MV agusta F4RR 2012 stottert en pakt niet goed op

raf rider

Die hard MF'er
15 mrt 2006
380
3
halsteren
Hallo,

Ik heb een mv agusta f4rr corsacorta uit 2012 met schade uit het buitenland gekocht. Ik heb hem volledig in circuit trim opgebouwd en ben er dus mee naar het circuit gegaan. De motor start goed en als ik gas geef in zijn vrij pakt hij goed op in toeren. Maar op het moment van wegrijden stottert hij en pakt hij niet goed op. (in elke versnelling) de momenten dat hij wel goed oppakt en in toeren klimt valt hij momenten uit waardoor het niet veilig is om er mee te rijden. De dag dus maar op een andere motor verder gegaan maar het probleem moet wel opgelost worden.

Wat bleek was dat er vocht in de benzine tank zat. Deze heb ik helemaal leeg gemaakt en schoongepoetst en op advies van een motorzaak heb ik er een paar liter 102 competition fuel in gemikt om te kijken of hij het dan wel goed deed. Dit gedaan en een paar min laten lopen en een klein blokje om gedaan. (2 km, omdat ik een racekuip heb en geen kenteken ben ik hier een beetje beperkt) Probleem helaas niet over.

Er bleek flink met de motor gekloot te zijn want vermoedelijk zit de originele tank er niet op. (tankslot correspondeerde niet met slot buddy en contactslot) Deze dus moeten slopen en er een race tankdop in gezet. (ook geen straf) Onder de tank bij de motorruimte kan ik ook zien dat er in het verleden wat gekloot is, want er ontbreken wat beugeltjes en boutjes.

De motor geeft geen foutmeldingen of iets dergelijks aan en hij heet nog maar 11.000 gelopen (vermoedelijk straat km omdat hij wel op frans kenteken gestaan heeft)

wat heb ik gedaan:

- tank schoongemaakt en 102 in gemikt
- brandstofpomp gecontroleerd op basis van loskoppelen en contact aan, brandstof komt dan met goede druk er uit gespoten. Hij houd de brandstof leidingen ook goed op druk want dat merk ik wel als ik de slang loskoppel.

Ik twijfel aan een vervuild injectiesysteem en om er een flesje reiniger in te mikken maar de motorzaak heeft mij dit eigenlijk gezegd dat dit niet nodig hoeft te zijn met een schone tank en goede 102 brandstof.

Wie kan mij nog tips geven?
 
Laatst bewerkt:
wat anders: controle onsteking: bougies - bobines - cdi unit

(Kennis van me had ook iets dergelijks en kwam na controle van CDI-unit uit bij een niet werkende brandstofpomprelais.)
 
Laatst bewerkt:
bedankt voor de tips, Luchtbox sluit goed aan. (wat overigens wel een open systeem is dus ik weet niet of dit veel invloed zou hebben op uitvallen/stotteren). Deze uitvoering is wel uitgevoerd met 8 injectoren. In de luchtbox zitten verschuifbare luchtkelken met in het midden nog een extra injector.

Ontsteking vind ik lastig te controleren. heb je tips? (buiten de normale kleur van bougie check?)
Zou ook niet weten hoe ik de cdi moet controleren.

Overigens is het wel zo dat bij het niet functioneren van een ontstekingsunit normaal gezien het display dit aan zou moeten geven.
 
Zoals je al aangeeft qua kloten, kan het natuurlijk zijn dat de "fouten" op het dashboard zijn weggeschreven waardoor je ze niet meer ziet.

Ik zou zeker even aan een goed diagnose apparaat hangen, dan kun je ook de geschiedenis zien van foutmeldingen ed.

Ik neem namelijk aan dat echt onderbreken van de ontsteking ed. ook worden geregistreerd? Weet iemand dit?
 
als ik er zelf niet meer uitkom dan ga ik dat zeker laten doen. Helaas is dit weer zo'n (piep) Italiaanse exotische motor dat geen standaard motorzaak deze kan uitlezen. Hier zou ik voor naar een van de weinige mv dealers moeten gaan in nederland (best een stukje rijden)

En zelf oplossen is veel leuker, als dit lukt |(

foutmeldingen wegschrijven waardoor ze niet meer verschijnen lijkt me niet voor de hand liggend. het dashboard was niet meer leesbaar bij aanschaf (barst in lcd) hier heb ik een nieuw lcd scherm in gesoldeerd). werkt perfect. Had er wel een storing er in staan maar dit kwam omdat de luchtsensor ontbrak welke in de rechter luchtbuis zat (welke er ook niet bij zat). Na monteren nieuwe was dit ook weer gewoon weg.

Als ik de zekering van 1 injector er uit trek geeft hij direct melding dat er 1 injector niet functioneert. Dus ik vermoed dat de diagnose van display goed functioneert.
 
Altijd ellendig....

Maar hij pakt wel goed op in neutraal, en niet in versnelling? Klinkt alsof de ECU dus iets niet goed uitvoert, die dingen lezen een aantal sensoren uit en bepalen dan de ontsteking en injectie per omwenteling. Maar dat wist je vast al. Lijkt mij dat je gewoon stap voor stap al de sensoren moet proberen door te meten als dit gaat, en checken of ze wel juist gemonteerd zijn. Helaas zijn dat er nog wel een aantal.

MAP sensor (luchtdruk)
TPS (stand van gasklep)
nokkenas positie sensor
krukas positie sensor
Temperatuur sensoren (lucht en water)
Luchtmassa (al twijfel ik of die erop zit)

Per versnelling kan het ook nog verschillend zijn hoe de ECU bepaalt hoeveel vermogen jij vraagt. En hoe de verschillende sensoren worden uitgelezen (hij doet het dus anders in neutraal dan in versnelling). Pakt hij wel goed op in 1 als de fiets op een achterbok staat? zou nog eens interessant zijn om te proberen al is dat soms een beetje spannend ;) Dan zou er nog iets kunnen zijn met de sensoren die de wielsnelheid meten (voor ABS en/of tractiecontrole, als dat erop zit, want in neutraal hoeft de ecu die natuurlijk niet uit te lezen)

Leuk verhaal allemaal, maar de injectoren testen buiten het blok wil nog wel eens een verassing opleveren. Denk dat het daar ook nog wel eens zou kunnen zitten.

Succes ermee in ieder geval, erg frustrerend dat soort probleempjes :r

Later,

Loek
 
Injectie cleaner kan wel werken...maar ik denk lang niet zo effectief als dat je injectors uitbouwt en ze los schoonmaakt.

Zoiets bedoelde ik

Zijn veel filmpjes van te vinden
 
Hmmm bedankt voor de tips. Nu ben ik aan het sleutelen en zie ik de volgende dingen:

Ik vond een loze stekker. Welke van de exup klep service blijkt te zijn, geen schande want er zitten arrow bochten op.

Verder zag ik dat de secundaire luchtklep verwijderd was. Waarom zouden ze dit doen? En de 2 luchtkanalen die op het kleppendeksel zitten zijn afgeblind met kunstof dopjes. Maar er zitten wel gaatjes in de kunstof dopjes. Rara? Zou dit het kunnen zijn of is dit normaal
Bij demontage van de secundaire luchtklep?
 
Laatst bewerkt:
Ik heb het vermoeden dat dit naar ecu programmering gaat zoals supervet al opmerkte. Secundaire luchtinlaten blokken zou mijns inziens juist moeten zorgen voor een soepeler verloop bij lagere toerentallen.
 
Er gaat niks van de secundaire luchtklep naar de ecu. Dit is alleen een mechanisch component. Maar moet wel zeggen dat de dopjes die de kanalen afblinden op het jleppendeksel verduurd zijn er er zitten gaatjes in. Ik weet alleen niet of dit zo’n invloed heeft dat mijn motor er slecht van gaat lopen.
 
Zie foto
full
 
Trek de kabel eens van de luchtsensor af, die ontbrak en door jou is teruggeplaatst. Best kans, dat deze bewust was weggelaten. Nu hij teruggeplaatst is, kan het zijn, dat een custom map in de ecu de waardes verkeerd verwerkt.
 
Laatst bewerkt:
Trek de kabel eens van de luchtsensor af, die ontbrak en door jou is teruggeplaatst. Best kans, dat deze bewust was weggelaten. Nu hij teruggeplaatst is, kan het zijn, dat een custom map in de ecu de waardes verkeerd verwerkt.


Nou de rechter luchtbuis ontbrak gewoon (rechter kuipschade) Toen deze er niet in zat kreeg ik met koeieletters ERROR AIR TEMP SENSOR in mijn display toen ik het contact aan deed.

nieuwe luchtbuis met sensor gemonteerd en probleem was verhopen. Denk dat dat er dus niet mee te maken heeft.
 
Is de luchtfilterbox standaard open? Indien niet, zou ik er een filter inzetten. Door de lagere weerstand heb je zonder luchtfilter kans, dat door gebrek aan onderdruk sensoren verkeerde meetwaarden geven.

En controleer je omval sensor. Die dingen willen na een crash nog wel eens raar doen.
 
Hmmm net even contact gehad met een monteur van een motorzaak en die zegt dat dit niet uitmaalt. Dat het gewoon een beluchting is die naar de luchtbox gaat. Tip over switch is het helaas niet. Al gecheckt.
 
Brandstofdruk controleren met een meter en anders aan de testkast hangen.

Altijd een groot risico om iets te kopen waarvan je niet weet of het van tevoren wel goed liep en wat er allemaal aan veranderd is.
 
Brandstofdruk controleren met een meter en anders aan de testkast hangen.

Altijd een groot risico om iets te kopen waarvan je niet weet of het van tevoren wel goed liep en wat er allemaal aan veranderd is.
Ik ben ook met drie MV Agusta's bezig geweest in België. Hele mooie prijzen.
Het wemelt ervan.. maar alle drie kenteken geschorst en/of afgevoerd in vermogen en al een tijdje buiten gebruik.
Toen maar besloten om er vanaf te zien.
Maar goed, dit lost het probleem van TS niet op.
 
Terug
Bovenaan Onderaan