Garmin Zumo deel 7

Same here, heb die 550 al ontzettend lang, deze maand 10 jaar, intussen een 395LM maar wil die 550 echt niet wegdoen. kan ermee lezen en schrijven en de fysieke knoppen erop maken dat hij super te bedienen is met handschoenen aan.
 
8-9 jaar hier en ik wil hem nog niet kwijt. Doet nog precies wat ik wil, en nog steeds de nieuwste kaarten voor te krijgen. Een keer dus de digitizer vervangen voor 8 euro in 2015. Hopelijk blijft hij nog lang zijn werk doen. :t
 
Zumo vrienden!

Ik gebruik nu een paar jaar de zumo 350 en ben er erg blij mee. Heb echter 2 kleine puntjes van ergenis, waar ik nog geen oplossing voor heb gevonden.

1. Ik gebruik de auto zoom functie van de zumo. Zodat hij op lage snelheid en bij afslagen inzoomd. En daarna weer uit. Op sommige stukken zoomt hij echter zo ver uit dat ook het verloop van de weg niet meer zichtbaar is. Wat juist zo handig is.

Is er een manier om vast te zetten hoe ver hij uitzoomt?

2. Als ik in basecamp een route aan het maken ben dan gebeurt het nogal eens dat ik uit de route ga. Door ergens anders te klikken of degelijke. Het lukt mij echter dan niet om met de zelfde route verder te gaan. Mijn oplossing nu is om dan het vervolg gewoon in een nieuwe route te maken, en dan later samen te voegen. Maar dit moet toch makkelijker kunnen?
 
Laatst bewerkt:
Zumo vrienden!

Ik gebruik nu een paar jaar de zumo 350 en ben er erg blij mee. Heb echter 2 kleine puntjes van ergenis, waar ik nog geen oplossing voor heb gevonden.

1. Ik gebruik de auto zoom functie van de zumo. Zodat hij op lage snelheid en bij afslagen inzoomd. En daarna weer uit. Op sommige stukken zoomt hij echter zo ver uit dat ook het verloop van de weg niet meer zichtbaar is. Wat juist zo handig is.

Is er een manier om vast te zetten hoe ver hij uitzoomt?
De 550 onthield het als ik bij maximale uitzoming (op snelweg) dit aanpaste. Op de 590 heb ik dit nooit geprobeerd, omdat ik daar nooit moeite met het uitzoom niveau heb.
Hoe het met de 3xx serie zit weet ik niet.
2. Als ik in basecamp een route aan het maken ben dan gebeurt het nogal eens dat ik uit de route ga. Door ergens anders te klikken of degelijke. Het lukt mij echter dan niet om met de zelfde route verder te gaan. Mijn oplossing nu is om dan het vervolg gewoon in een nieuwe route te maken, en dan later samen te voegen. Maar dit moet toch makkelijker kunnen?
In de kolom links onder (met route's, sporen en waypoints) de route waar je mee bezig bent weer selecteren.
 
En dan met het "potloodje" naar het laatste punt van de route gaan.
Er ontstaat dan een zwart rondje.
Dan klikken en de route met dat potloodje de route verlengen.
 
Zucht.. het zat hem in de werkbalk van basecamp.

Ik had niet alles open staan, dus kreeg alleen een potloodje als ik op nieuwe route (3 groene vlakjes) klikte.... het podlood knopje was niet zichtbaar


meer dan 25 routes gemaakt en gereden, en dan kom je achter zo iets stoms....
 
Laatst bewerkt:
Ja , basecamp kan erg veel, maar kost wat tijd om er mee bekend te geraken.
Video's van MrGPS zijn erg handig daarvoor !
 
Ik gebruik nu de 660 al 6 jaar naar volle tevredenheid. In die tijd is er wel e.e.a. veranderd, ook de switch van mapsource naar basecamp.

Wat is jullie 'gebruik' met het plaatsen van routepunten: precies op de kruizing, of er net na?
 
Juist wel precies op de kruising, alleen dan worden ze niet omgeroepen door een zumo 550/660 (bij de nieuwere toestellen als de 590 heb je daar andere truukjes voor: "zachte" viapunten)

Die rare dingen onderweg bij punten en kruisingen is iets van de StreetPilots, een generatie eerder.
 
Dat is alleen in mapsource toch? Want als ik het mij goed herinner, maakt mapsource op kruizingen automatisch 'zachte' punten (witte bolletjes). Met basecamp kun je zelf aangeven of ze zacht of hard zijn, dus met mijn zumo 660 worden de 'zachte' punten niet omgeroepen.
 
MapSource, maar ook de zumo 550 en de 660 kennen het begrip "zachte" viapunten helemaal niet, er ligt een andere reden aan ten grondslag (heeft te maken met bepaalde codes in het viapunt). BaseCamp vertaalt dit automatisch naar een zacht punt.

Nu is het wel zo dat onder bepaalde, heel strikte (en uitgebreide) voorwaarden deze zumo's (550 en 660) zachte viapunten herkennen, maar dat zit 'm dan in de code die het punt meekrijgt en niet in het kenmerk "zacht viapunt". Het is echter niet makkelijk te gebruiken in BaseCamp, en als je iets verandert aan de route (of gebruikt met een andere kaartversie, al dan niet herberekend) werkt het niet meer.
 
Ik heb wel eens mensen gehad die juist problemen hadden met de punten recht op de kruising. In dat geval zagen ze linksboven alleen de afstand tot het via-punt, en niet of ze nu linksaf of rechtsaf moesten. Dat werd dan ook niet opgeroepen. Nu zit ik net te denken, dat was met een Nuvi... misschien dat die daar sowieso niet zo goed tegen kunnen :)
 
Nu met mijn 350 LM en basecamp is het niet meer van toepassing.
Maar met de 550 en mapsource gebruikte ik altijd de Unflag tool.
Dan maakt het niet uit waar je de punten zet.
Werkt dit tegenwoordig niet meer voor de 550/660 ?
 
MapSource, maar ook de zumo 550 en de 660 kennen het begrip "zachte" viapunten helemaal niet

Ja en nee..

Wat ik er van begrijp:

Garmin gaat er van uit dat je, als je op de kaart een punt aanklikt met een adres, dat je dat adres dan ook daadwerkelijk wilt bezoeken. En maakt het viapunt dan 'hard'. Zowel in Mapsource als in Basecamp. En wat is dan een adres? Een plek waar ook een huisnummer bekend is. In Nederland is dat zelfs in buitengebied meestal het geval, tenzij je op een kruising klikt.

Gevolg: zowel in Mapsource als Basecamp krijg je automatisch veel harde viapunten. In Basecamp kun je ze eenvoudig soft maken. In Mapsource kan dat niet; je kunt zelfs niet zien welke punten hard of soft zijn. Da's meteen ook de belangrijkste reden dat ik vanaf de Zumo3xx het gebruik van Mapsource afraad.

Ontvlaggen is inderdaad een oplossing hiervoor; maar tegenwoordig is het laden van een route als track eenvoudiger (en feitelijk hetzelfde effect als ontvlaggen). In beide gevallen herberekenen uitschakelen. (zie ook De MrGPS-methode - voor routeuitwisseling — MrGPS)

Qua kruispunten:
Ik vind het wat riskant punten OP kruispunten te plaatsen; de kans dat je per ongeluk nét links plaatst terwijl je rechtsaf moet is dan vrij groot. Als je net ná het kruispunt plaatst geef je bovendien meer informatie: niet alleen dat je over dat kruispunt wilt, maar meteen ook dat je rechtsaf wilt. Effect is dat je minder via's nodig hebt (en dus ook minder risico op verkeerd geplaatste via's).

Als je je route converteert naar een track maakt het sowieso niet uit of de via's op het kruispunt staan of niet.

Ergo; mijn advies: plaats ze na de kruising.
 
Duidelijk verhaal Hans.

Alleen route als track werkt alleen op de moderne toestellen, dus dan zal je toch moeten "ontvlaggen"

Ik vind het soms wel leuk als ik hoor dat ik een via punt heb bereikt, weet ik gelijk dat ik dat punt heb gebruikt om de route naar mijn zin te maken. : +
 
Ervaringen met een Zumo 220 en MapSource. De Zumo wordt net zo vaak voor de auto als voor de motor gebruikt.

Route gemaakt vanaf het vakantieadres in België (tegen de Franse grens) naar huis. De eerste 100 km lekker toeren over binnenwegen, we hadden toch de tijd en wilde nog wat van de streek zien. Zo'n 50 km onder Brussel pas de snelweg op.

Het eerste stuk met een stuk of 6 viapunten gedwongen de route te volgen die ik uitgezet had. Ergens halverwege door een omleiding die slecht aangegeven :( was van de geplande route af moeten wijken. Toch blij dat je dan na herbereken (staat bij mij standaard aan) na een km of 10 toch weer een vlaggetje ziet staan zodat je weet dat je weer op de geprogrammeerde route zit *O* .
 
Ik heb wel eens mensen gehad die juist problemen hadden met de punten recht op de kruising. In dat geval zagen ze linksboven alleen de afstand tot het via-punt, en niet of ze nu linksaf of rechtsaf moesten. Dat werd dan ook niet opgeroepen. Nu zit ik net te denken, dat was met een Nuvi... misschien dat die daar sowieso niet zo goed tegen kunnen :)
Da's ook de reden dat ik punten niet op een kruispunt zet.......soms duurt het inzoomen tijdens het rijden te lang of staan er icoontjes half voor of ziet Garmin de verkeerssituatie anders dan de werkelijkheid.
Liever er voor of er achter...........ik heb de Zumo 590.


Duidelijk verhaal Hans.

Alleen route als track werkt alleen op de moderne toestellen, dus dan zal je toch moeten "ontvlaggen"

Ik vind het soms wel leuk als ik hoor dat ik een via punt heb bereikt, weet ik gelijk dat ik dat punt heb gebruikt om de route naar mijn zin te maken. : +
Met een track hoef je toch niet te ontvlaggen..........daar is alleen het begin- en eindpunt hard.

Of je moet iets anders met ontvlaggen bedoelen (harde punten zacht maken)
 
Misschien wat moeilijk opgeschreven.

Ik bedoel dat als je geen modern toestel hebt, dat je dan geen route naar track conversie kunt gebruiken, omdat de oudere toestellen geen track als route kunnen behandelen.

Dan ben je dus aangewezen op het volgen en horen van via punten in je route.
 
Dan kan je dus met het "unflag" programma de vlaggen verwijderen.
En worden de punten niet genoemd door je navi.
 
Toch blij dat je dan na herbereken (staat bij mij standaard aan) na een km of 10 toch weer een vlaggetje ziet staan zodat je weet dat je weer op de geprogrammeerde route zit *O* .

Yep, begrijp ik. Als je met een track rijdt dan werkt dat anders: je MOET herberekenen dan immers uitschakelen. Als je afwijkt ben je je routelijn kwijt en moet je daar op eigen inzicht naar terugrijden. Zodra je weer op je routelijn zit weet je dat je weer op de oorspronkelijke route zit.

Als je er eenmaal aangewend bent werkt dat uitschakelen van herberekenen er prettig en betrouwbaar. Het voorkomt bovendien ongewenste problemen (zoals teruggestuurd worden naar een viapunt dat achter je ligt). Ook bij rijden van een route (ipv track) wordt herberekenen vaak uitgeschakeld.


Ik bedoel dat als je geen modern toestel hebt, dat je dan geen route naar track conversie kunt gebruiken, omdat de oudere toestellen geen track als route kunnen behandelen.

Ik zou de zumo 550 en 660 niet meer als 'modern' bestempelen; toch kunnen ook die overweg met trackimport. De 660 beter dan de 550.

De Zumo 2xx en de Streetpilot serie kunnen er niet meer overweg.
 
Is het mogelijk om bij een 590 de route handmatig te herberekenen ?
Route plus track in het toestel geladen en wilde eens met de route rijden ipv track.
De route gaf tussen elke via-punt een rechte lijn, wist onderweg niet hoe dat te fixen.
 
Een vraag die misschien al vaker tersprake is geweest, maar ik krijg er via de zoekfunctie geen antwoord uit. Ik ben net terug van vakantie en heb in het archief van mijn 660 wel al die route segmenten staan, maar die zou ik graag aan elkaar plakken tot één bestand als overzicht van mijn hele vakantie. Als ik echter die kaartsegmenten open in Basecamp (waar ik dus niet zo erg totaal niet handig mee ben), dan krijg ik steeds al die losse segmenten, maar als ik dan segment 2 open is 1 weer weg en zo verder. Er moet toch iets mogelijk zijn om dit tot één route van de hele vakantie te maken? Alvast bedankt voor de hulp aan deze Basecamp prutser :+
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan