Het grote BMW K1600 topic deel 2

Nou....dat zou netter kunnen.....Ik had gehoopt n redelijk betrouwbare motor aan te schaffen...
Bij mij ging hij pas stuk na 5 jaar en ongeveer 55K. Hoe vaak het gebeurd heb ik geen echte informatie over, er zijn wel wat geruchten, bijvoorbeeld dat het bij de politie motoren een regelmatig probleem is.

Met mijn vorige motor de K1200GT had ik wat minder geluk, daar is de versnellings bak na bijna 2 jaar en nog een keer na 4 jaar stuk gegaan, maar dat was toen binnen 2 weken gemaakt. De 1e keer geheel onder garantie en de 2e keer deels onder coulance.
maar goed. Is eea bouwjaar gerelateerd of...is t n bekend probleem waar verder niets mee is gedaan. Ik lees nergens iets over verholpen kinderziektes namelijk.
Ik denk dat het al een tijdje speelt bij de K1600. Opvallend was nu dat recent het onderdeel nummer van de as waar mijn motor op wacht is veranderd. Wat er volgens mijn dealer op kan duiden dat er een andere leverancier is. En waarom dat is kan je dan weer lekker over speculeren. ;)
Eerlijk gezegd had ik zeker de versnellingsbak problemen niet verwacht, althans niet regelmatig.

Wel erg ok dat jullie dit willen delen, dank jullie.
Ik ben natuurlijk helemaal niet blij met deze situatie (understatement), dus ik schrijf het graag van mij af. ;)

Neemt niet weg dat de K1600GT een heerlijke motor is!
 
Bij mij ging hij pas stuk na 5 jaar en ongeveer 55K. Hoe vaak het gebeurd heb ik geen echte informatie over, er zijn wel wat geruchten, bijvoorbeeld dat het bij de politie motoren een regelmatig probleem is.

Met mijn vorige motor de K1200GT had ik wat minder geluk, daar is de versnellings bak na bijna 2 jaar en nog een keer na 4 jaar stuk gegaan, maar dat was toen binnen 2 weken gemaakt. De 1e keer geheel onder garantie en de 2e keer deels onder coulance.

Ik rij nu bijna 2 seizoenen op de K1600GT (13k km) en daar voor ruim 8 jaar op een K1200GT en een motormaat van mij ook 7 jaar op een K1200GT samen goed voor ruim 130k km.
Daarvoor nog een aantal BMW RT's gereden.
Nooit problemen gehad met de versnellingsbakken.

Ligt misschien aan het schakelgedrag van de berijder dat bij hem de versnellingsbakken stuk gaan. :+

Maar inderdaad BMW's schakelen over het algemeen minder geruisloos dan de gemiddelde Japanse motorfiets maar stuk gegaan zijn ze bij al mijn vorige BMW's nog nooit.
 
Ligt misschien aan het schakelgedrag van de berijder dat bij hem de versnellingsbakken stuk gaan. :+

Zou je haast gaan denken ja, maar nee, de bakken zijn niet probleemloos. Bij mij schoot deze regelmatig uit één versnelling naar een vals neutraal. Bleek bij uiteenhalen van de v-bak dat een van de schakelvorken onvoldoende verdikking op de uiteinden had, waardoor deze niet goed vergrendelde.

Hier meer erover:
BMW K1600 Forum : BMW K1600 GT and GTL Forums - View Single Post - Missed shift, "half-gear", transmission problem? I'm a bit worried!
 
Laatst bewerkt:
Hebben jullie dat ook wel eens gehad? Net wezen tanken, omdat ik morgen een rit heb. Hij gaf nog ongeveer 270 km aan. Ik rij weg en de benzineteller begint met ongeveer 1 km per seconde op te lopen. Thuis aangekomen en even af- en weer aangezet, en toen gaf ie weer de goede stand aan. Raar toch?
 
Laatst bewerkt:
Hebben jullie dat ook wel eens gehad? Net wezen tanken, omdat ik morgen een rit heb. Hij gaf nog ongeveer 270 km aan. Ik rij weg en de benzineteller begint met ongeveer 1 km per seconde op te lopen. Thuis aangekomen en even af- en weer aangezet, en toen gaf ie weer de goede stand aan. Raar toch?

Ik herken het niet. Nooit gehad in ieder geval.
 
Zo zie je....elektronica heeft zn nadeeltjes...

Gisteren weer naar 'onze" K gegaan. Ander zadel om te proberen en...de problemen verdwenen als sneeuw voor de zon. Jo geen zitpijn meer, geen geglij meer en zo goed als windvrij.
Dat alleen maar door n stoeltje!! Ok, ook met de ruit de goede stand zoeken maar hoe dan ook, stukken beter!

Dat bied mogelijkheden, s kijken wat er op de markt te vinden is om dit dus te verhelpen.

Eerlijk vermeld is de Exclu zadel ook erg laag voor......... en achter dus n soort van glijbaan, niet erg ok dus.

Tsjah en de bakklachten....zijn bij de verkoper nooit voorgekomen, 1 met olieverbruikgedoe, verder niets rottigs. Terwijl er n dikke 90 zijn verkocht nieuw in al die jaren.

Maar niet meer druk om maken.
 
Okee.
Besluit genomen. N pracht, vinden wij, K gekocht. Wij laten t zadel wel veranderen voor Moeders. Gaat n klus worden. Eigenlijk is niets geschikt voor haar.De naweeen van t ongeval vorig jaar helaas. In de buurt kwam een GT zadel.
Iemand ervaring toevallig... met een Corbin zadel?

Wij zijn zeer tevreden....
 
Gefeliciteerd met de aankoop.
Zadel kan je helemaal op wens laten maken bij Ellermeyer in Amsterdam die ook aanpassingen maken voor invaliden auto's, rolstoelen en dus ook motoren.
 
Wat wel klote is dat de verzekering ineens 41 euro duurder is geworden.
Motivatie: je bent verhuist naar Rotterdam is een risicogebied zeggen ze. B|

Heb je al gekeken wat je bij andere verzekeraars kwijt zou zijn?

@Rob: gefeliciteerd met de machine! Ik neem ook wel eens mijn moeder mee (60 jaar) en zij rijd ook zomaar een hele dag mee, geweldig!
 
Hebben jullie dat ook wel eens gehad? Net wezen tanken, omdat ik morgen een rit heb. Hij gaf nog ongeveer 270 km aan. Ik rij weg en de benzineteller begint met ongeveer 1 km per seconde op te lopen. Thuis aangekomen en even af- en weer aangezet, en toen gaf ie weer de goede stand aan. Raar toch?
Hier weer eens gekeken, oude liefde roest niet. Mijn k van 2015 deed dit altijd. Net als de meeste bmw’s die een lint in de tank hadden, wat nogal eens stuk ging. Bij de nieuwste jaargangen is dit veranderd.
Bij de r van mn lief is dat lint stuk gegaan. Bij mijn motoren evenwel nooit, en ik heb er best wat gehad de afgelopen jaren. Maar ik rij dan ook veel en heb er meestal 2 tegelijk.
 
Hebben jullie dat ook wel eens gehad? Net wezen tanken, omdat ik morgen een rit heb. Hij gaf nog ongeveer 270 km aan. Ik rij weg en de benzineteller begint met ongeveer 1 km per seconde op te lopen. Thuis aangekomen en even af- en weer aangezet, en toen gaf ie weer de goede stand aan. Raar toch?

Mijn 2008 en 2010 R1200rt doen/deden het ook.
 
Ligt misschien aan het schakelgedrag van de berijder dat bij hem de versnellingsbakken stuk gaan. :+

Maar inderdaad BMW's schakelen over het algemeen minder geruisloos dan de gemiddelde Japanse motorfiets maar stuk gegaan zijn ze bij al mijn vorige BMW's nog nooit.

Ik denk dat daar wel een deel van de waarheid in ligt opgesloten. Als je soms om joeptoep filmpjes ziet zal ruig doortrekken en dan de schakelen.. meuh.. Koop dan een racer. Is een toerbak van 350km. Alles is zwaar. Lekker schakelen tussen de 2500 en 3500 toeren. Dan blijft he gewoon heel. Als je gaan schakelen richting de 6000 grijpen de tanden veel minder soepel in elkaar..

Maar het ligt ook aan de opbouw van het blok. Twee gs'en gehad (1200GS en een GSA) en die schakelde echt prima (en ook geen klapperende cardan haha). Wel iets stroever maar altijd trefzeker. De bak van de K is ook wel trefzeker maar bij hogere toeren vind ik hem echt niet fijn schakelen. Naja - dat weet ik, dus normaal rijden, zoals je met een zware toerbak zou moeten doen.

Maar man man man wat is de 1600 een onwijs fijne machine :9~ :9~ :9~
 
Laatst bewerkt:
Ach, t klakt wel n beetje maar.....wij hadden ook n aantal GL 1800 Wings bereden en....die klakten in 4 en 5 niet. Dat schept ook geen vertrouwen. Anderen deden dit dan wel weer, eea heeft te maken met bwjaren na 2006.N bekend probleem. Bovendien schrapen ze nogal vlot met de valbeugels over t asfalt....

Ik persoonlijk kan goed leven met de K bak. Eerlijk getypt....ben ik nogal schakellui. Ik zou t liefst 3 toetsen zien met...D, N en R.
Mijn idee.

Wij verwachten van ons Beemertje toch echt veel plezier te beleven!!
 
Lekker schakelen tussen de 2500 en 3500 toeren. Dan blijft he gewoon heel. Als je gaan schakelen richting de 6000 grijpen de tanden veel minder soepel in elkaar..
Dus de bovenste 5000 toeren van het bereik niet gebruiken omdat anders de bak stuk gaat??? Dan is het dus eigenlijk een waardeloze bak...
 
Boven de 5.000 toeren schakelt het ook nog prima bij mij.
Vorige week in de eifel een paar keer boven de 8.000 toeren opgeschakelt en dat gaat zonder een klak.

Laag in de toeren hoor ik meer klakken dan bij hogere toeren.
 
Boven de 5.000 toeren schakelt het ook nog prima bij mij.
Vorige week in de eifel een paar keer boven de 8.000 toeren opgeschakelt en dat gaat zonder een klak.

Laag in de toeren hoor ik meer klakken dan bij hogere toeren.

Dat herken ik ook, met lagere toeren meer klakken. Maar bij mij niet storend en bij hogere toeren in combi met snelheid maken en op schakelen geen problemen
 
Ik heb moeite met van 1 naar 2, en als ie opgewarmd is lijkt het alleen maar erger te worden, dan heb ik echt het idee dat ik 'm erin moet "stampen".
 
Dus de bovenste 5000 toeren van het bereik niet gebruiken omdat anders de bak stuk gaat??? Dan is het dus eigenlijk een waardeloze bak...

Dat zeg ik niet - maar persoonlijk vind ik de bak minder fijn klinker als je hoog in de toeren schakelt.. Ik heb het dus over schakelen... Maar ik zal er eens op letten. Ben best rustige rijder en trek dus vrij zelden door.
 
@Richardf

Moet wel bekennen dat ik met Moeders mn wederhelft bedoel......
Wat t zadel betreft gaan we eea laten uitzoeken. Moet echt gebeuren.
 
Terug
Bovenaan Onderaan