Motorrijles: kletsen over lessen 14: volgas door het achtje!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Ik heb laatst mijn AVD gehaald. Het regende pijpenstelen niet normaal.
Zelfs mijn telefoon waar ik nog heel zenuwachtig mee zat te spelen een uur voor dat ik moest rijden heeft het die rit begeven, omdat het water doordruppelde door mijn jaszak.
Voor mijn gevoel waren mijn lessen veel strenger dan het examen, mijn rijschool wilde pas na 100% het examen doen.
Ik reed prima, tot de snelweg... ik moest waven en er waren overal vrachtwagens en auto's. Ik kon geen plekje vinden om in te voegen heb dus het gas open gedraaid, heel die rij voorbij gereden en heb hem er ergens tussen gedouwd. Vanaf dat moment dacht ik oke dit ging niet lekker. Op een gegeven moment werd er gevraagd: rijdt maar terug naar cbr. Ik wist heel cbr niet te vinden en reed dus verkeerd. (Kom niet uit die buurt.) Ik dacht ja dat zullen ze ook wel niet leuk vinden.
Met een negatief beeld liep ik terug cbr in en voordat ik nog kon zitten zei de examinator: Gefeliciteerd, je bent geslaagd, je hebt best goed gereden.
Ik vroeg aan mijn rij instructeur wat hij nou allemaal voor commentaar gaf en hij zei: nou eigenlijk niks, behalve dat je ergens tussen 2 auto's in ging staan. Voor mijn gevoel kon ik niet anders, anders had ik zijn aanwijzing moeten negeren. Maar goed, ik heb me dus heel druk gemaakt om niks :P
Alles in 1 keer gehaald.
Mensen die aan het lessen zijn: Laat je niet gek maken, het komt echt wel goed!
 
Veel rijscholen trainen je inderdaad expres boven examen niveau zodat je zelfs op een slechte dag nog dat examen moet kunnen halen.

Het verschilt natuurlijk nog wel per rijschool, er zijn scholen die mensen laten afrijden die er gewoon helemaal nog niet klaar voor zijn, maar de meeste doen wel hun best. Zet je verwachting (van de examinator) heel hoog zodat het achteraf meevalt ;)
 
Ik en mijn instructeur doen beide pietje precies. Juist om dit te bereiken.

Liever dat dan andersom. Al moet ik zeggen dat het soms frustreert tijdens de lessen, omdat je steeds het gevoel hebt alles en elke keer fout te doen. Maar, ik kreeg vandeweek zowaar en compliment dat ik slim de stapvoets-rijdentechniek toepaste om een fietser te laten oversteken. Goed geanticipeerd en zorgde ook voor doorstroming. Om daarna weer direct te wijzen dat ik de witte zebrastreep had moeten ontwijken....

Practice makes perfect! Nog een week...
 
gisteren tijdens AVD les.
Stond ik stil bij stoplicht voor linksaf, toen het groen werd, wilde ik vertrekken komt een auto met snelheid van 80-100 km/u door rood voorbij rijden.
dat was echt schrikken :/ , als ik niet had gekeken en gestopt was, lag ik nu in een kist. '(

dus lessers en ex-lesser ook als het groen licht is altijd kijken, er is wel altijd een idioot die door rood rijdt.
 
altijd de stoplicht check doen voordat je gaat rijden ,dit word als het goed is ook geleerd op les en op het examen moet je ook altijd kijken als je het stoplicht over gaat..hoort bij je kijktechniek
 
klopt.

ondanks dat jij groen licht hebt, wil dat nog niet zeggen dat je 'blind' de kruising over kunt blazen. ik deed dat een keer tijdens de les bij een kruispunt waar ik voor mijn werk met regelmaat overheen kom (en dus altijd groen licht heb), en dat heb ik geweten...kreeg de helm volgepompt met commentaar. je moet er altijd rekening mee houden dat er iemand door rood rijdt. daarom dus: kijken!

want tegenwoordig zijn de lichten zo strak geschakeld dat als de een rood krijgt, de ander op datzelfde moment groen krijgt. daar zit echt geen 2 seconden meer tussen, zoals vroegâh...
 
Ja je kunt beter nooit iem vertrouwen goed om je heen kijken indeed...Goed gedaan @ mazz475 !

Vanochtend met code geel ( I know ) naar de Harley Dealer gereden had een afspraak voor nieuwe achterband...Heen weg OMG was drama echt heel slecht zicht en natuurlijik weer super glad..Maar terug weg ging het echt zo lekker! Voelde het ook aan de motor! My god!

En voor het eerst zelfs met navigatie op de motor gereden ( van Garmin had ik 2e hands gekocht ) ..Super fijn hoor! Voel echt zo zelfstandig jeetje! Heb oordopjes gekocht maar had geen tijd om ze te zoeken en in te doen dus voel het wel weer hihi!
Vanavond maar ff zoeken maar had beetje veel pech laatste tijd...Koelkast wat ik had gekocht ( amerikaanse koelkast ) paste nietdoor de Trap en toen hebben het gewoon laten staan in de gang.

Dus dat moeten regelen om 7 am kwam de verhuis lift die had ik gehuurd en toen dat klaar was moest ik haasten naar de Harley Dealer maar in tussen was ook de riolering verstopt ..haha echt hoor what's nxt! Maar goed ben er wel ok onder weet dat alles wel weer goed komt!
 
Liever dat dan andersom. Al moet ik zeggen dat het soms frustreert tijdens de lessen, omdat je steeds het gevoel hebt alles en elke keer fout te doen. Maar, ik kreeg vandeweek zowaar en compliment dat ik slim de stapvoets-rijdentechniek toepaste om een fietser te laten oversteken. Goed geanticipeerd en zorgde ook voor doorstroming. Om daarna weer direct te wijzen dat ik de witte zebrastreep had moeten ontwijken....

Practice makes perfect! Nog een week...

Precies dit. Maar goed dat je niet kan terug praten af en toe :P Ik werd soms echt moe ervan en mijn ervaring is dat de eerste 5 uurtjes je echt dingen leert waar je op moet letten en die je echt nog moet leren. Na die 5 uur les reed ik voor mijn gevoel niet anders en zocht hij dingen om op te ouwehoeren. Opzich niet erg ik heb alles cum laude gehaald en zou de rijschool ook aanbevelen aan anderen. Het had me alleen wel 100en euro's gescheeld.
 
Precies dit. Maar goed dat je niet kan terug praten af en toe :P Ik werd soms echt moe ervan en mijn ervaring is dat de eerste 5 uurtjes je echt dingen leert waar je op moet letten en die je echt nog moet leren. Na die 5 uur les reed ik voor mijn gevoel niet anders en zocht hij dingen om op te ouwehoeren. Opzich niet erg ik heb alles cum laude gehaald en zou de rijschool ook aanbevelen aan anderen. Het had me alleen wel 100en euro's gescheeld.

Dat valt wel mee hoor Lucas. In het begin heb ik ook vaak veel te melden en daarna een stuk minder. Je moet alleen die les kilometers maken om de juiste situaties te trainen en toetsen. Als je die situatie dan tegenkomt en goed doet zul je niet veel commentaar krijgen nee, dan gaan we alleen nog 'mierenneuken'..

Voor mijzelf als instructeur wil ik bepaalde situaties toetsen, hoe goed iemand ook lijkt te rijden. Stel je voor dat je op het examen zo'n situatie niet tegen komt en daarna in het verkeer wel en je handelt verkeerd.. Het gaat mij niet gebeuren dat de naam van een oudlesser van mij in de krant komt.

Wat de examinator zou vinden boeit mij niet zo. Ik moet een goed gevoel en dan mag je op examen. Als mensen honderden euros daarop willen besparen lessen ze maar bij een ander.
 
"Wat de examinator zou vinden boeit mij niet zo."
Ik denk dat ik ook maar rij instructeur ga worden.
Je traint je leerlingen op hoe hij moet rijden voor het examen. Jij hebt al genoeg examens gezien om te weten wat echt niet kan en waar je op moet letten.
Er zullen mensen zijn die echt extra lessen nodig hebben maar als het voldoende is dan is het voldoende. Dan hoeft er geen mierenneukerij bij te komen.

"dan lessen ze maar bij iemand anders"
dat gebeurd ook.
 
"Wat de examinator zou vinden boeit mij niet zo."
Ik denk dat ik ook maar rij instructeur ga worden.
Je traint je leerlingen op hoe hij moet rijden voor het examen. Jij hebt al genoeg examens gezien om te weten wat echt niet kan en waar je op moet letten.
Er zullen mensen zijn die echt extra lessen nodig hebben maar als het voldoende is dan is het voldoende. Dan hoeft er geen mierenneukerij bij te komen.

"dan lessen ze maar bij iemand anders"
dat gebeurd ook.

Tuurlijk leg ik uit wat van je verwacht wordt op je examen. Maar ik ga mensen geen kunstje leren om puur het examen te halen. En het is dus voldoende als ik overtuigd ben dat je je op het examen in alle situaties red. Maar jij heb je papiertje, succes met je wheelies
 
"Wat de examinator zou vinden boeit mij niet zo."
Ik denk dat ik ook maar rij instructeur ga worden.
Je traint je leerlingen op hoe hij moet rijden voor het examen. Jij hebt al genoeg examens gezien om te weten wat echt niet kan en waar je op moet letten.
Er zullen mensen zijn die echt extra lessen nodig hebben maar als het voldoende is dan is het voldoende. Dan hoeft er geen mierenneukerij bij te komen.

"dan lessen ze maar bij iemand anders"
dat gebeurd ook.

Ik denk toch dat jouw kijk op het rijden anders is dan de meeste mensen.
Ik ben vooral blij met de lessen die ik heb gehad, en hoewel ik misschien al eerder klaar was geweest voor het examen is elke kilometer onder begeleiding gewoon een stukje extra van die ijsbergtop om mee te pakken.

Ik hoef niet te leren af te rijden, ik wil leren motorrijden.
Een deel daarvan doe je met lessen, en een ander deel zelfstandig op de weg.
Ik denk dat je alleen maar blij kunt zijn met alle extraatjes die je kunt pakken voordat je zelfstandig de weg op gaat.


En ik wil je niet bang maken ofzo, maar je vertoond wel alle eigenschappen van iemand die nog in zijn eerste jaar rijden hard onderuit gaat.
Ik hoop het niet voor je maar ik vrees het wel.
 
Ik vrees het ook.
Ik vind het nog altijd een vreemd ding onder mij, zo'n motor.
Soms geef ik gas en ben ik pokemon aan het spelen op mijn telefoon.
Totaal onverantwoord eingelijk.
 
Zo. Laatste les gehad voor het examen. Ik ben blij met de feedback van de instructeur al is het soms niet wat je wilt horen. Maar inderdaad is het vooral belangrijk dat je zoveel mogelijk verschillende situaties en dingen doorneemt in je lessen. Instructeurs die verder kijken dan alleen het examen kunnen echt levens redden. Ik heb nu veel dingen tijdens de les mogen zien en meemaken. En dat gaat me na eventueel slagen goed helpen. Ik blijf ook kritisch op mezelf want je moet niet vergeten dat je kwetsbaarder bent en fouten gevaarlijk kunnen uitpakken.
 
Tja.. met een auto bumper aan bumper rijden en te laat stoppen is materiele schade.
Met een motor op de bumper en te laat stoppen is een bezoekje aan de Spoedeisende Hulp.

Met de berm en objecten is het net zo. Je zit nu eenmaal niet in een gordel.

Daarom zei mijn instructeur ook al.. "neem die extra ruimte nu maar gewoon en laat de automobilisten lekker kleven"
En als een auto bij jouw gaat kleven op hoge snelheid er gewoon langslaten.

Je schiet er geen moer mee op en bij het eerstvolgende rode stoplicht kun je er toch weer langs.


Als ik heel eerlijk ben kan ik mezelf soms best opwinden over het rijgedrag van anderen in de auto.
Maar op de motor is alles relaxed. En dat moet ook wel denk ik, gegeven alle extra informatie die je moet verwerken op 2 wielen.
 
Vandaag ritje van ong. 250 km. gedaan georganiseerd door de rijschool. Tot de eerste stop was het droog. Daarna alleen maar regen gezien :+
Pff, alles doorweekt en die motor ziet er echt niet meer uit! Maar toch wel lekker gereden verder :)

@saabert: Misschien ben ik er morgen ook met m'n modderfiets.
 
Laatst bewerkt:
Ein-du-lijk gister mijn AVD binnen. Daar deed ik wat langer over dan gehoopt. Snelweg rijden heb ik harder aan moeten werken omdat ik gewoon nooit maar dan ook nooit auto rij in die 13 jaar dat ik mijn rijbewijs heb (haat het gewoon :r )

De eerste keer dat ik op mocht werd ik vanwege een lekke voorvork naar huis gestuurd zonder examen te mogen doen. Dat was in juni.
Paar maanden en twee pogingen later was het gister weer raak met technische pech; tijdens het inrijden rij ik mijn voorband lek in de Coentunnel |(
Weet nu iig wel hoe met nat weer en een platte voorband nog een afrit te nemen.

Gelukkig was er tijd genoeg om de andere motor (waarmee ik nauwelijks mee les) te halen. Hoewel dat ook gewoon een CBF 600 is rijd die natuurlijk net anders. Dat zadel kan je op hoogte afstellen en staat voor mijn 171 net iets te hoog, die spiegels zijn kleiner, koppeling is anders waardoor ik die tijdens een les een keer steeds die fiets af liet slaan. Lekker dus zaterdagochtend kwart voor negen. B|

Kreeg ik ook nog dezelfde examinator als de vorige keer die ik eigenlijk een lul vond waardoor het niet echt slechter kon beginnen. 'Fuck it' dacht ik 'kan me allemaal geen ene kut meer schelen, ik rij gewoon, iedereen die ik vervelend vind op de weg rij ik voorbij en ik groet lekker alle andere motorrijders die ik tegenkom alsof ik al jaren rij'. Zo kwam het ook in positieve zin over op de examinator, dus zonder op of aanmerkingen feliciteerde hij mij, tekenen, dank je wel, en :W :W :W
 
Goed gedaan Valentijn, gefeliciteerd! Lekker nooit meer commentaar in je oortje ;-)
 
Ein-du-lijk gister mijn AVD binnen. Daar deed ik wat langer over dan gehoopt. Snelweg rijden heb ik harder aan moeten werken omdat ik gewoon nooit maar dan ook nooit auto rij in die 13 jaar dat ik mijn rijbewijs heb (haat het gewoon :r )

De eerste keer dat ik op mocht werd ik vanwege een lekke voorvork naar huis gestuurd zonder examen te mogen doen. Dat was in juni.
Paar maanden en twee pogingen later was het gister weer raak met technische pech; tijdens het inrijden rij ik mijn voorband lek in de Coentunnel |(
Weet nu iig wel hoe met nat weer en een platte voorband nog een afrit te nemen.

Gelukkig was er tijd genoeg om de andere motor (waarmee ik nauwelijks mee les) te halen. Hoewel dat ook gewoon een CBF 600 is rijd die natuurlijk net anders. Dat zadel kan je op hoogte afstellen en staat voor mijn 171 net iets te hoog, die spiegels zijn kleiner, koppeling is anders waardoor ik die tijdens een les een keer steeds die fiets af liet slaan. Lekker dus zaterdagochtend kwart voor negen. B|

Kreeg ik ook nog dezelfde examinator als de vorige keer die ik eigenlijk een lul vond waardoor het niet echt slechter kon beginnen. 'Fuck it' dacht ik 'kan me allemaal geen ene kut meer schelen, ik rij gewoon, iedereen die ik vervelend vind op de weg rij ik voorbij en ik groet lekker alle andere motorrijders die ik tegenkom alsof ik al jaren rij'. Zo kwam het ook in positieve zin over op de examinator, dus zonder op of aanmerkingen feliciteerde hij mij, tekenen, dank je wel, en :W :W :W


Ik wist niet dat het CBR ook examens afnam op zaterdag maar gefeliciteerd dan,
en naar huis gestuurd met lekke voorvork was toch niet jou schuld neem ik aan...
heb je dan wel je examengeld terug gekregen?
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan