BMW R80 , accu laadt niet goed bij

17 sep 2014
47
0
De accu van mijn BMW wordt niet voldoende bijgeladen: tussen + pool en massa meet ik iets meer dan 13 Volt, bij "licht uit" en 3500 toeren of meer. Licht aan en de spanning zakt nog verder. Dat is onvoldoende, bij 1500 toeren en "licht aan" moet er 14.2 Volt zijn.

Wat ik al gedaan heb:

- nieuwe spanningsregelaar
- nieuwe koolborstels
- nieuw dynamo-anker, het oude had 12 ohm weerstand, het nieuwe 3.2 ohm
- alle stekker-verbindingen schoongemaakt en goed vastgezet
- diodeplaat doorgemeten, kan niets raars vinden.
- de spoelen van de stator doorgemeten tussen de fasen, overal 0,7 ohm en dat is ok.

Als ik nu de meet bij 2500 rpm aan de contacten U, W en W op de stator van de dynamo is er iets merkwaardigs, de spanning in Volt AC:

U en V U en W V en W
  • fase - massa origineel omgedraaid omgedraaid omgedraaid
  • U - massa 22 8 8 22
  • V - massa 8 22 8 8
  • W - massa 8 8 22 8
  • tussen de fasen:
  • U - V 24
  • U - W 24
  • V - W 14

Je wisselt 2 draden van de 3 om aan de aansluitingen op de stator en de meetwaarden verschuiven, terwijl er in de stator of de diodeplaat niets veranderd.

Wat is hier nou aan de hand ? Een slechte fase ? Toch de diodeplaat ? Ik kom er niet meer uit.

Graag een motorrijder met kennis van elektra die me hier bij helpt !

Groeten,

Dirk
 
Laatst bewerkt:
Ik ben geen expert met deze dingen maar weet wel/denk te weten dat als het laadcontrolelampje bij deze motor stuk is de zooi niet meer laad. Brand deze wel als je het contact aan zet?

Verder is hier best veel BMW kennis.. relax.. komt wel goed. :t
 
charg1.gif


Dit is het schema, het lijkt er op dat het sterpunt van de stator is verwisseld met een fase aansluiting.
 
Je kan het volgende doen, de regelaar losnemen en DF met +12V doorverbinden.
De draden U V W losmaken, motor starten en dan de meting U-V U-W en V-W nogmaals meten, de spanning moet gelijk zijn bij gelijk toerental, zal ergens rond de 30-40VAC zijn.
Doe ook nog de meting sterpunt U-V-W.
 
Dan heb je een probleem met de stator, met de kanttekening dat als je een probleem met de stator hebt je normaal gesproken helemaal geen spanningen meet daar dit systeem zelfopwekkend is, bij sluiting in de stator zal dit niet meer gebeuren.
mits de bedrading en stekkerverbindingen goed zijn is de diodeplaat eigenlijk de eerste verdachte, bij doormeten wil het wel voorkomen dat je alle diodes goed meet tot dat er stroom doorheen loopt, verdacht zijn dan de soldeerverbindingen op de printplaat. De grijze verflaag weg krabben en door solderen wil wel eens uitkomst bieden.
 
Dag vonDutch,

ik heb de diodeplaat er uit gehaald, de soldeerverbindingen blank gemaakt en gekeken of er goed uit zagen, dat was het geval, niks los of zo.

Daarna ben ik gaan meten met de Ohm-meter, waardes in mega-ohm:

van U naar + : 2,1 en terug 0,5
van V naar + : 3,1 en terug 2,7
van W naar + : 2,7 en terug 3,0

van U naar massa: 0,5 en terug 0,8
van V naar massa: 2,8 en terug 3,0
van w naar massa: 2,9 en terug 0,9

Nou ben ik geen elektrotechnicus, maar wat ik me van school kan herinneren is dat een diode de ene kant op geleidt (lage weerstand) en de andere kant op spert (hoge weerstand). Wat ik gevonden heb klopt daar niet mee, het lijkt er op dat er een of meer diodes stuk zijn.

Mee eens ?

Dirk
 
Meet eens met een meter met een diode stand. Hij geeft dan de drempelspanning aan die tussen 0.5 en 0.7 zal liggen. Als je een weerstand meet met een meter die onder de drempelspanning zit meet je oneindig hoog. Omdat je verschil meet is de kans wel erg groot dat er diodes defect zijn in de brug.
 
Terug
Bovenaan Onderaan