Het Supergrote Action Olie Topic Nr 4 1,2,3 action!

LePensZeur

MF Frietkraam
28 okt 2004
17.729
9.049
Op reis
Facebook
Laatst bewerkt:
Ik ga binnenkort weer die Valvoline 5W40 kopen voor de auto, kan meteen een paar flessen mee nemen voor de motor.

In de motor gaat altijd 10W40, hoe erg is het om daar 5W40 in te doen ?
Is die olie te dun bij koude motor, of is dat alleen maar beter ?
 
Zou kijken wat de fabrikant voorschrijft.
Maar een 5W is met dit koude weer straks iets beter denk ik..
:^

Warm weer is anders inderdaad deze week. Ik mis de zomer nu al. -O-

Bij mijn motor is het al 5W40, de dealer had er bij de 20K beurt (en vorige eigenaar) teveel 10W50 in gedaan.
Vaak staan er wel meerdere viscociteiten in het boekje.

Bij een moderne Japanner zou ik het zomaar aandurven.
Maar dit is ook weer voer voor vele discussies, kortere levensduur bij 5W basisolie, te dunne smeerfilm..

En elke motor is anders, sommigen hebben liever 15W of 20W.
Overstappen naar een olie met een groter 'multigrade bereik' kan dan verbruik in de hand werken.
 
Ik had eens gehoord van iemand die oude motoren opknapt, dat in het soort jaren 80 motor die ik rijd, ik moet oppassen niet te moderne olie te doen. Toen had ik al Castrol Motorolie Power RS 4T 10W40 gevuld.

Maar, klopt dat? Ik rijd een Honda Sabre VF750S uit '82, kan daar betere andere olie in?
Wat ik heb begrepen is dat moderne volsynthetische olie allerlei stofjes (dopes) bevat om interne vervuiling (sludge) op te lossen. Deze dopes zouden pakkingen en keerringen aan kunnen tasten. Ook zou het jaren en jaren aan sludge oplossen waardoor dat weer door je blok gaat zwerven met verstoppingen en andere ellende van dien.
Of dat werkelijk waar is weet ik niet. Ik gooi Motul 5100 (half-syntheet) in mijn oude Honda en dat gaat al jaren goed. Het olieverbruik is er niet van veranderd (is ook al hoog genoeg _O- )
 
Tja, dan blijf ik ook maar bij Motul 5100, ook vanwege de 10W.
Bestel ik tegenwoordig in Dld, Action was handiger geweest.
5W was in de tijd van het boekje van de VFR750 niet zo courant, maar ander advies is nooit zonder risico's.
Was het mijn eigen motor, dan wist ik het wel. ;)
Hoog indeed. Ik heb er net 2.000 km mee gereden en d'r ging makkelijk een liter bij. Om de hoeveel KM eigenlijk olie helemaal verversen?
Elk jaar of wat eerder komt - 5.000 km moet dat wel goed gaan en heeft mijn voorkeur.

Is dit de goede manual? (hier staat 12.000 km) ;)
http://xn--80azbq.xn--p1ai/failo/magna/tuneup-routine-maintenance.pdf
 
Laatst bewerkt:
Is de goede manual, tx.

Ik had dat gelezen ja. Maar aangezien de fiets 35 jaar oud is dacht ik dat sindsdien de inzichten wellicht wat zijn veranderd. Plus het feit dat hij toch wel een jaar of 5 minimaal stil heeft gestaan en nu 38K op te teller heeft, 36K toen ik hem kreeg. Dat is net iets meer dan 1K per jaar gereden, niet veel en niet echt normaal gebruik.

Ik was ook ruim een liter kwijt na die 2000 km.
 
Laatst bewerkt:
Is de goede manual, tx.

Ik had dat gelezen ja. Maar aangezien de fiets 35 jaar oud is dacht ik dat sindsdien de inzichten wellicht wat zijn veranderd. Plus het feit dat hij toch wel een jaar of 5 minimaal stil heeft gestaan en nu 38K op te teller heeft, 36K toen ik hem kreeg. Dat is net iets meer dan 1K per jaar gereden, niet veel en niet echt normaal gebruik.

Ik was ook ruim een liter kwijt na die 2000 km.
Zo lang het geen liter bij minder dan 1.000 km wordt is dat best te doen.
Misschien stabiliseert het verbruik zich nu als wereldwonder. :)

En een keertje extra verversen kan geen kwaad bij ingebruikname na enige stilstand. :t
 
Wow, een verbruik van 1l bij 2000km..
Ik vind dat persoonlijk toch al veel te veel. Dat betekent dat je bij een lange rit 1l mag meenemen en als je op reis gaat voor 1-2 weken met de motor neem je best nog meer mee..
Ik vind 1l per 5000km de grens.(mijn Alfa met 240k km verbruikt net 0.6l per 20k km en de sv verbruikt sinds kort 0.5l per 5000km)
 
De motor is uit 1982 en ik rijd geen lange ritten, voornamelijk woonwerk verkeer, 20, 30 KM per dag. Er moet nog van alles aan gebeuren dat het verbruik van olie en benzine ook wat meer acceptabel maakt.
 
Wow, een verbruik van 1l bij 2000km..
Ik vind dat persoonlijk toch al veel te veel. Dat betekent dat je bij een lange rit 1l mag meenemen en als je op reis gaat voor 1-2 weken met de motor neem je best nog meer mee..
Ik vind 1l per 5000km de grens.(mijn Alfa met 240k km verbruikt net 0.6l per 20k km en de sv verbruikt sinds kort 0.5l per 5000km)
Het is een motor uit 1982, geen MT09 uit 2017, ik neem zo maar aan dat die niet dagelijks honderden kilometers rijden.
Als hobbyartikel is het best te doen en 2.000 km rij je normaal gesproken niet in een paar dagen.
Bij bijvoorbeeld BMW boxermodellen houden ze nog wel eens 1 liter op 1.000 km aan als de grens voor revisie.

Uiteraard noteer je liever lagere waarden voor het olieverbruik. :)
 
Het is een motor uit 1982, geen MT09 uit 2017, ik neem zo maar aan dat die niet dagelijks honderden kilometers rijden.
Als hobbyartikel is het best te doen en 2.000 km rij je normaal gesproken niet in een paar dagen.
Bij bijvoorbeeld BMW boxermodellen houden ze nog wel eens 1 liter op 1.000 km aan als de grens voor revisie.

Uiteraard noteer je liever lagere waarden voor het olieverbruik. :)
Ik gebruikte het voorbeeld van m'n sv650s uit 2000 met 55k km en alfa romeo 156 uit 2003.
 
Ik gebruikte het voorbeeld van m'n sv650s uit 2000 met 55k km en alfa romeo 156 uit 2003.
Auto telt eigenlijk niet :+ , maar was gezien. De SV650S was een beetje ondergesneeuwd, zag een MT09 in je ondertitel. ;)
Maar de strekking van het verhaal blijft gelijk, e.a. in perspectief zien. :t
 
Laatst bewerkt:
Hoe meer ik lees, hoe meer ik zowel blij ben met mijn fiets. Maar ook nerveus wat ik verder nog ga tegenkomen. Ik ben echt één van 3 motorrijders in mijn vriendenkring en de enige die zelf onderhoud doet. Maar alles zelf uitzoeken/leren is wel een klus hoor.

Uitlaat, accu, tellers, knipperlichten en nu olie bijvullen is gelukt. Wat reconstructie werk in de panelen ook. Maar nu zit er bijvoorbeeld een letterlijk ga in mijn luchtfilters. En zie ik toch het schonen van de carbs steeds dichterbij komen.....
 
Eej, dat is super nodig hoor, minimaal eens per jaar of elke 12000km
Je herkent je knippers niet meer terug



Ik heb laatst weer een jerrycan (1 gallon) besteld in de US dus voorlopig heb ik genoeg :]
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Wow, een verbruik van 1l bij 2000km..
Ik vind dat persoonlijk toch al veel te veel. Dat betekent dat je bij een lange rit 1l mag meenemen en als je op reis gaat voor 1-2 weken met de motor neem je best nog meer mee..
Ik vind 1l per 5000km de grens.(mijn Alfa met 240k km verbruikt net 0.6l per 20k km en de sv verbruikt sinds kort 0.5l per 5000km)

In die tiid heeft mijn auto 4 beurten gehad en verbruikt hij precies 0,0 liter olie. En dat met de originele turbo die er al 250k km onder ligt *O* .
 
Terug
Bovenaan Onderaan