KTM LC8 950/990 - ruwe bolsters, blanke pit

Wil je droog weer grip, dan de diablo rosso corsa (gaat wel maar 3500 km mee achter, 5500 km voren, bij stevige rijstijl), speelt nat-weer gedrag ook een rol en wil je iets duurzamer, dan de angel gt, je levert dan wel iets grip in bij droog weer...de keuze is aan jou. Rij zelf de diablo want ik rij amper bij regen maar droog-weer grip is bijzonder belangrijk voor mij...

Ik heb dr Supercorsa's onder liggen. Inderdaad rij ik alleen lekker bij droog weer en dan plakken ze als een malle :)
 
Na de diefstal van mijn geliefde 950SMR, ben ik aan het shoppen voor een andere SMR. Wrsch gaat het nu een 990 worden en daar heb ik een vraagje over...

De tankdop bij de SMR zit niet in het midden. Dat betekent wrch dat je een speciale tanktas nodig hebt. Kan iemand hier daar iets zinnigs over zeggen:
* welke zijn er?
* wat is je ervaring er mee?
* andere weetjes...?
:?

@Zen: Tnx voor de tip! ; )
 
Belangrijkste weetje dat ik heb is dat het model met de gegoten wielen en brembo monoblocks, maar zonder ABS, de betere keuze is.
Toktok weet welk model, ik geloof laatste met die R specs gemaakt in 2011?
Vooral die wielen zijn verbluffend, ik reed de 990 SMR 2010 afwisselend met de 990 SM 2008 van mijn vrouw, dezelfde bocht kan zo veel sneller en platter door die wielen, bizar. Elk gram minder aan een wiel is vergelijkbaar met een kg minder aan het frame, of zo las ik eens...

Verder is de 990 SMR nog steeds de beste motor die ik gereden heb, en echt een goede stap vooruit vanaf de 950 smr (ook gehad, rijdt
ook heerlijk!) Mijn model reed soepel en zonder bokken, mocht je daar problemen mee ondervinden dan zijn er een aantal oplossingen, zoals mappings, uitlaten, gashendels e.d. Dat hij nooit zo comfortabel en saai als een 4 cilinder rijdt is een godsgeschenk.

Koppelingscilinder verhaal ken je al...

veel succes met koop maken en veel plezier met rijden!
 
Belangrijkste weetje dat ik heb is dat het model met de gegoten wielen en brembo monoblocks, maar zonder ABS, de betere keuze is.
Toktok weet welk model, ik geloof laatste met die R specs gemaakt in 2011?
Vooral die wielen zijn verbluffend, ik reed de 990 SMR 2010 afwisselend met de 990 SM 2008 van mijn vrouw, dezelfde bocht kan zo veel sneller en platter door die wielen, bizar. Elk gram minder aan een wiel is vergelijkbaar met een kg minder aan het frame, of zo las ik eens...

Verder is de 990 SMR nog steeds de beste motor die ik gereden heb, en echt een goede stap vooruit vanaf de 950 smr (ook gehad, rijdt
ook heerlijk!) Mijn model reed soepel en zonder bokken, mocht je daar problemen mee ondervinden dan zijn er een aantal oplossingen, zoals mappings, uitlaten, gashendels e.d. Dat hij nooit zo comfortabel en saai als een 4 cilinder rijdt is een godsgeschenk.

Koppelingscilinder verhaal ken je al...

veel succes met koop maken en veel plezier met rijden!

Gesmede wielen bedoel je denk ik. De standaard 5 spaaks zijn gegoten.
 
Toktok weet welk model, ik geloof laatste met die R specs gemaakt in 2011?

Als ik Toktok even mag citeren (quote van 9 maart 2017):

"Nee hoor, t/m 2011 hadden ze geen ABS maar waren wel € 1800,- duurder...rara...hoe kan dat?
De 2010/2011 waren de echte 'R' uitvoeringen met gesmede Marchesini velgen, met de brembo monoblock circuit-remmen, de van een speciale coating voorziene binnenvering poten en nog wat carbon...betekent overigens niet dat de vanaf 2012-modellen nou mindere motoren zijn, wel minder exclusief natuurlijk...Onderhoudsinterval is gewoon 7500 km..."

Alvast veel plezier met de 990smr (ik heb er ook 1) :]
 
Goed om jullie enthousiasme te horen! Mijn grootste twijfelpunt tussen weer een 950 of een 990 was het injectiesysteem. Zo te horen is dat wel goed genoeg te fixen. Omdat ik toch een keer naar lichte wielen wil, kan ik dus beter de 990 kopen dan een 950 met lichte wielen. Lichte wielen los kopen is nogal duur of uitdagend heb ik afgelopen jaren gemerkt...

Maar eh...
Over die tanktas... Wat zijn jullie ervaringen daar mee...?

(ik realiseer me dat ik een van de weinigen ben die de SMR ook als tourfiets rijdt met het vrouwtje en een tent achterop, maar er is toch vast wel iemand die wel s met een tanktas op de SMR rijdt ; )
 
Vind het nogal meevallen wat betreft de injectie, hoewel m'n ervaring met een 950 Adv met carbs niet erg recentelijk is (ingeruild in 2009 voor de eerste SMT) vind ik de latere 990 modellen, vanaf 2011, zonder aanpassing ook prima rijden.

Waarom zou je een aparte tanktas nodig hebben voor de 990SMR? Die tankdop steekt toch niet ver uit, ontluchtingsslang gaat naar voor. Als je googled staan er een paar foto's van SMR's met tanktas
 
Vind het nogal meevallen wat betreft de injectie, hoewel m'n ervaring met een 950 Adv met carbs niet erg recentelijk is (ingeruild in 2009 voor de eerste SMT) vind ik de latere 990 modellen, vanaf 2011, zonder aanpassing ook prima rijden.

Waarom zou je een aparte tanktas nodig hebben voor de 990SMR? Die tankdop steekt toch niet ver uit, ontluchtingsslang gaat naar voor. Als je googled staan er een paar foto's van SMR's met tanktas

Heb van de week mijn 2012 SMT na laten kijken in verband met aan/ uit reactie op het gas.
Onder de 3500 rpm was het echt niet grappig rijden.
Is bij Goedhart gedaan en die hebben de gasklephuizen gereinigd en opnieuw synchroon gezet.
Gelijk nieuw luchtfilter geplaatst.

Rij met Leovince dempers met db killers en Akra mapping. Daarna nog op de testbank verbranding gecontroleerd en vermogensmeting gedaan. Zag er weer keurig uit.
Motor is weer veel soepeler en beter te rijden bij lage toeren. En ook nog 2 pk gewonnen 121,8 PK op het wiel 8-).

Heb zelf de 950 SM gehad en de SMT is nu weer vergelijkbaar met de 950 qua souplesse.

Laatst ook op een 1090 gereden en die rijdt echt mooi soepel bij lage toeren. Dat blokje in een SMT is mijn ideaal.
 
Vind het nogal meevallen wat betreft de injectie, hoewel m'n ervaring met een 950 Adv met carbs niet erg recentelijk is (ingeruild in 2009 voor de eerste SMT) vind ik de latere 990 modellen, vanaf 2011, zonder aanpassing ook prima rijden.

Waarom zou je een aparte tanktas nodig hebben voor de 990SMR? Die tankdop steekt toch niet ver uit, ontluchtingsslang gaat naar voor. Als je googled staan er een paar foto's van SMR's met tanktas

Misschien... Bij de 950 kun je tanken zonder de tas te verwijderen omdat er een uitsparing in de tas zit voor de dop (in het midden). Als je die op een 990 smr zit, werkt dat dus waarschijnlijk niet. Gezien de kleine tank, moet je al vaak tanken> Dus als je dan ook nog steeds de tas los moet maken, wordt het wel een gedoetje...
 
Heb van de week mijn 2012 SMT na laten kijken in verband met aan/ uit reactie op het gas.
Onder de 3500 rpm was het echt niet grappig rijden.
Is bij Goedhart gedaan en die hebben de gasklephuizen gereinigd en opnieuw synchroon gezet.
Gelijk nieuw luchtfilter geplaatst.

Rij met Leovince dempers met db killers en Akra mapping. Daarna nog op de testbank verbranding gecontroleerd en vermogensmeting gedaan. Zag er weer keurig uit.
Motor is weer veel soepeler en beter te rijden bij lage toeren. En ook nog 2 pk gewonnen 121,8 PK op het wiel 8-).

Heb zelf de 950 SM gehad en de SMT is nu weer vergelijkbaar met de 950 qua souplesse.

Laatst ook op een 1090 gereden en die rijdt echt mooi soepel bij lage toeren. Dat blokje in een SMT is mijn ideaal.

Blokje van de 1090 loopt mooier dan jouw net vers getunde/gereinigde 990?
 
Heb van de week mijn 2012 SMT na laten kijken in verband met aan/ uit reactie op het gas.
Onder de 3500 rpm was het echt niet grappig rijden.
Is bij Goedhart gedaan en die hebben de gasklephuizen gereinigd en opnieuw synchroon gezet.
Gelijk nieuw luchtfilter geplaatst.

Rij met Leovince dempers met db killers en Akra mapping. Daarna nog op de testbank verbranding gecontroleerd en vermogensmeting gedaan. Zag er weer keurig uit.
Motor is weer veel soepeler en beter te rijden bij lage toeren. En ook nog 2 pk gewonnen 121,8 PK op het wiel 8-).

Heb zelf de 950 SM gehad en de SMT is nu weer vergelijkbaar met de 950 qua souplesse.

Laatst ook op een 1090 gereden en die rijdt echt mooi soepel bij lage toeren. Dat blokje in een SMT is mijn ideaal.


Oehh wat kostte dat? Ik ben ook flink aan het strijden in dorpjes. Vooral met drempels.

Het kan neem ik aan geen kwaad om de hele winter geen accu in de motor te hebben? Heb namelijk geen elektra aansluiting in de opslag dus moet ik hem thuis opladen etc.
 
Het kan neem ik aan geen kwaad om de hele winter geen accu in de motor te hebben? Heb namelijk geen elektra aansluiting in de opslag dus moet ik hem thuis opladen etc.

Nee is geen probleem,kwa electronica zijn die 990's nog lekker simpel :Y
 
Blokje van de 1090 loopt mooier dan jouw net vers getunde/gereinigde 990?

1090 kan je veel verder in de toeren laten zakken. Weet het, je moet knallen met een KTM. Maar als eens door een dorpje tuft is dat wel relaxed. Vind de 990 wel feller overkomen als de 1090, maar of ie sneller is betwijfel ik. De 1090 is gewoon heel lineair.
 
Oehh wat kostte dat? Ik ben ook flink aan het strijden in dorpjes. Vooral met drempels.

Het kan neem ik aan geen kwaad om de hele winter geen accu in de motor te hebben? Heb namelijk geen elektra aansluiting in de opslag dus moet ik hem thuis opladen etc.

Viel alles mee. Was 115 euro kwijt incl. Nieuw luchtfilter. Werd wel gematst. Run op de bank kreeg ik kado. Is normaal 50 euro.
 
Laatst bewerkt:
1090 kan je veel verder in de toeren laten zakken. Weet het, je moet knallen met een KTM. Maar als eens door een dorpje tuft is dat wel relaxed. Vind de 990 wel feller overkomen als de 1090, maar of ie sneller is betwijfel ik. De 1090 is gewoon heel lineair.

lineair? blech, BMW is lineair :r
 
1090 kan je veel verder in de toeren laten zakken. Weet het, je moet knallen met een KTM. Maar als eens door een dorpje tuft is dat wel relaxed. Vind de 990 wel feller overkomen als de 1090, maar of ie sneller is betwijfel ik. De 1090 is gewoon heel lineair.

Dat vond ik toen ik de 1050 een dag te leen had van de dealer...de 990 was echt veel agressiever op het gas. In theorie is het blok van de 1090 sterker dan dat van de 990 maar met de 990 ben ik absoluut sneller, véél sneller onderweg...ding stuurt gewoon veel scherper...
 
Dat vond ik toen ik de 1050 een dag te leen had van de dealer...de 990 was echt veel agressiever op het gas. In theorie is het blok van de 1090 sterker dan dat van de 990 maar met de 990 ben ik absoluut sneller, véél sneller onderweg...ding stuurt gewoon veel scherper...

Eens, een 990 stuurt veel leuker en door het karakter van het blok veel meer snelheidsbeleving. Waarom geen opvolger met 17 inch voorwiel?
Die 1090/1290 zijn lompe grote hokken. Een 1090SM/SMT is denk ik waar best wat mensen op zitten te wachten.
 
Eens, een 990 stuurt veel leuker en door het karakter van het blok veel meer snelheidsbeleving. Waarom geen opvolger met 17 inch voorwiel?
Die 1090/1290 zijn lompe grote hokken. Een 1090SM/SMT is denk ik waar best wat mensen op zitten te wachten.
Helemaal mee eens. De SMT/SMR is juist zo leuk door zijn levendigheid, de juiste dosis handelbare horkerige lompheid. Meer gepolijste fietsen zoals de Adventures maar ook de Multistrada/Tiger/GS etc. zijn leuk als je je zorgen maakt over je prostaat, maar verder nogal saai vinnik.
 
Eens, een 990 stuurt veel leuker en door het karakter van het blok veel meer snelheidsbeleving. Waarom geen opvolger met 17 inch voorwiel?
Die 1090/1290 zijn lompe grote hokken. Een 1090SM/SMT is denk ik waar best wat mensen op zitten te wachten.

Deze zaak loopt al zo lang, het wordt tijd dat er eens kamervragen over gesteld gaan worden, die lui hebben verder toch geen kloten.............................................................................................................................................................................................................................................................................te doen.
Als ik die Wim van der Camp nog eens tegenkom bij Motoport Wateringen zal ik em eens vragen dat in Europees verband te gaan regelen 8-)
 
Laatst bewerkt:
Deze zaak loopt al zo lang, het wordt tijd dat er eens kamervragen over gesteld gaan worden, die lui hebben verder toch geen kloten.............................................................................................................................................................................................................................................................................te doen.
Als ik die Wim van der Camp nog eens tegenkom bij Motoport Wateringen zal ik em eens vragen dat in Europees verband te gaan regelen 8-)

Ja, klopt gvd, KTM voor de rechter slepen gvd...stel. ik zou mijn SMR helemaal aan gort rijden of hij zou gepikt worden, geloof dat ik dan voor een mt-09 zou gaan kijken...ik weet het, is vloeken in de kerk maar als KTM me niet kan leveren wat ik wil, dan moet ik om me heen kijken...
 
Terug
Bovenaan Onderaan