Zuigers remklauw gaan niet gelijk

madeiros

MF'er
10 mei 2016
119
3
grobbendonk
Hallo, er scheelt volgens mij iets met de voorste remklauw van mijn sym maxsym, de remmen zijn vandaag volledig van nieuwe remolie voorzien en de klauwen en zuigers allemaal uit elkaar geweest, gereinigd, ingevet, alle zuigers gaan soepel in en uit, de garagist zegt dat het euvel opgelost is.
Bij thuiskomst kijk ik de bewuste remklauw na en volgens mij is het nog niet juist.
Ik heb een filmpje bijgevoegd, telkens ik de remhendel inknijp drukt volgens mij enkel de binnenste zuiger tegen de remschijf terwijl de buitenste zuiger mee naar de buitenkant wordt gedrukt door de remschijf, als ik krijtlijnen zet op de buitenkant van de schijf staan die er nog steeds na een rit met remtest. Op het filmpje wordt het pas duidelijk de laatste 10 seconden.


Bedankt alvast
 
Aangezien je zelf van al het bovenstaande advies weinig aanneemt, en jou dealer blijkbaar ook niet capabel genoeg is om het probleem te verhelpen, zou ik dan toch maar op advies van je dealer een nieuwe klauw laten plaatsen, en hopen dat hij daarmee het probleem wel weet te verhelpen.

Naar een bedrijf met verstand van zaken gaan, zou natuurlijk ook een goede oplossing kunnen zijn.

Ik zie enkel reacties van mensen die het denken te weten maar uiteindelijk toch niet weten hoe dit remsysteem werkt.

Nieuwe klauw door de dealer laten plaatsen omdat de dealer het zelf ook niet weet vind ik nog wel het meest rare advies _O-
 
Laatst bewerkt:
Ik zet in op een combi van twee dingen, die wel met elkaar te maken hebben.

Ten eerste zie ik op het filmpje erg weinig remvoering op de blokken. Dat kan aan het filmpje liggen, dat kan aan mij liggen. Toch zou ik met de minimale beweging die ik zie, al verwachten dat de voering strak op de schijf komt.

Ten tweede denk ik dat er lucht zit, en wel in het deel tussen verdeelklep (delay valve) en de voorremklauw. Het kan best dat achter eea merkbaar werkt, terwijl het voor naatje pet is )door dit semi gescheiden systeem). Let wel, ook de delay valve heeft een eigen ontluchtingsnippel.

Tot slot kun je ook nog even makkelijk nagaan of er niet een slagje in de shcijf zit. gewooon voor de zekerheid en om uit te sluiten dat dat er ook nog mee te maken heeft.

Dus:

Schijf tjekken ( 1 minuut)
Blokken goed tjekken op dikte voering (1 minuut)
Ontluchten conform procedure (zie manual die iemand al eerder heeft gepost, hulde :t ), als bovenstaande ok zijn

Mag ik wat vragen? heb je tijdens de proefrit ook echt hard geknepen in de betreffende hevel? Paar keer?
 
Ik zet in op een combi van twee dingen, die wel met elkaar te maken hebben.

Ten eerste zie ik op het filmpje erg weinig remvoering op de blokken. Dat kan aan het filmpje liggen, dat kan aan mij liggen. Toch zou ik met de minimale beweging die ik zie, al verwachten dat de voering strak op de schijf komt.

Ten tweede denk ik dat er lucht zit, en wel in het deel tussen verdeelklep (delay valve) en de voorremklauw. Het kan best dat achter eea merkbaar werkt, terwijl het voor naatje pet is )door dit semi gescheiden systeem). Let wel, ook de delay valve heeft een eigen ontluchtingsnippel.

Tot slot kun je ook nog even makkelijk nagaan of er niet een slagje in de shcijf zit. gewooon voor de zekerheid en om uit te sluiten dat dat er ook nog mee te maken heeft.

Dus:

Schijf tjekken ( 1 minuut)
Blokken goed tjekken op dikte voering (1 minuut)
Ontluchten conform procedure (zie manual die iemand al eerder heeft gepost, hulde :t ), als bovenstaande ok zijn

Mag ik wat vragen? heb je tijdens de proefrit ook echt hard geknepen in de betreffende hevel? Paar keer?


Dat vraag ik me ook af,
misschien is het een vrouw/gender. :+
 
Pff zo'n reacties kan ik missen als kiespijn de dealer zegt een nieuwe remklauw te moeten steken en ik vraag hier gewoon een 2e opinie

als je nu eens deftig zou antwoorden op de belangrijke vragen, zouden we ook sneller tot een oplossing kunnen komen.

bv : hoe ver kan je het hendel intrekken ? wordt het hard ? of tot tegen het stuur ?
op die klauw komt maar 1 leiding toe. en beide zuigers zitten los. dan wordt er
ofwel te weinig vloeistof naar de klauw gepompt en gaat alleen diegene bewegen die het meest los zit
ofwel geen olie naar de linkse zuiger gepompt.
 
als je nu eens deftig zou antwoorden op de belangrijke vragen, zouden we ook sneller tot een oplossing kunnen komen.

bv : hoe ver kan je het hendel intrekken ? wordt het hard ? of tot tegen het stuur ?
op die klauw komt maar 1 leiding toe. en beide zuigers zitten los. dan wordt er
ofwel te weinig vloeistof naar de klauw gepompt en gaat alleen diegene bewegen die het meest los zit
ofwel geen olie naar de linkse zuiger gepompt.
Janbros, op de hendel zit een goede remdruk, waarschijnlijk omdat de achterrem goed werkt van het gecombineerde remsysteem.
Ik ga in de loop van de week de boel zelf proberen te ontluchten, de mekanieker heeft volgens mij niet ontlucht op de nippel waar het systeem splitst.
Als dat allemaal niet lukt ga ik de klauw afkoppelen, de zuigers eruit halen en uitblazen met perslucht, terug monteren en hopen.
Laatste stap is een klauw bestellen bij easyparts.
Sorry maar ik heb genoeg van de gangsterprijzen bij motorgarages, ik gun die mannen zo weinig mogelijk ben al dikwijls genoeg in de zak gezet.
 
Janbros, op de hendel zit een goede remdruk, waarschijnlijk omdat de achterrem goed werkt van het gecombineerde remsysteem.
Ik ga in de loop van de week de boel zelf proberen te ontluchten, de mekanieker heeft volgens mij niet ontlucht op de nippel waar het systeem splitst.
Als dat allemaal niet lukt ga ik de klauw afkoppelen, de zuigers eruit halen en uitblazen met perslucht, terug monteren en hopen.
Laatste stap is een klauw bestellen bij easyparts.
Sorry maar ik heb genoeg van de bij motorgarages, ik gun die mannen zo weinig mogelijk ben al dikwijls genoeg in de zak gezet.

Maak aub gebruik van het werkplaatshandboek waarvan eerder een link is gegeven. Even vooraf doorlezen en bij de hand houden.

Dan heb je een beter beeld wat en hoe.

Succes, en laat graag weten hoe het lukt, tnx
 
Een 4-zuiger klauw met 2 zuigers?
Ja.
Twee gaten zijn afgedopt.

Ik denk dat dat gedaan is omdat het een combi systeem is.
Met dezelfde rempomp als voor (met 4 zuiger klauw), wordt nu een achter en voorklauw bediend. De acterklauw zal wel een 2 zuiger versie zijn, en met de twee van linksvoor dan samen ook weer 4. Zelfde volume verplaatsing als die ene klauw rechtsvoor.
 
Lijkt wel dat de ene zuiger de andere meetrekt via een vacuüm en dat ze daarom beide dezelfde kant op gaat. Kan het nog niet voor mezelf verklaren, bijzonder geval. Zitten er holle zuigers in? Misschien zit er 1 verkeerd om met een luchtbel van 'hebikjoudaar'. Just guessing.
 
Lijkt wel dat de ene zuiger de andere meetrekt via een vacuüm en dat ze daarom beide dezelfde kant op gaat. Kan het nog niet voor mezelf verklaren, bijzonder geval. Zitten er holle zuigers in? Misschien zit er 1 verkeerd om met een luchtbel van 'hebikjoudaar'. Just guessing.

met gokken zijn we niets.

neen, het heeft niets met vacuum of luchtbellen te maken.
de reden dat ze beide dezelfde kant op gaan is dat enkel de rechtse zuiger beweegt, , het rechtse blok mee beweegt, het rechtse blok de asjes mee doet opschuiven en de asjes op hun beurt het linkse blok mee in dezelfe richting bewegen.

oorzaak : er komt geen olie aan de linkerkant, of er is nauwelijks drukopbouw waardoor enkel de zuiger met de minste weerstand wat beweegt.

edit : gigantische luchtbel zou eigenlijk nog wel kunnen, maar dan zouden ze die garagist moeten vast zetten wegens grove nalatigheid.
 
Laatst bewerkt:
Een antwoord geven op een forum is altijd een vorm van gokken, aangezien je niet het probleem met je eigen ogen kan bekijken of dingen kan proberen.
Ik vind je reactie niet zo sjiek wat betreft: met gokken zijn we niets. Voor mijn gevoel zijn we allebei aan het gokken. Jij komt met twee mogelijk oorzaken, dan gok je toch ook? Daarnaast breng je je verhaal als een feit en maakt het daarmee nog geen feit.

Gek sfeertje hangt er hier toch op dit forum. Er wordt regelmatig op de personen/persoonlijk gereageerd en niet op de inhoud.

@ topic starter: ik hoop dat je snel een betaalbare oplossing vindt!
 
Een antwoord geven op een forum is altijd een vorm van gokken, aangezien je niet het probleem met je eigen ogen kan bekijken of dingen kan proberen.
Ik vind je reactie niet zo sjiek wat betreft: met gokken zijn we niets. Voor mijn gevoel zijn we allebei aan het gokken. Jij komt met twee mogelijk oorzaken, dan gok je toch ook? Daarnaast breng je je verhaal als een feit en maakt het daarmee nog geen feit.

Gek sfeertje hangt er hier toch op dit forum. Er wordt regelmatig op de personen/persoonlijk gereageerd en niet op de inhoud.

@ topic starter: ik hoop dat je snel een betaalbare oplossing vindt!
Jan komt met een mogelijke oorzaak, jij komt met een rare droom. Dat heeft niks met de persoon te maken maar alles met de inhoud.
 
Bedankt reeds voor de vele reacties, ik ga vrijdag of in het weekend de handen in elkaar steken, ik ga de linkse en de rechtse remklauw er compleet afhalen en de linkse dan aan de rechtse leiding koppelen en dan conclusies trekken en verder zoeken.
 
Ja.
Twee gaten zijn afgedopt.

Ik denk dat dat gedaan is omdat het een combi systeem is.
Met dezelfde rempomp als voor (met 4 zuiger klauw), wordt nu een achter en voorklauw bediend. De acterklauw zal wel een 2 zuiger versie zijn, en met de twee van linksvoor dan samen ook weer 4. Zelfde volume verplaatsing als die ene klauw rechtsvoor.


Martell je hebt meestal wel gelijk , maar in dit geval ? . Het betreft hier een radiaal gemonteerde
remklauw , en denk nu nog eens na wat je hier net boven geplaatst hebt ..
Een radiaal gemonteerde klauw heeft altijd aan weerzijden zuigers..........
En er zijn er hier meer die maar wat schreeuwen en het niet weten ... In mijn ogen heeft TS er
totaal` maar dan ook totaal`geen doel over wat remmen/techniek betreft, en kan die de boel beter overlaten aan een goeie monteur .
Dit voor zijn eigen veiligheid ... :t
 
Laatst bewerkt:
Martell je hebt meestal wel gelijk , maar in dit geval ? . Het betreft hier een radiaal gemonteerde
remklauw , en denk nu nog eens na wat je hier net boven geplaatst hebt ..
Een radiaal gemonteerde klauw heeft altijd aan weerzijden zuigers..........
En er zijn er hier meer die maar wat schreeuwen en het niet weten ... In mijn ogen heeft TS er
totaal` maar dan ook totaal`geen doel over wat remmen/techniek betreft, en kan die de boel beter overlaten aan een goeie monteur .
Dit voor zijn eigen veiligheid ... :t

zelfs met 2 zuigers heeft de klauw aan iedere kant zuigers, kijk zelf nog maar eens goed naar het filmpje.
en verder weet TS er blijkbaar genoeg van om iedereen hier "even" op hun plaats te zetten (mij incluis hoewel ik niets in die zin gepost heb) als het ging over versleten/omgekeerde remblokken en het aantal zuigers.
 
zelfs met 2 zuigers heeft de klauw aan iedere kant zuigers, kijk zelf nog maar eens goed naar het filmpje.
en verder weet TS er blijkbaar genoeg van om iedereen hier "even" op hun plaats te zetten (mij incluis hoewel ik niets in die zin gepost heb) als het ging over versleten/omgekeerde remblokken en het aantal zuigers.


Dan snap ik niet wat ie hier zit te jeuzelen, als ie het zelf allemaal zo goed weet .. ;)
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan