Kwastert aan de TRX 850!

Vanavond was het weer eens tijd om te zagen....

Allereerst heb ik afgetekend hoe ik het hebben wil. Ik moet keuze's maken of de klep voorover of achterover gaat scharnieren. Ook over het slot heb ik al gedacht, en ik denk dat ik daar ook een oplossing voor heb.
full


Maar hoe ga je die 'deksel' er dan af zagen? Met een mm schijfje in de slijptol, da's wel duidelijk. En de rechte lijnen bovenop kunnen wel uit de hand. Maar voor die lijn achterlangs heb ik toch maar even een aanlegvlak gecreeerd waar ik de beschermkap van de slijper over heen kan laten lopen.

full


En na een beetje vonkelarij houd je dan dit over. Best goed gelukt, bijna overal recht. Ook de deksel is bijna vlak aan de zaagsnede


full


full

full


Volgende stap is het creeeren van een rand in de tank. Ik heb eerst maar eens een malletje gemaakt. De rand wordt uiteindelijk smaller, maar bij dit kartonnetje kan het wel even zo.
Ik ga die rand van 1 mm plaat maken, en ik denk dat ik 'm met een paar hechtlasjes vastzet. Daarna zet ik m'n aan de onderzijde vast met epoxyhars. Dat geeft minder spanningen en trek in het gehaal dan wanneer ik hem probeer rondom te lassen O-) . Bedoeling van deze rand is dat er een kantrubber mat afdichtings profiel aan komt om de boel waterdicht te maken.

full
 
En morgen of overmorgen krijg ik nog een tank, gekregen van SpondonTRX. Die tank schijnt strak te zijn, maar met een lekke bodem. Ik kan dus het hele zaagwerk nog een keer uitvoeren. En dan kan ik met de mooiste verder gaan.
 
Ga je een hoop gemak van hebben. Gaaf idee en zoals gewoonlijk mooi uitgevoerd.
 
dat houten aanlegvlak is geniaal,.....echt zo iets van dat had ik zelf ook kunnen bedenken, maar als je er mee bezig bent gebeurt dat toch niet zo snel.
 
Laatst bewerkt:
Vanavond weer een beetje aan de knutsel geweeest. Soms is dat nodig. Ik heb een hoeklijntje gemaakt en dat in de opening gelast. Dat is goed te doen.

full



full


Maar het kantrubber wat ik gebruikt heb werkt niet op deze manier. Ik kan niet de deksel zoveel druk op het rubber geven dat ook de zijkanten afsluiten.

full


Wat was het leermomentje van vanavond O-) : Ik moet kantrubber gebruiken met de afsluiting aan de bovenkant. En dan een aanleg randje in de deksel maken. Dan komt het helemaal goed.
En nog een mooi bericht: ik heb een strakke tank gekregen van SpondonTRX. Deze tank is strak, dat scheelt een boel plamuur werk.

full


Klein nadeeltje van deze tank: hij is een beetje lek.... Maar dat los ik wel op!

full


Het hele grote voordeel is dat ik nu naar hartelust kan experimenteren voor het beste resultaat!
 
Laatst bewerkt:
Als ik dit zie en meerdere van je creaties denk ik weer; waarom is die man ooit schilder geworden????
toch niet omdat je daar rijk van wordt :N :X :?






Ik weet ook wel dat je van lassen ook niet rijk wordt

ervaring is iets wat je krijgt na het maken van veel fouten
 
Laatst bewerkt:
Tijd voor een update.

Allereerst het ik een stukkie rond 6 'op de knie' gebogen en aan de rand van de deksel gelast. Ik wil daar geen scherpe rand hebben, da's met wat te link in geval van een aanrijding. Ik zit er zelf achter he O-)

full


Daarna is de afdichting aan de beurt

Ik heb twee soorten kantrubber geprobeerd. Eén met een flap aan de zijkant, die dicht af zonder dat je m'n aandrukt. Een één met de afdichting recht boven het profiel. Maar die met de flap valt af. Door de vorm van de deksel en de afmeting van het rubber werkt dat niet zoals ik het hebben wil.


Ik heb dus nu een kantrubber waar het zachte stuk recht boven het profiel komt. Maar dan moet er dus wel een aanlegvlak in het deksel komen.

full



Eerst heb ik een pasvlak uitgezaagd. dat heb ik met een plakbandje vastgezet op het afgeplakte kant rubber.

full


Daar heb ik flink wat polyesterplamuur (niet van da goeie spul :N ) op gesmeerd.
Daarna de deksel erop gelegd en een half uurtje gewacht.


full


Dan de in deksel een tweede aanlegvlak pasgemaakt. Dat vlak heb ik gemaakt in de rand van de deksel en al liggend op dat gepolyesterde aanlegvlak. Doordat er een aanlegvlak in gepolyestert zit weet ik nu waar ik het tweede vlak zitten moet. Die tweede vast lassen, en doordat ik even met de brander de buitenkant opgewarmd heb, laat die polyester los en kan dat eerste vlak er weer uit. Of het de handigste manier is weet ik niet, maar als ik het rubber insmeer met olie tekent dat zich rondom in de deksle af. Dus het rubber ligt goed aan.



full


Volgend hoofdstuk is het scharnier. Ik heb wel vier verschillende versie's gemaakt en geprobeerd.

Scharnier onder de deksel


Scharnier onder vaste deel

Uiteindelijk is het een onderliggend scharnier geworden, weggewerkt tussen tankbovenkant en luchtfilter bak. Als ik het scharnier onder het deksel laat zitten, zodat eerst mijn bedoeling was moet de naad veel te ruim zijn om de deksel vrij te laten draaien.


full


full


Voor deze tank is het goed genoeg, bij de 'echte' maak ik het allemaal nog wel wat netter.

Nu nog een avond bezig met het slot. Ook dat wordt nog een uitdaging, want ik wil dat slot eigenlijk net met de sleutel hoeven te bedienen...... 8-)
 
Laatst bewerkt:
Nou snap ik pas waarom alles er zo netjes uit ziet.

je hebt gewoon nog vier keer zoveel geduld als ik.
 
Mooi. Ga je de tankdop nog uithalen en vlak lassen? Je kan er ook je slot van maken. Blind sluiten is wel erg gaaf.
 
Mooi. Ga je de tankdop nog uithalen en vlak lassen? Je kan er ook je slot van maken. Blind sluiten is wel erg gaaf.

Die blijft. En er komt een blinde sluiting. Hoe precies weet ik nog niet, maar blind wordt ie
 
Terug
Bovenaan Onderaan