Aankoopadvies BMW R60/6

JakobVW

Rookie
28 sep 2017
8
0
Ik ga deze avond naar een R60/6 van 1973 kijken.
De motor zou gereviseerd zijn en een nieuw cardan hebben maar ik heb geen idee van de kilometerstand. Verder ziet de fiets er op foto's volledig origineel uit.

Ik ben nog een complete moto-leek gezien ik me tot vandaag enkel bezighield met oldtimer personenwagens.

Kunnen jullie tips geven waar zeker op te letten? Afgezien van een eventuele kilometerstand, wat is een gangbare prijs?

Alvast bedankt voor jullie reacties.
 
Stuur eens een PB naar Halflive, die kan je er vast wel het een en ander over vertellen.
 
[grinnik] Ja maar, jij moet er zo onderhand ook heeeeel veeeel van weten. Toch? [/grinnik] :+




EDIT: Oh nee, jij ben meer van de BMW R45 serie.

Ik weet intussen vooral dat er altijd weer iets anders opduikt.....
 
Stuur eens een PB naar Halflive, die kan je er vast wel het een en ander over vertellen.
Ik kan van alles vertellen maar ik heb niet veel houvast.
Die dingen doen tegenwoordig tussen de 2000 en 5000 euro. Naar mijn mening is 2000 al heel veel geld voor zo'n broodfiets.
Nieuw kardan? Waarom? Een R100 met het dubbele vermogen verslijt al nooit een kardan, ik vind het vreemd.
Wat is origineel? In ieder geval moeten blok en framenummer gelijk zijn. 1973 is een vroege /6 dus met kleine carterboringen. Even Nicasil cilinders plaatsen gaat niet.
Volledig gereviseerd vind ik verdacht, zonder bonnetjes is hij alleen opgepoetst.
Zijn de koppen loodvrij gemaakt? Nieuwe klepgeleiders, zuigers, big end lagers?
Het probleem/gemak van BMW is dat alles past. Je kunt onderdelen vanaf 1969 tot 1981 uitwisselen en dan ziet het er nog steeds "origineel" uit. Heeft deze R60 een gladde versnellingsbak met direct pookje? Grootlichtlampje in de toerenteller? Ronde voetsteunen en handvatten? Trommelrem voor. Is de lak origineel?
Zonder foto's durf ik er niet veel over te zeggen. Ik weet wel dat je als leek behoorlijk wat kosten op je nek kunt halen.
Dan weet ik uit mijn hoofd niet of er aluminium knipperlichten op horen.Volgens mij zitten er nog /5 stuurschakelaars op in 1973. Er zijn heel veel details die je als leek niet ziet maar waar de BMW kenner je met genoegen op zal wijzen.
 
Laatst bewerkt:
Cardans gaan hoofdzakelijk stuk door gebrek aan onderhoud,bijv. Olie die er al 20 jaar inzit vaak is er dan vocht ingekomen. Met regelmatig olie verversen voorkom je dat.
Als er geen facturen bijzitten wordt het idd. Koffiedik kijken.
Kilometerstand zegt ook niets als er geen onderhoudshistorie aanwezig is.
En wat halflive al zegt, de vraagprijzen van BMW's zijn momenteel ronduit belachelijk.
Het zijn geen zeldzame motoren(wel goed en makkelijk te onderhouden). Er zijn er ontzettend veel gebouwd en gaan lang mee, dus er zijn er nog genoeg.
Revisie komt meestal pas ter sprake ver boven de 100.000 kilometer.
En als ie met zijspan gereden heeft slijt alles wat sneller.
 
Naast de BMW-specifieke dingen moet je bij een oudere motor letten op;
-speling balhoofd en vorkpoten.
-speling achterbrug
-speling wiellagers
- roest in tank
-leeftijd/staat banden
-frame recht? Aanslagnokken niet verbogen?
-koplamprefelctor niet dof? (is misschien duur?)
..en zo zijn er misschien nog wel een paar punten waar ik nu even niet op kom..
 
En hoe is het bezoek afgelopen?

1973 is echt een heel vroege BMW 60/6. Misschien een politie motor geweest? Heeft de motor een lang voorspatbord en een tank met opbergvakje?

Het leuke van de 1973 en 1974 /6 modellen (vind ik) dat ze nog veel onderdelen hebben van de /5: buddy (maar is vaak al vervangen), aluminium gepolijste knipperlichten en /5 stuurknoppen. Dat ziet er allemaal lekker klassiek uit. En de vroege /6 modellen hebben standaard een kickstarter. Zelf ben ik wel meer gecharmeerd van een R75 boven een R60. Toch iets meer vermogen. En ik ben fan van de Bing carburateurs.
 
En hoe is het bezoek afgelopen?

1973 is echt een heel vroege BMW 60/6. Misschien een politie motor geweest? Heeft de motor een lang voorspatbord en een tank met opbergvakje?

Het leuke van de 1973 en 1974 /6 modellen (vind ik) dat ze nog veel onderdelen hebben van de /5: buddy (maar is vaak al vervangen), aluminium gepolijste knipperlichten en /5 stuurknoppen. Dat ziet er allemaal lekker klassiek uit. En de vroege /6 modellen hebben standaard een kickstarter. Zelf ben ik wel meer gecharmeerd van een R75 boven een R60. Toch iets meer vermogen. En ik ben fan van de Bing carburateurs.
R60/6 heeft ook Bing. Alleen gasschuiven in plaats van CV.
 
Het ging inderdaad om het model op 2dehands.be. Vraagprijs €2.300.

qIPt55M.jpg


jKQk5Gj.jpg


XGvenK5.jpg


LnyW4AR.jpg


De eigenaar kon niet meteen attesten van de revisie voorleggen. Was een import uit Nederland, ex-politiemotor en met zijspan gereden. Stond 10 minuten stil en al een klein plekje olie. Samen met de kilometerstand van 202.000 (!) vond ik de motor te versleten.

Ik ga op zoek naar een duurder maar zuiverder exemplaar.
 
Klopt. Is dat niet bijna altijd zo?

Ik wil echt een model met duidelijke en aantoonbare voorgeschiedenis.
..of je legt minder geld neer voor een exemplaar met een recht frame(touwtje meenemen) een gezond lopend blok en wat reserve?
 
Nou, deze voorgeschiedenis lijkt mij toch duidelijk en aantoonbaar. Dat die voorgeschiedenis je niet bevalt snap ik dan ook wel weer. :+
 
De olie lijkt overal uit de carterontluchting te komen. Dat zou ik bij een gereviseerde motor niet verwachten. Voorspatbord verzaagd. Zijkapjes horen zwart. De hele lak lijkt niet origineel. Het ziet er uit als een mooie basis maar zeker niet boven de 2000 euro.
Er zit wel weer Nivomat op. Dat was er volgens mij niet in '74 maar is wel een verbetering.
 
Laatst bewerkt:
De R65 moet je liggen. Hij ziet er wel heel netjes uit. R45 en R65 zijn geen vlotte hippe fietsen. Het is meer voor onthaasten.
De RS lijkt eerlijk. De lak en het rekje zijn niet origineel, net als de kleur van de remmen en de klepdeksels. Als je een RS zoekt zijn dit wel de gewilde modellen en de bouwjaren.

Wat dacht je van deze: https://suchen.mobile.de/fahrzeuge/...1970-01-01&pageNumber=2&scopeId=MB&usage=USED
Op het hoge stuur en de handvatten na ziet hij er eerlijk en origineel uit.
 
Laatst bewerkt:
Totaal verzaagd (lees: verkloot) :r ; de vraagprijs zal alleen betaald worden door een koper met dezelfde wansmaak als de verkoper. :?
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan