TomTom Rider 40, 400, 410 ( deel 4 )

Status
Niet open voor verdere reacties.
Overigens iemand hier die de flitsservice gebruikt? Ik heb hem sinds recent er op staan maar het valt me op hoe weinig meldingen er zijn.

Kan je hier enigszins op vertrouwen als enige anti-flitser middel?
 
Ik heb ook Flitsmeister op de achtergrond meedraaien, alleen niet duidelijk of ik daarvan nu ook de meldingen op de TT of via de headset doorkrijg. Tot nu toe nog geen prent gekregen overigens .


Overigens iemand hier die de flitsservice gebruikt? Ik heb hem sinds recent er op staan maar het valt me op hoe weinig meldingen er zijn.

Kan je hier enigszins op vertrouwen als enige anti-flitser middel?
 
Overigens iemand hier die de flitsservice gebruikt? Ik heb hem sinds recent er op staan maar het valt me op hoe weinig meldingen er zijn.

Kan je hier enigszins op vertrouwen als enige anti-flitser middel?
Werkt prima hoor! Deze week nog door een drukke stad gereden en werd regelmatig gewaarschuwd voor de flitspalen. Heb je wel de geluiden geactiveerd voor de flitsers?
 
Het staat of valt met de mate waarin mensen melding doen van mobiele controles. Het doen van die melding is met de TT sinds ca een half jaar een stuk eenvoudiger geworden. Juist in NL rijden er een hoop TT's rond, maar ze zijn niet allemaal 'connected'.

Ik zie soms meldingen van TT die flitsmeister niet kent; en ook andersom. Om te toetsen wie gelijk is zou je, heel langzaam, de locatie moeten bezoeken.. ;)

Opmerkingen dat de een of de ander beter is neem ik daarom per definitie met een flinke korrel zout..
 
De laadstroom is gecontroleerd : Prima. De accu is gecheckt : Prima. Nu de voeding van de TT , van het steuntje, maar zo geschakeld dat er alleen stroom loopt als het contact aan staat. Het is natuurlijk wel een oplossing, maar ook symptoombestrijding. Ergens moet nog een foutje zitten, maar nu maar gekozen voor de gemakkelijkste oplossing.



Ik zal de accuspanning eens meten, en dan over een week nog een keer. maar opvallend is dat er alleen een probleem is als de steun is aangesloten, ik kan de motor probleemloos een week niet gebruiken en dan start hij uitstekend, de startmotor loopt dan als een raket zo sterk. Dus de accu lijkt me vreemd.
Ik zal ook eens kijken of er ergens een lekstroom is, met en zonder steun. Maar, het blijft me verbazen.
 
Werkt prima hoor! Deze week nog door een drukke stad gereden en werd regelmatig gewaarschuwd voor de flitspalen. Heb je wel de geluiden geactiveerd voor de flitsers?

Dat niet. Ik heb op het moment nog geen headset.
Al komen ze ook in dat langwerpige track verloopje te staan toch? Net als tankstations.
 
Het staat of valt met de mate waarin mensen melding doen van mobiele controles. Het doen van die melding is met de TT sinds ca een half jaar een stuk eenvoudiger geworden. Juist in NL rijden er een hoop TT's rond, maar ze zijn niet allemaal 'connected'.

Ik zie soms meldingen van TT die flitsmeister niet kent; en ook andersom. Om te toetsen wie gelijk is zou je, heel langzaam, de locatie moeten bezoeken.. ;)

Opmerkingen dat de een of de ander beter is neem ik daarom per definitie met een flinke korrel zout..


Ah ik dacht dat die van een externe partij afkomstig waren. Misschien is het dan wel inderdaad handig om het in conjunctie met bv. Flitsmeister of zoiets te gebruiken. Om de meeste dekking te hebben.
 
De laadstroom is gecontroleerd : Prima. De accu is gecheckt : Prima. Nu de voeding van de TT , van het steuntje, maar zo geschakeld dat er alleen stroom loopt als het contact aan staat. Het is natuurlijk wel een oplossing, maar ook symptoombestrijding. Ergens moet nog een foutje zitten, maar nu maar gekozen voor de gemakkelijkste oplossing.
Dat er iets aan de hand is met de steun.., daar lijkt het wel op ja maar zie dit niet als symptoom bestrijding.

Het was nog niet opgemerkt maar het is wel degelijk advies om de voeding van de TomTom achter bijvoorbeeld het stadslicht af te takken, of in ieder geval achter een geschakelde voeding.

Daar voorkom je jouw symptoom inderdaad mee maar ook het feit dat de contactpennen in de houder continue onder spanning blijven staan, ook in vochtige omstandigheden, wat de levensduur van de pennen agv corrosie door kruipstroom verkort.

En de accu dus kan leegtrekken bij lange stilstand, maar niet in een paar dagen.
 
Laatst bewerkt:
Ah ik dacht dat die van een externe partij afkomstig waren. Misschien is het dan wel inderdaad handig om het in conjunctie met bv. Flitsmeister of zoiets te gebruiken. Om de meeste dekking te hebben.
De TomTom navigatie flitsmelders en de losse TomTom flitser App putten wel uit dezelfde database. Zo ook de invoer van de flitsers.
Die losse gratis TT App wordt ook best veel gebruikt, is redelijk accuraat en voedt op die manier beide partijen met actuele informatie.
TomTom heeft er dus belang bij hun Flitser App gratis aan te bieden. Duidelijk een win-win situatie voor de consument.


Sinds Flitsmeister hun platform omgegooid hebben (vorig jaar) is het niet meer mogelijk Flitsmeister fatsoenlijk op een Android <5 versie te draaien.
Werkt ontzettend traag omdat ze een noodzakelijke software optimalisatie slag (vanwege die traagheid) nooit meer voor Android 4.4 beschikbaar gesteld hebben. Misschien dat er nog een eenmalige optimalisatie-update komt voor de Android <5 bezitters, vertelde Flitsmeister support mij.

Herken je dit..?, vraag dan ook om de update bij Flitsmeister zodat we de druk erop houden.
 
Laatst bewerkt:
De laadstroom is gecontroleerd : Prima. De accu is gecheckt : Prima. Nu de voeding van de TT , van het steuntje, maar zo geschakeld dat er alleen stroom loopt als het contact aan staat. Het is natuurlijk wel een oplossing, maar ook symptoombestrijding. Ergens moet nog een foutje zitten, maar nu maar gekozen voor de gemakkelijkste oplossing.

Heb je er al eens een multimeter tussen gehouden om de stroom die naar je houder gaat te meten? Als de accu binnen een uur leeg is dan moet er echt flink veel stroom doorheen lopen. Ik dacht dat iemand hier wel eens had gemeten hoeveel dit was zonder aangesloten toestel en ik meende dat dit nog minder dan 1mA zou zijn. Zelfs met het toestel aangesloten verwacht ik dat dit nog onder de 1A zal blijven. Zeker nadat je al een tijdje hebt gereden, want dan is de accu van de Rider zelf al opgeladen en zal dus nog maar weinig stroom vragen. Om de accu in 1 uur leeg te trekken moet daar echt meetbaar veel stroom doorheen lopen. Ik betwijfel zelfs of er door die dunne draadjes überhaupt zo veel stroom kan lopen om de accu in een uur leeg te trekken.
Alles wijst er op dat er een probleem in de houder zit, maar ik zou het heel bijzonder vinden.
Overigens zit er op de houder ook gewoon 2 jaar garantie, dus als die termijn nog niet verstreken is zou ik gewoon garantie claimen als het probleem echt in de houder zit, want dit hoort zeker niet.
 
+1 En heeft de betreffende motor een Canbus systeem?
Het zou kunnen zijn dat de houder het Canbus systeem wakker houd.

De oudere Riders hadden in de houder een 1A zekering. Reken maar uit .... Die trekt nooit, nooit een accu in een uur leeg, want dan was de zekering reeds gesprongen.

Met de nieuwe weet ik het niet helaas.
 
Laatst bewerkt:
Geen Canbus systeem, het is een Honda CBF 1000 van 2006. Het vreemde is dat als de stroomlekken in de houder zouden optreden deze ook waarschijnlijk behoorlijk warm zou moeten worden, immers, de energie moet wel ergens naartoe. Het kabeltje dat de voeding verzorgd is ook heel erg dun, het kan haast niet dat daar zoveel stroom ( Ampère ) doorgaat.




+1 En heeft de betreffende motor een Canbus systeem?
Het zou kunnen zijn dat de houder het Canbus systeem wakker houd.

De oudere Riders hadden in de houder een 1A zekering. Reken maar uit .... Die trekt nooit, nooit een accu in een uur leeg, want dan was de zekering reeds gesprongen.

Met de nieuwe weet ik het niet helaas.
 
Geen Canbus systeem, het is een Honda CBF 1000 van 2006. Het vreemde is dat als de stroomlekken in de houder zouden optreden deze ook waarschijnlijk behoorlijk warm zou moeten worden, immers, de energie moet wel ergens naartoe. Het kabeltje dat de voeding verzorgd is ook heel erg dun, het kan haast niet dat daar zoveel stroom ( Ampère ) doorgaat.
Meten is weten. Het kan gewoon niet dat hij in een uur tijd de accu leegtrekt door dat kabeltje. Bij een sluiting in de kabel zou die gelijk doorbranden, zo dun.
Bij een lekstroom in de houder is het nog haast onmogelijk maar meet de stroom die de houder trekt (ik denk incl TT max 1 Amp)
Zonder Rider zou dit hooguit maar enkele mili Ampères mogen zijn.
En anders inderdaad garantie als houder veel stroom blijkt te trekken.
De stroom meten dus ! Dan weet je genoeg.
 
Hij is niet zo actueel als flitsmeister. De vaste flitsers zijn goed. Maar TomTom lijkt en waar minder betrouwbare bron voor niet vaste flitsers

Ik weet niet hoe je daarbij komt.
Ik rij 5 dagen in de week 500 km per dag (!) als taxichauffeur en werkelijk iedere flitser en vooral ook iedere mobiele flitser wordt aangegeven.
Slechts 1 x heb ik er zelf 1 hoeven te melden, maar deze werd dan ook letterlijk net neergezet door n agent.

Handig: ikzelf rij uit principe met de auto nooit opzettelijk te hard en vind t vervelend om steeds gewaarschuwd te worden terwijl ik niet te hard rijd.
Je kunt de tomtom instellen dat hij je alleen waarschuwt als je ook daadwerkelijk te hard rijdt.

Foutloos tot nu toe
 
Laatst bewerkt:
Even gemeten, zonder TT trekt de houder 0,8 Ampere. Meter over de twee "puntjes gehouden .






Meten is weten. Het kan gewoon niet dat hij in een uur tijd de accu leegtrekt door dat kabeltje. Bij een sluiting in de kabel zou die gelijk doorbranden, zo dun.
Bij een lekstroom in de houder is het nog haast onmogelijk maar meet de stroom die de houder trekt (ik denk incl TT max 1 Amp)
Zonder Rider zou dit hooguit maar enkele mili Ampères mogen zijn.
En anders inderdaad garantie als houder veel stroom blijkt te trekken.
De stroom meten dus ! Dan weet je genoeg.
 
Dus 0,8 A per uur. Accu is ongeveer 15 Ah?
Niet willen starten na een uur vind ik dan wel heel fors. Maar in een etmaal gaan er toch 24 x 0,8 A verloren.
Ik vind het veel. Kan iemand anders eens meten?
 
Meten over de twee puntjes lijkt me niet de juiste methode. Dan meet je na de omvormer van 12V naar 5V en niet wat er echt puur vanaf de accu gevraagd wordt.
Eigenlijk meet je dan gewoon de stroom die de omvormer van de houder kan leveren, wat op deze manier dus ook nog afhankelijk is van de weerstand van je meter aangezien er verder geen belasting (toestel) aan hangt.

Ik zou echt meten door de rode draad op de accu aan te sluiten en de zwarte via de multimeter op de massa van de motor. Dan kan je ook het verschil zien tussen wel of geen toestel op de houder.
 
Laatst bewerkt:
Juist Rick! Rojerasen, op jou manier mag je wel de spanning meten, niet de stroom. Die moet je idd in serie meten, dus tussen de kabel en de accu plaatsen. Anders meer je idd de stroom die door de interne weerstand van je multi meter wordt bepaald.
 
Ik dacht dat ie dat gedaan had. Maar inderdaad als je lekstromen wilt meten, dan in serie. Vaak doet men dat in de massa draad.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan