Motorrijles: kletsen over lessen 14: volgas door het achtje!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Dat valt wel mee hoor Lucas. In het begin heb ik ook vaak veel te melden en daarna een stuk minder. Je moet alleen die les kilometers maken om de juiste situaties te trainen en toetsen. Als je die situatie dan tegenkomt en goed doet zul je niet veel commentaar krijgen nee, dan gaan we alleen nog 'mierenneuken'..

Voor mijzelf als instructeur wil ik bepaalde situaties toetsen, hoe goed iemand ook lijkt te rijden. Stel je voor dat je op het examen zo'n situatie niet tegen komt en daarna in het verkeer wel en je handelt verkeerd.. Het gaat mij niet gebeuren dat de naam van een oudlesser van mij in de krant komt.

Wat de examinator zou vinden boeit mij niet zo. Ik moet een goed gevoel en dan mag je op examen. Als mensen honderden euros daarop willen besparen lessen ze maar bij een ander.

Ik heb bewust tussen mijn AVB en AVD elke week een les, ook al zit tussen de examens 2,5 maand. Liever elke week wat ervaring opdoen, dan beknibbelen op de kostrn en zakken voor je examen. Dat is duurder...
 
Laatst bewerkt:
Zo. Laatste les gehad voor het examen. Ik ben blij met de feedback van de instructeur al is het soms niet wat je wilt horen. Maar inderdaad is het vooral belangrijk dat je zoveel mogelijk verschillende situaties en dingen doorneemt in je lessen. Instructeurs die verder kijken dan alleen het examen kunnen echt levens redden. Ik heb nu veel dingen tijdens de les mogen zien en meemaken. En dat gaat me na eventueel slagen goed helpen. Ik blijf ook kritisch op mezelf want je moet niet vergeten dat je kwetsbaarder bent en fouten gevaarlijk kunnen uitpakken.

Moest jij nu dinsdag afrijden?
 
Goedemorgen motorliefhebbers!

Ik heb een tijdje niks van mij laten horen. Het is al een maand geleden dat ik terug ben van vakantie en heb nu eindelijk tijd om te beginnen met motorrijden. Mijn theorie had ik al voor mijn vakantie gehaald, jeej!

Ik heb nu alleen mijn twijfels met het weer. Is het een verstandige periode om te beginnen met motorrijden? Het is nu nog wel redelijk droog met af en toe een regenbui. Maar als ik ongeveer nu begin zal het tegen de tijd dat ik mijn examen moet gaan rijden het toch echt winter is, haha. Wat zijn jullie ervaringen hiermee?

Ik ben van plan deze week al langs te gaan bij een rijschool om mij verder te informeren.

Alvast bedankt!
 
Goedemorgen Idoby,

Ik ben op mijn 30ste verjaardag (18 november) begonnen met lessen en heb op 7 maart het examen gehaald. Geen probleem als je maar lekkere warme kleren hebt.

Succes!!
 
Er komt wel een rot periode aan voor motor rijden en lessen. ik ben zelf in het voorjaar begonnen en net begin juli rijbewijs gehaald.in al mijn lessen altijd prachtig droog weer gehad en nog nooit 1 druppel regen gezien of harde wind gehad en daar ben ik blij om ook, ik heb vroeger al genoeg op de brommer in de regen gereden en weet dus wel wat het is

ik zou zelf niet meer op de motor gaan rijden als het regent of hard waait. motorrijden is voor mij een mooi weers bezigheid.onverwachts op je snufferd gaan door nat en glad wegdek hoef ik dus niet.
 
Goedemorgen motorliefhebbers!

Ik heb een tijdje niks van mij laten horen. Het is al een maand geleden dat ik terug ben van vakantie en heb nu eindelijk tijd om te beginnen met motorrijden. Mijn theorie had ik al voor mijn vakantie gehaald, jeej!

Ik heb nu alleen mijn twijfels met het weer. Is het een verstandige periode om te beginnen met motorrijden? Het is nu nog wel redelijk droog met af en toe een regenbui. Maar als ik ongeveer nu begin zal het tegen de tijd dat ik mijn examen moet gaan rijden het toch echt winter is, haha. Wat zijn jullie ervaringen hiermee?

Ik ben van plan deze week al langs te gaan bij een rijschool om mij verder te informeren.

Alvast bedankt!

Hoi Idoby! Ik ben ook na de zomervakantie begonnen en m'n AVD in het voorjaar gehaald. Je maakt alle (winterse) omstandigheden mee. Dus dat is mooi meegenomen, want je leert dan onder (bijna) alle weersomstandigheden te rijden. Op regen en kou kan je je kleden. Bij echt kwakkelweer (gladheid!) zal de rijles niet doorgaan/verzet worden. Rijden met harde wind is een uitdaging, vooral op de snelweg :) Veel succes! :W
 
Bedankt voor de reacties.

Voor het lessen lijkt het mij eerlijk gezegd erg leerzaam, dat houdt mij niet tegen (hoop ik, haha).
Mijn twijfels liggen meer bij het afrijden. Het zou maar net een dag zijn wanneer het heel hard regent of zelfs sneeuw valt.

Worden op zulke dagen examens afgelegd? Ik las in de topic al verschillende verhalen over examens met regen. Ik heb er zo zin in en wil niet halverwege stoppen vanwege het weer.
 
Gefeliciteerd Valentijn de Rode!! Gelukkig na al die ellende geslaagd maar ja je hebt er ook hard voor gewerkt!

@idoby mijn rijschool keek toen in de winter periode altijd hoe het weer was en opgegeven moment vroeg ik ok welke app of waar kijken jullie dit precies..Want soms werd mijn les ook zomaar op het laaste nippertje afgezegd..Als ik nou wist waar ze naar keken kon ik mezelf alsnog voorbereiden gaat het door of niet..Maar meeste volgen de weer app, app heet 'weer waarschuwingen' dus ik kan je zeggen als het code geel/rood is dan zulllen ze meestal NIET lessen.....

Dan dan heb je al beetje idee hoe en wat...Verder ook al regend het enzo wordt er alsnog gelest....

Uiteindelijk met periode van herfst/winter etc als je dan lest ..heb je echt alles mee gemaakt of je wilt of niet haha! Maar goed je neemt het mee....

Succes!
 
Laatst bewerkt:
Juist lessen in slechte omstandigheden. Dan hoef je ook niet bang te zijn als je in de zomer overvallen wordt door slecht weer.

En in de winter lessen is in het voorjaar zelf rijden. Ipv lessen tot het mooie weer voorbij is. Moet je alsnog wachten tot na (de volgende) winter
 
Helaas niet gehaald. Dus 15 nov opnieuw. Ik maakte teveel kleine fouten en bochten waren ook niet foutloos. Maar ik weet nu waar ik aan moet werken en nu ik weet hoe zo n examen gaat zal het me volgende keer alsnog lukken.
 
Helaas niet gehaald. Dus 15 nov opnieuw. Ik maakte teveel kleine fouten en bochten waren ook niet foutloos. Maar ik weet nu waar ik aan moet werken en nu ik weet hoe zo n examen gaat zal het me volgende keer alsnog lukken.

-O- Zonde Wilco... Balen dat je niet eerder opnieuw op kunt, maar geeft je wel de tijd je techniek te verfijnen. Maar voor nu is het gewoon k()t...
 
grr dochterlief moest eerst heel lang wachten op een examendatum en nu er eentje was, zien ze geen kans om tevoren nog een tweetal lessen in te plannen dus eerst weer laten lopen...
 
Helaas niet gehaald. Dus 15 nov opnieuw. Ik maakte teveel kleine fouten en bochten waren ook niet foutloos. Maar ik weet nu waar ik aan moet werken en nu ik weet hoe zo n examen gaat zal het me volgende keer alsnog lukken.

Jammer Wilco! Had je last van spanning? Ik zakte de eerste keer ook. Door spanning, waardoor ik nog meer fouten ging maken. De tweede keer slaagde ik glansrijk waarbij de examinator stomverbaasd was waarom het de eerste keer niet goed ging. Spanning dus.

Succes bij de herkansing!
 
De spanning speelde inderdaad een vrij grote rol. Maar ik weet nu hoe een examen is. Misschien gaat het bij mij ook zo.

Heb je maar 2 lessen tot 15 nov? Ik heb ook 6 weken niet gereden. Toen 4lessen van 1.5 uur.

Ik was trouwens zo pissig nadat ik zakte dat ik bij het terugrijden zo snel reed dat mn instructeur me kwijt was :o
 
Laatst bewerkt:
Helaas niet gehaald. Dus 15 nov opnieuw. Ik maakte teveel kleine fouten en bochten waren ook niet foutloos. Maar ik weet nu waar ik aan moet werken en nu ik weet hoe zo n examen gaat zal het me volgende keer alsnog lukken.

Gatsie balen! Gelukkig weet ej waar het aan ligt en kun je daaraan werken, succes
 
Goedemorgen motorliefhebbers!

Ik heb een tijdje niks van mij laten horen. Het is al een maand geleden dat ik terug ben van vakantie en heb nu eindelijk tijd om te beginnen met motorrijden. Mijn theorie had ik al voor mijn vakantie gehaald, jeej!

Ik heb nu alleen mijn twijfels met het weer. Is het een verstandige periode om te beginnen met motorrijden? Het is nu nog wel redelijk droog met af en toe een regenbui. Maar als ik ongeveer nu begin zal het tegen de tijd dat ik mijn examen moet gaan rijden het toch echt winter is, haha. Wat zijn jullie ervaringen hiermee?

Ik ben van plan deze week al langs te gaan bij een rijschool om mij verder te informeren.


Alvast bedankt!

Ik heb de winter doorgereden en idd is er bij mij een examen afgelast vanwege sneeuw maar meestal kun je vrij snel afrijden omdat ze hier wel rekening meehouden.
Je leert wel veel hoor, verschillende weertypes ne rijstijlen
 
Ik wist niet dat het CBR ook examens afnam op zaterdag maar gefeliciteerd dan,
en naar huis gestuurd met lekke voorvork was toch niet jou schuld neem ik aan...
heb je dan wel je examengeld terug gekregen?

Bedankt!

Voor de examinatoren is het vrijwillig overwerken zei de examinator van de lekkende voorvork. Als zij willen mogen ze examens afnemen op zaterdag om de onderbezetting een beetje te compenseren. Dat examen toen ik niet mocht rijden werd met spoed (in CBR termen, oftewel twee weken) doorgeschoven.

Lisalady, ook bedankt :)
 
Ok dat wist ik niet maar wel tof dat ze ook op zaterdag willen werken .
en gelukkig kon je met spoed weer een nieuw examen doen,

Wilco1979 echt balen dat je het niet gehaald hebt maar 15 november is niet meer zo lang gelukkig.dat is volgende maand alweer..ik weet nog dat mijn instructeur op 3 juli zei ,je moet nu slagen anders word het eind september voordat je weer op kan.
 
Rit terug heb ik gebruikt om tot rust te komen en ook om toch alvast te oefenen. Ondanks dat ik baalde heb ik de knop snel omgezet. Mijn instructeur hielp me ook met relativeren, hij zei het is gewoon nog wat ervaring opdoen.
 
het is ook een moment opname,
ervaring doe je pas op als je veel gaat rijden en niet echt op een paar lessen..
je had dus net zo goed ook die dingen waar je minder goed in bent op dat moment goed kunnen doen, en het ligt er ook maar aan welke examinator je hebt en de route die je rijd en de situaties op de weg op dat moment.
 
Laatst bewerkt:
@ wilco verdorie zeg, je moest in Roosendaal afrijden toch? (of vergis ik me met een ander :$ ) indien ja, welke examinator had je?
Wel jammer dat je een tijd moet wachten voor je weer mag, maar dan kan je in ieder geval nog beetje oefenen en je techniek verfijnen. Soms zit het ook niet mee, mijn eerste AVD examen gezakt door bad luck en zenuwen, oppakken en weer poging wagen niet met hangend hoofd kniezen hoor :t

@ idiocy, gewoon beginnen met lessen, ik ben vorig jaar in september begonnen en heb de hele winter door weer en wind mijn lessen gehad. Tuurlijk je bedenkt je dan toch wel dat je eenmaal na het behalen alleen nog mooi weer wilt rijden. Mijn AVB examen werdt wel even spannend, dat was in januari toen er veel ijzel lag op de weg. Uiteindelijk toch doorgegaan en geslaagd, de examinatoren houden echt wel rekening met de weersomstandigheden.
Het voordeel is dat je het rijbewijs volgend voorjaar al op zak kan hebben, je leert rijden in natte omstandigheden en in de winter zijn de wachtlijsten iets minder lang bij het CBR. Gewoon doen en je goed kleden als het nat en/of kouder wordt.


Ik heb ondanks het weer (ja oké ook mn rug) toch de motor gepakt. Een vriendin Try the Bike cadeau gegeven en het was de dag dat ze het mocht proberen *O* . Dan pak ik mn Vixxie toch echt wel mee om vooraf wat technische dingetjes uit te leggen. hoewel het eerst droog zou blijven alleen maar de ene na de andere bui op mn stui gehad. Enfin haar les ging hartstikke goed en we hebben toch een leuk meidendagje gehad.

En dan zal je altijd zien, onderweg naar huis schijnt de zon. Eenmaal thuis waren mn nieuwe waterdichte Alpinestars alsnog bezorgd. Tja niet veel aangehad, soppende sokken ritje dus. Maar ach wie weet kan ik mn nieuwe laarzen toch dit jaar nog gebruiken. Al is het tegen doktersadvies in, ik kan mn Vixxie niet verwaarlozen :]
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan