Verspanen, draaien, frezen, ervaringen en vragen topic

scheffers

MF veteraan
7 jul 2003
16.037
85
Ik geloof dat er ooit eens een topic als dit was. Maar kan het met geen mogelijkheid meer vinden.

Zijn vast meer verspaners hier.....
full
 
Nu zie ik ten eerste dat ik een denk fout maak, want de nauwkeurigheid van de pockets op de breedte mag max 0,1 zijn. dat betokens dat je de een frees naukeurigheid van 0,05 per kant moet hebben.

Ik zie niet helemaal waarom de breedte van de pockets zo nauwkeurig moeten zijn. De kooi dient er alleen voor om de rollen ongeveer evenredig verdeeld te houden in de omtrek. Ik denk zelfs dat een nauwe pocket de rollen te veel dwingen en misschien wel scheef drukken in het conische lager.
 
Ik zie niet helemaal waarom de breedte van de pockets zo nauwkeurig moeten zijn. De kooi dient er alleen voor om de rollen ongeveer evenredig verdeeld te houden in de omtrek. Ik denk zelfs dat een nauwe pocket de rollen te veel dwingen en misschien wel scheef drukken in het conische lager.

moderne tijden.
alles moet steeds beter en nauwkeuriger.
 
Heeft iemand een goed adresje voor een 5-assige freezer die wel van uitdagingen houdt?

ik denk toch dta het beste is om een met iemand aan tafel te gaan zitten om te kijken wat de mogelijkheden zijn, zonder dat we misverstanden hebben doordat we langs elkaar praten.

Er is enige haast bij vandaar dat ik het graag op deze manier wil dien.

bij voorbaat dank.
 
Heeft iemand een goed adresje voor een 5-assige freezer die wel van uitdagingen houdt?

ik denk toch dta het beste is om een met iemand aan tafel te gaan zitten om te kijken wat de mogelijkheden zijn, zonder dat we misverstanden hebben doordat we langs elkaar praten.

Er is enige haast bij vandaar dat ik het graag op deze manier wil dien.

bij voorbaat dank.
Maakt de locatie wat uit?
 
ik vind zo iets wel mooier dan een opgezette kop aan de muur, maar dat is mijn smaak,
heb zo wie zo niets met opgezette dieren, heb liever een gebruiks- voorwerp
 
Leuke topic.
Al dat zelfbouwen houdt ons toch maar mooi van de straat

full


Mijn draaibank sinds een paar maanden. Een echte Devalliere C130 uit 1963 of zoiets.
Drieklauw, vierklauw en drieklauw met zachte bekken zat erbij.
Hier kan ik echt draaiwerk mee maken *D
Ik moet nog eens op zoek naar de juiste olie voor de tandwielkast en om het bed in goede conditie te houden.
Adviezen altijd welkom
 
Laatst bewerkt:
Leuk een topic over verspanen.
Sinds een jaar doe ik voornamelijk mobiel kotteren. Mobiel frezen doen we ook. Tevens mobiel draaien en slijpen zijn een optie. (Zo ongeveer alles kan je mobiel doen.)

Sinds kort hebben we een eigen pand met een mooi freesbankje, een draaibankje is nog onderweg.
Hoewel in totaal geen achtergrond in de verspaning heb (opleiding monteur gedaan) heb ik al wel een aantal projectjes gemaakt op een freesbank en draaibank.

@Reinhoud, dat noemen ze een kotterbank. Geweldige machines. Bij mijn vorige werkgever hadden ze een aantal staan. Vergelijkbare formaat maar ook grotere, een zogeheten floor type.

@Slijptol, bij mijn vorige werkgever maakte we gebruik van Castrol magnaglide d220
 
Terug
Bovenaan Onderaan