kuipboutje vast, moeilijk los te krijgen

JvL74

Die hard MF'er
27 apr 2014
365
1
Lisse
Beste allen,

Ik moet 2 schroeven uit mijn kappenset los draaien echter...
Ze zitten zo achterlijk vast dat ik ondertussen 2 inbussleutels kapot heb gedraaid!

Kortom: tips?
 
Inbus - Wikipedia
Het kan dus allebei.
Normaal spreek je van bout als de sleutel om de buitenkant van de kop valt. Zit de sleutel aan de binnenkant dan is het een schroef. De inbus is hier weer een uitzondering op.
 
Dat een simpel stukje metaal nog zoveel discussie geeft :p

Anyway... moet die IMAL op de moer? Want daar kom ik van buitenaf niet bij

Imal spuit je zoveel mogelijk op de schroefdraad.
Daar is tenslotte iets wat vast zit en los moet.
Imal word ook kruipolie genoemd, het verspreid zich nl en zal zo ook net iets dieper doordringen als je zo op het oog kunt zien.
 
Beste allen,

Ik moet 2 schroeven uit mijn kappenset los draaien echter...
Ze zitten zo achterlijk vast dat ik ondertussen 2 inbussleutels kapot heb gedraaid!

Kortom: tips?
Ik gok er op dat het metalen boutjes zijn, die in draad in het frame gezet zijn (en in de tussentijd stukken plastic op de plek houden).

Is de passing tbv inbusdop nog ok?
Hoe kun je er twee inbussleutels op stuk maken (toevallig aldi setje?)

IMAL is een merk kruipolie. Dat spul probeer je tussen het draad te krijgen. Tussen bout en moer.

Wat ev goed kan werken: slagschroevendraaier met juiste inbusbit.
 
Het zal toch niet vast gezet zijn met Loctite? Zal niet de eerste keer zijn hoor en als ze dan ook nog de verkeerde Loctite hebben gebruikt heb je een probleem.
 
Bij evt. uitboren zeker niet te heet laten worden, je kap zal al snel smelten..


bij een beschadigde inbus bout of schroef:
kuipboutjes (of schroeven ;) ) hebben vaak een grote platte kop.
met dremel een gleuf erin, passend voor grote platte schroevendraaier.
Liefst een met een 6kant bij het heft, dan kan je met de ene hand aandrukken, en met de andere hand een steeksleutel erop zetten en zo de draaiende kracht erop uitoefenen.

Wat ik zelf ook nog wel eens doe, maar dat kost geheid een bitje, een (-groter-) stevig torxbitje erin tikken.
eventueel de rondgedraaide inbus iets opruimen / ontbramen met een kleine overmaat boor (halve mm)
Door het tikken heb je grotere kans op loskomen van de bout (of schroef)
maar je hebt dan weer "even" grip

indien de kop nog niet beschadigd is, dan niet gaan slijpen of boren, maar eerst een goede kwaliteit inbussleutel, of -dop gebruiken en idd even laten "schrikken" (klap op zn kop)
wrikken (kort vast en los en vast en los etc., met beleid natuurlijk) wil ook nog wel eens helpen met lossen.

indien het kuipdelen zijn die aan elkaar bevestigd zijn ipv aan het frame, probeer er massa achter te krijgen (kop van een hamer) om te voorkomen dat je de kuip beschadigd, anders kan je er echt niet op "tikken"
en als die ruimte er is, is er ook plek om eerst IMAL te spuiten !
en durf hulp te vragen, een extra handje, bijvoorbeeld om die tegendruk te geven, is bij dit soort problemen altijd fijn !
 
Laatst bewerkt:
Had exact hetzelfde probleem met een schroefje(kruiskop) die 2 kappen bij elkaar houd, destijds maar een blokje hout tussen de kap en het frame gedaan, paar tikken, met wat kruip olie op het schroefdraad en goed passende schroevendraaier, en hoppa daar kwam'ie. *O*

Zo te zien aan de schroef zat ie goed vast geroest/gerot

Als het echt niet gelukt was had ik de slagschroevendraaier er bij moeten halen. ;(
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan