A2 naar A. 22 jaar, A2 rijder voor bijna 2 jaar. Wat nu?

IsaacR

Die hard MF'er
12 apr 2016
540
4
In de eerste maanden van 2018 ga ik mijn A2 rijbewijs voor 2 jaar hebben. Tegen die tijd ben ik ook 22 jaar oud.

Wat gebeurt eigenlijk in die overstap? Op een Belgische website zag ik dat ik nog 4 uur moet lessen + examens. Welke examens zijn dit? Theorie, examen op privé terrein (8tje etc..) en openbare weg examen?

Ik woon trouwens in België, rijbewijzen zijn volgens mij toch op EU niveau bepaald. A2 is het eerst behaalde rijbewijs dus geen A1.

Gaat me weer een HOOP geld kosten als ik weer moet lessen, examen geld en zelfs die rotte rijbewijs kaartjes pakken ze je op :( :( :(

Iemand die dit weet? ;)
 
Op de Belgische "gratisrijbewijsonline.be" staat er dat je 4 uur praktijkles moet nemen als je een Belgisch rijbewijs hebt, als je een Nederlands rijbewijs hebt dan gelden de regels uit NL.

(4 uur les, minstens 2 jaar rbw A2, en minstens 22 jaar)

Daarna moet je examens doen: AVB en AVD. Als je daarvoor geslaagd bent, dan heb je je A'tje :)

Kost inderdaad een hoop geld. Wou ook in augustus (dan had ik mijn A2 al 2 jaar) voor mijn A, maar door het plotse overlijden van mijn motor had ik noodgedwongen een nieuwtje moeten aankopen :(
Daar gaat m'n geld voor het A'tje!
Achja, die tijd komt wel nog :)
 
Laatst bewerkt:
Ik heb me er in ander draadje ook al druk over gemaakt. Maar goed nog maar een keer.

Onze dochter is 22. Hier even haar korte en kostbare rijbewijsgeschiedenis.

Ze wordt 16. Ha, scooter! Helaas, net is het praktijkexamen ingevoerd. Dokken dus. 300 euro.
Ha, two to drive. Dus met 16 en een half begonnen met autorijlessen. In één keer gehaald, op haar 17e mag ze autorijden.
Ha, 18. Motorrijden dus net als pa en ma. Helaas nieuws systeem. Wachten is geen optie. Dus eerst op een 125 cc met haar A1 rijbewijs. Afzien als ze meerijdt naar Duitsland.
Ha, 20. Dus door naar het A2 rijbewijs en een fatsoenlijke motor.
Nu is ze 22 en in oktober heeft ze 2 jaar haar A2. Examen en lessen staan weer gepland. Ze heeft er 600 euro voor gespaard.

En nu, na al die kosten (let wel 3 keer examengeld alleen al voor het motorrijbewijs) wordt nu bekend dat je vanaf nu je A in één keer kan halen op je 21e. De wijziging is wel logisch, maar voor haar en vele anderen geldt waarschijnlijk gewoon nog een keer dokken voor het A rijbewijs. Dat is wel zuur.
 
Laatst bewerkt:
Ik begon op mijn 20e met lessen, vlak voor ik 21 was. Toen ik 21 was veranderde ze voor het eerst naar het A1, A2, A. Toen was het nog zo dat je als je nog geen 24 was je sowieso moest beginnen in A1. Ik heb dus mijn A1 rijbewijs gehaald. Nog geen 4-5 maanden later veranderde ze het naar: als je 20 ben kan je beginnen in A2. Ik had dus mijn A1 rijbewijs als 21 jarige en 4 maanden later konden andere 20 jarigen al afrijden voor 35kw.

Nu 4,5 jaar later ben ik 25 jaar en veranderen ze het weer. Het voelt echt stom en super genaaid.

Ik heb gisteren dan toch maar mijn A getrapte examen ingepland na 2,5 jaar mijn A2 rijbewijs te hebben. Voor mij is het wel duidelijk met de nieuwe regeling, degene die op dit moment hun A2 hebben behaald hebben gewoon dikke pech. Voor het kleine groepje waar ik in zat hebben ze ook nooit een passende maatregel gedaan en dat gaan ze nu ook niet doen. Ook niet met die petitie.

Ik zie op verschillende plekken dat mensen de regels puur in hun eigen belang proberen te interpreteren terwijl de regels er eigenlijk wel duidelijk staan (alleen zijn er sites die niets met het rdw te maken hebben die de regels anders formuleren wat wat onduidelijkheid schept).

Mijn examen en eigen verklaring - zonder lessen - heeft mij 288,80 gekost.
 
EDIT: TS heeft het over de Belgische wegeving, mijn verhaal ging over de Nederlandse wegeving.

On-topic: Hier in Nederland als je op A2 begint opnieuw AVD examen, als je deze haalt heb je volgens jouw situatie dan je A.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan