Het grote Wat ik onderweg meegemaakt heb topic #20

Status
Niet open voor verdere reacties.
Kan het bellen eigenlijk niet vallen onder artikel 5?

Doordat mensen met de telefoon bezig zijn hebben ze hun aandacht niet bij het verkeer waardoor anderen in gevaar gebracht worden.

Of werkt artikel 5 niet zo?

Zeker wel, alle gedragingen in het verkeer, die gevaar of hinder veroorzaken, kan art.5 op van toepassing zijn.
 
Ben ook bang dat het probleem met mobieltjes in de auto niet snel opgelost gaat worden.... Laat de zelfrijdende auto dus maar snel geïntroduceerd worden dan is dat geen probleem meer.
 
Ben ook bang dat het probleem met mobieltjes in de auto niet snel opgelost gaat worden.... Laat de zelfrijdende auto dus maar snel geïntroduceerd worden dan is dat geen probleem meer.

Dit zal nooit opgelost worden, wordt alleen maar erger.

Het is eigenlijk al een tijdje, zoals alle verkeersgedragingen, een mentaliteit kwestie geworden.

Men gaat het, als erbij horen beschouwen, en vindt dat het wel kan in het verkeer.

Maar het is een handeling met een verhoogd verkeersgevaarlijk gedrag, die men onderschat omdat men zichzelf overschat.
 
Mja, sommige suggesties hier zijn een beetje eng. Motorrijders die als gestapo infiltranten burgers hoge boetes opleggen....ja leuk, worden we helemaal van de weg gereden maar dan ook nog express.
Het is gewoon iets om rekening mee te houden, meer kan je niet doen.

Dat doet de politie nu toch ook met surveilleren. Alleen dan wat meer en intensiever.

Vorige week reed ik op de snelweg en werd ingehaald door een vrouwspersoon in Audi. Even verder op ging ze naar rechts en langzaam rijden en slingeren. Dus ik dacht we hebben een apper. Ik ging even naast haar rijden en drukte voor de aardigheid eens op meneer Stebel die 139 dB produceert. Ze liet m meteen tussen haar benen vallen _O-
 
Dit.
Nu even kort door de bocht:
Geeft mij een motor + Helm met camera en laat mij door het verkeer rijden
5 boetes in een uur, 3 uurtjes rijden op een dag = 15 * €239 = €3.585 inkomsten per dag
5 dagen in de week = €17.925
40 weken per jaar = €717.000 (12 weken vakantie is wel fijn)

Nou daar gaan de kosten voor motor + kleding + camera vanaf = €100.000 per jaar (lekker hoog, kan je elk jaar mooie spulletjes voor kopen)
Dan wil ik wel €100.000 als jaarloon hebben (ja voor 3 uurtjes werk per dag)
Dan blijft er nog €517.000 over voor de staatskas

Laat 4 motorrijders dit doen in de randstad en je hebt ruim €2 miljoen voor de staatskas erbij

Prima deal toch, zie hier wel een goede businesscase in.

De A2 tussen 020 en 030 genereert aan snelheidsovertredingen twee ton per dag en de meeste overtredingen zijn minder dan 10 km te snel en dat is volledig geautomatiseerd.

Wat betreft de smartphone in de auto: in Amerika kost dat aan 3000 mensen per jaar het leven. Dus hakken met die bijl, als iemand wordt betrapt, rijbewijs inleveren en auto in de shredder.
 
Mja, sommige suggesties hier zijn een beetje eng. Motorrijders die als gestapo infiltranten burgers hoge boetes opleggen....ja leuk, worden we helemaal van de weg gereden maar dan ook nog express.
Het is gewoon iets om rekening mee te houden, meer kan je niet doen.
:^ Amen to that. Alleen vind ik "gestapo infiltrant" wat zwaar uitgedrukt. Volgens mij zijn het gewoon wannabe cops die vooral graag willen dat anderen strenger op hun gedrag worden aangesproken. Je ziet ze ook de hele tijd bij Moto Madness. Vooral in UK/USA. "You know that's 6 points on your license? Get off the phone you dick! I got you on camera motherfucker, I'm taking this straight to the police." En als het dan nog leuker moet dan mag het spiegeltje er ook aan. Weten ze tenminste zéker dat de volgende motorrijder ook over het hoofd gezien wordt :') En dan uiteraard keihard wegrijden.

Het is al erg genoeg dat we tegenwoordig "handhavers" hebben, mensen die voor richting minimumloon de gemeentelijke wetten af moeten dwingen omdat we blijkbaar zelf het fatsoen niet hebben om correct te parkeren, oude fietsbarrels op te ruimen en ons vuil gewoon in de mooie ondergrondse vuilcontainers te gooien en die als werkinstructie hebben om gewoon de hele dag in autootjes rond te rijden om minieme overtredingen op te sporen en voor boeteverwerking aan te melden. Gaan we er nou van dromen als burgers elkaar te op deze manieren te snipen? :r
 
Het stemt mij zeer triest dat het hoogstwaarschijnlijk dus niet goed gaat komen met het gevalletje mobiel bellen tijdens het koekblikbesturen.
Er zullen dus helaas nog vele slachtoffers gaan vallen en met name onder de motorrijders want dat zijn hoe dan ook de kwetsbare gevallen in het verkeer.

Niet snel inderdaad, want de mobiel blijft er echt nog wel even in, maar het gaat echt wel over hoor, en dat gaan wij nog meemaken (tenzij we voor die tijd onder de wielen van een appende bestuurder komen :) ).

Het is gewoon een fase van een jaar of 30, die hele mobiele telefoon. We zijn al rap op weg richting de volgende stap, waarbij mensen niet meer dat nog steeds tamelijk onhandige apparaatje nodig hebben. De intrinsieke gebreken van dit platform worden harder en harder duidelijk, met (m.i.) op #1 asociaal gedrag in publiek omdat de telefoon belangrijker is dan de omgeving, en op #2 nog steeds een zeer onhandige en trage gebruikersinteractie via zo'n schermpje. De processing capaciteit is de bottleneck allang niet meer (hoewel meer=beter natuurlijk). Je ziet het al kantelen met op één spoor het toenemende aanbod en populariteit van diverse wearables, filmende brillen, HUD's in motorhelmen/autoramen en noem maar op, op een ander spoor de vorderingen in augmented en virtual reality, en op een derde spoor de voortgang qua AI (zelfrijdende auto's, automatische medische apparatuur, personal assistents etc.).

Dus dat hele gebruik van de mobiele telefoon wordt voorlopig echt nog wel wat erger, maar we naderen het punt waar dat 1. met techniek wordt aangepakt (denk aan verplichte en automatische/embedded disabled-while-driving-achtige dingen, zodat er hacking/cracking nodig is om toch nog wat te kunnen en daar beginnen de gemiddelde 1st-world sheeple niet aan) en 2. daarna zelfs helemaal niet meer nodig is wegens vorderingen in de steeds meer geïntegreerde technologieën. Denk aan (nano)tech implantaten, drones, IOT-componenten die automatisch persoonlijk met je communiceren: een winkelruit die aan je vertelt dat je mail hebt, of je begint zo maar te praten midden op straat van "hoe kom ik in de kalverstraat" en de stoeptegels lichten je route automatisch op.

We leven in de toekomst mensen :)
 
Laatst bewerkt:
Tijdje niet meer mee gemaakt maar zojuist op de A1 de welbekende brandende peuk uit het raam.
Gelukkig was het donker en zag ik de vonkjes. Daarom rij ik altijd met vizier dicht op de snelweg. :P
 
We leven in de toekomst mensen :)

Zo ingewikkeld hoeft van mij nog niet hoor,
als nou eens die klote mistlampen pas aangaan als het echt nodig is en de gewone verlichting aangaat als het nodig is ipv die dagrijverlichting (die ook je dashboard verlichting laat branden zodat het niet meer opvalt dat je/ze het gewone licht niet aan hebben... )

Wat mij betreft dus dag EN nacht je reguliere verlichting aan.

Afgelopen 2 dagen groen en geel zitten ergeren met die mist. De één rijdt met alle kerst verlichting die het heeft en de volgende heeft alleen z'n ledjes aan op de voorkant... |(
 
Ik moet zeggen dat ik de discussie over dat telefoneren en telefoon op schoot wel lollig vind. Niemand schijnt zich te realiseren dat als je als motorrijder - terwijl je aan het filteren bent - jezelf schuldig maakt aan exact hetzelfde feit... Je bent niet met het besturen van je voertuig bezig, maar het het naar beneden kijken in andermans auto en dat is dan vast evenzo goed voor een artikeltje 5.

Je kunt je in plaats daarvan volgens mij beter focussen op het zorgen dat JIJ niet bij een eventueel ongeval betrokken raakt en gewoon anticiperen op onverwacht gedrag van de auto's links en rechts van je.
 
Zo ingewikkeld hoeft van mij nog niet hoor,
als nou eens die klote mistlampen pas aangaan als het echt nodig is en de gewone verlichting aangaat als het nodig is ipv die dagrijverlichting (die ook je dashboard verlichting laat branden zodat het niet meer opvalt dat je/ze het gewone licht niet aan hebben... )

Wat mij betreft dus dag EN nacht je reguliere verlichting aan.

Afgelopen 2 dagen groen en geel zitten ergeren met die mist. De één rijdt met alle kerst verlichting die het heeft en de volgende heeft alleen z'n ledjes aan op de voorkant... |(
Maar in het algemeen zie je ze toch wel, behalve op verre buitenweggetjes. In de randstad rij je nou eenmaal nooit ver genoeg van elkaar om elkaar uit het oog te verliezen. Dus je kan je eraan ergeren, maar je kan het ook niet doen ;)
 
Ik moet zeggen dat ik de discussie over dat telefoneren en telefoon op schoot wel lollig vind. Niemand schijnt zich te realiseren dat als je als motorrijder - terwijl je aan het filteren bent - jezelf schuldig maakt aan exact hetzelfde feit... Je bent niet met het besturen van je voertuig bezig, maar het het naar beneden kijken in andermans auto en dat is dan vast evenzo goed voor een artikeltje 5.

Je kunt je in plaats daarvan volgens mij beter focussen op het zorgen dat JIJ niet bij een eventueel ongeval betrokken raakt en gewoon anticiperen op onverwacht gedrag van de auto's links en rechts van je.

Je hebt dus heel weinig begrepen van de kunst van filtreren.
Door juist naar de activiteiten van de bestuurders te kijken zie welke een potentieel gevaar voor jou is. Als je alleen naar het blik kijkt mis je héél véél informatie.
 
We leven in de toekomst mensen :)
Echt? Is de toekomst al begonnen? Van het kabinet hoorde ik tot dusverre alleen dat we ons erop moeten voorbereiden. Loopt het kabinet ook achter?

Maar goed, een geïmplanteerde chip die het mogelijk maakt contact met iemand te maken enkel door aan hem/haar te denken is een kwestie van tijd ... _O-
 
Zohee, vanmorgen een file op de A9... en toen die een beetje op begon te lossen reed ik een autootje voorbij met daarin een meisje dat volledig gefocust op haar telefoon aan het kijken was... terwijl we alweer 100+ reden. :X
 
Je hebt dus heel weinig begrepen van de kunst van filtreren.
Door juist naar de activiteiten van de bestuurders te kijken zie welke een potentieel gevaar voor jou is. Als je alleen naar het blik kijkt mis je héél véél informatie.

Nee hoor, maar als jij in iemands auto kunt kijken en zien wat iemand op schoot heeft, zit je er naast, en heb JIJ in ieder geval geen zicht op wat het blik daar direct voor aan het doen is. 1 x raden wie van ons tegen dat blik aanzit, als die van spontaan van baan wisselt.

Vanuit je periferieële zicht heb je echt wel in de gaten als de auto waar je direct naast zit wat raars doet, daarvoor hoef je niet ín de auto te kijken. En als dat dan gebeurt, kun je gas geven of remmen om uit die situatie te komen omdat je weet dat de auto daarvoor al dan niet voldoende ruimte geeft.

edit

ps. overigens gaat het niet over het wel of niet goed kunnen filteren, maar om het feit dat je exact hetzelfde aan het doen bent als die automobilist die naar beneden aan het kijken is.
 
Laatst bewerkt:
Zohee, vanmorgen een file op de A9... en toen die een beetje op begon te lossen reed ik een autootje voorbij met daarin een meisje dat volledig gefocust op haar telefoon aan het kijken was... terwijl we alweer 100+ reden. :X

Ik stond vanochtend met mijn blik stil achter zo'n troel die niet in de gaten had dat ze voor haar en naast haar weer aan het rijden waren..... Waar komen die files nou toch vandaan...
 
Nee hoor, maar als jij in iemands auto kunt kijken en zien wat iemand op schoot heeft, zit je er naast, en heb JIJ in ieder geval geen zicht op wat het blik daar direct voor aan het doen is. 1 x raden wie van ons tegen dat blik aanzit, als die van spontaan van baan wisselt.

Vanuit je periferieële zicht heb je echt wel in de gaten als de auto waar je direct naast zit wat raars doet, daarvoor hoef je niet ín de auto te kijken. En als dat dan gebeurt, kun je gas geven of remmen om uit die situatie te komen omdat je weet dat de auto daarvoor al dan niet voldoende ruimte geeft.

edit

ps. overigens gaat het niet over het wel of niet goed kunnen filteren, maar om het feit dat je exact hetzelfde aan het doen bent als die automobilist die naar beneden aan het kijken is.

Zelf kijk ik nooit wat er feitelijk op schoot ligt. Je kijkt naar de beweging van de hoofdjes en de armen en je weet genoeg.
 
Vanuit je periferieële perifere zicht heb je echt wel in de gaten als de auto waar je direct naast zit wat raars doet
Ik houd niet van taalcorrecties en vind ze over het algemeen ook niet constructief, maar voor dit soort dikdoenerij maak ik graag een uitzondering :Y

ps. overigens gaat het niet over het wel of niet goed kunnen filteren, maar om het feit dat je exact hetzelfde aan het doen bent als die automobilist die naar beneden aan het kijken is.
Jij zei dat een motorrijder die een auto inkijkt zich schuldig maakt aan hetzelfde feit als een automobilist die met zijn telefoon aan het rommelen is. Zie je zelf niet hoe onzinnig die stelling is?
 
Blikken op de linker- en de rechterrijstrook die allebei uitweken om mij ruimte te geven om ertussendoor te gaan. Grappig gezicht, maar lastig om ze allebei te bedanken ...
 
Echt? Is de toekomst al begonnen? Van het kabinet hoorde ik tot dusverre alleen dat we ons erop moeten voorbereiden. Loopt het kabinet ook achter?
Het kabinet loopt zeker achter. Al was het maar omdat het allang vervangen had moeten worden :) Maar je begrijpt vast wat ik bedoel. Als we allemaal van 's morgens vroeg tot 's avonds laat beschikking hebben over apparaatjes en netwerken die ze vijftwintig jaar geleden bij Star Trek nog niet eens konden verzinnen voor over vierhonderd jaar... :) "Tricorder" my ass :W

Maar goed, een geïmplanteerde chip die het mogelijk maakt contact met iemand te maken enkel door aan hem/haar te denken is een kwestie van tijd ... _O-
Het menselijk brein is geëvolueerd tot een dermate onnavolgbare kluwen dat het rechtstreeks aansluiten op menselijke gedachten nog wel heel ver weg is. Menselijke gedachten zijn geen zinnen (en taal is al moeilijk genoeg) maar complexen van herinneringen, kennis, associaties, emoties en noem maar op. Maar in principe is het uiteraard mogelijk; onze breinen doen immers ook.
 
Laatst bewerkt:
Ik houd niet van taalcorrecties en vind ze over het algemeen ook niet constructief, maar voor dit soort dikdoenerij maak ik graag een uitzondering :YJij zei dat een motorrijder die een auto inkijkt zich schuldig maakt aan hetzelfde feit als een automobilist die met zijn telefoon aan het rommelen is. Zie je zelf niet hoe onzinnig die stelling is?

Bedankt voor de correctie, ik was al niet helemaal zeker van de schrijfwijze, maar ik kwam zo gauw niet op een ander woord hiervoor.

Je maakt je aan hetzelfde schuldig, nl. het niet op het overige verkeer letten. De automobilist maakt zich niet schuldig aan de letterlijke wettekst van het vasthouden van de mobiele telefoon, maar is wel bezig met andere dingen dan het opletten op het overige verkeer. edit - het ging over de context in een artikeltje 5 hè? Niet over het vasthouden van de telefoon.

Dat de rechter toevallig laatst heeft geoordeeld dat het bezig zijn met de telefoon in de auto sowieso strafbaar is, ongeacht of men de telefoon vasthoud of in een carkit heeft zitten doet daar niets aan af.

edit
grammar typo
 
Laatst bewerkt:
Nee hoor, maar als jij in iemands auto kunt kijken en zien wat iemand op schoot heeft, zit je er naast, en heb JIJ in ieder geval geen zicht op wat het blik daar direct voor aan het doen is. 1 x raden wie van ons tegen dat blik aanzit, als die van spontaan van baan wisselt.

Vanuit je periferieële zicht heb je echt wel in de gaten als de auto waar je direct naast zit wat raars doet, daarvoor hoef je niet ín de auto te kijken. En als dat dan gebeurt, kun je gas geven of remmen om uit die situatie te komen omdat je weet dat de auto daarvoor al dan niet voldoende ruimte geeft.

edit

ps. overigens gaat het niet over het wel of niet goed kunnen filteren, maar om het feit dat je exact hetzelfde aan het doen bent als die automobilist die naar beneden aan het kijken is.

Alsof je 10 seconden nodig hebt om te zien dat iemand een telefoon heeft, in een fractie van een seconde kan je het al zien. En de personen die hun berichtjes lezen doen dit niet in een fractie van een seconde maar hebben meer tijd nodig.

En ik kijk niet naar beneden: Mijn motor is zo laag dat ik gewoon opzij kijk
Nee dat is niet waar, maar bij busjes kan ik gewoon opzij kijken en hoef ik ook niet naar beneden te kijken. En meestal rijden de telefoners zo onhandig dat je moet afremmen en je dus extra langzaam gaat en dus alle tijd hebt om naar beneden te kijken
 
Alsof je 10 seconden nodig hebt om te zien dat iemand een telefoon heeft, in een fractie van een seconde kan je het al zien. En de personen die hun berichtjes lezen doen dit niet in een fractie van een seconde maar hebben meer tijd nodig.

En ik kijk niet naar beneden: Mijn motor is zo laag dat ik gewoon opzij kijk
Nee dat is niet waar, maar bij busjes kan ik gewoon opzij kijken en hoef ik ook niet naar beneden te kijken. En meestal rijden de telefoners zo onhandig dat je moet afremmen en je dus extra langzaam gaat en dus alle tijd hebt om naar beneden te kijken
Als ik naar beneden kijk zie ik mijn benzinetank :Y
 
Alsof je 10 seconden nodig hebt om te zien dat iemand een telefoon heeft, in een fractie van een seconde kan je het al zien. En de personen die hun berichtjes lezen doen dit niet in een fractie van een seconde maar hebben meer tijd nodig.

En ik kijk niet naar beneden: Mijn motor is zo laag dat ik gewoon opzij kijk
Nee dat is niet waar, maar bij busjes kan ik gewoon opzij kijken en hoef ik ook niet naar beneden te kijken. En meestal rijden de telefoners zo onhandig dat je moet afremmen en je dus extra langzaam gaat en dus alle tijd hebt om naar beneden te kijken

Maar Pedrofich, als jij kunt zien dat ze langer dan een fractie van een seconde naar beneden kijken, impliceert dat toch ook dat jij langer dan een fractie van een seconde op hun aan het letten bent? (Ik neem tenminste aan dat je niet als op de motor zit te kijken als zo'n rondraaiende landmeet laser ;) :+ (zal er wat smilies bij zetten voor de duidelijkheid))
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan