Grote Yamaha XT660Z Ténéré topic Deel 11

Gisteren een witte tenere gespot in de pittoreske dorpjes Baarle-hertog/Nassau, iemand van hier? Je ziet ze niet vaak dus het is wel eens fijn om te zien.
 
Heeft er nog iemand interesse in een navigatie bracket van Touratech? ]]


Ja heel graag, verkocht

:t


Gisteren een witte tenere gespot in de pittoreske dorpjes Baarle-hertog/Nassau, iemand van hier? Je ziet ze niet vaak dus het is wel eens fijn om te zien.

Gisteren niet, begin 2009 reed ik daar wel de eerste kilometers op mijn witte tenere. Gekocht bij DIPI moto, die zaten toen nog in Baarle-Nassau. Leuke omgeving daar! Proefrit duurde best lang :P
 
Gisteren een witte tenere gespot in de pittoreske dorpjes Baarle-hertog/Nassau, iemand van hier? Je ziet ze niet vaak dus het is wel eens fijn om te zien.

Ja, was ik! Met alu koffers(Hepco&Becker)? Was even aan het genieten van het mooie septemberweer en een lekker rondje gereden. Kom van Oosterhout, dus regelmatig in de grensstreek.
full
 
Ja, was ik! Met alu koffers(Hepco&Becker)? Was even aan het genieten van het mooie septemberweer en een lekker rondje gereden. Kom van Oosterhout, dus regelmatig in de grensstreek.[afbeelding]
Ahja ik dacht al dat ik hem hier eerder op foto zag passeren. Ik was er aan het rijden met de bus (mijn job) maar ik ben zelf ook van de regio dus. Altijd fijn een tenere te spotten.
 
:tGisteren niet, begin 2009 reed ik daar wel de eerste kilometers op mijn witte tenere. Gekocht bij DIPI moto, die zaten toen nog in Baarle-Nassau. Leuke omgeving daar! Proefrit duurde best lang :P

Ahja dat geloof ik best dat de testrit lang duurde, fijne motor, mooie omgeving. Meer heb je niet nodig.
 
De eerste beelden van Ijsland nodigen alleen maar uit natuurlijk. Helaas zal ik er toch niet met de motor heen gaan. De vriendin wil er ook heen maar rijdt geen motor. Dus ben ik op het idee gekomen van een camperbusje daar te huren waar een keukentje, verwarming etc in aanwezig is. Mooi compromis natuurlijk, wel wat minder avontuurlijk.
 
De eerste beelden van Ijsland nodigen alleen maar uit natuurlijk. Helaas zal ik er toch niet met de motor heen gaan. De vriendin wil er ook heen maar rijdt geen motor. Dus ben ik op het idee gekomen van een camperbusje daar te huren waar een keukentje, verwarming etc in aanwezig is. Mooi compromis natuurlijk, wel wat minder avontuurlijk.
Heb er wel erg in dat je daar zonder 4x4 op veel stukken niet mag komen. Hoeft geen probleem te zijn want er is zat moois te zien.
 
Hallo allemaal, vraagje.
Ik heb de foam filter binnen, doen jullie gewone filter olie eroverheen? Of is er een speciale olie nodig voor foam filters?

Dank alvast!
 
Hallo allemaal, vraagje.
Ik heb de foam filter binnen, doen jullie gewone filter olie eroverheen? Of is er een speciale olie nodig voor foam filters?

Dank alvast!

Je moet wel foam filter oil gebruiken. Ik heb een spuitbus van Belray, dat werkt prima en is niet zo'n geknoei. Je hebt ook van die dunne olie, daar moet je het filter in onderdompelen, beetje uitknijpen en even laten drogen. Dat is iets meer werk, ik vind een spuitbus makkelijker.
 
De eerste beelden van Ijsland nodigen alleen maar uit natuurlijk. Helaas zal ik er toch niet met de motor heen gaan. De vriendin wil er ook heen maar rijdt geen motor. Dus ben ik op het idee gekomen van een camperbusje daar te huren waar een keukentje, verwarming etc in aanwezig is. Mooi compromis natuurlijk, wel wat minder avontuurlijk.

Je ziet veel heel veel kleine camperbusjes rondrijden daar. Vaak zijn het gewoon standaard kleine bestelbusjes zoals VW Caddy en dergelijke waar gewoon een bed achterin ligt. Je kunt het eigenlijk zo gek maken als je wilt, van de kleinste Hyundai i10 of een Aygo, tot de grootste camper. Wat je in het binnenland veel ziet zijn die pickups met zo'n kleine camperunit achterin. Alles is allemaal gehuurd, er zijn veel verhuurbedrijven. Wat je ook kan overwegen is een kleine 4x4 zoals een Suzuki Jimny, maar dan met zo'n daktent erop, dan mag je het binnenland wel in. Hou er wel rekening mee dat huren echt een dure grap is.
 
Laatst bewerkt:
Hallo allemaal
Ik heb nu anderhalf jaar een tenere uit 2008 ,een super motor .
Maar de laatste tijd tilt de motor meer als een tijdje er voor,als ik met mijn benen tegen de tank zit krijg ik een doof gevoel in mijn benen
Het is bij elke snelheid maar wel motorisch ,als ik het gas dicht doe is de trilling weg
Kilometer stand is bijna 70000 loopt goed ,olie gebruik is nihil
 
Zijn hier mensen die ervaring hebben met een kapotte brandstofpomp?
Ben gister stil komen staan op de snelweg.
Zekering brand steeds door. En als hij dan soms loopt, dan is het snel weer over. Loopt zwaar of niet lekker lijkt me.
Dus ik dacht even een nieuw pompje bestellen, € 581,21 !!!! was even schrikken, dus voordat dat gaat gebeuren toch maar eens kijken of er wat anders mogelijk is.

Kunnen die pompjes verstopt raken en wellicht uit elkaar gehaald worden? Iemand tips?
 
Precies hetzelfde probleem is een paar dagen geleden nog voorbij gekomen hier.
Waarschijnlijk stukken goedkoper te fixen als een nieuwe pomp. Op sommige plaatsen zit de kabelboom heel erg strak tegen het frame. Loop hem helemaal na en grote kans dat je doorgesleten plekken tegenkomt. Vooral onder de tank en zadel. Tape voorzichtig opensnijden en bedrading inspecteren. Waarschijnlijk maakt er ergens een ader af en toe contact met het frame.

Ik heb op sommige knelpunten preventief een stuk binnenband om de kabelboom gedaan.

beschadigde bedrading. met de pomp was niks mis
 
Hallo ik heb hier eerder een bericht gepost lang geleden omtrent dubbele lagers in het achterwiel. Ik heb een Tenere uit 2008 en ben er nog steeds heel blij mee. Heb heel Europa en Noord Afrika rondgereden en inmiddels 95000km op de teller staan. Nu heb ik een vraag aan de technici onder u namelijk het volgende. Als mijn motor enige weken stilstaat start hij heel slecht daarna op dezelfde dag start hij ook snel en ook de daarop volgende dagen start hij snel. Het is alleen als de motor langer dan twee weken stil staat. Het lijkt erop dat er geen benzinedruk opgebouwd wordt of langzaam. Zit er een benzinefilter in de motor bijvoorbeeld? Heren alvast hartelijk dank voor uw meedenken en eventuele antwoorden.
 
Hallo ik heb hier eerder een bericht gepost lang geleden omtrent dubbele lagers in het achterwiel. Ik heb een Tenere uit 2008 en ben er nog steeds heel blij mee. Heb heel Europa en Noord Afrika rondgereden en inmiddels 95000km op de teller staan. Nu heb ik een vraag aan de technici onder u namelijk het volgende. Als mijn motor enige weken stilstaat start hij heel slecht daarna op dezelfde dag start hij ook snel en ook de daarop volgende dagen start hij snel. Het is alleen als de motor langer dan twee weken stil staat. Het lijkt erop dat er geen benzinedruk opgebouwd wordt of langzaam. Zit er een benzinefilter in de motor bijvoorbeeld? Heren alvast hartelijk dank voor uw meedenken en eventuele antwoorden.

De oplossing weet ik niet, maar hetzelfde probleem heb ik ook. Bij langere tijd stilstand wil hij soms wat minder lekker starten. Maar het gekke is, de ene keer is het al na een week, de andere keer is er na een maand niks aan de hand. Alles lijkt goed te gaan, hij gaat goed rond, hij heeft een goede vonk maar het lijkt inderdaad gewoon of er geen brandstof komt want hij verzuipt namelijk ook niet. Soms moet ik echt een tijdje doorstarten voor er iets gebeurd, de andere keer slaat hij meteen aan, maar na 2 klappen weer af. Dan moet ik weer een tijd doorstarten voor hij het uiteindelijk wel doet.

Ik heb er eigenlijk nooit aandacht aan besteed aangezien hij het uiteindelijk altijd gewoon doet.
Ik heb wel afgelopen winter de accu vervangen en had nog een beetje de hoop dat dit effect had, maar dat gaf geen verschil.
 
Oké bedankt, ben niet alleen dus ;). De symptomen herken ik idd ook, hij verzuipt niet en gaat goed rond.
 
Hallo ik heb hier eerder een bericht gepost lang geleden omtrent dubbele lagers in het achterwiel. Ik heb een Tenere uit 2008 en ben er nog steeds heel blij mee. Heb heel Europa en Noord Afrika rondgereden en inmiddels 95000km op de teller staan. Nu heb ik een vraag aan de technici onder u namelijk het volgende. Als mijn motor enige weken stilstaat start hij heel slecht daarna op dezelfde dag start hij ook snel en ook de daarop volgende dagen start hij snel. Het is alleen als de motor langer dan twee weken stil staat. Het lijkt erop dat er geen benzinedruk opgebouwd wordt of langzaam. Zit er een benzinefilter in de motor bijvoorbeeld? Heren alvast hartelijk dank voor uw meedenken en eventuele antwoorden.
Gewoon keertje flesje injectorcleaner bij volle tank gooien en zo ver mogelijk leegrijden.
Gebruik zelf 1-2 keer per jaar MotoPower 1 en 2 van Forte.
Tank zelf alleen98 sinds er die E10 benzine is.
 
Betreft het slecht starten na een tijd stilstand. Zou de brandstof kunnen zijn. Hedendaagse euro 95 is echt bagger. Vergomd heel snel...
Had mijn Tenere 3 jaar weggezet met ron102 racebrandstof in de tank...nieuwe accu er in en meteen lopen na 3 jaar. Ha!
Andere motor was 1 drama na een jaar(ktm)...zat nog euro95 in...stroop in de tank en carb helemaal vergomd..pff.
 
Niet achter dat eerste deksel waar de dynamo en het vliegwiel zitten...

Vandaag viel alles uit (licht, dashboard enz enz) onder het rijden thv Heiloo...snel naar huis en daar niet meer willen starten. Accu leeg... nog opgestart en geen laadstroom gemeten. Zou de spanningsregelaar kunnen zijn...of stekker.

Maar haalde ook ff de kleine ronde schroefdop boven los bij het dynamo/vliegwiel deksel...zat wat olie aan de binnenzijde in de schroefdop ..hmmm..🤔
 
Laatst bewerkt:
Vandaag viel alles uit (licht, dashboard enz enz) onder het rijden thv Heiloo...snel naar huis en daar niet meer willen starten. Accu leeg... nog opgestart en geen laadstroom gemeten. Zou de spanningsregelaar kunnen zijn...of stekker.

Maar haalde ook ff de kleine ronde schroefdop boven los bij het dynamo/vliegwiel deksel...zat wat olie aan de binnenzijde in de schroefdop ..hmmm..🤔
Duidt iid op defecte spanningsregelaar of slechte connectie van dynamo naar Sr.
dan snoept ie heel de accu leeg.
Wees maar blij dat er olie aan schroefdop zit,Dynamo vliegwiel en alles wat er achter komt
zit in de olie
 
Duidt iid op defecte spanningsregelaar of slechte connectie van dynamo naar Sr.
dan snoept ie heel de accu leeg.
Wees maar blij dat er olie aan schroefdop zit,Dynamo vliegwiel en alles wat er achter komt
zit in de olie

Dacht ik al. Morgen ff kijken wat de schade is en of de stekker nog heel is..😑
Is die door te meten de regelaar?

Beetje olie kan geen kwaad hahaha, idd alles gesmeerd daar😬. Had ie altijd al wat ik mij kan herrinneren. Maar hoort niet dacht ik...
 
Terug
Bovenaan Onderaan