BMW R1100RS/R1150RS/R1200ST en R1200RS ervaringen deel 5

Ja, frame bouw was toen nog niet voor alle fabrikanten weggelegd. Vooral de Japanners hadden problemen, denk aan de eerste Honda 750 vier cilinders en de beruchte Kawasaki driecilinder tweetakten. Norton's featherbed frame was 'race proven' en zo ontstonden Tritons en Norbsa's omdat die motorblokken vaak de voorkeur hadden. De BMW frames uit de jaren 70 en daarna lijken sterk op die Norton frames, dus ook het dubbele wiegframe van mijn tweekleppers. Triumph en BSA gingen begin 70 jaren over op het OIF (oil in frame) frame, met een dikke centrale buis die balhoofd en scharnierpunt van de achtervork verbond. Allerlei speciale framebouwers sprongen in de markt, Metisse, Rickman, Bimota om maar een paar te noemen, en de Nederlandse Bakker, die nog steeds actief is in Noord Holland. Ik meen dat hij een prototype van de vier kleps RS heeft gebouwd voor BMW.
 
Toch nog een poging om een plaatje te posten.
full
 
Ik ga de mooie RS rit van Jan ( met zijn instemming) zondag 8 oktober met mijn BMW club rijden en heb ook anderen uitgenodigd. De teller staat nu al op 13 waarvan 8 rijdende dames. Ik verwacht de 20 wel te halen. Ik zei eerder al tegen Jeroen dat Karin waarschijnlijk de enige vrouw met een nieuwe RS is in Nl, dat geldt waarschijnlijk ook voor Noortje en haar ST.
 
Lunchplek wel, ik start bij de McDonald's Waardenburg en heb een deel van de route omgekeerd. We eindigen wel weer bij de bruine kip.
 
Inderdaad. Dank voor de foto. We zijn nu al met 20 waarvan 9 rijdsters, en die laatsten rijden niet alleen op choppertjes, maar op bvb een Kawa Z1000, een Triumph street triple, een Triumph Sprint of een Yamaha 1100 Bulldog. Voor mij ook weer leuk: een rijder met een K1300s en twee met Tuono's.
R1100RS:
Zojuist een nieuwe Dunlop Roadsmart III achterop de RS gelegd, met het oog op het lange weekend Sauerland. Voor ligt een Conti Road Attack 3 en die combinatie bevalt goed. Dit is de tweede Dunlop dit jaar (derde als je de voorband meetelt) de eerste heeft het ongeveer 12000 km uitgehouden wat ik zeeeer netjes vind. Hij heeft regelmatig het volle geweld van de boxer moeten doorstaan.
 
De hagel nieuwe Navigator VI deed het gelukkig keurig vanmiddag naar Schiphol (op de RT).
Jammer dat kaart NTU 2018.20 nog steeds niet weet hoe sinds afgelopen april het asfalt nu precies loopt van Lage Vuursche naar Schiphol. Het stukje bij Muiden had ik al doorgegeven aan Garmin, de afrit vanaf de A4 staat er ook niet helemaal goed in. De Navigator wil je over een berm en dwars door een vangrail sturen... zal ik ook doorgeven aan Garmin via de kaart fout meld pagina.
 
de Nederlandse Bakker, die nog steeds actief is in Noord Holland. Ik meen dat hij een prototype van de vier kleps RS heeft gebouwd voor BMW
...en die we later kenden als R1100S...



En zo was er bijvoorbeeld ook, lang voordat BMW ons liet verrassen met de R NineT, al een ongeveer identiek exemplaar uit de loods van Bakker komen rollen.

Bakker noemde dat ding Bakker HCC, en had als basis de R1200GS
Heb die fiets wel eens in het eggie gezien.

Mooi handwerk !



...nou..., zeg nou zelf..., de latere R NineT is wel herkenbaar...
bakker-bmw-r1200-hcc-low-rider-2-645x410.jpg


bakker-bmw-r1200-hcc-low-rider-1-645x452.jpg




Het verhaal : klik !
 
Offtopic: Even mijn advertentie spammen...
Deze week een andere Navi geïnstalleerd (Zumo 595) en daardoor mag de oude (Zumo 340) weg, iemand interesse?
Klik hier voor de MP advertentie, je mag natuurlijk ook een PB'tje sturen voor vragen....

Weer on topic:
Wat een bos kabels hangen er aan zo'n 595 zeg, je kan alle draadloos aansluiten, maar dus ook bedraad. (mic, aux, koptelefoon) en er is ook een USB stekker in de kabelboom meegenomen waaraan je je telefoon/actioncam o.i.d. kan opladen. Nu even ervaren of 'ie in het gebruik ook doet wat ik verwacht, telefoonbediening/ muziekspeler/ spotify en actioncam (VirbXE) bediening...
 
Ha Ha Thijs, zag ik je net toevallig je Zümo 595 uitproberen, zie ik nu je posting. Die telefoonbediening en de muziek toestand had ik eerst op de Navigator VI ook allemaal geïnstalleerd. Ben daar toch weer van af gestapt. Ik bedien de boel weer via de Sena. Niet alles wil dan even vlot, dat moet ik toegeven. Zo krijg ik nogal eens te horen: "je moet eerst je iPhone ontgrendelen" en dat durf ik al rijdend dan toch weer niet. Maar bellen gaat prima mits ik Sena in het Engels toespreek. Wat dan weer vreemd is, want ik heb de Sena onlangs in het Nederlands ingesteld, maar goed, Whatever makes the boat float.
"Call Karin van den Berg, mobile" en verdomd, dan krijg ik Karin aan de telefoon.

Spotify heb ik dan weer niet. Eens in de zoveel tijd koop ik via iTunes er weer eens een albumpje bij, vaak naar aanleiding van een uitzending van De Wereld Draait Door, ondertussen staan er ongeveer 2.200 nummers in mijn iTunes en ik klik dan op "Shuffle All", heb ik mijn eigen Sky Radio, maar dan zonder reclame.

De VirbXE moet ik ook via de Navigator VI kunnen bedienen, maar ik heb zelf nog niet zo'n ding. Ik lees wel wat negatieve kritieken over de interface, maar jij kan wellicht binnenkort uit eerste hand wat zinnigs hierover zeggen.

Heeft Noortje nou ook een 595? Of reden jullie de Betuwe rit allebei met een 340?
 
Via Thijs trouwens geattendeerd op deze advertentie...

Ruud de Jong heeft volgens mij een cursus "Foto Pimpen" gevolgd want oh oh oh wat staat STella er mooi bij:
RdeJongSTadv-M.jpg


Vast dat de ST weer vlot een fijn baasje heeft gevonden.

Wat mij benieuwd: of RooS 1.0 uiteindelijk ook bij Ruud de Jong te bewonderen zal zijn...
 
Laatst bewerkt:
Ik ga de mooie RS rit van Jan ( met zijn instemming) zondag 8 oktober met mijn BMW club rijden en heb ook anderen uitgenodigd. De teller staat nu al op 13 waarvan 8 rijdende dames. Ik verwacht de 20 wel te halen. Ik zei eerder al tegen Jeroen dat Karin waarschijnlijk de enige vrouw met een nieuwe RS is in Nl, dat geldt waarschijnlijk ook voor Noortje en haar ST.
 
Heeft Noortje nou ook een 595? Of reden jullie de Betuwe rit allebei met een 340?
Nee, op de blauwe en de grijze zat een houder voor een Zumo 3xx. Eén voorzien van een 340 (West-Europa) en een voorzien van een 350 (geheel Europa), verder zijn ze gelijk, op de levering van een autohouder na. Voordeel was dat de toestellen dus niet fietsgebonden waren. Nu heeft de 595 een andere houder, en worden de toestellen dus wél fietsgebonden. Maar even zien of dat bevalt....
 
Ik heb inmiddels een geheel nieuwe BMW Navigator VI gekregen via de BMW dealer. Kostte geen moeite om de dealer van het probleem te overtuigen.

Probleem: touch screen defect.
De navigator leek door een onbekende hand bediend te worden; wellicht door defecte schakelaar(s) in het screen.

Volgens de dealer is dit de eerste keer dat zo'n defect is opgetreden.

Ik had tijdelijk een Navigator IV (zeg een Garmin 660) en dat zie je duidelijk het verschil tussen "oud" en "nieuw".

Roelof.
 
Laatst bewerkt:
Ik had tijdelijk een Navigator IV (zeg een Garmin 660) en dat zie je duidelijk het verschil tussen "oud" en "nieuw".
Roelof.
De 340/345/350/395 reeks is qua besturingssoftware en kaartversies gelijk aan de 590/595 serie, echter laatstgenoemden hebben uitgebreidere software om muziek te luisteren, smartphone link, telefoneren etc. en het scherm één inch groter, voor een bijna vijftiger geen overbodige luxe ;)
Dus in dit geval geen verschil tussen 'oud' en 'nieuw' maar meer tussen simpel en wat uitgebreider....
De 660/ Nav IV is echt een generatie ouder ....
 
Laatst bewerkt:
Daarbij is dan het scherm van de Navigator VI volgens mij op dit moment het nieuwste van het nieuwste dat Garmin in de productie heeft, ik denk dat Roelof vooral ook daar op doelde. Het scherm van de Navigator VI is echt heel erg helder en scherp. Daarbij "kloppen" de kleurwaardes ook beter, zwart is zo goed als zwart op de VI, waar die op de overige schermpjes meer "antraciet" genoemd kan worden. Dat is dan ook meteen wel weer het grootste verschil tussen de Navigator VI aan de ene kant en de Navigator V annex Garmin 595 aan de andere kant. Qua opties hebben de laatste twee bijna hetzelfde te bieden als de Navigator VI. Ik meen dat er in de VI een iets vlottere chip zit dan in de V, er zijn vergelijkingsvideootjes te zien op het wereld wijde web. Geen schokkende verschillen. Vandaar dat Mr. GPS het verschil tussen deze apparaten heeft geduid als een V en een V Plus, maar daarbij de meerwaarde van het scherm wel aangaf. Dus als je toch van plan was vanaf een IV een upgrade te doen (zoals ik dat nu dus voor beide fietsen heb gedaan), dan zou dat scherm van doorslaggevende factor kunnen zijn om toch een paar euri meer uit te geven (bij de laatste zijn we door Van Harten tegemoet gekomen wegens het gedoe met de eerdere RS, van dat momentum heb ik gretig gebruik gemaakt).
Qua score zitten Roelof en ik samen nu niet erg goed voor de VI, die van mij is inmiddels ingeruild wegens een software probleem dat door Garmin niet via Garmin Express op te lossen viel, Roelof heeft dus al een hardware probleem achter de kiezen.... Die twee evenementjes pleiten dan weer niet bepaald voor de duurzaamheid van deze nieuwe telg in de Navigatie apparatuur familie...
Nou maar hopen dat zowel Roelof als ondergetekende voorlopig uit de misère blijven met onze Navigator VI units . . .
(die, nogmaals, qua beeld echt verbluffend zijn).
 
Laatst bewerkt:
Daarbij is dan het scherm van de Navigator VI volgens mij op dit moment het nieuwste van het nieuwste dat Garmin in de productie heeft, ik denk dat Roelof vooral ook daar op doelde.
Het scherm van de Navigator VI is echt heel erg helder en scherp.

Nou maar hopen dat zowel Roelof als ondergetekende voorlopig uit de misère blijven met onze Navigator VI units . . .
(die, nogmaals, qua beeld echt verbluffend zijn).

Klopt, dan bedoelde ik met name.

Roelof.
 
Zo! De R1200ST is gekeurd; nu afwachten op bericht van de Belastingdienst.

Het ophalen aus Deutschland ging voorspoedig. Ik had een vriend bereid gevonden om met me mee te rijden, zodat we afwisselend de bestelbus konden besturen. Heen en terug naar net voorbij Frankfurt is best een behoorlijk eindje rijden vanuit Den Bosch :-) Dat ging dus goed. Gelukkig hadden we niet of nauwelijks files; dat is altijd afwachten in Duitsland want daar wordt heel veel aan de wegen gewerkt. Maar in dit geval slechts een goede 20 minuten vertraging.

's-Ochtend om 07.30 met die vriend afgesproken bij Van der Valk Eindhoven, en al met al was ik omstreeks 18.00 met motor weer terug in Den Bosch. Leuk dagje :-)

Het keuren bij de RDW heeft vandaag plaatsgevonden; bij het keuringsstation in Rijen weliswaar, want in Den Bosch is er pas in november weer de mogelijkheid om afspraken in te plannen...

Afijn. Kenteken voor één dag geregeld bij RDW, motor voor die ene dag ook alvast verzekerd bij KNMV, en dus vandaag een leuk ritje naar Rijen (bij Breda).

Dat keuren stekt dus echt weinig voor. Wat papierwerk inleveren, en daarna loopt er een keurmeester een kleine 3 minuten rondom de motor, schijnt met een zaklamp op wat onderdelen - veren, volgens mij - en daarna is de motor door hem aangemeld en kreeg ik een formulier dat meegestuurd moet worden naar de Belastingdienst.

Die formulieren van de Belastingdienst invullen is eigenlijk het meeste werk. BPM berekenen is niet zo moeilijk, m.b.v. de afschrijvingstabellen die in de bijbehorende Toelichting goed uitgelegd worden. En wat prettig is, is dat je de formulieren in het keuringsstation kunt inleveren in een speciale brievenbus die dagelijks door een medewerker(st)er van de Belastingdienst opgehaald word.

Nu dus even afwachten: eerst nog een email van de Belastingdienst met een betaalverzoek; als er betaald is volgt dan een tweede email met een melding van het toegekende kenteken zodat ik daarmee alvast een kentekenplaat kan laten maken. En dan natuurlijk wachten op de kentekenkaart, alvorens ik des Heren wegen onveilig ga maken, haha.

Al met al valt dat invoeren me erg mee. Het is een mooi avontuur om je motor zelf uit het buitenland te gaan ophalen, en het is ook erg goed voor je portemonnee :-)

Allen hartelijk dank voor alle suggesties en raadgevingen, en ik hoop snel deel te kunnen nemen aan een leuk tochtje zodat jullie het zwarte monster kunnen bewonderen.

Groeten, Willem
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan