Motorrijles: kletsen over lessen 14: volgas door het achtje!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Net contact opgenomen met mijn rijschool.
Kort samengevat: 30 okt AVB kan ik niet vervroegd worden (jammer :/ ) en ik heb ook nagevraagd over AVD en het is niet mogelijk om het te annuleren of te verzetten. Ik zou dan opnieuw moeten reserveren waarvoor mijn rijschool circa 300 euro ervoor vraagt zonder de kosten van 1 uurtje les vooraf!

Dan heeft je rijschool het examen waarschijnlijk al gelijk op je naam gezet?

rijscholen kunnen examens inkopen vrij op naam, als zij dan zo'n examen voor je reserveren maar hem nog niet op je naam zetten kan deze nog terug gegooid worden of omgeruild als er een vroegere datum beschikbaar komt van een examen die op dat moment ook terug gegooid word door een andere rijschool.
dit kan echter alleen maar op vrijdag. het kan zijn dat je rijschool hier niet aan doet en geen zin heeft om elke vrijdag te gaan kijken voor examendatums die vrij kunnen komen en gewoon een examen voor je koopt wat op dat moment voorhanden is en gelijk op je naam zet.dan zit je dus helaas aan die datum vast.
 
Dankje allen. Ik ga de rit rijden zoals bij de lessen. Ik denk dat doe rust me gaat helpen. Deze tactiek hielp ook prima bij avb.
 
Ik reageer niet zo vaak laatste tijd maar lees (en duim) nog zeker actief mee! (Eigenlijk ben ik op het moment stik jaloers)

@Lisa jeejjj eindelijk je HD opgehaald, en al leuke KM's mee gereden?

@Cabo, genieten van je vakantie, niks breken en dan samen hopelijk toch weer op de motor ;)

Lessers, niet opgeven goede moed erin houden! Bij AVB examen gewoon de trucjes laten zien en met AVD heerlijk ritje rijden (veel leuker maar beide heb je echt wel nodig) succes met de examens in ieder geval :t


Statusupdate: mn rug werkt niet mee, zo gaat het paar dagen goed zo weer paar maanden minder. Dan komt er ook nog bij dat ik soms stront eigenwijs ben en dokter advies negeer :$ gister namelijk toch nog rondje van 70km gereden met mn Vixxie. Dan zie je het zonnetje en Vixxie die achter het raam begint te gillen om aandacht, tja kan ik dat arme beessie toch niet aandoen om vastgeketend te blijven staan :+ achteraf gezien niet zo heel wijs ondanks de niergordel vang je best wat klappen met je rug op. Maar het was de moeite waard O-) :]

Advies luisteren naar de dokter maar nog meer naar je motor _O-
 
Iemand die van A2 naar A is gegaan? Ik moet dat in januari en ben benieuwd waar ze zoal op letten.

Het is eigenlijk hetzelfde examen als het AVD examen voor je A2 rijbewijs.
Het enige verschil is dat je tussendoor een bijzondere verrichting moet doen.
Dit kan dus zijn het wegrijden uit een parkeervak, een stopopdracht of bijvoorbeeld keren in een straat.
Rest van het examen is gewoon route rijden.

Waar ze op letten? Op precies hetzelfde als bij een "gewoon" AVD examen.
 
Laatst bewerkt:
De vragen die doorgaans gesteld worden zijn niet te moeilijk, als je de rijtjes goed kent. Ze stellen ze vrij eenvoudig, maar zorg dat je per onderdeel waar het over gaat.

De vragen lijken een beetje op:
Waar moet ik op letten bij de banden? (Ventieldopje aanwezig om vuil in de band te voorkomen, bandenspanning (bij koude band), profiel (wettelijk en aanbevolen), juiste looprichting, geen droge scheuren, geen voorwerpen in de band (glas, scherven, spijkers, etc.),

Wat is van belang bij de accu? Geen bloemkoolvorming, geen roest, vloeistof niveau controleren (tegenwoordig onderhoudsvrij).


Ik zou je het minst zorgen maken om de BRAVO, maar zorg dat je het kent. De vragen zijn straight-forward en geen instinkers. Je zal er niet op zakken, maar pluspunten scoren kan wel gelijk!
 
Mooizo, ik ga t de avond ervoor nog even doorlezen en ik heb met mijn instructeur ook al afgesproken dat we het kort bespreken voor de laatste les. Gaat goedkomen. Ondanks dat het spannend is heb ik er zin in!
 
Hahaha luister meer naar je motor hehe! Nee niet zoveel mee gereden moest bijna 2 weken ergens anders logeren omdat ze huis ah verbouwen waren enzo..

En achterband is echt niet lekker dus die moet echt vervangen worden en dat gebeurd as Vrijdag gelukkig!

Dan durf ik er meer op te rijden nu ook wel maar voel soms gewoon achterband weg glijden soms en dat is niet zo erg relaxed om eerlijk te zijn..............
 
Iemand die van A2 naar A is gegaan? Ik moet dat in januari en ben benieuwd waar ze zoal op letten.


Ik heb afgelopen juli mijn A-onbeperkt gehaald, na twee jaar intensief op een 35KW motor te hebben gereden (BMW F650 uit 1999). Dit was mijn derde rijexamen in vier jaar tijd, dus het is allemaal redelijk vers.

Waar je rekening mee moet houden is dat je er niet TÉ lichtzinnig over denkt! Bij het getrapte examen zijn namelijk ook een aantal bijzondere verrichtingen van toepassing (lopen met de motor, wegrijden uit parkeervak, halve draai en/of stapvoets rijden). Op een nieuwe motor is dit even wennen en ik heb hier een lesje aan besteed. Lekker krappe pionnen neergezet, zodat je comfortabel op een ruime(re) weg die machine om kan gooien. Wat mij enorm hielp is in de weken voorafgaand af en toe een bochtje draaien op mijn eigen motor.

Tijdens het examen kijken ze wel op een iets andere manier naar je. Hoe is je voertuigbeheersing, maar vooral, hoe zelfverzekerd en vlot kan je met zo'n motor om gaan? Je hebt immers al twee jaar ervaring op kunnen doen (hoewel ik elke dag reed, wel aangegeven dat ik alleen op zondagen met mooi weer rijd). Dus ze letten wel op je doorstroming, je vlotheid, je anticiperingsvermogen. Een heeeeeel belangrijk punt is het afstand houden ten opzichte van je voorganger: dat mindere afstand houden schijnt er snel in te kruipen. Zoals dat ook bij mij het geval was.

Ten slotte toetsen ze ook hoe zelfstandig je kan rijden en dit kan op drie manieren: rijden naar een oriëntatiepunt (kerk/mast/reclamebord, etc), rijden met navigatie (indien aanwezig) en rijden.

Ik heb 2,5u gelest. Waarbij ik 1u bijzondere verrichtingen heb gedaan en 1,5u heb rondgereden, in proefexamen vorm inclusief af en toe een halve draai of stapvoets rijden!

Samenvattend, je rit moet dus vlot en veilig zijn, waarbij je laat zien dat je verder bent dan iemand die voor het eerst op moet! Bij mij zat alles er nog in (kijktechniek, plaats op de weg en voertuigbeheersing) dus dat was een appeltje, eitje!
 
Lisa: let bij een nieuwe band wel even op dat er een soort van siliconen beschermlaag om je band zit. Als HD die er niet voor je heeft afgepoetst moet je de eerste kilometers wat voorzichtig aan doen.

BRAVO: stelt niet zoveel voor en je hoeft niet alles tot in het kleinste detail te weten. Het gaat om de grote lijnen.

:]
 
Mooizo, ik ga t de avond ervoor nog even doorlezen en ik heb met mijn instructeur ook al afgesproken dat we het kort bespreken voor de laatste les. Gaat goedkomen. Ondanks dat het spannend is heb ik er zin in!

Met 'podium'spanning is niks mis Wilco (zei de gek gemakkelijk, benieuwd hoe ik volgende week ben ;) ). Ik ga mezelf ook voorhouden: rij ontspannen, geniet, maar blijf opletten. Fouten maken mag, maar niet teveel en geen grove, niemand is immers perfect. Oh, en die banaan vooraf eten :}

Veel succes!! :t
 
Ik ben misschien wat laat voor dit topic, maar ik heb afgelopen Juni mijn A2 gehaald.

AVB en AVD gingen mij vrij soepel af, maar de theorie heb ik een keertje over moeten doen.

Nadat ik mijn examens had gehaald heb ik een Suzuki GS500 gekocht van een particulier in Apeldoorn, terwijl ik zelf in Alkmaar woon.
Het ritje terug was dan ook iets van een vuurdoop van een eerste rit op eigen wielen :9

Ach wat, ik heb daardoor wel snel kunnen wennen aan het snelweg rijden ;)
En hoewel het niet echt interresant is constant rechtdoor te rijden ben ik niet van mening dat het niet te doen is.
Alleen bij het inhalen op 130 stukken schiet het vermogen toch wel een beetje tekort :/

Anyway, sinds Juni heb ik er nu zelf dik 5000km opzitten en ik ben tot December (zolang het niet superglad is) nog niet klaar met rijden. Afgelopen weekend voor het eerst in groepsverband gereden en wow.. Ik sta echt te trappelen om dat weer te doen :+
 
Die bananen ga ik maar alvast aanschaffen. Heb ze bij avb examen ook gebruikt. Gaat vast lukken. Jij ook alvast succes Momof1. Heb je nog een les vooraf? Ik komende vrijdag nog.
 
Die bananen ga ik maar alvast aanschaffen. Heb ze bij avb examen ook gebruikt. Gaat vast lukken. Jij ook alvast succes Momof1. Heb je nog een les vooraf? Ik komende vrijdag nog.

Ik heb nog twee lessen, eentje op dinsdag en nog een op donderdag.
 
Jaja, bij mij is ie binnen hoor. Gisteren na een superrit geslaagd voor het AVD in de herkansing. Vanmiddag snel na werk naar het stadskantoor om het roze pasje aan te vragen!
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan