Diverse problemen na vervangen olie

DanyG

Rookie
10 nov 2016
23
0
Beste,

Vorige week heb ik mij motorolie weer eens bijgevuld. Dit keer met een ander merk (Total). Wel met de juiste visc. uiteraard. Maar na weer een aantal keer gereden te hebben, begint hij allemaal mankementjes te vertonen:
-Starten gaat de ene keer heel lastig (ook met choke). Ik ben dan gerust een minuut bezig voor de motor draait. De andere keer gaat dit juist weer prima
-Bij stationair draaien slaat hij af. Ook bij een warme motor. Hiervoor gebeurde dit nooit
-Het gas blijft een tijdje hangen na loslaten.

Kan dit allemaal komen door een overkoepelend probleem? Ik zie m nog niet. Iemand anders wel? Bvd!
 
900mL zou ook kunnen. Heb geen exacte hoeveelheid afgemeten. Dus 8- of 900 zou ook prima kunnen eerlijlk gezegd. Maar dat is dan nog heel veel toch?

Bougie is te zien in het bericht hierboven.

Valse lucht... Zou kunnen. Dan carb opnieuw afstellen misschien?

Het probleem is niet zozeer de olicapaciteit, maar wel dat jij zegt dat je hem met ongeveer n liter bijvult om de paar honderd kilometer. Dat zou betekenen dat je je blok volledig droog rijdt voordat je hem weer vult (anders zou je er niet zoveel in kunnen gooien) en dat is natuurlijk wel funest voor een blokje. Dus of je rijdt vaak zonder olie of je vertelt het verhaal anders dan in werkelijkheid is (bijvullen in kleinere intervallen, of verversen om de paar honderd km, of nog iets anders bijvoorbeeld).
 
Eens.. moeilijk starten en slecht stationair lopen... te hoge carter druk.. slecht lopen..

Heb je wel een peilstok ?

Oliepeilen met de motor op de middenbok.
K-pipe heeft geen middenbok. Hieronder hangt het bekende (125cc)honda (kloon?) liggende 1 cilinderblokje wat ook onder de Honda Cub hangt.
Hier gaat inderdaad maar krap een litertje olie in. Om de paar 100 km ca. een liter bijvullen lijkt me vrij sterk, tenzij je OF steeds helemaal droog rijd (maar dan moet je lekkage hebben, want de bougie duidt niet op oliestoken) of inmiddels je carter helemaal vol hebben zitten.
 
Hmja er is nu al terechte onduidelijkheid of TS het over verversen/vervangen OF bijvullen heeft. Maakt nogal een verschil.

Maar aangezien die op Honda tech gebaseerde blokjes het nog op frituurvet doen, denk ik dat de hoeveelheid olie of iets totaal anders (zoals gebrekkig onderhoud) de problemen veroorzaakt.
 
bijgevuld. Niet ververst. voor het bijvullen gepeild, en was niet leeg.

Lijkt me niet. Ketting en tandwielen een halfjaar geleden vervangen. Smeren doe ik regelmatig. Zowel de ketting, als andere onderdelen die dat nodig hebben. Filter pas gecheckt, maar ziet er ook goed uit.
 
bijgevuld. Niet ververst. voor het bijvullen gepeild, en was niet leeg.

Lijkt me niet. Ketting en tandwielen een halfjaar geleden vervangen. Smeren doe ik regelmatig. Zowel de ketting, als andere onderdelen die dat nodig hebben. Filter pas gecheckt, maar ziet er ook goed uit.

Om een goede te noemen, wanneer zijn de kleppen voor het laatst gesteld?
 
Ik heb gezocht, maar kon nergens losse slangetjes vinden. Ook niet met remmenreiniger.

Als hij stationair draait, gaat even goed. Daarna krijgt hij een raar, moffelend geluid alsof hij bijna uitvalt. (en soms gebeurt dat dan ook)
Eerste gedachte hierbij is brandstoftekort.

Ik zit alleen nog met de grote hoeveelheid olie die je hebt bijgevuld. Namelijk net zoveel als er bij vervanging van alle olie + filter nieuw in zou moeten.
 
Lege tank sowieso niet :) Dat was wel heel makkelijk geweest. Vacuüm trekken is niet te merken als ik de tankdop eraf haal, maar zou evt. kunnen.

Als je de motor koud start, maakt hij na een paar seconden wel dat gemoffelde geluid, maar uitvallen doet hij niet.
Pas als ik er even mee gereden heb en dan stil ga staan in z'n vrij, gebeurt dat wel.

Kan tot nu toe helaas nog geen problemen ontdekken. Benzinekraan lijkt iig goed te werken en slangetjes lijken gewoon intact.
 
Uitlaat niet bij de flens lek ?

Had ook zoiets met de xt500, lastig starten, raar lopen en een raar geluid.

Was lastig om te detecteren, zelfs bij mijn 500 waar je overal bij kunt.
Je zou zeggen dat hij dan blaast uit het lek, maar hij trok juist lucht erin omdat het zo dicht bij de uitlaatklep zit. Heel vreemd..

Eigenlijk precies dezelfde sympthononenemen :+

Ik zou daar is studie van maken.

Edit, het blijven hangen van het gas had er trouwens niks mee te maken.

Dus wat dat is weet ik niet, maar het lijkt wel valse lucht ergens bij de inlaat, dan heb je dat namelijk ook.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan