Oldskool GSXR topic deeltje 40

Ik meld me hier ook maar even en heb gelijk wat vragen.

Na oorspronkelijk op zoek te zijn geweest naar een DR800S, deze GSX-R 750 uit '92 tegen gekomen. Ik ben nogal van de 90's styling, en daarom sprak ook deze kleurstelling me meteen erg aan. Ik ben volgens de RDW de 3e eigenaar, en er staan nu zo'n 37.000km op de teller. Hij is de afgelopen jaren ietwat "verwaarloosd" (vaak stil en altijd buiten gestaan) dus er is wat poetswerk aan te doen. Maarja, heb hem ook voor een koopje mee kunnen nemen.

[afbeelding]

De eerste 600km zitten er inmiddels op en er valt me het een en ander op. Nu is het naast mijn eerste eigen motorfiets ook de enige supersport waar ik op gereden heb, dus ik weet niet wat normaal genoemd kan worden. Maar:

1. Bij stationair toerental (+/- 1500 rpm), is er vooral bij warme motor een ratelend geluid hoorbaar. Zodra ik de choke open zet en hem op 2000rpm laat lopen hoor je het eigenlijk niet, maar het klinkt toch niet helemaal lekker als ik voor een stoplicht sta te wachten. Ik neig te geloven dat het de spanner van de distributieketting is, maar ik las ook iets over een lagertje in de dynamo?
2. Tussen de 7- en 9000 toeren trilt hij best veel, vooral voelbaar op de voetstepjes. Is dit normaal?
3. Verder zijn onderhoudsadvies/tips zeer welkom! :).

Verder bevalt hij tot nu toe erg goed en ben ik nog behoorlijk onder de indruk van het vermogen, haha

Dirk Jan

Van Nissan naar Suzuki ;) Goede stap!
 
}) })
full
 
Van Nissan naar Suzuki ;) Goede stap!

Haha, inderdaad. Al ben ik gelukkig al een tijdje van de Nissans afgestapt :p.

_

Ik wil aankomend weekend de klepspelingen en nokkenasketting (rek) gaan meten. Het werkplaatshandboek is voor zover ik heb kunnen vinden onduidelijk over of het mogelijk is om de ketting te vervangen zonder het blok te splitsen, heeft iemand hier al weleens een poging gewaagd? En waar kan ik het best shims vandaan halen?

En mocht de spanner nou stuk zijn, is het dan raadzaam om een manual tensioner te monteren? Heeft iemand hier toevallig nog een OEM spanner liggen?
 
Laatst bewerkt:
Er zijn kettingen die net als een aandrijfketting in elkaar geklonken moeten worden. Zelf zou ik altijd voor een dichte variant gaan.

Shims, check het merk HotCams. Kan ik eventueel leveren... of VP Motorsport in Sommerdiek. setje is wel duur dus zou eerst even goed meten of het binnen de tolerantie valt. Soms kan je de shims per cilinder nog her en der wisselen om zo toch tot de juiste speling te komen. Maargoed.... in veel gevallen hoeft er weinig tot niks gesteld te worden.

Voor straatgebruik zou ik 100% een OEM spanner monteren. Handmatig kan, echter wel ECHT goed afstellen.
 
Gisteren wat gesleuteld aan de fiets. Olie en filter, luchtfilter en bougies vervangen. Dat laatste viel behoorlijk tegen moet ik zeggen. Ik werk al heel wat jaren aan auto's, dus dit was in vergelijking opeens wel een priegelwerkje. Ik kreeg de bougiedop van cil #3 er niet af, het werkplaatshandboek vertelde dat ik dan kon proberen te "pryen" met een schroevendraaier. Toen ik dat deed brak de helft van de dop af, fijn. Uiteindelijk wel eruit gekregen en nieuwe CR9EK's erin gedraaid (er kwamen CR9E's uit).

Motor liep wat stiller na de verse olie en alles leek prima, maar ik heb nu opeens een hele duidelijke dip bij 6000rpm. Ik heb niet heel lang kunnen rijden omdat het begon te regenen, maar hij leek ook minder snel aan te voelen dan eerst. Oude luchtfilter was niet bizar vuil ofzo, dus heel veel kan er niet veranderd zijn... Iemand een idee? Ik denk dat als die bougiedop het probleem zou veroorzaken hij over het hele toerenbereik zou moeten misfiren, maar dat doet hij niet. Wat ik nog kan bedenken is dat ik de gaps niet gecontroleerd heb, zijn die out-of-the-box groter dan ze zouden moeten zijn?

Oh, genante sidenote: Ik reed de avond voor het sleutelen voor het eerst met mijn motorlaarzen en bleef toen ik aan kwam haken achter het voetstepje en heb toen de motor laten vallen terwijl hij nog stationair draaide... Heb hem meteen weer rechtop gezet, maar misschien dat daarmee iets verziekt is geraakt?

DJ
 
Laatst bewerkt:
In de usermanual staan voor het aandraaien van de bouten en moeren dubbele getallen, waarom is dat?

  1. Natte en droge aanhaalmomenten?
  2. Minimale/maximale aanhaalmomenten?
  3. Wat anders.

fe8e7b3b0f.png
 
Hallo gsxr rijders,

Is er iemand as maandag op zolder en heeft nog een originele demper liggen voor de gsxr uit 1997?
Woonachtig in de buurt van Goes zou ook mooi zijn.
 
Terug
Bovenaan Onderaan