KTM Super Duke 1290 GT : The Beast onder de GT's

@DucBMW, ik heb nog nooit op een FJR gereden, maar de SDGT smijt je een bocht in alsof het voor je gevoel een supermotard is. Ik kan me niet voorstellen dat het met een FJR ook zo gemakkelijk gaat :)

De Multistrada is ook wel een geil apparaat, maar nog los van het missende geweld uit de motor (de SDGT en de S1000XR rijden zo'n ding helemaal zoek), mis je op de Duc ook nog de fantastische wegligging en remmen van de KTM. De KTM is gewoon letterlijk en figuurlijk mijlen vooruit tov de Duc en dan moet je wel echt een enorme Ducati-fan zijn wil je daar minimaal €6000 meer voor betalen bij aanschaf (plus de rest voor onderhoud).

De SDGT is idd niet zo comfortabel als een Tiger Explorer, GS of FJR, maar die zijn meer op tour gericht en minder op sport.
Ik zal er voor het leeuwendeel toch alleen op rijden (m'n vriendin rijdt ook zelf), maar de SDGT is voor een duo al een hele vooruitgang tov een Speed. Vooral met andere vulling in de zadels :)
Maar als ik heel vaak met iemand achterop zou rijden, dan weet ik niet of een SDGT een betere keuze is tov die tourfietsen.
 
Laatst bewerkt:
Als ik jou was zou ik gaan proefrijden, met de vrouw achterop. Want de Tiger en de SDGT zijn volstrekt verschillende motoren. Mijn vriendin is aardig wat gewend - rijdt normaliter zelf, en sportief - maar zit niet echt relaxed achterop de SDGT. Dat zou met mijn rijstijl te maken kunnen hebben, maar op FJR of Bandit gaat het met dezelfde rijstijl prima (beter), aldus...

Dank voor je reactie, Ron idem.
Proefrit ga ik/we zeker maken maar als een ieder hier had geroepen dat het beslist geen ''duo-fiets'' is dan had ik me de barre tocht naar de KTM dealer kunnen besparen.
 
@DucBMW, ik heb nog nooit op een FJR gereden, maar de SDGT smijt je een bocht in alsof het voor je gevoel een supermotard is. Ik kan me niet voorstellen dat het met een FJR ook zo gemakkelijk gaat :)
Niets is wat het lijkt: ook een toerhok van 300 kg is maar gewoon een motorfiets: 2 wieltjes, stuurtje, en als het goed is doet-ie broembroem. Zodra het spulletje rolt doet massa er niet zoveel meer toe. Belangrijkste verschil qua handelbaarheid wordt veroorzaakt door verschil in breedte van het stuur (hefboom). Maar massa heeft voor- en nadelen.

Voordeel: bandengrip (massa = puntbelasting = grip). Met een FJR kan ik bepaalde trajecten sneller rijden dan met een SDGT of overeenkomstig lichtere motor. Karakter van de demping speelt daarbij natuurlijk ook een rol. Maar door massa behoudt de FJR beter wegcontact, en meer grip uit dezelfde banden maakt dat je op slecht wegdek en onder barre weersomstandigheden een voordeeltje hebt. Statische aslastverdeling van een FJR is 52% voorwiel, waardoor je sowieso minder snel een weg stappend voorwiel hebt als je echt gaat hoeken. SDGT is juist meer achterwiel-georiënteerd, en heeft daardoor sneller problemen met abrupte koerswijzigingen. Vandaar dat ik de SDGT wijsmaak dat ik standaard met bagage rij: de fiets komt dan, door meer veervoorspanning achter, iets meer op z'n neus te staan.

Keerzijde van massa is er ook: bandenslijtage en -opwarming. Bij sportief rijden, en zeker op het circuit, heeft de voorband van een FJR flink te lijden, en het ding verslijt pakweg 2 voorbanden op 1 achterband; bij de SDGT is dat bijna precies andersom. Met de SDGT doe ik met dezelfde rijstijl anderhalf keer zo lang met Pirelli Angels GT's. Het gaat me trouwens niet verbazen als de SDGT nog beter tot z'n recht komt met echte sportbanden eronder, dus dat gaan we volgend jaar eens proberen.

Maar goed, ik bedoelde je geen FJR aan te smeren, groot gelijk dat je voor de SDGT gaat. Is tenslotte een briljant ding, en vooralsnog uniek qua combinatie van eigenschappen :t

Dank voor je reactie, Ron idem.
Proefrit ga ik/we zeker maken maar als een ieder hier had geroepen dat het beslist geen ''duo-fiets'' is dan had ik me de barre tocht naar de KTM dealer kunnen besparen.
SDGT zal beslist comfortabeler zijn voor een passagier dan een supersport, of de meeste nakeds. Of en hoe lang jouw vrouw het achterop de SDGT leuk vind zal van haar referentiekader en inschikkelijkheid afhangen, en van jouw rijstijl. Dat kan ik allemaal niet inschatten ;) en volgens mij kan niemand dat, behalve jullie zelf.
 
Dank voor je reactie, Ron idem.
Proefrit ga ik/we zeker maken maar als een ieder hier had geroepen dat het beslist geen ''duo-fiets'' is dan had ik me de barre tocht naar de KTM dealer kunnen besparen.
Oja, toeval, kwam zojuist het navolgende tegen op ktmsmt.com:

full

en:

full

Bron: http://www.ktmsmt.com/viewtopic.php?f=43&t=9162

Zelf proberen dus.
 
Wat ik mij afvroeg: Past er een helm in 1 van de koffers van de SDGT?
Het past maar het is wel belangrijk om te kijken wat voor type helm je hebt.

Mijn vrouw en ik hebben allebei een SHOEI X-Spirit II. Past er maar op 1 manier erin. En ik moet mijn Cardo Smarttalk Unit er even af halen (click-systeem)anders wil de klep niet dicht.
 
Zo ook weer terug van een weekje sturen in o.a de eifel , zwarte woud , Vogezen,Jura en ardeche.
Planning was RDGA maar door o.a sneeuw en andere shit uitgewezen de andere kant op.
Na eigenlijk altijd sportfietsen gereden te hebben en vorig jaar een zwaar ongeluk te hebben gehad was de gt mijn nieuwe keuze omdat de 1290s te hoog was voor mij.
Moet mijn been eroverheen kunnen gooien en de lukte bij de gt beter als bij de 1290s.
Maar na 7 dagen sturen bijna 3500 km erbij gezet.
Met de sportfiets had ik waarschijnlijk met de helft van de km's al bij de fysio gezeten.
Heb heerlijk gereden maar begin van de week was koud en vooral nat.
Volgend jaar nieuwe ronde en nieuwe kansen.
Tip in de Jura kan je heerlijk raggen .
Geen politie gezien.
Wel op de b500 in het zwarte woud.
Verwacht volgende week fanpost uit Frankrijk en Duitsland.
Kon beide keren nog bijremmen maar reed cker nog te snel.
Hoop dat het meevalt :t
 
Zo ook weer terug van een weekje sturen in o.a de eifel , zwarte woud , Vogezen,Jura en ardeche.

Mooi. Wat is RDGA? En de B500 door het Zwarte Woud, de SchwarzwaldHochstrasse, is zeer geliefd bij sportieve motorrijders...en daarom staan er nu overal camera's en kampeert de politie er elk weekend. Je kunt de weg nu beter mijden. Of je aan de regels houden maar dan wordt het een saaie weg.
 
Mooi. Wat is RDGA? En de B500 door het Zwarte Woud, de SchwarzwaldHochstrasse, is zeer geliefd bij sportieve motorrijders...en daarom staan er nu overal camera's en kampeert de politie er elk weekend. Je kunt de weg nu beter mijden. Of je aan de regels houden maar dan wordt het een saaie weg.
idd daarom ook fanpost.
Was gelukkig nog op een 100 stuk waar het niet overdreven snel ging
 
Mooi. Wat is RDGA? En de B500 door het Zwarte Woud, de SchwarzwaldHochstrasse, is zeer geliefd bij sportieve motorrijders...en daarom staan er nu overal camera's en kampeert de politie er elk weekend. Je kunt de weg nu beter mijden. Of je aan de regels houden maar dan wordt het een saaie weg.
Idd, de B500 is alleen spannend bij 180 kmh of sneller. Bovendien zijn er in het Zwarte Woud veel leukere wegen te rijden dan die weg :)

In de Vogezen doet de Franse politie eigenlijk ook nooit moeilijk over je snelheid is mijn ervaring *D Vooral die macho's op politiemotoren interesseert het geen reet hoe hard jij jezelf tegen een bergwand aan wil rijden, zolang je het maar rustig houdt in de dorpen. Op de passen komen ze je meestal voorbij om even te laten zien dat zij nog harder kunnen :X

RDGA is Routes des Grandes Alpes:
Route des Grandes Alpes | LosApos
 
Laatst bewerkt:
De kogel is trouwens door de kerk. Ik ga deze week mijn Speed Triple inleveren bij JTX in Cuijk en dan na de winter een nieuwe grijze SDGT ophalen. Kan haast niet wachten! :9~ *O*

Heb nog aardig wat korting gekregen nog bovenop de inruilbonus. Uiteindelijk betaal ik exact 20K en krijg er dan dus de kofferset bij, een Akra slip-on, KTM alarm ingebouwd en 2 jaar extra fabrieksgarantie (dus 4 jaar in totaal) :)
 
Het lijkt wel of ze ze kwijt moeten... Er komt vast een update volgend jaar. ;)
Het zou kunnen, maar zelfs dan op een model dat in 2016 nieuw geïntroduceerd werd zal er in 2018 weinig verschil zijn lijkt mij :)
Misschien dat ze het LCD-scherm van de R er op zouden zetten. Dat is wel voor de hand liggend.

Misschien vallen de verkopen tegen? Wat op zich bizar zou zijn gezien de KTM de BMW en de Ducati gewoon achter zich laat qua rijeigenschappen.
 
Laatst bewerkt:
Het zou kunnen, maar zelfs dan op een model dat in 2016 nieuw geïntroduceerd werd zal er in 2018 weinig verschil zijn lijkt mij :)
Misschien dat ze het LCD-scherm van de R er op zouden zetten. Dat is wel voor de hand liggend.
Of het scherm van de Super Adventure. Misschien is dat het zelfde scherm, maar de indeling vind ik nog net even beter.
Misschien vallen de verkopen tegen? Wat op zich bizar zou zijn gezien de KTM de BMW en de Ducati gewoon achter zich laat qua rijeigenschappen.
Ik rijd zelf op een BMW K1600GT, en heb dit weekend even op de SDGT gezeten bij Goedhart. Het is een compleet andere motor. Veel kleiner en lichter, andere zithouding, minder protectie. Dus echt vergelijkbaar vind ik ze niet... (Hetzelfde geldt voor de RT van BMW)
 
Of het scherm van de Super Adventure. Misschien is dat het zelfde scherm, maar de indeling vind ik nog net even beter.Ik rijd zelf op een BMW K1600GT, en heb dit weekend even op de SDGT gezeten bij Goedhart. Het is een compleet andere motor. Veel kleiner en lichter, andere zithouding, minder protectie. Dus echt vergelijkbaar vind ik ze niet... (Hetzelfde geldt voor de RT van BMW)
Ik bedoelde vergeleken met de twee andere sportieve tourers aan de sportieve kant van het spectrum, de Ducati Multistrada en de BMW S1000XR :)

Nieuwe model zal hoe dan ook een LCD-scherm krijgen en nieuwe koplampunit. Of ik die nieuwe koplampen mooier ga vinden zal me nog benieuwen. Als ze dan weer met zo'n inruilbonus actie komen dan zou het misschien interessant zijn in 2020 :+ :]
 
Ik bedoelde vergeleken met de twee andere sportieve tourers aan de sportieve kant van het spectrum, de Ducati Multistrada en de BMW S1000XR :)
Ik vind de K1600GT anders behoorlijk sportief. (Maar dat ligt misschien aan mij ;) )

BMW zelf kwalificeert de S1000XR trouwens als een 'adventure' model. En zo ziet de Multistrada er eigenlijk ook wel meer uit...
 
Het zou kunnen, maar zelfs dan op een model dat in 2016 nieuw geïntroduceerd werd zal er in 2018 weinig verschil zijn lijkt mij :)
Misschien dat ze het LCD-scherm van de R er op zouden zetten. Dat is wel voor de hand liggend.

Misschien vallen de verkopen tegen? Wat op zich bizar zou zijn gezien de KTM de BMW en de Ducati gewoon achter zich laat qua rijeigenschappen.
lcd scherm en euro 4.
Waarschijnlijk ook de voorkant het licht van de superduke is tenslotte ook gewijzigd evenals bij de adventure 1290s
 
Ik vind de K1600GT anders behoorlijk sportief. (Maar dat ligt misschien aan mij ;) )

BMW zelf kwalificeert de S1000XR trouwens als een 'adventure' model. En zo ziet de Multistrada er eigenlijk ook wel meer uit...
Ik vind dat toch echt een toermotor, meer vergelijkbaar met een FJR (of een Goldwing? O-) ).
Met het woord adventure kun je natuurlijk alle kanten op, maar in mijn ogen is een Adventure klasse motor veel meer gericht om ook off-road te kunnen rijden en dat zijn bij BMW eerder de GS modellen en bij KTM heten ze gewoon Adventure :+ En ook van de Multistrada heb je dan weer zo'n soort van Adventure uitvoering, maar dat is het toch net niet (soort van Audi All-road uitvoering is ook geen Landrover).
Nee, de S1000XR is wat mij betreft duidelijk voor de straat gemaakt, net als de SDGT en de Multistrada. Die 3 vormen voor mij een aparte klasse van comfortabele superbikes met touringcapaciteiten :) Een Triumph Tiger Sport zou ook nog erbij kunnen horen.
 
Laatst bewerkt:
Ben nu met de SDGT op Assen. Net tweede sessie gedaan. Ik rijd de meesten voorbij. Uitaccelereren laat ik ook de meesten gewoon staan. Superding die GT. Gewoon standaard banden. Vanmiddag gaan tijden geregistreerd worden. Ben benieuwd.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan