Hellingproef bij bijzondere verrichtingen

Uit didactisch oogpunt is het sowieso goed, je kunt het als instructeur namelijk voordoen en de leerling kan volgen, simpeler wordt het niet.
 
Waarom moet het handvat van een pan geïsoleerd worden?
Hangt ervan af wat je bedoeld;
Een Honda PanEuropean,
of een braad/bak/pannekoekenpan ... :+

In geval van dat laatste, maak een pan met niet geïsoleerd handvat, zet die een 10tal minuten op het vuur en pak ze dan vast aan het handvat, met uw hand direct "volle grip" rond het handvat en goed nijpen ...
... de volgende twee weken zal je niet vergeten waarom ;)

Maar nu is het terug aan u: wat heeft dit nu te maken met een hete (nee, geen warme) schijf die idd ongelijk afkoelt als de blokken ertegen geperst worden?
Weinig kans dat ze daardoor meteen gaat krom trekken, maar het kán wel, en gebeurt ook wel.

Al heb ik er met mijn auto geen last van, het kán wel in sommige gevallen, zeker als die schijven echt heel heet staan ...
 
nou, eigenlijk niet dus. Maar goed, ik rijd ook het meest in Noord-Holland. Dat zal het wel zijn dan.
De laatste keer dat ik keek lag Amsterdam nog in NH, en in de binnenstad heb je toch echt heel veel best wel steile bruggetjes. Daar is het handig als je het een beetje beheerst.
 
Dat is wat jij vindt, want in een auto kun je niet dezelfde instructie geven als op de motor :? :') |(

Tuurlijk wel, waarom zou dat niet kunnen? Hier in België rijdt de instructeur quasi altijd mee met een motor, de examinator trouwens ook tijdens het examen.
En wat betreft de hellingproef, in Leuven ligt het terrein van het examencentrum een stuk lager als de aangrenzende weg. O van het terrein af te komen moet je dus (jawel!) een helling op. Dus als je examen begint vraagt men je altijd om even te stoppen op de helling zodat de examinator zich bij je kan voegen om te vertrekken.
 
Wat een onzin dat je dat allemaal officieel zou moeten beheersen! :?
Ik kan me niet herinneren dat ik dat in die 1.30 h motor-rijles heb geleerd. Ik ben nog uit de tijd dat je al die onzinnige trucs helemaal niet hoefde te weten. Kan me niet bedenken dat ik het ooit heb gemist dat het niet in de rijles aan bod is gekomen. Ik heb het allemaal in de praktijk geleerd of gewoon helemaal nooit nodig gehad.

Ik heb al in heel wat berggebieden rondgereden. Gewoon je poot bij stilstand op de voetrem houden. Zeker als het steil is kom je daar heel snel achter. Wat je ook heel snel leert in de praktijk dat is om als effe kan stil te gaan staan op een vlakke plek. Maw je leert die trucs gewoon door het in de bergen te gaan doen. :t

Het is wat mij betreft nog belangrijker om te weten dat je de motor bij parkeren op de jiffy altijd met de neus omhoog moet neerzetten. Andersom heb je kans...............??
 
Laatst bewerkt:
De laatste keer dat ik keek lag Amsterdam nog in NH, en in de binnenstad heb je toch echt heel veel best wel steile bruggetjes. Daar is het handig als je het een beetje beheerst.

Dat is echt een misverstand dat Amsterdam in Noord-Holland ligt. Noord-Holland ligt boven het Noordzeekanaal.
 
Na gisteren een onderwerp aangesneden over eem meisje wat te klein zou zijn voor examen even een nieuwe discussie.
Zou het nuttig zijn om een hellingproef op te nemen in het examen bijzondere verrichtingen.
Bij stilstand wordt je geleerd linkerpoot op Schakelpook en rechterpoot op de grond,maar als je op een helling moet stoppen is dat lastig ivm weer optrekken.
Eigenlijk moet je bij stoppen op helling je andersom pootjes gebruiken.
Remmen, stilstaan linkerpootje op de grond,rechterpootje op de rem dan kun je veel makkelijker optrekken vanuit stilstand.
Vindt het raar dat je dat wel moet kunnen beheersen met autoexamen de hellingproef dus maar niet met de motor...
Wat denken jullie ervan....

Ik heb met beide remmen (voorrem en achterrem) de hellingproef geleerd.
Met rechter voet aan de grond en de voorrem gebruiken en met de linkervoet aan de grond en de achterrem gebruiken.

Is het nuttig voor een examen? Ja... (volgens mij zit hij er al in de AVD) De examen kandidaten die afrijden in zuid Limburg zullen hem sowieso vast wel regelmatig moeten gebruiken. ;)
 
Ik heb met beide remmen (voorrem en achterrem) de hellingproef geleerd.
Met rechter voet aan de grond en de voorrem gebruiken en met de linkervoet aan de grond en de achterrem gebruiken.

Is het nuttig voor een examen? Ja... (volgens mij zit hij er al in de AVD) De examen kandidaten die afrijden in zuid Limburg zullen hem sowieso vast wel regelmatig moeten gebruiken. ;)

Zeg dat nou niet te hardop, hier lopen enkel autodidacten rond, mannen van staal weet je wel ;)
 
Apart, ik heb er eigenlijk nooit zo bij stil gestaan.. Tijdens het lessen twee keer een helling meegemaakt, daar wist ik stil te staan en zo bij weg te trekken. Niks over gehoord verder.

Maar best handige tips hier gelezen voor als ik een keer stil moet staan op een echte helling.

Laatst trouwens achter een auto gestaan bij een stoplicht (kon er helaas niet langs) welke de voet niet op de rem had en de auto naar achter begon te rollen. Heb even wat geluid moeten maken om de bestuurder wakker te schudden.
 
Ik heb destijds tijdens de rijlessen de hellingproef met zowel de voor- als achterrem geleerd. Omdat er dus inderdaad situaties zijn waar je de een beter toe kan passen dan de ander.

Zelf gebruik ik altijd mijn voorrem voor hellingtrekken, die is wat krachtiger dan mijn achterrem :)
 
Zelf gebruik ik altijd mijn voorrem voor hellingtrekken, die is wat krachtiger dan mijn achterrem :)

Op een helling naar boven is de achterrem het meest krachtig, want meer druk op het achterwiel.
Laat 'm maar een stukje rollen naar achteren en knijp dan in je voorrem, je voorwiel zal nu even slepen. Achterrem zet 'm wel direct stil, met gebruik vd voorrem is het wel makkelijk aanvoelen hoeveel kracht je geeft met de koppeling en dus wanneer je de rem los kunt laten. ;)
 
Laatst bewerkt:
Tijdens 1 van mijn AVD lessen heeft de instructeur hier aandacht aan gegeven . 1x oefenen is wel voldoende.
Op het moment dat je examen doet en je een helling/bruggetje moet nemen vanaf stilstand dan moet je het gewoon kunnen
 
Laatst bewerkt:
Waarom moet het handvat van een pan geïsoleerd worden?
Dat is een demper voor als de vrouw des huizes boos is en je een knal met die pan wilt verkopen. :Y :Y


Ik vind de isolerende werking vooral erg handig.
 
Wat een onzin dat je dat allemaal officieel zou moeten beheersen! :?
Ik kan me niet herinneren dat ik dat in die 1.30 h motor-rijles heb geleerd. Ik ben nog uit de tijd dat je al die onzinnige trucs helemaal niet hoefde te weten. Kan me niet bedenken dat ik het ooit heb gemist dat het niet in de rijles aan bod is gekomen. Ik heb het allemaal in de praktijk geleerd of gewoon helemaal nooit nodig gehad.

Ik heb al in heel wat berggebieden rondgereden. Gewoon je poot bij stilstand op de voetrem houden. Zeker als het steil is kom je daar heel snel achter. Wat je ook heel snel leert in de praktijk dat is om als effe kan stil te gaan staan op een vlakke plek. Maw je leert die trucs gewoon door het in de bergen te gaan doen. :t

Het is wat mij betreft nog belangrijker om te weten dat je de motor bij parkeren op de jiffy altijd met de neus omhoog moet neerzetten. Andersom heb je kans...............??
Mij instructeur leerde ons ook op een juiste manier inhalen, hij zei wel het mag niet maar heb liever dat je het een keer doet waar ik bij ben dan dat je het zelf maar moet uitzoeken.
De 1 vindt het onzin ik persoonlijk was er wel blij mee. Altijd handig die extra tips
 
Ik heb in de rijschool geleerd:
Bij het aankomen op een kruispunt of een situatie waar je moet stoppen:
Terugschakelen en altijd stilstaan in 1e versnelling.
Linkervoet op de grond en rechtervoet op de achterrem.
Redenen waren dat je dan sneller het kruispunt kunt verlaten in plaats van eerst nog links te gaan schakelen en zo vooraleer te vertrekken.
Ook bij bergop of bergaf stoppen/vertrekken heb je steeds je voet op de achterrem.
En bij stoppen en parkeren staat je motor steeds "geremd" door de reeds ingeschakelde eerste versnelling...
 
Ik heb in de rijschool geleerd:
Bij het aankomen op een kruispunt of een situatie waar je moet stoppen:
Terugschakelen en altijd stilstaan in 1e versnelling.
Linkervoet op de grond en rechtervoet op de achterrem.
Redenen waren dat je dan sneller het kruispunt kunt verlaten in plaats van eerst nog links te gaan schakelen en zo vooraleer te vertrekken.
Ook bij bergop of bergaf stoppen/vertrekken heb je steeds je voet op de achterrem.
En bij stoppen en parkeren staat je motor steeds "geremd" door de reeds ingeschakelde eerste versnelling...

Dat kan een leuke discussie worden met een op de letter gerichte examinator. De rijprocedure schrijft namelijk voor dat je bij het normaal wegrijden (dus niet bij een bijzondere manoeuvre zoals een hellingproef) je altijd druk op de versnellingspook moet houden bij het wegrijden. Het idee erachter is, dat de motor altijd in de versnelling geschakeld blijft, of juist in de versnelling valt, wanneer dat door omstandigheden mechanisch niet goed gegaan is.
Don't shoot the messenger O-) maar dit betekent dat een instructeur die aanleert om met de linkervoet te landen een risico neemt om met een gezakte leerling naar huis te kunnen.
We gaan het maar niet hebben over rechts geschakelde fietsen, oké?
 
Terug
Bovenaan Onderaan