Het 14e Show je Gereedschaptopic, latex of nitril edisjon

LePensZeur

MF Frietkraam
28 okt 2004
17.707
9.024
Op reis
Facebook
Het 14e Gereedschapstopic na het ongelukkige 13e deel, we blijven natuurlijk wel veilig sleutelen ;)

Show hier dus al je nieuwe maar ook oude/antieke maar ook zelfbedacht maar vooral zelf gemaakte gereedschap dat je met de sleutelaars wilt delen!​






Gereedschap gerelateerde Links:




Inbus mania : These 16 Hex Key and Driver Options are Anything But Ordinary

Handige topics wat betreft het gebruik van gereedschap:


full

ml01.jpg


Bekende merken gereedschap :

handgereedschap :
Gedore
Snap On
Teng Tools
Merkloos/huismerk zoals parkside
Facom
Hazet
Mannesmann (greenline)
Stahlwille
Pb Swiss
Werckman
Beta
Sonic
Wera
Bahco

Knipex (tangen)
Channellock (tangen)

electrisch gereedschap

Hitachi
Makita
Black&Decker
Bosch
Fein
Festool
Ferm
Parkside (lidl)
Elora
Metabo

Speciaal gereedschap

Laser
Midlock
BGS

Luchtgereedschap

Rodac


Overige

Calvé
Stroopwafels
Sonic-Tools-Mechanics-Tool-Assortment-Tray.jpg



En voordat men gaat klagen dat iemand offtopic bezig is :

Gereedschap - Wikipedia

Een gereedschap is een hulpmiddel om de bewerkingen uit te kunnen voeren die een mens (of dier) met zijn lichaam zelf niet of moeilijk kan uitvoeren.
 
Laatst bewerkt:
Omdat hij niet wilt opstarte als hij op druk is zul je denken de aanloopcondensator.
Maar als die loopt en thermische beveiliging afslaat dan zul je denken dat thermische beveiliging te vroeg af slaat?

Als de startcondensator kapot is, dan blijft de motor zo goed als stil staan bij het starten. De elektromotor maakt dan een brommend geluid en trekt soms ook fikse vonken van binnen. Door dat laatste kan de beveiliging er eveneens op schieten. Die "thermische" beveiliging doet dat ook als je een 3PK compressor op een te magere stroomvoorziening aansluit waardoor de motor niet goed kan starten.

Ik herinner me dat ik voor iemand die de machine niet bij mijn onderneming gekocht heeft eens een bericht aan Airpress zelf heb gericht hierover, die adviseerde (als ik me niet vergis) meteen om eerst de condensator en elektromotor door te meten. Ben jij dat?
 
Laatst bewerkt:
Toen ik de setjes kocht was ik er overigens van overtuigd dat Sonic een behoorlijk merk was, ze hebben ook veel. Maar ik sloop zonder buitensporig geweld (lees: niet op de slagtol) steeds meer torx en inbusdoppen.. dat word straks in ieder geval geen sonic meer. Met 40 euro de set (9 stuks) zijn ze overigens ook niet heel duur. Pasvorm is erg matig te noemen.

Wellicht dat daar het betere segment wel in voldoet, te denken aan Gedore of snap-on, mits verkrijgbaar.
 
Laatst bewerkt:
Toen ik de setjes kocht was ik er overigens van overtuigd dat Sonic een behoorlijk merk was, ze hebben ook veel. Maar ik sloop zonder buitensporig geweld (lees: niet op de slagtol) steeds meer torx en inbusdoppen.. dat word straks in ieder geval geen sonic meer. Met 40 euro de set (9 stuks) zijn ze overigens ook niet heel duur. Pasvorm is erg matig te noemen.

Wellicht dat daar het betere segment wel in voldoet, te denken aan Gedore of snap-on, mits verkrijgbaar.

sonic heb ik alleen maar slechte ervaring mee, de kisten hebben bar slechte glijrails, die hebben het bij ons op het werk maar 3 jaar volgehouden..troep er uit en weer gedore gekocht, schroevendraaierset brak de ene na de andere kapot,flexibele verlengde bithouder krult op als een varkensstaart, zou ik niemand aanraden
 
Heeft er hier iemand nog behoefte aan een gratis motorliftje? Mn schoonvader heeft er 1 over.
Op te halen in Rotterdam met zn 2en, huidige eigenaar helpt niet mee tillen ;) Lekker flesje wijn ofzo wordt vast op prijs gesteld.
 
Laatst bewerkt:
Heb sinds 2 mnd een probleem met mijn compressor.

Als ik hem opstart dan slaat hij aan en begint met vullen van de tank. Soms haalt hij het om door te lopen tot die op druk is maar soms slaat de thermische beveilging er vlak voor in.
Als je die reset dan begint de motor te brommen en heeft hij niet genoeg kracht om aan te slingeren.

Heb de olie gewisseld om te zien of er metaal deeltjes uit zouden komen maar niks gelukkig.
Heb de cilinders er vanaf gehad maar dat ziet eruit als nieuw.
De compressor zit op een appart aangesloten groep.

Iemand enig idee waar ik het in moet zoeken? Zit helaas geen garantie op,particuliere aankoop gedaan 2 jaar terug.
Compressor is geheel in nieuwstaat en weinig gebruikt enkel voor beetje werk met luchtsleutel.

Omdat hij niet wilt opstarte als hij op druk is zul je denken de aanloopcondensator.
Maar als die loopt en thermische beveiliging afslaat dan zul je denken dat thermische beveiliging te vroeg af slaat?


https://www.btndehaas.nl/airpress-c...MI-aKu4fHO1gIVthXTCh2QFQcQEAkYAyABEgKVlfD_BwE


Mocht iemand een reparatie bedrijf in de buurt van arnhem weten dan is dat ook best, ding moet weer normaal werkend zijn.

Ik heb dezelfde symptomen gehad bij mijn oude compressor. Hier bleek uiteindelijk de lagers van de motor versleten te zijn (niet kapot). Niet het meest positieve scenario, dus eerst liever de andere uitsluiten.
 
Als de startcondensator kapot is, dan blijft de motor zo goed als stil staan bij het starten. De elektromotor maakt dan een brommend geluid en trekt soms ook fikse vonken van binnen. Door dat laatste kan de beveiliging er eveneens op schieten. Die "thermische" beveiliging doet dat ook als je een 3PK compressor op een te magere stroomvoorziening aansluit waardoor de motor niet goed kan starten.

Ik herinner me dat ik voor iemand die de machine niet bij mijn onderneming gekocht heeft eens een bericht aan Airpress zelf heb gericht hierover, die adviseerde (als ik me niet vergis) meteen om eerst de condensator en elektromotor door te meten. Ben jij dat?

Klopt! Had jou inderdaad benaderd voor mogelijke losse onderdelen. Inderrussen al wel verlengsnoer op lengte gemaakt (1.5m) en dikkere kabel gebruikt.

Zal eens kijken om de condensator te meten/ uit te wisselen dingen kosten geen drol bij groothandel.
 
sonic heb ik alleen maar slechte ervaring mee, de kisten hebben bar slechte glijrails, die hebben het bij ons op het werk maar 3 jaar volgehouden..troep er uit en weer gedore gekocht, schroevendraaierset brak de ene na de andere kapot,flexibele verlengde bithouder krult op als een varkensstaart, zou ik niemand aanraden

Zit ook een zeer evident prijsverschil in. Dit is een beetje Kia VS Audi zo ;) . Maar het onderbouwt des te meer hoe persoonlijk gereedschap is. Ik ken tientallen monteurs die echt heel blij zijn met Sonic (-achtige kwaliteit). Maar wat "goed" en "slecht" is, wordt ook vaak door een gebrek aan kennis vastgesteld. Je wil niet weten hoe veel mensen enthousiast melden dat "de doppen heel goed zijn, want ze breken niet op de luchtsleutel" . Dat is eigenlijk juist een indicatie van een minder harde legering, dus minder goede pasvorm gedurende de (kortere) levensduur. Enneh, een flexibel verlengstuk (staalkabel) mag je maar belasten tot 5Nm, ze zijn immers bedoeld voor slangklemmen.

Er zijn er ook genoeg bij die Sonic en dergelijke merken benedenmaats vinden en dan beginnen over de kwaliteit van "vroegâh" en zo. Maar als je dan een Stahlwille of Hazet wagen offreert, dan is het allemaal veel te duur. Wat me daar enorm aan opvalt, is dat die wagens in verhouding juist een stuk goedkoper zijn dan "vroegâh". Blijkbaar vergeten mensen dat een 200 delige trolley (niet eens een volwaardige wagen) in de jaren 80 al zo'n 3000 florijnen kostte. Wilde je echt een bomvolle set dan was je een 5000+ florijnen verder. Dus het enige dat écht veranderd is, is dat mensen niet meer bereid zijn om (in verhouding) even veel knaken te investeren t.o.v vroegâh :+ ;)
 
De sonic torx dop 25 brak bij het verwijderen van een plasticschroef. Ja hij zat wel goed vast maar dan mag het niet breken, ik deed echt niks geks. De pasvorm is zeer matig en de "hals" tussen kop en 3/8 dop is vrij smal. Ondanks dat brak de torx kop zelf in tweeën. Harde legering met een slechte pasvorm kan dus ook.

De inbus is van 1/2 formaat maar heeft gewoon een ruime speling, het is altijd alsof je de verkeerde maat hebt, ga je een stapje hoger dan zit je te groot. De Wiha hand inbus set past veel mooier.

Ze liggen er dus wel maar worden zelden gebruikt.
Ja alles is metrisch ;)
 
Prive heb ik Facom en zakelijk Sonic.
Beide hebben hun voor- en nadelen.
Ratels van Facom vind ik klote omdat er geen quick release opzit (drukknopje). Met vettige handige krijg je de dop er soms moeilijker af. Of bij een verotte inbus blijft de dop steken als je de ratel eruit wil halen. Zeer irritant. Voordeel is dat de ratelkop iets lager is, en je soms beter ergens tussenkomt. Pasvorm is dan weer wel echt perfect! Daar ben ik dan bij Sonic niet zo tevreden over. Is mij al eens gebeurd dat de sonic dop een bijna ronde bout niet los kreeg en eroverheen schoot. De Facom dop haalde hem zonder enige moeite los. Maar de Sonic ratels vind ik dan weer fijner in gebruikt (i.v.m. drukknop). Hoewel de lijm van de handvatten los begint te laten waardoor het gummi gedeelte van het handvat ronddraait als je ratelt...
 
Laatst bewerkt:
De sonic torx dop 25 brak bij het verwijderen van een plasticschroef. Ja hij zat wel goed vast maar dan mag het niet breken, ik deed echt niks geks. De pasvorm is zeer matig en de "hals" tussen kop en 3/8 dop is vrij smal. Ondanks dat brak de torx kop zelf in tweeën. Harde legering met een slechte pasvorm kan dus ook.

De inbus is van 1/2 formaat maar heeft gewoon een ruime speling, het is altijd alsof je de verkeerde maat hebt, ga je een stapje hoger dan zit je te groot. De Wiha hand inbus set past veel mooier.

Ze liggen er dus wel maar worden zelden gebruikt.
Ja alles is metrisch ;)

Ik geef een hint: Klik :+

Er is een hele eisenpakket om aan ISO 10664 te voldoen. Doe je dat niet (en heb je geen zak geld) dan verkoop je gewoon "een stervormig gereedschap". Doe je dat wel, dan past het een stuk beter en mag je het eigenlijk pas "Torx" of "Hexalobular internal driving feature" noemen. En wat hebben alle super-professionele A-merken "die toch niet al te duur zijn" gemeen? Dat ze zelden tot nooit aan welke DIN/ISO eis dan ook voldoen.

May have opened a can of worms..
 
Prive heb ik Facom en zakelijk Sonic.
Beide hebben hun voor- en nadelen.
Ratels van Facom vind ik klote omdat er geen quick release opzit (drukknopje). Met vettige handige krijg je de dop er soms moeilijker af. Of bij een verotte inbus blijft de dop steken als je de ratel eruit wil halen. Zeer irritant. Voordeel is dat de ratelkop iets lager is, en je soms beter ergens tussenkomt. Pasvorm is dan weer wel echt perfect! Daar ben ik dan bij Sonic niet zo tevreden over. Is mij al eens gebeurd dat de sonic dop een bijna ronde bout niet los kreeg en eroverheen schoot. De Facom dop haalde hem zonder enige moeite los. Maar de Sonic ratels vind ik dan weer fijner in gebruikt (i.v.m. drukknop). Hoewel de lijm van de handvatten los begint te laten waardoor het gummi gedeelte van het handvat ronddraait als je ratelt...
Kwestie van de juiste ratel (naar jouw wens) bestellen...

Willekeurig link vanaf Google.

Stofdichte ratel met vergrendeling 1/2" - Zamro
 
Prive heb ik Facom en zakelijk Sonic.
Beide hebben hun voor- en nadelen.
Ratels van Facom vind ik klote omdat er geen quick release opzit (drukknopje). Met vettige handige krijg je de dop er soms moeilijker af. Of bij een verotte inbus blijft de dop steken als je de ratel eruit wil halen. Zeer irritant. Voordeel is dat de ratelkop iets lager is, en je soms beter ergens tussenkomt. Pasvorm is dan weer wel echt perfect! Daar ben ik dan bij Sonic niet zo tevreden over. Is mij al eens gebeurd dat de sonic dop een bijna ronde bout niet los kreeg en eroverheen schoot. De Facom dop haalde hem zonder enige moeite los. Maar de Sonic ratels vind ik dan weer fijner in gebruikt (i.v.m. drukknop). Hoewel de lijm van de handvatten los begint te laten waardoor het gummi gedeelte van het handvat ronddraait als je ratelt...

Je zou er eens eentje van wera moeten proberen , dan wil je nooit meer een andere
 
Ik geef een hint: Klik :+

Er is een hele eisenpakket om aan ISO 10664 te voldoen. Doe je dat niet (en heb je geen zak geld) dan verkoop je gewoon "een stervormig gereedschap". Doe je dat wel, dan past het een stuk beter en mag je het eigenlijk pas "Torx" of "Hexalobular internal driving feature" noemen. En wat hebben alle super-professionele A-merken "die toch niet al te duur zijn" gemeen? Dat ze zelden tot nooit aan welke DIN/ISO eis dan ook voldoen.

May have opened a can of worms..

Ik snap de hint niet want er zijn geen zoekresultaten. Of is dat juist de hint?
 
Heb sinds 2 mnd een probleem met mijn compressor.

Als ik hem opstart dan slaat hij aan en begint met vullen van de tank. Soms haalt hij het om door te lopen tot die op druk is maar soms slaat de thermische beveilging er vlak voor in.
Als je die reset dan begint de motor te brommen en heeft hij niet genoeg kracht om aan te slingeren.

Heb de olie gewisseld om te zien of er metaal deeltjes uit zouden komen maar niks gelukkig.
Heb de cilinders er vanaf gehad maar dat ziet eruit als nieuw.
De compressor zit op een appart aangesloten groep.

Iemand enig idee waar ik het in moet zoeken? Zit helaas geen garantie op,particuliere aankoop gedaan 2 jaar terug.
Compressor is geheel in nieuwstaat en weinig gebruikt enkel voor beetje werk met luchtsleutel.

Omdat hij niet wilt opstarte als hij op druk is zul je denken de aanloopcondensator.
Maar als die loopt en thermische beveiliging afslaat dan zul je denken dat thermische beveiliging te vroeg af slaat?


https://www.btndehaas.nl/airpress-c...MI-aKu4fHO1gIVthXTCh2QFQcQEAkYAyABEgKVlfD_BwE


Mocht iemand een reparatie bedrijf in de buurt van arnhem weten dan is dat ook best, ding moet weer normaal werkend zijn.

Lijkt mij twee ledig.

Thermische beveiliging spreekt aan zou als oorzaak kunnen hebben dat de druk die de compressor moet leveren te veel is dus het amperage loopt te ver op.
Meet het amperage eens die de motor trekt bij het comprimeren.
Brommen ( met tank op druk) klinkt als starten tegen druk in. Compressor blaast niet af als deze stopt.
 
Terug
Bovenaan Onderaan