tikkend motorblok RF600R

suzukirf

Rookie
1 okt 2017
13
0
genemuiden
Goeie dag

ik heb en tik in me motorblok van mn suzuki rf600

zodra ik de motor start dan begint het tikken wat achter het deksel van de koppeling vandaan komt dus ik de olie aftappen en het deksel er af tref ik 2 platen aan met aan ieder plaat 2 tandjes minder in tegenovergestelde richting daarbij is de koppelings korf voelbaar ingesleten

ik ben benieuwd of de tik te maken heeft met de koppeling voor dat ik geld verspil aan de platen en korf

(filmpje van draaide motor met tik )

20171001_211425.jpg (foto)
20170930_185757.jpg (foto)
 
De korf netjes maken en platen vervangen is geen slechte keuze.

Toch denk ik niet dat deze twee dingen een tik veroorzaken.

Is er verschil ik tik bij koppelingshevel inknijpen en niet inknijpen?

Gaat het tikken in snelheid mee met toerental, of met omwentelingen achterwiel?

etc zoveel mogelijk uitsluiten en probleemgebied kleiner maken
 
de tik gaat mee met het toeren tal en veranderd indd van frequentie zodra ik met de hevel speel

wat had u in gedacht met netjes maken korf ?
Je kunt de korf netjes maken door voorzichtig de randen te dremelen. Zodat het weer glad en vloeiend is.

Dit probleem (ingelagen koppelingskorf) uit zich bij het koppelen en ontkoppelen. Blok grijpt dan schokkerig aan, omdat platen kunnen blijven hangen in korf en niet lekker en geleidelijk heen en weer schuiven. Dit probleem levert niet direct tikkend geluid op.

Tandjes er af heb ik nog niet gezien door normaal gebruik. Wel door plaat laten vallen voor of na (de)montage. Of erg lomp monteren of zo.


Maar dan de tik.
Controleer of er niet een lekje zit in de voorbochten van de uitlaat. Dat geeft ook wel een tikkend geluid, dat mee gaat met toerental van het blok.

Mocht dat het niet zijn, denk ik aan het controleren van klepspeling.

En voordat je verder gaat: met een schroevendraaien op je oor (handvat) en uiteinde op diverse plekken van het blok, heb je kans dat je beter kunt lokaliseren waar het tikken vandaan komt. Link, rechts, onderin, bovenin. etc
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Oke en dat er in totaal 4 tandjes minder zijn heeft dat nog gevolgen of negatieve efecte ?
Het missen op de platen niet zozeer. De losse tandjes die los rondzwerven meer.

Maar als ik het open zou hebben, wat ji nu dus hebt, zou ik zoeken naar een nieuw setje platen om er terug in te zetten.

Ook zou ik een beetje aandacht aan de korf besteden.

Het zal niet direct hetgeen zijn dat de oorzaak is van je tik, maar je hebt het nu geconstateerd, en hebt al 25% van het werk klaar.
 
Denk zelf aan de nokkenaskettingspanner.

Mijn RF600R tikte ook, eigenlijk erger nog dan de jouwe. Heb wel eerst de klepspeling gecontroleerd en toen dat goed was heb ik er een vakantie van 3600 km mee gereden. En hij rammelt nog steeds bij lage toeren.
 
Denk zelf aan de nokkenaskettingspanner.

Mijn RF600R tikte ook, eigenlijk erger nog dan de jouwe. Heb wel eerst de klepspeling gecontroleerd en toen dat goed was heb ik er een vakantie van 3600 km mee gereden. En hij rammelt nog steeds bij lage toeren.
Dat zijn je heupen Jottum....

Maar toch: tjekken kan geen kwaad. Uitzoeken wat het is, is het belangrijkste. En duurt regelmatig langer dan het verhelpen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan