Onnodig links rijden

Als ik rechts wordt ingehaald kijk ik altijd even of mr. Bean in zo'n autootje zit. Kleinzielig en gevaarlijk gedrag, kleine boefjes.
 
@Hanzzzzzzzzz: de handrem is toch ook een noodrem? Kan hij er onder het rijden ook niet opgezet worden?

Probeer het eens.

Ook als het wel kan is het geen verstandige optie.
Als je achterwiel(en) blokkeren (en dat gebeurd erg snel als je alleen de handrem aantrekt ) dan vind er een merkwaardig verschijnsel plaats: je auto/motor zal zich gaan draaien. De blokkerende wielen zullen altijd 'vooraan' willen zijn.
Klinkt stom, maar natuurkundig echt verklaarbaar en uitlegbaar.

Je kan een handrem dus als noodrem gebruiken, maar het risico is groot dat de achterwielen blokkeren en dan ga je rondtollen.
 
Probeer het eens.

Ook als het wel kan is het geen verstandige optie.
Als je achterwiel(en) blokkeren (en dat gebeurd erg snel als je alleen de handrem aantrekt ) dan vind er een merkwaardig verschijnsel plaats: je auto/motor zal zich gaan draaien. De blokkerende wielen zullen altijd 'vooraan' willen zijn.
Klinkt stom, maar natuurkundig echt verklaarbaar en uitlegbaar.

Je kan een handrem dus als noodrem gebruiken, maar het risico is groot dat de achterwielen blokkeren en dan ga je rondtollen.

Met noodrem wordt in dit geval niet bedoeld dat je er een noodstop mee kunt maken. Maar dat je ingeval van nood de auto tot stilstand kunt brengen. Bijvoorbeeld als je gewone remmen wegvallen. Zo heb ik het tenminste altijd begrepen. Met een normale handrem tussen de voorstoelen lukt dit ook wel. Met zo'n pedaaltje als de oudere Mercedessen hadden lukt dit minder weet ik uit ervaring. Doseren is dan erg lastig. En met die moderne electrische parkeerremmen zou het ook niet graag proberen.
 
Is art.5 geen kapstokartikel MBM? ik dacht dat onder de noemer "gevaar voor anderen (kunnen) veroorzaken" dus een art.5 zou kunnen worden. Mistlampen onnodig voeren misschien niet maar zonder verlichting aan rondrijden zou gevaar kunnen opleveren voor anderen.

Klopt.
En omdat zonder verlichting rondrijden gevaarlijk kan zijn is het strafbaar gesteld onder de noemer 'rondrijden zonder verlichting'.

Als het al strafbaar gesteld is onder een bepaald wetsartikel, dan dienst uiteraard dat artikel gebruikt te worden.
Waarom een ander artikel gebruiken waarbij je dan exact gaat aantonen dat hij een eenvoudiger af te handelen artikel heeft overtreden ?

Artikel 5 is zogezegd voor alle gevallen waarin je als overtreder iets bedacht hebt waar de wetgeving niet in heeft voorzien. Voor dingen die zo absurd zijn dat het niet te verwachten was dat iemand ooit zoiets zou doen, zeg maar.
 
Met noodrem wordt in dit geval niet bedoeld dat je er een noodstop mee kunt maken. Maar dat je ingeval van nood de auto tot stilstand kunt brengen. Bijvoorbeeld als je gewone remmen wegvallen. Zo heb ik het tenminste altijd begrepen. Met een normale handrem tussen de voorstoelen lukt dit ook wel. Met zo'n pedaaltje als de oudere Mercedessen hadden lukt dit minder weet ik uit ervaring. Doseren is dan erg lastig. En met die moderne electrische parkeerremmen zou het ook niet graag proberen.

Snap ik :)

Ik heb ook wel eens een ritje af moeten maken met de handrem nadat een remklauw ( Alfa Romeo...zucht... geweldige auto was t !! ) spontaan door midden brak.

Maar let dan wel erg goed op dat je niet heel even de achterwielen blokkeert, dan sta je gegarandeerd achterstevoren, dat is wat ik bedoel.
 
ok het is mij nu duidelijk dat je het over nieuwe(re) automaten hebt.
Daar weet ik weinig tot niks van.
De oudere conventionele automaten daar ken ik de principes in ieder geval wel van.
Daar zit een vloeistof koppeling (koppelomvormer) in en dat maakt helemaal niet uit of het voertuig stil staat of niet.
En als dat al extra slijtage op zou leveren dan is dat heel weinig. Dan kun je beter helemaal niet met een auto gaan rijden als je niet wil dat er iets slijt :P
Als ik automaat ga rijden dan doe ik dat omdat hij alles automatisch doet. Dan vind ik het gek dat ik zou moeten nadenken over of ik de rem ingedrukt houd, of de handrem erop zet en of hij dan in N of in P staat.

@Hanzzzzzzzzz: de handrem is toch ook een noodrem? Kan hij er onder het rijden ook niet opgezet worden?

Uh :$ , nu wek ik misschien de indruk dat ik "veel" verstand van automaat bakken heb, maar dat is ook niet zo.
Wat ik wel weet, dat het wel eens voor komt, dat een automaat met vloeistofkoppeling oververhit raakt in de file. Had men de bak af en toe in N (korter olie circuit) geschakeld, dan was dit niet gebeurd.
 
Ook bullshit, dan zou je 'm ook verneuken met de voetrem erop en de bak in D.

Als ik de handrem van mijn MB 319 aantrek met de bak in D, dan zakt de bus achter in de kont. Vervolgens moet ik dan de handrem onder grotere spanning los trekken, en schiet vooruit. Met andere woorden, de aandrijflijn blijft continu onder spanning staan. Als ik op de rem trap en de bak schakelt vrij, dan is de spanning er af.
 
Snap ik :)

Maar let dan wel erg goed op dat je niet heel even de achterwielen blokkeert, dan sta je gegarandeerd achterstevoren, dat is wat ik bedoel.

Behalve bij een BX. Toen wij daar een keer een bochtje op de handrem mee maakten schoten we gelijk rechtdoor de berm in. Die dingen hebben de handrem op de voorwielen.
 
Als ik de handrem van mijn MB 319 aantrek met de bak in D, dan zakt de bus achter in de kont. Vervolgens moet ik dan de handrem onder grotere spanning los trekken, en schiet vooruit. Met andere woorden, de aandrijflijn blijft continu onder spanning staan. Als ik op de rem trap en de bak schakelt vrij, dan is de spanning er af.

Dat gevoel komt omdat bij MB de handrem in de remschijf zit.
Een automatische bak schakelt niet vrij, het slipmoment treed op tijdens inschakelen. Eenmaal aangegrepen is er geen slipmoment.
Wel spanning uiteraard en dat voel je duidelijker als je op de handrem staat.
Wat wel zo is, is dat de bak te warm kan worden als je te lang ingeschakeld blijft staan.
 
Kom op tere bloempjes.. dan zijn de lichtjes weer te zwak, dan weer te fel.. de wereld is nu eenmaal niet op maat gemaakt voor ons, de stoere rebellen van deze wereld :X
 
Wat is het verschil tussen de voetrem of de handrem m.b.t. het verneuken van de automaat? In beide gevallen sta je gewoon stil.

Daarnaast heb ik altijd gedacht dat een automaat daar gewoon tegen kan. Wat gaat er dan precies kapot volgens jou?

Handrem is middeleeuws,zit er bij mij niet eens op,heb een automatische parkeerrem.
Dus ik hou het pootje op de rem en als ik deze loslaat rolt ie vanzelf lekker verder en dan stootje gas erop *D
 
Rechts er voorbij.
Ga vaak niet eens wachten of ze wakker schrikken en naar rechts gaan.
Daar heb ik toch allemaal geen zin in.

Het nadeel is alleen dat wanneer oom agent het ziet, jij het mag uitleggen en de slapende/ongeïnteresseerde/onkundige ermee weg komt.


Tijdje geleden op wegmisbruikers oid gezien dat ze zo'n likshangende sufk*t aanhielden.
Haar reden: "Ik vind het niet fijn om rechts te rijden" |(
Echt, die moeten ze dus direct het rijbewijs innemen
 
Ik vind het ook niet fijn om rechts te rijden, veel te veel trage automobilisten daar. :]
 
Rechts er voorbij.
Ga vaak niet eens wachten of ze wakker schrikken en naar rechts gaan.
Daar heb ik toch allemaal geen zin in.

Het nadeel is alleen dat wanneer oom agent het ziet, jij het mag uitleggen en de slapende/ongeïnteresseerde/onkundige ermee weg komt.

Dat ligt eraan hoe je de manoeuvre uitvoert, als je eerst even rechts gaat rijden, kijkt of de plakkert links blijft hangen, en er dan ruim omheen vlot voorbij schiet neem je voor een groot deel de gevaarfactor weg.
Dat wil niet zeggen dat je niet wordt aangesproken maar je hebt nog wel echt even de gelegenheid gegeven.

Overigens heb ik ook wel eens zo'n type gezien bij wegmisbruikers, dit keer een vent en die zij; niemand verteld mij waar ik moet rijden |( -O-
 
Ik vind het ook niet fijn om rechts te rijden, veel te veel trage automobilisten daar. :]

Ik wel, links is het druk, treintje rijden, als idioten remmen. Rechts heerlijk rustig lekker opschieten daar :]

Ik haal er dagelijks velen in rechts, de hele A28 zit vol met linksplakkers.
Gewoon rechts er voorbij dus. Rijd ook nog eens veel relaxter dan links.
 
Dat ligt eraan hoe je de manoeuvre uitvoert, als je eerst even rechts gaat rijden, kijkt of de plakkert links blijft hangen, en er dan ruim omheen vlot voorbij schiet neem je voor een groot deel de gevaarfactor weg.
Dat wil niet zeggen dat je niet wordt aangesproken maar je hebt nog wel echt even de gelegenheid gegeven.

Overigens heb ik ook wel eens zo'n type gezien bij wegmisbruikers, dit keer een vent en die zij; niemand verteld mij waar ik moet rijden |( -O-

:^

Ik ben er wel eens op aangesproken door agenten in een onopvallende Golf.

Nadat ik dat had gedaan pakte ik een stukje verder de afrit van een tankstation om daar iets te kopen. Zij dachten dat ik de afrit zou gebruiken om auto's in te halen en daarom gingen zij achter mij aan. Dus niet eens omdat zij mij rechts hadden zien inhalen.

Dit legde zij ook zo uit, maar omdat ik ook echt bij het tankstation moest zijn en geen misbruik maakte van de afrit waren ze volgens mij goed gestemd. Het rechts inhalen "begrepen" zij, want zij zagen die dame ook onnodig links rijden. Toen ik hen vroeg waarom zij dan niet haar een prent gaven ipv met mij te kletsen gaven zij bovenstaande aan.

Aangezien ik dit ook wel begreep kon ik het gesprek wel waarderen. Ik werd verder niet gesommeerd het niet meer te doen of zo iets. :t
 
Laatst bewerkt:
Nou, als dàt nou eens waar was, dat de trage automobilisten daar zouden rijden...
Wel, ik bén zo een trage koekblikker (als ik met het koekblik rijdt tenminste) maar ook met de motor rijdt ik trager dan de meesten. Ik rijdt dus ook zoveel als mogelijk rechts.
Rijdt er voor mij iemand nog trager dan zal ik, ofwel wachten met inhalen tot het mogelijk is, ofwel effe doortrekken. Maar als er verkeer achterop komt ga ik niet aan 100km/u een vrachtwagen inhalen :N

Nogmaals, die linksrijders, mij stoort het niet. Dat zal komen door het veelvuldig rijden in Azië en USA, waar dat de normaalste zaken zijn, maar zelf houdt ik liever rechts.
 
In Amerika mag je normaliter toch rechts inhalen op snelwegen? Dat is dus niet te vergelijken met hier waar dit dus niet mag en je vast komt te zitten wanneer jij de regels volgt.

Dat is appels met peren vergelijken.

Mag je hier ook rechts inhalen is het probleem met onnodig links rijden niet meer van toepassing.
 
Laatst bewerkt:
In Amerika mag je normaliter toch rechts inhalen op snelwegen? Dat is dus niet te vergelijken met hier waar dit dus niet mag en je vast komt te zitten wanneer jij de regels volgt.
Ik weet niet of het mag, want heb al filmpjes op yt gezien waar een politie auto een links rijder naar rechts pushed, misschien afhankelijk van staat tot staat? Wel weet ik, in Tennessee is het heel gewoon, de mannen van mijn schoonzussen aldaar (en zij zelf ook) gaan steevast links rijden en worden zelfs door vrachtwagens ingehaald ... en niemand claxoneert of flashed met de lichten daarvoor.
Dat is appels met peren vergelijken.
Ik maak niet echt een vergelijking, ik haal het gewoon aan om aan te tonen waarom ik gewoon ben aan links rijders ;)
Mag je hier ook rechts inhalen is het probleem met onnodig links rijden niet meer van toepassing.
Dus, voor mij is dat probleem er niet *D
Juist omdat ik eraan gewend ben.

O ja, hoe de regels op de Filipijnen zitten weet ik niet, maar op tweebaansvakken rijden vrachtwagens links, hebben ze drie vakken per richting rijden ze in het midden.
En eigenlijk is dat niet slecht, ze hinderen geen in en uitvoegend verkeer.

En o ja, moeten ze zelf afslaan ... dan doen ze dat gewoon, en als ze (werkende) pinkers hebben, mag je al blij zijn dat ze die gebruiken :')

We ergeren ons in de BeNeLux aan veel te veel dingen in het verkeer, we verwachten perfectie van iedereen (en onszelf) ... maar het gaat er hier echt wel deftig aan toe, zo deftig dat wij ons ergeren aan de kleinste dingen ... zoals aan linksrijders bijvoorbeeld ...
 
Wel, ik bén zo een trage koekblikker (als ik met het koekblik rijdt tenminste) maar ook met de motor rijdt ik trager dan de meesten. Ik rijdt dus ook zoveel als mogelijk rechts.
Ooh ik ook hoor, in de auto. Autorijden is zo saai, zelfs met snel rijden wordt dat niet leuk. En de ritjes die ik maak zijn zelden langer dan 30 minuten, dus zelfs als ik overal 20% sneller rijd, heb ik alsnog maximaal 6 minuten tijdwinst. Die waarschijnlijk weer ongedaan wordt gemaakt door stoplichten. Dus why bother :)
 
Terug
Bovenaan Onderaan