog maar alleen met de boel heet stoken.


Mijn conclusie: Lijkt of de lagerpassingen niet kloppen. Zitten de lagers te strak gemonteerd, dan lopen ze zwaar en geven het uiteindelijk op.
 
Dat meten van onbalans in de krukas m.b.v een micrometer begrijp ik nog niet helemaal.
De onbalans als het gevolg van het gebruik van een luchttol ontstaat toch doordat de positie van de krukwangen ten opzichte van elkaar verschuift?
Hoe kun je deze afwijking dan meten met een micrometer? Het is mijns inziens niet vast te stellen door axiale speling van de krukas of slingering van de kruktap.
 
Als de krukwangen niet goed meer staan tov elkaar, zullen de kruktappen een roerende beweging in de krukaslagers maken. Dit is het makkelijkste te meten aan de uiteinden van de kruktappen.
 
Laatst bewerkt:
Dat ligt er aan, hoe erg de afwijking is. Daarom is het belangrijk om een meting te doen. Meet je iets van 0.05 mm slingering, zou ik me geen zorgen maken.
 
In dat geval ga ik graag in op het aanbod. Ten minste, als er ook een minicursus micrometen bij inbegrepen is. Het is in een ver verleden wel eens aan bod gekomen in mijn opleiding en toen was ik er al geen ster in. Nu nog moet ik een plankje altijd drie keer zagen voordat het de juiste lengte heeft.
 
Jammer Wolk dat het niet geholpen heeft. Nu heb ik het trillen niet aanschouwd, maar je zou ook je achterwiel lager nog kunnen checken. En heb je de achtervario/koppeling lagers (vooral het buitenste kogellager) gecontroleerd/ingevet? Die lagers zitten op de uiteinden van de assen, wat onbalans bij defect lager veroorzaken kan. En dat is vaak belasting afhankelijk. Anders achterwiel eruit en dan testen, gas erop/eraf...
 
Alle lagers aan die kant zijn gecheckt en indien nodig vervangen.
Alle onderdelen van de motorophanging zijn gecontroleerd en bij twijfel vervangen.

Het is begonnen nadat ik de lagers in het koppelingshuis heb vervangen en dr pulley rollers heb geplaatst. Die laatste bevielen mij niet omdat de motor veel meer toeren maakte met optrekken, dus ik heb ze er weer uitgehaald, maar sindsdien is die trilling ontstaan en gebleven.
Daarom blijven de krukas en de variateur de hoofdverdachten.
 
Dan zou je nog uit een andere SH300 een complete vario (voor en achter, incl. riem) kunnen overzetten voor test, kijken wat dat oplevert.
 
Laatst bewerkt:
De gedreven vario zou slecht, schokkerig kunnen regelen, daardoor kan de snaar afwisselend te strak en te los komen te staan, of dit dan weer trilligen veroorzaakt weet ik niet maar ik zie daar wel een mogelijkheid voor troubles.

Zit hij wel in elkaar zoals het hoort?
Er zit iig een plastic ring die als glijlager werkt om te voorkomen dat de veer tordeerd en gaat schokken , als die op de verkeerde plek zit...
 
In dat geval ga ik graag in op het aanbod. Ten minste, als er ook een minicursus micrometen bij inbegrepen is. Het is in een ver verleden wel eens aan bod gekomen in mijn opleiding en toen was ik er al geen ster in. Nu nog moet ik een plankje altijd drie keer zagen voordat het de juiste lengte heeft.

Is goed hoor. Even kijken hoe we dat dan gaan aankleden. Digitaal of ter plekke. Zaterdagmiddag moet ik naar Brabant, op de terugweg zou ik eventueel om kunnen rijden en de spullen bij jou afleveren.
Afspreken doen we per pb.
 
Stond laatst in een winkel met verschillende nieuwe sh300 en dat deed me best wel zeer.

Ik mis die machine.

Financieel onmogelijk maar Jezus wat mis ik dat ding.

Niet grappig.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan