Alles over motorbanden Deel 7

LePensZeur

MF Frietkraam
28 okt 2004
17.691
9.008
Op reis
Facebook
Nsmeijer schreef op 02 oktober 2015 @ 11:06:
Alles over Motorbanden vraag je hier Deeltje 6

(bandentests staan onderaan de OP



Wat vooraf ging:
Het grote bandentopic (voor allerlei vragen omtrent banden)
HET grote alwetende bandentopic DEEL2 (alles vind je hier)
Alles over motorhanden | deel 3 (alles vind je hier)
Alles over Motorbanden vraag je hier 4
Alles over Motorbanden vraag je hier [deeltje 5]




Hier in dit topic lezen ook de meer experts mee, ze proberen je een goed advies te geven vanuit hun beroep als bandenleverancier, of betere motorzaak, dit doen ze geheel belangeloos. er is dus geen verplichting of intentie je te verplichten bij één van deze bedrijven te kopen.

Na een succesvolle centralisatie van letterlijk honderden (relatief vergelijkbare) bandentopics naar 1 topic, nu zo'n 7.500 berichten geleden, gaan we deze trend vooral volhouden. Dit is het centrale bandentopic, waar je ongeveer alle vragen over banden kunt stellen, en er een zinnig antwoord op kunt verwachten van een aantal mensen met inhoudelijke kennis, in plaats van overspoeld te worden door relazen over persoonlijke ervaringen van mensen wiens wensen totaal niet vergelijkbaar zijn met de jouwe... Voor de duidelijkheid; ieder's wensen zijn verschillend en moeten worden meegenomen. Dit is de plek waar je het goede advies krijgt, de motivatie om alle losse topics van een rijk aan inhoud gevuld antwoord te voorzien is lang geleden overleden, waardoor daar nooit meer een volledig verhaal komt te staan. Bij deze dus ook het verzoek te zorgen dat losse topics zo snel mogelijk naar deze worden verwezen.


De FAQ is gestart in deel 2; en dat is wel een goede gewoonte. Lees die eerst eens door:


DO'S
  • Bandenspanning controleren. Houd de adviesspanning van de bandenfabrikant of het montagebedrijf aan, de spanning zoals opgegeven door de motorfabrikant hoeft niets te maken het hebben met je huidige rubber.
  • Wanneer je een combinatie van modellen binnen een merk wil gebruiken, kies dan altijd de zachtste band (meeste grip) vóór.
  • Nieuwe banden moet je inrijden. De één zal zeggen dat dit 500 kilometer kost, de ander dat het met 50 kilometer gedaan is. De waarheid ligt zoals altijd in het midden, afhankelijk van rijstijl en type band. Hoe dan ook; houd er rekening mee dat het siliconenlaagje dat voor de productie nodig is uit de band moet zweten en dit kan alleen door de band warm te rijden, dus schuurpapier helpt geen biet! Nieuwe Continental banden worden anders geproduceerd, waardoor je in theorie gelijk van leer kunt trekken. Gevaarlijk advies though, bouw het gewoon altijd rustig op, je moet toch ook aan je nieuwe banden wennen.
  • Je bandenspanning fluctueert amper met het weer. Voor elke rit controleren is onzin, maar wanneer je ook maar een klein beetje vermoed dat er iets mis kan zijn, controleer het... Doe dit in ieder geval een keer per maand. Wat deze spanning moet zijn wisselt per motor en en type band. Het meten doe je met koude banden, dus zorg dat je een eigen meter regelt, digitale meters zijn nagenoeg allemaal ruimschoots nauwkeurig genoeg.

DON'TS
  • Bandenzwart en dergelijk spul dat je band mooi laat glimmen is voor AUTO'S!! Wanneer je dit op een motor gebruikt breng je de band effectief weer terug in nieuwstaat, en moet je hem weer opnieuw inrijden. Het laagje is nog gladder dan de siliconen die er af fabriek op zitten. Gevaarlijk!!
  • Nieuwe banden kun je niet met schuurpapier of reinigingsmiddelen 'inrijden'!! Dit moet je doen door de band warm te rijden, het glibberige spul moet er letterlijk uit zweten... En dat kan alleen door te rijden. Rustig opbouwend te rijden.
  • Monteer nooit zomaar 2 verschillende merken banden!! Er zijn combinaties die wel werken, maar even zo veel die niet werken. De reden voor dit advies is dat we gewoon niet kunnen voorspellen hoe een combinatie onder jouw motor werkt. Het kan prima sturen, maar misschien ook niet... Als jij de gok wil nemen is dat aan jou, maar het komt niet van ons.
  • Meet je bandenspanning niet met warme banden! Lucht zet, net als elk gas, uit wanneer het verwarmd wordt. Een warme band is een oven waardoor de druk toeneemt. Dit hoort zo, en de basisdruk is opgegeven voor een koude band. Wanneer je een warme band op druk zet en deze koelt af, zal de druk veel lager uitvallen. Geen halszaak, maar het stuurt gek.


Hier stond voorheen ook een lijstje met combinaties van banden die wel kunnen werken... Die zet ik hier niet meer neer. Nogmaals, er zijn combinaties die (soms zelfs goed) werken maar ik raad het gewoon af, het blijft een gok. Als de ene band half op is en de ander versleten en je wil overstappen, cut your losses en wissel beiden. Of koop die band nog een keer en wacht tot de complete set versleten is. Overstappen met 1 half versleten band van het ene merk en een goede band van een tweede merk geeft je niet de verbetering die je wilde, hoe graag je dat ook wil geloven. Geen 'aha-erlebnis'. Banden zijn bedoeld om met 'hun maatje' te worden gebruikt. Een Pilot Road 3 achterband hoort bij een Pilot Road 3 voorband. Een Roadsmart voorband hoort bij een Roadsmart achterband. Dan rijden ze gewoon het beste, heel wat knappere koppen dan jij en ik hebben hier hard over nagedacht, probeer het nu niet beter te verzinnen... Soms kun je een combinatie maken tussen een sportband voor en een sport/tourband achter (van hetzelfde merk!!), om kilometrage en grip te combineren, maar denk er hierbij aan dat de sportband in de regen vaak zelfs minder grip biedt, en dan heb je een voorband met minder grip dan de achterband... Dat is wel het minst wenselijke dat je kunt bedenken wat betreft banden.



Bandenspanning
Bandenspanning is afhankelijk van vele omstandigheden en veranderingen daarin kunnen altijd weer andere reacties geven op andere vlakken. Hier twee vrij algemene adviezen, voor specifiekere verwijzingen of persoonlijk advies, stel je vraag in het topic.

Straatgebruik:
Meestal komen de adviezen van de motorfabrikant en die van de bandenfabrikant wel overeen, en die kun je dan vrij 'klakkeloos' overnemen. In de laatste paar jaar heeft de technologie van banden echter niet stilgestaan, en is het gebruikelijk geworden dat banden op 2,5 bar voor, en 2,9 bar achter worden gezet. Dit is hoger dan vroeger, en veel handleidingen van motoren vermelden nog 2,3/2,5 (v/a). Dit geeft een verhoogde slijtage en verbruik, terwijl moderne banden er geen voordeel meer bij hebben. Denk er om: de motorfabrikant heeft alleen het stuk metaal geleverd waarin de band huist, de band bepaald onder welke druk deze het beste werkt. Oók onder oude motoren kun je dus gerust de nieuwe spanning aanhouden! Je zult merken dat de motor lichter stuurt en wellicht zelfs wat zuiniger rijdt. Er zijn wat uitzonderingen zoals Pirelli, die nog steeds met 2,3/2,5 bar werken, maar dit zal je bandenmonteur dan vermelden. Toch maar met een lagere spanning rijden omdat je dat nu eenmaal zo geleerd hebt heeft eigenlijk alleen maar nadelen, in de zin dat het rijgedrag achteruit gaat en je bandenslijtage en benzineverbruik stijgen.

Wanneer je een lang stuk snelweg gaat rijden, is het de moeite de spanning in je band te verhogen met 0,2-0,3 bar. Dit verlaagt het verbruik en vermindert de slijtage, waardoor je niet met 'vierkante banden' aan komt. Wanneer je weer van de snelweg afgaat, de overvloedige druk weer afvoeren naar standaard. Je band komt beter op temperatuur en rijdt comfortabeler bij een lagere druk.

'Investeer' in een eigen spanningsmetertje... bij de ANWB kost een prima ding 10 euro, dat is de moeite niet en het scheelt veel gedoe. Je kunt zelfs je banden met een fietspomp oppompen en vervolgens goed zetten met behulp van je metertje, dit is vaak zelfs accurater dan wanneer je allerlei slecht geijkte luchtpompen van benzinestations gebruikt, die na 20x pompen duurder worden dan dat eigen metertje... En het zeker meer gedoe.


Circuitrijden:
Op het circuit wil je meer grip hebben, wat je bereikt door warmere banden. Banden worden warmer bij lagere druk. Afhankelijk van je banden en motor is op het circuit een spanning van tussen de 2,1 en 2,3 bar voor de voorband, en 2,0 en 2,2 bar voor de achterband gangbaar. Een uitzondering zijn bevoorbeeld Continental banden, die bij straatdruk op een een circuit uitstekend presteren, en zelfs sneller zijn. dit is tot een temperatuur tot 22-23 graden buitentemperatuur. Wordt de temperatuur hoger dan wel bandenspanning iets laten zakken. Warme druk kan tot 3.1-3.2 oplopen zonder nadelig effect.

Een ander geval apart zijn enkele Dunlop banden:

Qualifier H. Geen ntec, wel zachte D 211 gp racer compound.
Gewoon advies bandenspanning aanhouden. Is meestal al lager voor het lichte spul. Ktm smcr 690 2,0 rondom bijvoorbeeld.

Sportsmart. Achterband met ntec. Laagste toegestane druk 1,9 bar
D211 gp racer. Achterband met ntec. Laagste druk 1,2 bar
D211 gp (handmade)ntec 1,2 bar
D212 gp pro en kr 108 ntec 1,1 bar beide handmade

Voorband bij allemaal 2,2 a 1,9 afhankelijk van voorkeur rijder en circuit.

Dit zijn circuit spanningen!

Voor op straat geld het advies zoals op de Dunlop site staat

Wanneer je dit doet, echter, bedenk je dan dat de band een heel stuk vering van je ophanging overneemt, en je zult je ophanging hier dus op af moeten stellen voor optimaal gedrag.

uitleg over bandenspanning en grip

hier een interessant verhaal van een motorrijder met zijn bevindingen m.b.t. vering en wegligging


Overige vragen:



Bandentests
toerbanden 2013
sportbanden 2013
endurobanden 2013
circuittest Conti Sportattack2

Sportbandentest 2014

Banden info van Continental
Link naar diverse info van Conti over banden



Bandenfilmpjes
Conti road Attack EVO2 elbowdown


Bandenspanningsadvies


Wil je weten wat de producent van de band als algemeen advies geeft qua bandenspanning?

Continental
Dunlop
Pirelli
 
Laatst bewerkt:
Kreeg je die PiPo wel warm dan, in de regen?
Ik zou eerder voor een sporttour kiezen als voorband, zeker als slechtweer-band
Grip vanaf de eerste meters

Vb snelwegbochten neem ik in de regen en kou liever met een S/T dan met een sportband.
Ik krijg op de snelweg iig weinig warmte in m'n voorband in de komende tijd (winter)
In die omstandigheden lijkt mij een S/T meer grip te bieden dan een sportband.

Of heb ik het mis, en zal een sportband (door de rubbersamenstelling) altijd meer grip bieden dan een S/T-band? (want dan gaat het hele bovenstaande verhaal niet op)

Ben wel benieuwd eigenlijk...
Nee, een ST-band kan onder slechte omstandigheden beduidend meer grip geven dan een onderkoelde sportband. Maar als je de sportband nog redelijk warm krijgt kan het ook weer omgekeerd zijn.
Er zijn hier teveel variabelen om met zekerheid te kunnen zeggen waanner welke band beter voldoet.
 
Vraagje: mijn Bridgestone S20 voorband is aan vervanging toe. Mijn S21 achterband is ongeveer op de helft.
Ik wil eigenlijk overstappen op Sport/tour banden. Zou de S21 achterband goed te combineren zijn met een Pirelli Angel GT voorband?

Waarom geen T30 evo voorband?: komt tegenwoordig meestal als minste van de A-merken uit de testen.
En profiel van de Angel GT vind ik mooi, in tegenstelling tot het profiel van enkele andere S/T banden.
Dan zou ik nog eerder kiezen voor het neefje van de AngelGT, namelijk de Metzeler Roadtec 01. Dit is feitelijk een band die voorborduurd op de Angel GT uit dezelfde fabriek.Deze scoort nog net ietsje beter.....

Maar pas wel op met een sportband achter en een sport/toerband aan de voorkant. Als je gaat pushen bij goed weer zal je eerst aan de voorkant de motor kwijtraken i.p.v. aan de achterkant (wat veel makkelijker op te vangen is).
 
Laatst bewerkt:
Ok, zeg je dan dat een PiPo door bv zijn rubbersamenstelling altijd meer grip biedt dan een S/T zal bieden, ook als beiden koud zijn?
In zijn soort was de Pilot Power en Pilot Power 2CT altijd een topband in de regen, en is de compound op de wangen van de Pilot Road versie gebaseerd op het succesnummer. De Road haalt meer kilometers door slijtvaster rubber in het middenstuk.
 
Net voor grote alpen-trip overgestapt van S21 op Rosso-3. Beetje geglibber op nat, koud en nieuw asfalt, maar daar had iedereen last van. Pogingen van het achterwiel om in te halen goed met het gas onder controle te houden.
Op droog prima, feedback goed.
In ieder geval veel beter dan Rosso-2 van paar jaar terug, maar geen echt groot verschil met S21
 
Ik zie door de (advies)bomen het (antwoord)bos niet meer....

Ik heb een nieuw voorbandje nodig. Voor een Suzuku GSX750F van 1999. Gebruik de motor dagelijks, ook straks in de winter. Ben dus op zoek naar een bandje die ook in slechte weersomstandigheden goed presteert. Sterker nog, dit is samen met sluitvastheid het belangrijkste criterium.

Iedereen adviseert weer iets anders....

Ik heb als achterband een Michelin Pilot Road 4, maar ben eigenlijk totaal niet merkgebonden. Iemand hier een goed onderbouwde suggestie?

Ben je een doorrijder, ook als het regent?
Maw krijg je voldoende temp in je voorband om een sportband nodig te hebben?
Zo nee, dan zou ik voor de PilotRoad gaan (zie hierboven voor eea aan info)
Kun je evt in het voorjaar weer een setje sportbanden monteren, of een PiPo voorband icm een PilotRoad achterband.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
In zijn soort was de Pilot Power en Pilot Power 2CT altijd een topband in de regen, en is de compound op de wangen van de Pilot Road versie gebaseerd op het succesnummer. De Road haalt meer kilometers door slijtvaster rubber in het middenstuk.

Dan maakt het qua grip dus niet veel uit (PiPo of PilotRoad) bij slecht weer.
Dan kan hij net zo goed voor de Road kiezen en er meer km uit halen.
 
Dan maakt het qua grip dus niet veel uit (PiPo of PilotRoad) bij slecht weer.
Dan kan hij net zo goed voor de Road kiezen en er meer km uit halen.
Nee. De Power heeft meer temperatuur nodig om meer grip te geven.
De rubbercompound is natuurlijk niet het enige dat temperatuur bepaald. Karkasopbouw, bandenspanning en profiel bepalen ook in grote mate de temperatuuropbouw.
 
Dan maakt het qua grip dus niet veel uit (PiPo of PilotRoad) bij slecht weer.
Dan kan hij net zo goed voor de Road kiezen en er meer km uit halen.
Middenstuk is van toepassing op de achterband die hij al heeft en de oude Power is nu extra voordelig in de uitverkoop.
Het is een beetje lood om oud ijzer.
Maar zo vullen we het forum wel. :+ :+
 
Laatst bewerkt:
Ik heb liever een sportief bandje voor, dat geeft mij vertrouwen.
Maar iemand anders hoeft dat niet te doen natuurlijk. :)

Voorlopig hoef ik nog geen andere banden, de S21 doet het goed.
(En CPZ vorige week verregend, dus dat ging niet door -O- ) :)
 
Laatst bewerkt:
Nee. De Power heeft meer temperatuur nodig om meer grip te geven.
De rubbercompound is natuurlijk niet het enige dat temperatuur bepaald. Karkasopbouw, bandenspanning en profiel bepalen ook in grote mate de temperatuuropbouw.
De Power is gewoon een wegband, daar is het ook niet dramatisch zoals een Pirelli Corsa Rosso.
Misschien moet ik dan harder rijden om glijers te krijgen. :+

Voor Continental RoadAttack en SportAttack geven ze een enorm korte opwarmtijd op / of misschien beter gezegd: goede feedback vanaf start.
Is dat echt zo. :?
 
Hoi,
ik ben een doorrijder uit België, ik heb ervaring met de conti's road, sport en race attack, qua gevoel zijn deze banden gewoon goed, geld voor alle drie de soorten. deze banden heb ik op de Buell X1 laten monteren eerst de road attack later de sports attack, en dit toch met een goed gevoel en grip, zeker nodig bij een Buellke 1200, deze gingen vooraan steeds tot 12000km mee en achteraan max van 4 a 5000 km mee op de openbare weg geen circuit. De race attack heb ik altijd op mijn Z 1000 laten monteren en dit met heel goed resultaat voor de wegligging van dat beestje, met versleten banden is het een draak om mee te rijden, maar dat geld voor alle motoren. op de Z gingen de banden, vooraan een 13000km mee en achteraan toch een 8000km mee, enkel op de openbare weg aan een stevig tempo, banden spanning steeds lager dan aangegeven gezet, vooraan 2,1 bar achteraan 2,5 bar ( moet normaal 2,5 en 2,9 zijn), naar mijn gevoel blijft dat toch ongeveer hetzelfde qua feeling en handling van de motor.
Ook heb ik met een Vespa GTS Super Sport 300 een aantal banden versleten, denk toch een tiental paar, heel verschillende merken van Heidenau tot conti twist race, dus van keihard tot super zacht.
Daar merk je het verschil enorm op, de Heidenau was redelijk tot goed op kurk droog asfalt en beton wegen, was het nat dan was het eerder glijden en rechthouden dan rijden.
De Conti twist race was zeer goed in het droog en goed in de regen tot wanneer ze versleten waren.
Uiteindelijk bij de scoot op een goed compromis gekomen dat was Michelin City grip.
Idd Dit was geen volle sport fiets maar trekt hard genoeg voor u bleek te maken bij slecht weer.

Iedereen heeft een bepaalde voorkeur voor banden, ik ook, ben Conti gericht omdat ik er zelf heel positieve ervaringen mee heb.

Er zo veel factoren die meespelen: opbouw, materiaal, temperatuur, bandenspanning, gebruik enz.... voor het bepalen van uw band. Testen en rijden zou zeggen...

Mvg Bruno
 
Heb donderdag met de michelin power RS banden gereden op zandvoort ze liggen onder een standaard sv650 met hyperpro vering en heb ze op de adviesdruk van michelin gezet 2.1 voor 1.9 achter in koude conditie.

Moet zeggen heb de sv nu een paar weken en misschien 4x een stukje op gereden maar het voelde super vertrouwd aan ook al glee de motor iets weg was dit goed en controleerbaar op te vangen, echter aan het einde van de dag laatste twee sessies toen het ook wat warmer werd (20oC) kwam er toch en streep aan de rechterkant wellicht had ik de vering iets aan moeten passen of de spanning iets moeten laten zakken.

Al met al ik vind het een super band voor circuitdagen, hoe de band op de weg reageert is nog even afwachten heb ze net voor de circuit dag er onder gelegd.

Foto van achterband na 5 sessies zandvoort.
full
 
Heb donderdag met de michelin power RS banden gereden op zandvoort ze liggen onder een standaard sv650 met hyperpro vering en heb ze op de adviesdruk van michelin gezet 2.1 voor 1.9 achter in koude conditie.

Moet zeggen heb de sv nu een paar weken en misschien 4x een stukje op gereden maar het voelde super vertrouwd aan ook al glee de motor iets weg was dit goed en controleerbaar op te vangen, echter aan het einde van de dag laatste twee sessies toen het ook wat warmer werd (20oC) kwam er toch en streep aan de rechterkant wellicht had ik de vering iets aan moeten passen of de spanning iets moeten laten zakken.

Al met al ik vind het een super band voor circuitdagen, hoe de band op de weg reageert is nog even afwachten heb ze net voor de circuit dag er onder gelegd.

Foto van achterband na 5 sessies zandvoort.
[afbeelding]

Ziet er inderdaad niet heel goed uit, hot tear of cold tear? Wat voor tijden heb je gereden? Er is ook een bandentopic voor circuitrijden in het zac-gedeelte van dit forum.
 
Ziet er inderdaad niet heel goed uit, hot tear of cold tear? Wat voor tijden heb je gereden? Er is ook een bandentopic voor circuitrijden in het zac-gedeelte van dit forum.

Met de bandewarmers op 60oC tijd 2.14 banden voelden niet heet bij terugkomst, denk dat de spanning iets te hoog stond, in de ochtend geen last van door lagere asfalt temp en tijden.
 
Laatst bewerkt:
Kan ik de BT-45 (achterband) zomaar combineren met een andere Bridgestone band? BT016 pro of T30 evo?

Mijn eerste idee was ook dat diagonaal niet goed gaat icm radiaal.
Maar daarover verschillen de meningen, blijkt wel radiaal icm diagonaal band
Tsja, je kunt het proberen en kijken wat het doet maar zonder risico is het dus niet.
Kan ook zijn dat het gewoon niet lekker rijdt hè :P
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ben binnenkort aan een nieuwe achterband toe. Rij nu met Michelin City Grip (x-city 250) en bevalt heel goed, wordt dus weer een city grip. Nu twijfel ik of ik de gewone CG neem of de winter uitvoering (voor ook CG gewoon) winter uitvoering niet voor de sneeuw, maar meer als all weather. Rijdt er dan wel het hele jaar mee door.
Wat doet de "winter" qua slijtage t.o.v. de gewone?

Huidige achterband is 28K oud (1 1/2 jaar)
 
Terug
Bovenaan Onderaan