Het Grote Elektrische Motorfietsen Topic - deel II

Misschien wel, al is dat ook niet mijn type motor. Mijn type motor is de Versys 650 die ik heb. Een sporttype ala de Ego is zeker niet mijn ding.

Maar dat komt vanzelf als er meerdere modellen komen. Er is nu een model met ICE voor werkelijk iedereen. Dat gaat met de elektromotoren ook gebeuren.
Hopelijk is dat zover voordat mijn motor is versleten (nog 8-9 jaar?)/ik hem beu ben.
 
Dat het optrekken van de DSR niet significant sneller lijkt komt door de beleving. De DSR trekt wel degelijk sneller op. Ook al vanwege het schakelen, met of zonder koppeling. Je motor versnelt nu eenmaal niet als je schakelt, de Zero trekt dan gewoon door. Ik merk dat als ik met een andere motor samen optrek. In de eerste versnelling houden ze het wel bij, maar als ze schakelen, dan wordt ineens de afstand vergroot en halen ze je niet meer bij.
Maar goed, snel optrekken is leuk, maar dat is niet de hoofdzaak
 
Dat het optrekken van de DSR niet significant sneller lijkt komt door de beleving. De DSR trekt wel degelijk sneller op. Ook al vanwege het schakelen, met of zonder koppeling. Je motor versnelt nu eenmaal niet als je schakelt, de Zero trekt dan gewoon door. Ik merk dat als ik met een andere motor samen optrek. In de eerste versnelling houden ze het wel bij, maar als ze schakelen, dan wordt ineens de afstand vergroot en halen ze je niet meer bij.
Maar goed, snel optrekken is leuk, maar dat is niet de hoofdzaak
Ik schakel op zonder te koppelen. Dat scheelt een boel.
Dan nog kan het prima zijn dat de Zero sneller is dan mijn Versys hoor. Maar veel zal het niet schelen.

edit: Zero zegt 3.9 voor de DSR en Kawasaki roept 4.1 voor de Versys. Niet noemenswaardig wat mij betreft.
 
....Zero zegt 3.9 voor de DSR en Kawasaki roept 4.1 voor de Versys. Niet noemenswaardig wat mij betreft.....

Die 4,1 seconde is ooit een keer gehaald door een geoefende coureur en die moest die keer alles precies goed doen. Hij heeft vast meerdere pogingen gedaan waarvan alleen de snelste tijd werd genoteerd.
Bij de Zero kan iedereen zo snel wegrijden, elke keer weer.

En wat je zegt over saaier.... Die discussie speelde hier onlangs nog.
Ik heb daar toch echt een andere mening over.

Je hoeft niet schakelen en koppelen, je wordt dus minder afgeleid door onnodige zaken als het bedienen van een tandwielkast en een natte multiplaatkoppeling.
Sommigen spreken hierdoor van het missen van emotie....

...Emotie/gevoel laat zich soms moeilijk vertalen....

Elektrisch heb je altijd het juiste koppel zonder al die afleidende handelingen.
Het rijden vind ik daardoor puurder, je krijgt meer mee van het rijden zelf mede omdat er geen getril is en geen overbodig lawaai dat je afleidt.

Dat is óók emotie...

Elektrisch rijden heeft z'n eigen emotie, persoonlijk vind ik die een stuk fijner dan ik ooit bij zuigermotoren heb meegemaakt.

En over het regenererend remmen; zelf had ik weken nodig om dat redelijk te kunnen gebruiken.
Je moet jezelf een andere rijstijl aanleren om de regenererende motorrem goed te kunnen gebruiken en dan rijdt het ook een hele klasse beter.
 
Ik schakel op zonder te koppelen. Dat scheelt een boel.
Dan nog kan het prima zijn dat de Zero sneller is dan mijn Versys hoor. Maar veel zal het niet schelen.

edit: Zero zegt 3.9 voor de DSR en Kawasaki roept 4.1 voor de Versys. Niet noemenswaardig wat mij betreft.
Ik zou zeggen probeer het eens. De eerste eis is dat de Kawa de 100 in zijn twee moet halen. Als je twee keer moet schakelen ben je al kansloos.
En dan moet je ook nog een sprintstrip ter beschikking hebben. Toerenteller in het rood en dan de koppeling zo hard mogelijk op laten komen zonder toerental te laten dalen of een wheelie te maken.
Ik wens je veel succes.
Maar 7 seconden moet haalbaar zijn.
 
Die 4,1 seconde is ooit een keer gehaald door een geoefende coureur en die moest die keer alles precies goed doen. Hij heeft vast meerdere pogingen gedaan waarvan alleen de snelste tijd werd genoteerd.
Bij de Zero kan iedereen zo snel wegrijden, elke keer weer.

En wat je zegt over saaier.... Die discussie speelde hier onlangs nog.
Ik heb daar toch echt een andere mening over.

Je hoeft niet schakelen en koppelen, je wordt dus minder afgeleid door onnodige zaken als het bedienen van een tandwielkast en een natte multiplaatkoppeling.
Sommigen spreken hierdoor van het missen van emotie....Elektrisch heb je altijd het juiste koppel zonder al die afleidende handelingen.
Het rijden vind ik daardoor puurder, je krijgt meer mee van het rijden zelf mede omdat er geen getril is en geen overbodig lawaai dat je afleidt.

Dat is óók emotie...

Elektrisch rijden heeft z'n eigen emotie, persoonlijk vind ik die een stuk fijner dan ik ooit bij zuigermotoren heb meegemaakt.

En over het regenererend remmen; zelf had ik weken nodig om dat redelijk te kunnen gebruiken.
Je moet jezelf een andere rijstijl aanleren om de regenererende motorrem goed te kunnen gebruiken en dan rijdt het ook een hele klasse beter.

Verder geloof ik je helemaal, maar dat iedereen bij de zero met volgas de maximale acceleratie gaat halen lijkt me wat optimistisch. ;)

Ten eerste denk ik dat iemand van 60kg veel sneller weg is dan iemand van 110kg. Geen idee wat de regels zijn voor het meten van 0 tot 100 tijden. :?
Te tweede weet ik niet of iedereen even goed om gaat met de grenzen van wielspin of dat het voorwiel los komt. Spreiding zou dus zo maar weinig kunnen verschillen met de spreiding bij een schakel motor.
Verder schakel je meestal pas ergens bij 80kmu als je vol weg gaat. Geloof niet dat er veel motorrijders zullen zijn die een halve seconde doen over een keer schakelen.
 
....Ten eerste denk ik dat iemand van 60kg veel sneller weg is dan iemand van 110kg....

Dat geldt natuurlijk net zo goed voor elke schakelmotorfiets....

....Te tweede weet ik niet of iedereen even goed om gaat met de grenzen van wielspin of dat het voorwiel los komt. Spreiding zou dus zo maar weinig kunnen verschillen met de spreiding bij een schakel motor...
Weet ik niet... Wanneer is de kans op wielspin en het loskomen van het voorwiel het grootst, bij de dalen en pieken in het koppel van de brandstofmotor of bij de vlakke koppelkromme van de elektrische aandrijving ? En bij welke kun je het koppel het best regelen ? Waarom zijn die Tesla's zo ongehoord snel ?

..Verder schakel je meestal pas ergens bij 80kmu als je vol weg gaat. Geloof niet dat er veel motorrijders zullen zijn die een halve seconde doen over een keer schakelen...

Nee, ik doe er altijd veel langer over...
 
1
Dat geldt natuurlijk net zo goed voor elke schakelmotorfiets....2
Weet ik niet... Wanneer is de kans op wielspin en het loskomen van het voorwiel het grootst, bij de dalen en pieken in het koppel van de brandstofmotor of bij de vlakke koppelkromme van de elektrische aandrijving ? En bij welke kun je het koppel het best regelen ? Waarom zijn die Tesla's zo ongehoord snel ?3

Nee, ik doe er altijd veel langer over...

1 :?
Jij zegt, 'bij de Zero kan iedereen zo snel weg rijden'....

2
Jij laat het klinken alsof iedere verbrandingsmotor eoa tweetakt blok uit 1956 heeft. :P
Een willekeurige 4 cilinder sportfiets van na 1990 heeft een behoorlijk soepele acceleratie.
Tesla is zo snel om dezelfde reden dat een Audi van dezelfde prijsklasse erg snel is. Veel peekaa's en dure banden.
Kans op wielspin en loskomen wiel is trouwens veruit het grootst bij het eerste stukje vanaf stilstand. Aangezien de elektrische meteen alle power voorhanden heeft misschien bij die dus wel meer.

3
Dus als jij gaat proberen snel op te trekken om te kijken hoe snel je kunt op een bepaalde motor doe jij er een volle seconde over om te schakelen? Dan doe je het erom. :P
 
Jongens, jongens. Laten we niet ruziën over wie de grootste heeft.
Ik heb een mening en heb die gegeven. De Zero is geen motor voor mij. Niet vanwege de elektrische aandrijving, maar vanwege de uitvoering.
Over een jaar of wat is er voor ieder wat te kiezen op elektrisch motorgebied. Dan zal ik míjn elektrische motor uitkiezen.

Nu ga ik het nog even lekker doen met mijn verse Versys (net 22.000km).
Geniet van jullie elektrische motoren!
 
Te tweede weet ik niet of iedereen even goed om gaat met de grenzen van wielspin of dat het voorwiel los komt. Spreiding zou dus zo maar weinig kunnen verschillen met de spreiding bij een schakel motor.

Het is nagenoeg onmogelijk om bij de Zero het voorwiel van de grond te krijgen. Het koppel komt er niet ineens 100% in, maar met een opbouwende curve.
Mijn KTM 1190 Adventure heeft zoveel electronica aan boord dat een wheelie nooit hoger is dan 20 cm en het achterwiel niet doorslipt. Bij hard optrekken (zeg: volgas) knippert het TC lampje dan ook vaak. Wat weer nadelig is voor de acceleratie.

Verder schakel je meestal pas ergens bij 80kmu als je vol weg gaat. Geloof niet dat er veel motorrijders zullen zijn die een halve seconde doen over een keer schakelen.

Het gaat om het momentum dat je verliest bij het schakelen. Dan gaat een elektrische motor gewoon door. Ik merk dat ook in de auto. Ik heb ook een BMW i3 en daar kunnen weinig brandstofauto's tegenop qua acceleratie. Op een gegeven moment gaan ze je natuurlijk wel voorbij.
 
Het is nagenoeg onmogelijk om bij de Zero het voorwiel van de grond te krijgen. Het koppel komt er niet ineens 100% in, maar met een opbouwende curve.
Mijn KTM 1190 Adventure heeft zoveel electronica aan boord dat een wheelie nooit hoger is dan 20 cm en het achterwiel niet doorslipt. Bij hard optrekken (zeg: volgas) knippert het TC lampje dan ook vaak. Wat weer nadelig is voor de acceleratie.Het gaat om het momentum dat je verliest bij het schakelen. Dan gaat een elektrische motor gewoon door. Ik merk dat ook in de auto. Ik heb ook een BMW i3 en daar kunnen weinig brandstofauto's tegenop qua acceleratie. Op een gegeven moment gaan ze je natuurlijk wel voorbij.

Dus bij beide de elektronica die zorgt dat iedereen vol gas kan wegraggen zonder zelf op de grenzen te letten.

En ja je verliest momentum. De super dragracer verliest bijvoorbeeld 0.1 seconde bij die ene keer schakelen. En dat is meegenomen in de 0-100 tijd. Een normale sterveling zou dan bijvoorbeeld 0.3 seconde doen over het schakelen.

Voor de duidelijkheid ik spreek niks tegen van wat jullie zeggen. Zelfs niet dat de spreiding bij de ouwe meuk groter zal zijn tussen een snellere en een langzamere piloot.


Ik zeg enkel dat het aangeduide verschil tussen elektrisch en ouwe meuk wat optimistisch is. Nihil versus behoorlijk. Ik denk eerder behoorlijk versus meer behoorlijk.
 
...Jij zegt, 'bij de Zero kan iedereen zo snel weg rijden'....
Jeetje politicus.... En je begrijpt niet wat ik bedoel ? Moet ik me dan echt helemaal indekken dat geen enkel woord verkeerd kan worden uitgelegd ? Of zou de lezer ook eens wat begrijpender kunnen lezen...
We vergelijken de accelereratie, met iedereen bedoel ik natuurlijk iedereen het kan, dat je geen speciale skills hoeft te hebben om rap weg te zijn met die motor.

Jij laat het klinken alsof iedere verbrandingsmotor eoa tweetakt blok uit 1956 heeft. :P
Een willekeurige 4 cilinder sportfiets van na 1990 heeft een behoorlijk soepele acceleratie.
Tesla is zo snel om dezelfde reden dat een Audi van dezelfde prijsklasse erg snel is. Veel peekaa's en dure banden.
Kans op wielspin en loskomen wiel is trouwens veruit het grootst bij het eerste stukje vanaf stilstand. Aangezien de elektrische meteen alle power voorhanden heeft misschien bij die dus wel meer.
Naar mijn idee zit het grote verschil er in dat de Tesla elektrische aandrijving heeft, niet schakelt en vooral dat de motorregeling helemaal optimaal is. Ze koppelen de snelheidsinformatie aan de motorregelingen en zo hebben ze altijd de optimale tractie, voor voor- en achteras. Elke as heeft zijn eigen motor en eigen regeling...
De Audi kan dat niet, die heeft een mechanische aandrijflijn.

...Dus als jij gaat proberen snel op te trekken om te kijken hoe snel je kunt op een bepaalde motor doe jij er een volle seconde over om te schakelen? Dan doe je het erom. :P ...
Ik vergelijk de motor waar ik nu mee rijd met mijn laatste schakelmotor, een BMW R1100 RS. Ik vergelijk niet met een dragracer maar met een gewone motor.

Die versnellingsbak was gewoon trrraaaaag, het schakelen ging klik..... klik. Je moest even wachten met doorschakelen anders ging ie niet naar de volgende versnelling. Er is geen primaire vertraging, de ingaande as draait met motortoerental, hij heeft dus meer tijd nodig om de juiste snelheid aan te nemen dan bij een andere motor. Ik heb meegemaakt dat ik even snel wilde optrekken, schakelde van 1 naar 2, althans dat was het plan maar mooi niet, hij wilde er niet in. Later van 2 naar 3 nog een keer, de auto's kwamen me weer voorbij.
Die BMW RS heeft meer dan tweemaal het vermogen maar komt qua accelleratie niet in de buurt van de Zero. En dat ligt niet aan het gewicht, die bak moet gewoon naar het museum.
Je ziet het ook in andere vergelijkingen, zelfs tegenover een Panigale is een SR sneller weg. Die Panigale heeft driemaal het vermogen of is het viermaal ? Ze kunnen het gewoon niet aan de grond krijgen, later pas als de snelheid er in komt kan ie z'n vermogen kwijt en gaat zo'n Ducati er alsnog langs.
 
Laatst bewerkt:
1
Jeetje politicus.... En je begrijpt niet wat ik bedoel ? Moet ik me dan echt helemaal indekken dat geen enkel woord verkeerd kan worden uitgelegd ? Of zou de lezer ook eens wat begrijpender kunnen lezen...
We vergelijken de accelereratie, met iedereen bedoel ik natuurlijk iedereen het kan, dat je geen speciale skills hoeft te hebben om rap weg te zijn met die motor.2
Naar mijn idee zit het grote verschil er in dat de Tesla elektrische aandrijving heeft, niet schakelt en vooral dat de motorregeling helemaal optimaal is. Ze koppelen de snelheidsinformatie aan de motorregelingen en zo hebben ze altijd de optimale tractie, voor voor- en achteras. Elke as heeft zijn eigen motor en eigen regeling...
De Audi kan dat niet, die heeft een mechanische aandrijflijn.3
Ik vergelijk de motor waar ik nu mee rijd met mijn laatste schakelmotor, een BMW R1100 RS. Ik vergelijk niet met een dragracer maar met een gewone motor.

Die versnellingsbak was gewoon trrraaaaag, het schakelen ging klik..... klik. Je moest even wachten met doorschakelen anders ging ie niet naar de volgende versnelling. Er is geen primaire vertraging, de ingaande as draait met motortoerental, hij heeft dus meer tijd nodig om de juiste snelheid aan te nemen dan bij een andere motor. Ik heb meegemaakt dat ik even snel wilde optrekken, schakelde van 1 naar 2, althans dat was het plan maar mooi niet, hij wilde er niet in. Later van 2 naar 3 nog een keer, de auto's kwamen me weer voorbij.
Die BMW RS heeft meer dan tweemaal het vermogen maar komt qua accelleratie niet in de buurt van de Zero. En dat ligt niet aan het gewicht, die bak moet gewoon naar het museum.
Je ziet het ook in andere vergelijkingen, zelfs tegenover een Panigale is een SR sneller weg. Die Panigale heeft driemaal het vermogen of is het viermaal ? Ze kunnen het gewoon niet aan de grond krijgen, later pas als de snelheid er in komt kan ie z'n vermogen kwijt en gaat zo'n Ducati er alsnog langs.

1
ik dacht (en zeg vanaf het begin) dat jij bedoelt dat de spreiding van acceleratie per bestuurder op de zero veel kleiner is dan op een plofbrommer. En daar ga ik op in, dat dit mogelijk wel mee valt. Maar blijkbaar niet dus.

2
Ik vat em, die audi is alleen op papier snel of anders alleen met een pro aan het stuur.

3
Serieus? Snel willen optrekken. En bij het eerste en tweede schakelmoment zo veel tijd nodig hebben dat normaal optrekkende auto's je voorbij komen?
Dat lukt me op mijn 400cc jaren 70 zijspan geeneens. -O-

Heb trouwens effe gelezen wat een paginale is. Die zit dus boordevol snufjes om symptoombestrijding te doen om zonder oefenen meteen vol te kunnen gassen. Op en neer schakelen zonder koppelen, race mode met instelbare wheelie en tractie control.
Test: Ducati 1299 Panigale S



Samengevat, discussie gaat om niks, mijn niet sarcastisch bedoelde mening:
- er is flink voordeel bij niet hoeven schakelen,
- en ook bij directe electrische aandrijving
- plofbrommers zijn achterhaald, kwestie van tijd dat alles electrisch rijdt
 
Laatst bewerkt:
...Serieus? Snel willen optrekken. En bij het eerste en tweede schakelmoment zo veel tijd nodig hebben dat normaal optrekkende auto's je voorbij komen?
Dat lukt me op mijn 400cc jaren 70 zijspan geeneens. -O-
Ik overdrijf niet hoor... Boxerrijders herkennen het waarschijnlijk wel, dat je rustig moet schakelen anders gaat de bak tegenwerken.


Samengevat..

Ik vind accelleratie niet echt zo belangrijk maar het is wel leuk dat ie het kan, en vooral dat het met de Zero zo moeiteloos gaat.

En over schakelen, het gaat niet alleen om het niet hoeven schakelen, het gaat vooral om de reden dat je niet hoeft schakelen. Je hebt gewoon voortdurend een goed koppel op het achterwiel en daardoor een vloeiende aandrijving, dat je de aandrijving niet hoeft onderbreken is een extra toegift.

En inderdaad, in de autowereld gaat het momenteel echt hard, elk merk dat er een beetje toe doet komt binnenkort met elektrische modellen.
 
Laatst bewerkt:
Grootste voordelen vind ik nog altijd: niet hoeven tanken (dat haat ik zo!!), niet dat geschud en getril tussen je benen (schunnige opmerkingen welkom :P), en absolute stilte bij het stilstaan. Heerlijk.
De acceleratie is een fijn pluspunt.

Het iele model zie ik in druk stads- en fileverkeer ook als een voordeel, en dat is waar ik em voor gebruik.
 
En ja je verliest momentum. De super dragracer verliest bijvoorbeeld 0.1 seconde bij die ene keer schakelen. En dat is meegenomen in de 0-100 tijd. Een normale sterveling zou dan bijvoorbeeld 0.3 seconde doen over het schakelen.
Dat vind ik heel optimistisch. Een dragracer heeft een powershifter. Met perslucht wordt de versnelling er in geramd terwijl de ontsteking 0,1 seconde uitgeschakeld wordt.
Als je dat met je conventionele motor wil doen moet je heel, heel snel zijn. een halve seconde komt eerst en dan verlies je gelijk momentum.

Lekker belangrijk.
 
Grootste voordelen vind ik nog altijd: niet hoeven tanken (dat haat ik zo!!), niet dat geschud en getril tussen je benen ..... .... en absolute stilte bij het stilstaan. Heerlijk.
De acceleratie is een fijn pluspunt.

Het iele model zie ik in druk stads- en fileverkeer ook als een voordeel, en dat is waar ik em voor gebruik.

Eens, eens en eens.

Ik vind dat compacte eigenlijk best aangenaam, zelf ben ik 1,92 m maar zo'n compacte motor bevalt me wel.

Voor met z'n tweeën met een lading bagage op één motor naar Oostenrijk zoals vroeger is ie niet geschikt maar daar heb ik hem ook niet voor gekocht.

Jeltel heeft wel ernstig gelijk met de achtervering, vind ik.
 
Grootste voordelen vind ik nog altijd: niet hoeven tanken (dat haat ik zo!!), niet dat geschud en getril tussen je benen (schunnige opmerkingen welkom :P), en absolute stilte bij het stilstaan. Heerlijk.
De acceleratie is een fijn pluspunt.

Het iele model zie ik in druk stads- en fileverkeer ook als een voordeel, en dat is waar ik em voor gebruik.

Niet schakelen, altijd power en superieure souplesse vind ik ook een voordeel. Nu ik ook elektrisch heb gereden, is het mij een raadsel waarom motorrijders zo kicken op het schakelen. Ik rij qua auto ook al vele jaren automaat. Schakelen is zoooo 20e eeuw.
 
Schakelen is misschien 20e eeuw, soit, maar folklore kan leuk zijn.
Mijn motoren hebben allemaal nog een versnellingsbak, ik heb vroeger regelmatig een Volvo automaat gereden, en rij voor de Dierenambulance vaak een scootertje.
Schakelen op de motor vind ik wel leuk, maar in de auto, als je in de file staat, helemaal niet.
Met de motor heb je sowieso niet veel last van files, maar je kunt ook altijd je handen en voeten op de bedieningsorganen houden. In de auto moet je steeds weer die voet wisselen, die hand van het stuur, om te schakelen. Inderdaad een verouderd systeem!
En zo'n scootertje is heel handig in de stad.
En als ik er het geld voor had, zou ik graag een elektrische motor hebben!
Ook voor de praktische kanten: weinig onderhoud, geen olie wissel. geen olie- en luchtfilter vervangen, geen kleppen stellen.
Geen uitlaatgassen, geen demper en bocht die roesten...
Het komt nog wel.
Doei,
Doudou
 
Niet schakelen, altijd power en superieure souplesse vind ik ook een voordeel. Nu ik ook elektrisch heb gereden, is het mij een raadsel waarom motorrijders zo kicken op het schakelen. Ik rij qua auto ook al vele jaren automaat. Schakelen is zoooo 20e eeuw.

Ach ja zo heb ik oude auto's. De ene heeft handchoke, de andere moet voorgloeien. Ongesynchroniseerde versnellingsbak, dus dubbel koppelen tussen elke versnelling. Is niet praktisch maar vind het wel leuk.
Gewoon het idee dat je wat moet werken om ergens te komen, na moet denken onder het rijden.
Toch lijkt mij elektrisch rijden ook wel leuk/ fijn. Ik ben soms al eens aan het rondkijken
 
Ik heb mezelf leren schakelen op een oude tractor... Double clutchen bij het terugschakelen, op gevoel; wel op de weg, anders sta je al stil voor je gekoppeld hebt...

...ik dacht (en zeg vanaf het begin) dat jij bedoelt dat de spreiding van acceleratie per bestuurder op de zero veel kleiner is dan op een plofbrommer. En daar ga ik op in, dat dit mogelijk wel mee valt. Maar blijkbaar niet dus...
Misschien heb ik je verkeerd begrepen en praten we langs elkaar heen, in dat geval sorry daarvoor.

...Heb trouwens effe gelezen wat een paginale is. Die zit dus boordevol snufjes om symptoombestrijding te doen om zonder oefenen meteen vol te kunnen gassen. Op en neer schakelen zonder koppelen, race mode met instelbare wheelie en tractie control....
Dat vind ik wel een mooie karakterisering...



Zelf loop ik trouwens ook wel eens rond bij historische festivals, oude techniek heeft ook mijn belangstelling.
Dan kom je er ook achter dat veel nieuwe vindingen helemaal niet zo nieuw zijn...
 
Laatst bewerkt:
Inderdaad, Hybride, als je eens oud materiaal ziet, en vooral ziet werken, dat ging vroeger ook al vaak heel goed.
Veel wat ooit als nieuw werd gegeven, was al bekend. De Puch 2-tact motoren hadden al heel lang een apart oliepompje, gekoppeld aan de gaskabel, voor een progressieve opbrengst. Net als veel later b.v. de Yamaha 2-tacten, en de MZ. Ik meen dat Scott dat ook al had, voor de oorlog, maar daar kan ik niets meer over vinden in m'n boekjes.
Ik meen zelfs dat er al in WO1 een Duitse vliegtuigmotor was met verstelbare nokken, maar dat weet ik niet zeker meer, ik heb al die boeken al eens weg gegeven. Het zal natuurlijk een 6 cyl. lijnmotor geweest zijn, maar welke? En misschien vergis ik me.
In ieder geval, veel nieuws onder de zon is al geweest, ook elektrische autoos.
Met de huidige mogelijkheden kan het allemaal wel beter en betrouwbaarder gemaakt worden.
Doei,
Doudou
 
Ik vind oude techniek ook mooi en heb zelfs 5 klassieke motoren van meer dan 40 jaar oud. Het is ook leuk om daar op te rijden.
Maar voor dagelijks verkeer zou ik het niet willen. Laatst twee dagen met de CB4 club getoerd door de Eiffel en de Ardennen en dan ben ik het na twee dagen echt wel zat op de oude dame. Dan is de KTM 1190 Adventure weer een enorme verademing.
 
Terug
Bovenaan Onderaan