Lichtbeeld, wat is toegestaan?

sanscorp

MF veteraan
21 sep 2010
4.707
978
Almere
Op mijn dl1000 heb ik heldere koplampglazrn.

Ik wil hier projectoren in maken.
Na een korte test met led en de aftermarket projector zie ik een ander lichtbeeld dan dat ik ken.

Dit figuurtje ken ik, een rechte lijn en vervolgens bermverlichting schuin omhoog, zit in de ene auto en is altijd apk goedgekeurd. Dit plaatje is natuurlijk voor RHD, bij mij loopt het rechts schuin naar boven.

Case_-_Ring_HL_Test_POI.jpg



Maar deze projector heeft dit:
7quot-round-led-headlight01.jpg



Ik ken ook de twee hotspots in standaard armaturen zonder projector, zoals bij de v-strom maar ook bij diverse auto's, deze schijnen recht vooruit zonder cut-off.

Maar de echte vraag: welk lichtbeeld is verplicht voor een apk keuring?
Niet dat de motor gekeurd word, maar ik wil mijn koplampen niet openbakken voor een projector die mogelijk niet geschikt is!

Overigens, als het op de motor een succes is bouw ik ze ook in de andere auto dus apk is dan wel weer belangrijk.
 
Laatst bewerkt:
Je mag met zo'n cutoff ook gewoon rijden in NL voor zover ik weet. Je moet hem wel nog ietsje roteren (vanaf dit beeld gezien tegen de klok in) zodat de lijnen horizontaal komen (links loopt nu ietsje omhoog op het plaatje en dat kan uiteindelijk verblindend zijn voor een tegenligger). Ik rijd zelf ook met zo'n projector in de motor.
 
Helemaal 100% recht krijg je het op de motor niet lijkt mij, maar ik zorg dat het in ieder geval niet omhoog schijnt aan de linker kant. Ja middenbok, maar als die scheef is, of als je koplamp scheef zit etc. etc.

Plan was sowieso om eerst de projectoren te plaatsen en dan de open koplamp op de motor te zetten zodat ik het eventueel nog kan roteren.

Helaas zijn de projectoren voor HID lampen en heb ik LED.
Dat betekend dat de opening waar de lamp in schuift nu te klein is.
Ik heb al succesvol 1 projector aangepast (lees, afgeslepen), morgen de andere doen.

Openbakken van de koplampen heb ik eerder gedaan maar blijft spannend!
Ik hanteer 90 graden voor enkele minuten (5-10) waarbij ik het tussendoor gewoon even probeer.

Wellicht dat ik eerst even op de auto begin, die lampen zijn een heel stuk goedkoper namelijk! (nieuw 40 euro).
 
Tweede lichtbeeld mag gewoon. Bij halogeenlampen zie je vaak dat ie aan de rechterkant steed meer omhoog schijnt. Bij gasontladings- en ledlampen is het gebruikelijker dat ie niet oneindig hoger gaat schijnen aan de rechterzijde, maar dat er een kleij ‘hobbeltje in zit zoals te zien op de genoemde foto. Beide lichtbeelden zijn overigens volgens de ECE richtlijn.

De DOT (amerikaanse) variant loopt volledig horizontaal. Dat is bij import toegestaan, maar voor de typegoedkeuring niet.
 
Als ik van de huidige koekblikken het lichtbeeld in mijn spiegel zie mag zo'n beetje alles lijkt het wel.

T*ring wat hebben de meeste koekblikken tegenwoordig zelfs in de gedimde stand verblindende verlichting zeg. :X |( -O-
Vooral die fijne led verlichting van tegenwoordig :( :X
 
Ja mee eens, regelmatig lijkt groot licht aan te staan en seinen snappen ze niet. Maar de garages stellen ze ook verkeerd af kan ik je vertellen..

Daarom, voordat ik led ga gebruiken op de openbare weg, gaan er projectoren er in.

Bedankt voor de antwoorden! Ik ga even bakken vandaag!
 
Laatst bewerkt:
Tja wat ga je er aan doen, ik kijk altijd maar even weg.

Jammer dat hoogteregeling niet zo makkelijk in te bouwen is.

Hier klagen heeft in ieder geval niet zo'n zin ;) daar zijn al genoeg andere topics voor.
Blijkt het tijdens het testen alsnog te verblinden dan doe ik halogeen in de projectoren.
 
Als ik van de huidige koekblikken het lichtbeeld in mijn spiegel zie mag zo'n beetje alles lijkt het wel.

T*ring wat hebben de meeste koekblikken tegenwoordig zelfs in de gedimde stand verblindende verlichting zeg. :X |( -O-
Vooral die fijne led verlichting van tegenwoordig :( :X

Dat kan diverse oorzaken hebben...
Als er ergens nog steeds streng naar gekeken wordt bij de APK dan is het wel lichtafstelling, maar.....
Als die prutsers hier die roepen dat ze gaan ombouwen van carbid naar xenon, led, of wat dan ook, beseffen niet dat hun koplampen als geheel daar niet voor zijn ontworpen...
De reflectors moeten de lichtpunt op een exacte plaats hebben ( met led al bijna onmogelijk), en de lenzen moeten geschikt zijn voor de lichtbron, en belangrijk, de lenzen moeten schoon blijven, ( niet voor niets moeten deze lampen verplicht een schoonmaak installatie hebben ( sproeien of ruitenwisser), en die moeten dan ook regelmatig gebruikt worden......Dan zijn de meeste lenzen tegenwoordig van kunststof, wat snel verouderd en gaat vertekenen, wat ook niet ten goede komt aan de lichtverstrooiing
Als die dingen zorgen voor een zeer onrustig beeld voor de tegenliggers
 
Inmiddels is de auto af en in ieder geval niet te hoog afgesteld. Het lichtbeeld is goed en ik ga vanmiddag langs de garage voor een fijnafstelling.

De motorkoplamp past niet in de oven... die moet ik dan maar in een doos met föhn stoppen. Ben er wel iets huiverig voor want de auto koplampen waren ook al aardig zacht (plastic vervormde bij het openwrikken).

Heeft er nog iemand een tip anders?
 
Als ik van de huidige koekblikken het lichtbeeld in mijn spiegel zie mag zo'n beetje alles lijkt het wel.

T*ring wat hebben de meeste koekblikken tegenwoordig zelfs in de gedimde stand verblindende verlichting zeg. :X |( -O-
Vooral die fijne led verlichting van tegenwoordig :( :X


Klopt had vanochtend een nieuwe AUDI in m`n spiegel met van die super felle witte lichten ik zag ff alleen zwarte vlekjes in m`n ogen en heb de spiegel in de anti verblindingstand gezet. :X
 
Laatst bewerkt:
Ja mee eens, regelmatig lijkt groot licht aan te staan en seinen snappen ze niet. Maar de garages stellen ze ook verkeerd af kan ik je vertellen..

Daarom, voordat ik led ga gebruiken op de openbare weg, gaan er projectoren er in.

Bedankt voor de antwoorden! Ik ga even bakken vandaag!
Pas op met projectoren als je LED's wil. Die passen er dikwijls niet in. De "stift" waar de LED's in zitten is doorgaans te dik om in de openingen van de projectoren te steken.

Kom er later nog wel even op terug.
 
Tegen dat probleem ben ik al aangelopen. Ik heb alleen de vierkantje uitsparing iets uit hoeven slijpen, de bevestiging en positie zijn onveranderd ;) ze zitten al in de auto, maar het koplamphuis heeft wat extra krommingen op de punten waar de schroevendraaier er tussen is gegaan. Niks ernstigs, maar voordat ik de koplampunit van de motor in de oven gooi wil ik eens goed kijken hoe je dat tegen kunt gaan.
 
Tegen dat probleem ben ik al aangelopen. Ik heb alleen de vierkantje uitsparing iets uit hoeven slijpen, de bevestiging en positie zijn onveranderd ;) ze zitten al in de auto, maar het koplamphuis heeft wat extra krommingen op de punten waar de schroevendraaier er tussen is gegaan. Niks ernstigs, maar voordat ik de koplampunit van de motor in de oven gooi wil ik eens goed kijken hoe je dat tegen kunt gaan.
En heb je het nu over de gewone reflector koplampen die je hebt moeten bijslijpen? Of daadwerkelijk over de doorgangen van de projectors?

Ik heb in mijn motor koplamp de originele fittingen ook moeten bijwerken om er de projectors in te kunnen monteren. Maar de LED's gaan er niet door, en ik zie ook niet in hoe de doorgangen groter te maken zonder ze te beschadigen.
 
Nee heb echt de projectoren aangepast. Bij de uitsparing heb ik van buitenaf een hoekje er uit geslepen. Door het schroefdraad heen en daarna even glad geveild. Nu passen zowel de lampjes als de led's.
 
Nee heb echt de projectoren aangepast. Bij de uitsparing heb ik van buitenaf een hoekje er uit geslepen. Door het schroefdraad heen en daarna even glad geveild. Nu passen zowel de lampjes als de led's.
Bij mij is het probleem dat de projectors er al in zitten natuurlijk. Er dan in gaan slijpen gaat alleen maar slijpstof in de koplamp en in de projectors veroorzaken die ik er alleen uitkrijg door de koplamp unit en de projectors uit elkaar te halen. Dus dat zit er niet meer in bij mij.

Heb nu een volledig nieuw xenonsetje klaar liggen, proberen morgen te plaatsen.
(had eerder al wat problemen die ik niet weg kreeg, en had intussen LED's aangeschaft, maar omdat die niet passen, voor de laatste maal een volledig nieuwe xenon set aangeschaft. Komen de problemen weer terug, kan ik misschien proberen de koplamp weer volledig open te halen en de LED's er aldus zien in te krijgen ... al heb ik niet echt zin in al dat werk alweer ... )

Btw: hoe is het lichtbeeld met de LED's in de peojectors? Daar ben ik nu vooral benieuwd naar 8-)
 
Goed strak, staat iets lager dan normaal maar geen seinende mensen gehad en verlicht geen borden. Ben er wel tevreden over.
Ik heb niet mijn projectors bijgeslepen, maar het er wel op gewaagd een van de LED bulbs bij te slijpen
(later meer daarover) *
DKP in "Het grote GSX-F topic deel 12"
Het lichtbeeld is gewoon minstens even goed als met de xenons :t

Edit: ook mijn projectors hebben dus het USA lichtbeeld. Mag gewoon in de EU, maar een EU lichtbeeld (met bermverlichting dus) mag niet in de USA.

Hoe het zit met af fabriek projectors en fully LED koplampen bij de moderne auto's en motoren ingevoerd in EU weet ik eigenlijk niet welk lichtbeeld ze gebruiken.

* edit: DKP in "Het grote GSX-F topic deel 12"
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik twijfelde, maar had 3 projectoren liggen dus 1 reserve in het ergste geval.

Led lampen moet je dan telkens bij vervangen aanpassen. Als je het toch los hebt liggen kan je beter de projector aanpassen. Zo kan je voortaan altijd gewoon even een lampje wisselen ;)

Dat heb ik dua gedaan.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan