Het grote Noorwegen topic! Deel 2

Goed onthouden voor de volgende keer, ik doe dat in ieder geval wel. Heb hem vorig jaar dus ook gemist. Maar wel heel veel andere mooie wegen gereden en dingen gezien. Maar dus nog lang niet alles.
 
Dit jaar mijn reis naar Noorwegen afgebroken. Deze had ik niet op mijn lijstje.
Staat nu wel onder 'favorieten wegen' bij een volgende keer, maar dan zonder malheur!
 
Laatst bewerkt:
Hmm, zelfs de Google streetview auto is er door gereden. Op mij heeft de tunnel duidelijk weinig indruk gemaakt. Heel vreemd.
De Tunnel zelf is ook niet spannende vooral donker en van matige kwaliteit maar dat zijn wel meer tunnels in Noorwegen op de afgelegen wegen. Dus in dat opzicht begrijp ik het. Ik kan me die tunnel nog wel herinneren omdat die het vreselijk regende en we noodgedwongen om 16:00 uur weer 200 km terug naar het Hotel moesten rijden door de stromende regen (wat was ik blij met een los regenpak). We zaten mede daardoor wel weer om 19:00 uur aan tafel voor het eten
 
Ik moet zeggen dat ik het ook niet meer weet. Ik heb wel meer donkere tunnels met scherpe bochten gehad maar deze specifiek heb ik niet onthouden. Maar het was dan ook vroeg, ik had die Ferry van 06:00 uur dus ik reed daar rond half 8. Was lekker rustig, dat dan weer wel. De enige auto die er reed stond naast me op de Ferry.

Iemand ook die wandeling naar de Kjerag nog gemaakt? Ik vond het wel een mooi loopje, was stevig klimmen.
 
Die 4444 treden bedoel je? Nee, de enige keer dat ik de wandelschoenen gebruikt heb was bij het Geirangerfjord. De enige echte regendag en reden voor mij om een rustdag in te lassen. Met mijn waterdichte binnenjack en bergschoenen afgedaald van hotel Utsikten (dat betekent uitzicht, dus het ligt hoog) naar het plaatsje Geiranger zelf (tevens vertrekpunt ferry/cruises).
Die afdaling en klim waren was me inspannend genoeg, maar ik weet nu wel dat het Rev'it jack niet ademt. :N
 
Goretex is het meest ademende materiaal in motorkleding wat waterdicht is. Maar zelfs daarin ga je echt wel zweten.
 
Goretex ademt wel, maar de max. hoeveelheid vochtafvoer is wel beperkt.
Zelfs met outdoor-kleding tegen een berg omhoog lopen, krijg je problemen met overmatig zweten door vocht wat niet voldoende kan worden afgevoerd.

Daarbij is een motorjas natuurlijk ook niet gemaakt om inspanning te doen.
 
Die 4444 treden bedoel je? Nee, de enige keer dat ik de wandelschoenen gebruikt heb was bij het Geirangerfjord. De enige echte regendag en reden voor mij om een rustdag in te lassen. Met mijn waterdichte binnenjack en bergschoenen afgedaald van hotel Utsikten (dat betekent uitzicht, dus het ligt hoog) naar het plaatsje Geiranger zelf (tevens vertrekpunt ferry/cruises).
Die afdaling en klim waren was me inspannend genoeg, maar ik weet nu wel dat het Rev'it jack niet ademt. :N

Nee naar de Kjeragbolten, dat is die steen die tussen die 2 rotsen zit ingeklemd. Een redelijk stevige wandeling die ik ook zeker niet in motorpak zou aanraden :+
 
Even terug naar de tunnels, ik vond deze wel een aparte ervaring.
IMG_2819.jpg

Met meerdere bochten voorafgaand aan de rotonde.
(foto geleend, niet zelf gemaakt)
GYvkMFTFppVBWmzflZqyt8UGmRy_w2B9o0yzJdN1cBQrFAp5Eb0UwRgY6zA53ue83KxCU1DODo0KB5x5jzd0fbrAiKy-rxbCe8s9015zYJROR87L8_zQntR_XzsAU84TyXpAuUQzUJOTooa3upRAAkRM7NqpjM-lvDTavCKjAWGHaLY83rDmyJLRxF_OBEAPhfyvtHlpfHh0dpoFROpYgpJyvFy4M3lPyXv4QuznRUTRS5Jk4NXNu6MtXq5s15Jmu8iEiuSTi_lmjCqcR_FTb6MpZIqi_U66eDGmOYYFYqnlzSYFEKIfGxnpuM6asVhev-AdC5TDcPWtASm1Oceyc3pYnmL2lH0sNjutOcnE76HAULOsBC76ErdRNvJzNGHHRRrhyeCC7UqW4vPXU8JcjPuip8waShgieTZVI6lmBC9lG4T3JkUayNbNt0kBMDoZUrRdyihc0jAIqSZqOQAb8Q6vNxtFgv5vEOcqpFokW0TvSFf4kQi_5eNhl2i-YKbZabiHloBxaGCltJtuMlBk_xLCI5YGM-61uHzc7xjvDyoNhdgu9RIop3TqDGyQgsEWI67SuW20uiS74wn9RxR_IwwYiYjlz5RKrd2RuoZ6F7570I97G4L8d6moIuY6agLu42tOzNDgR93chi6exRGgfcefp4r_tlSGoRI=w672-h408-no

De Vallaviktunnel.
En als je er uit komt over de 13 rijd je uit de rotsen een brug op en aan de andere kant van de Fjord rijd je zo de rots weer in.
95277791.jpg

Wat kan een land toch mooi zijn!!
 
Laatst bewerkt:
Even opgezocht. Vanaf het restaurant bovenaan de Lysebotn, kan je naar de Kjeragbolten lopen

Ik heb me voorgenomen om een volgende keer meer tijd in te ruimen voor off-the-bike dagen. Een dag rijden, een dag pas op de plaats, zoiets. Dan moet zoiets in te plannen zijn.

Dat vraagt wel om nog meer voorbereiding.

Over voorbereiding gesproken: voor inspiratie is Motorcycle-Diaries wel ook een leuke plek. Ik heb ook maar wat aanvullingen gedaan vandaag.

En zelf kan ik beginnen met plannen maken voor volgende zomer, maar dat zal niet direct weer Noorwegen zijn waarschijnlijk. Misschien een rondje Polen-Roemenië-Kroatië-Italië ofzo, maar dat hoort niet meer op dit forum ;)
En het plannetje day on/day off the bike zal dan wel niet opgaan....
 
Wel leuk ervaring ja, die blauw verlichte rotondes in een berg.
Stukje engineering en graven kunnen ze wel daar.
 
Wat ook een hele mooie weg is, is de 50 vanuit Aurland (daar waar de Laerdalstunnel en de oude weg bovenlangs uitkomen). Dan vanuit Aurland richting Geilo. Dan krijg je meerdere hele donkere tunnels met haarspeldbochten erin.
 
Laatst bewerkt:
Een kennis beweert dat de preikestolen afgesloten gaat worden vanwege een groeiende scheur in de rots.
Ik heb in juni de scheur wel opgemerkt.
Heeft iemand afgelopen zomer wat meer gezien of wat meer recente info?
 
Voor mensen die een reis naar Noorwegen plannen zijn er een aantal leuke websites om fijne motorwegen vooraf te selecteren. Ik zou dat ook zeker voorbereiden. Voorbeelden zijn Dangerous Roads (met dat gevaarlijk valt het reuze mee in Noorwegen) en Motorcycle Diaries.

Op deze laatstgenoemde site kun je zelf jouw favoriete wegen invoeren (plus korte beschrijving en foto's) zodat de website steeds verder wordt uitgebreid. Ikzelf heb na mijn 2017 reis ook enkele wegen toegevoegd en met bovenstaande weg zelfs een Arai helm gewonnen! Zelf ben ik het meest trots op Tronassen omdat ik deze weg bij toeval vond toen ik even moest plassen onderweg. Het was bovendien mijn eerste POI van de reis en meteen de steilste beklimming. Na een paar uur regen vanaf de ferry was het net droog en ik ervoer hier een ultiem geluksmoment *O*
 
Voor mensen die een reis naar Noorwegen plannen zijn er een aantal leuke websites om fijne motorwegen vooraf te selecteren. Ik zou dat ook zeker voorbereiden. Voorbeelden zijn Dangerous Roads (met dat gevaarlijk valt het reuze mee in Noorwegen) en Motorcycle Diaries.

Die verhalen van Dangerous Roads zijn sowieso zwaar overtrokken. Ik heb daar al de nodige routes van gereden en als ik de verhalen moet geloven had ik al lang ergens in een ravijn moeten liggen. Mooie routes zijn het meestal wel, dus het is zeker een goede tip, maar Dangerous....
 
Die verhalen van Dangerous Roads zijn sowieso zwaar overtrokken. Ik heb daar al de nodige routes van gereden en als ik de verhalen moet geloven had ik al lang ergens in een ravijn moeten liggen. Mooie routes zijn het meestal wel, dus het is zeker een goede tip, maar Dangerous....

Adventurous dekt de lading beter en is toch uitnodigend....

Heb je nog een tip voor de lezertjes Frazer? Welke Dangerous Road is je favoriet?
 
Terug
Bovenaan Onderaan