KTM 690 SMC (-R) DEEL 8 Let the sun shine!

En hoe bevalt die enduro dan...betrouwbaar? Zelfde onderhoud als de supermotard? Of na x-aantal draaiuren?

Met een Enduro rij je anders als met een SMC. Dus of je dat helemaal kan vergelijken?
Op de veerring, vork, voor-rem en de wielen na zijn ze gelijk.
Gewoon goed en betrouwbaar.
 
Niet in slaap vallen jongens.

Paar weken terug de klepspeling gecontroleerd. stonden nog helemaal goed :) . gelijk verse olie er in gedaan. nu alleen het benzinefiltertje nog vervangen en van de winter op zoek naar een nieuw achterbandje en we zijn weer gesteld.
Als nu de tank leeg is haal ik hem helemaal uit elkaar voor een grondige inspectiebeurt en gelijk alles goed schoon te maken en te herstellen.
zat eerst nog te twijfelen of ik hem zou inruilen voor een MT09, maar ik heb besloten om hem te houden. Na een proefritje op de MT09 ben ik er achter gekomen dat een SMC toch meer mijn ding is.

full


zo maar ff een leuk plaatje.

gr, Look.
 
Niet in slaap vallen jongens.

Paar weken terug de klepspeling gecontroleerd. stonden nog helemaal goed :) . gelijk verse olie er in gedaan. nu alleen het benzinefiltertje nog vervangen en van de winter op zoek naar een nieuw achterbandje en we zijn weer gesteld.
Als nu de tank leeg is haal ik hem helemaal uit elkaar voor een grondige inspectiebeurt en gelijk alles goed schoon te maken en te herstellen.
zat eerst nog te twijfelen of ik hem zou inruilen voor een MT09, maar ik heb besloten om hem te houden. Na een proefritje op de MT09 ben ik er achter gekomen dat een SMC toch meer mijn ding is.

[afbeelding]


gr, Look.

Blijft toch apart zo'n KTM...vooral de 690 en 990 modellen...heel eigenzinnig en met weinig te vergelijken...
 
Laatst bewerkt:
Niet in slaap vallen jongens.

Paar weken terug de klepspeling gecontroleerd. stonden nog helemaal goed :) . gelijk verse olie er in gedaan. nu alleen het benzinefiltertje nog vervangen en van de winter op zoek naar een nieuw achterbandje en we zijn weer gesteld.
Als nu de tank leeg is haal ik hem helemaal uit elkaar voor een grondige inspectiebeurt en gelijk alles goed schoon te maken en te herstellen.
zat eerst nog te twijfelen of ik hem zou inruilen voor een MT09, maar ik heb besloten om hem te houden. Na een proefritje op de MT09 ben ik er achter gekomen dat een SMC toch meer mijn ding is.

[afbeelding]

zo maar ff een leuk plaatje.

gr, Look.

dubbele pijp kut _O-

ik wil van de winter het benzine filter ook vervangen. ik heb er nu bijna 20.000 km op staan dus dan is het benzine filter redelijk smerig als ik de verhalen/foto's mag geloven.

iemand wel eens gehad bij extreem rijden dat hij in een vrij klapt zonder dat je aan het pookje zit?
ik heb het nu al een stuk of 5/10 keer gehad.
dit gebeurd wanneer ik hard op een bocht kom aanstuiven en: gas los, van 3 naar 2 terug schakel, koppeling los zodat hij remt op de motorrem, en heel hard remmen met de voorrem en een klein beetje met de achterrem. en dan plots gebeurd het wel eens.

dit is gewoon levens gevaarlijk want ik ben daardoor al bijna een aantal keer de bocht uitgevlogen omdat je in 1 keer onverwachts je motorrem op t achterwiel kwijt bent :N .

nu hoorde ik iemand over dat er een knaken lager ( wat origineel eigenlijk helemaal geen lager is maar gewoon een bus ) in zit en dat er een speciale verbeterde kit voor is.
deze: https://ktmtwins.com/products/factory-690-shift-kit. de originele bus lubbert uit zei hij :?

iemand dit probleem ook weleens ondervonden of deze kit geïnstalleerd?
 
Laatst bewerkt:
Geen meelezers hier die op zoek zijn naar een SMC uit 2014? Staat hier en op MP te koop.

#spammodus
 
Het motor seizoen loopt ten einde.Denk niet dat er veel mensen nu een motor kopen,of de prijs moet erg scherp zijn.
 
ik wil van de winter het benzine filter ook vervangen. ik heb er nu bijna 20.000 km op staan dus dan is het benzine filter redelijk smerig als ik de verhalen/foto's mag geloven.

nu hoorde ik iemand over dat er een knaken lager ( wat origineel eigenlijk helemaal geen lager is maar gewoon een bus ) in zit en dat er een speciale verbeterde kit voor is.
deze: https://ktmtwins.com/products/factory-690-shift-kit. de originele bus lubbert uit zei hij :?

iemand dit probleem ook weleens ondervonden of deze kit geïnstalleerd?

Dit is gewoon een veer van een 950 of een 990..... Werkt goed.

Filter (-s) gewoon minimaal om de 5000 Km vervangen.
Mijn eerste filter vervangen bij 3500 Km, was Vuil.
Na 6000 Km Spanje/Marokko, kon je er helemaal soep van trekken.........
Incl. het filtertje in de snelkoppeling

Tís 10 minuten werk.....
 
Laatst bewerkt:
Dit is gewoon een veer van een 950 of een 990..... Werkt goed.

Filter (-s) gewoon minimaal om de 5000 Km vervangen.
Mijn eerste filter vervangen bij 3500 Km, was Vuil.
Na 6000 Km Spanje/Marokko, kon je er helemaal soep van trekken.........
Incl. het filtertje in de snelkoppeling

Tís 10 minuten werk.....

heb jij ook een andere veer er in gezet dan? en t is toch niet alleen een veer maar ook de bus die uitlubbert waardoor hij uit de versnelling kan schieten?
 
Ik heb er de originele veren nog inzitten.

Bij m'n 2009, 2014 en 2016 dat probleem nog niet gehad.

Ook niet bij andere Duke's oid met een 690 blok wwar ik welles op gereden heb.

Dat rolletje is vanaf mijn 2009 gelijk aan die rol uit het aangeboden setje.
Het gaat dus uiteindelijk alleen om die veer.

Kost niks, dus als ik er toe kom, vervang ik dat ding. Maar ik ga het kopp. deksel er niet speciaal voor vanaf halen.
 
een kennis van me heeft in zijn 690 smc-r uit 2015 het gelagerde setje gezet. deze zat er origineel in:
full

deze is dus niet gelagerd.
ik heb de partnummers van de veer even opgezocht. deze zijn voor een 690 / 950 / 990 allemaal gelijk. deze veer zit niet strak genoeg. vandaar dus het verbeterde setje. een 990 veer erin zetten zou dus ook niks helpen.
dat gelagerde setje past ook op een 950 / 990.
 
Weet iemand hier toevallig of het mogelijk is om de EVO2 onderdelen los te kopen (op de nokkenas na)? Het luchtfilter is los te bestellen. Accu-bak kan via Ebay, maar de rest kan ik niet vinden...

En is het nodig om een custom map erop te laten zetten met het K&N Pod filter? Ik lees echt positieve berichten over het luchtfilter (met EVO mapping), maar iemand die ik ken, raadt het juist af omdat de motor dan zéér arm gaat lopen en blok het misschien niet aankan... ik vind het een beetje een dubieus verhaal van hem. Ook zou het luchtfilter direct zijn blootgesteld aan water, maar dat valt wel mee volgens mij. Rijden in de regen gebeurt toch niet en met schoonmaken kan er altijd wat worden geregeld.
 
Weet iemand hier toevallig of het mogelijk is om de EVO2 onderdelen los te kopen (op de nokkenas na)? Het luchtfilter is los te bestellen. Accu-bak kan via Ebay, maar de rest kan ik niet vinden...

En is het nodig om een custom map erop te laten zetten met het K&N Pod filter? Ik lees echt positieve berichten over het luchtfilter (met EVO mapping), maar iemand die ik ken, raadt het juist af omdat de motor dan zéér arm gaat lopen en blok het misschien niet aankan... ik vind het een beetje een dubieus verhaal van hem. Ook zou het luchtfilter direct zijn blootgesteld aan water, maar dat valt wel mee volgens mij. Rijden in de regen gebeurt toch niet en met schoonmaken kan er altijd wat worden geregeld.

lezen jullie weleens het forum :/
ik heb een aantal pagina's terug het hele lijstje inclusief bestelnummers gepost
 
*strijkt over z'n hart*

REPOST

1x assembly kit 76511956044
1x battery box (1)
1x battery retainer
1x collar screw M5x10 ISA 0025050103
1x seat support plate (2)
1x collar screw M6x25 ISA 0025060256
1x temperature sensor plate (3)
1x SLS plug (4)
1x K&N air filter (5) 76506915000
1x camshaft (6) 76236010044
1x battery holder(7) 76511054000
5x cable ties 140x3.5mm 44011176140
1x battery cable (8) 58611059000
Scope of supply 76512945100:
Same as 76512945100 plus:
1x Akrapovic main silencer 76505099000
1x Akrapovic titanium manifold 76505907000

bron https://img.webike.net/ca...00_om__sall__awsg__v1.pdf
 
Ik lees het forum zeker, onderdeelnummers heb ik ook gevonden. Ik kan alleen geen plek vinden om de onderdelen los te kopen.

* Oke, de assembly kit had ik nog niet gevonden en ik zie dat die wel gewoon te bestellen zijn.

:}
 
Laatst bewerkt:
Weet iemand hier toevallig of het mogelijk is om de EVO2 onderdelen los te kopen (op de nokkenas na)? Het luchtfilter is los te bestellen. Accu-bak kan via Ebay, maar de rest kan ik niet vinden...

En is het nodig om een custom map erop te laten zetten met het K&N Pod filter? Ik lees echt positieve berichten over het luchtfilter (met EVO mapping), maar iemand die ik ken, raadt het juist af omdat de motor dan zéér arm gaat lopen en blok het misschien niet aankan... ik vind het een beetje een dubieus verhaal van hem. Ook zou het luchtfilter direct zijn blootgesteld aan water, maar dat valt wel mee volgens mij. Rijden in de regen gebeurt toch niet en met schoonmaken kan er altijd wat worden geregeld.

Ik rijd met een full akra, evo mapping en de KN pod filter. Evo 2 nokkenassen heb ik er weer uit laten halen omdat dat naar mijn mening niet lekker rijd (levert heel veel koppel in onderin). Rijd nu al zo'n 10k km rond en rijdt perfect, eigenlijk nooit problemen. Mijn ktm is wel een 2014 model, dus kan sws geen custom mapping laten schrijven of je moet een powercomander aanschaffen, maar had begrepen dat dat vrijwel nutteloos is.

En wat betreft de regen en vuil in je filter, dat valt reuze mee. Maak hem altijd schoon tegelijk met me olie wissels met zo'n KN reinigings setje en komt amper vuil vanaf.

Trouwens, bij ktm-shop.nl kan je gwn de part nummers doorgeven en het zo bestellen. Ze hebben op die site zelf ook een partfinder staan, werkt prima(ervaring mee). En nee dit is geen reclame :P
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan