Olie op wegdek, waar liggen de kansen qua aansprakelijkheid?

Dat is fijn. Wel jammer dat het allemaal zo lang moet duren. Inmiddels zit je al bijna 2 maanden op je geld te wachten.
 
Beetje off topic, vorige week in Utrecht ook een heel lang spoor. Stond toevallig al op de linkerrijstrook, was op de rechter. Ben 1 keer bijna op een spoor onderuit gegaan. Gelukkig zag ik nu een gemeentewerken busje, heb ik aangesproken en gingen gelijk actie ondernemen.
 
als je zelf al voelde dat het glad is lijkt mij dat je ook op de weg let of er wat ligt verder? een oliespoor valt mij wel op als motorrijder moet ik zeggen
 
hij wou het olie spoor van heel dichtbij bekijken zonder af te stappen
 
*O* Waarborgfonds heeft uiteindelijk een deel vergoed *O*

als je zelf al voelde dat het glad is lijkt mij dat je ook op de weg let of er wat ligt verder? een oliespoor valt mij wel op als motorrijder moet ik zeggen

@mikeVTR: ik weet niet waar je nu op aan wilt sturen... maar jij was kennelijk stil gaan staan... je werkgever gaan bellen ik kan niet op m'n werk verschijnen want het is glad? Jij komt ook niet op het wegdek met sneeuw en ijzel zeker |(

hij wou het olie spoor van heel dichtbij bekijken zonder af te stappen
@AGB: yup... en dichter dan dit gaat niet lukken :+ ... bedankt voor de inhoudelijke reactie :Z
 
Laatst bewerkt:
Dat is fijn. Wel jammer dat het allemaal zo lang moet duren. Inmiddels zit je al bijna 2 maanden op je geld te wachten.
Ik mag eerder blij zijn dat het zo snel is gelukt... via verschillende fora en persoonlijke contacten, weet ik inmiddels dat dit bij velen veel lander duur.... af en toe zelfs langer dan en jaar...
 
Ik heb hetzelfde al meer dan een jaar lopen via de verzekering.

Wegbeheerder: X
Waarborgfonds: ==> X
Busmaatschappij: Loopt nog.

Er loopt hier van Soest tot en met Hilversum één groot Diesel-olie spoor van 1 specifieke buslijn en ik heb Connexxion daar inmiddels 4x op aangesproken.

Resultaat: Helemaal niets.

B|
 
Ik ga dit onderwerp even volgen. :)

Eerder dit jaar zag ik een mannetje met een bezem op een rotonde in de bebouwde kom.
Aan alle kanten stond er file, maar we mochten er wel gewoon overheen.
Toen ik de rotonde op stuurde zag ik hem zichtbaar schrikken.
Op de rotonde zag ik pas de enorme hoeveel diesel, maar er was geen weg meer terug.
Voetjes aan de grond en op het kantelpunt was het helemaal kritisch, reed op eieren. :Y

De grip in de winter was beter. :P

Na de rotonde wat sneller gereden richting de snelweg.
Stonden er aan de oprit ook mensen te vegen.
Je zag het spoor liggen.

Ik heb wel geluk gehad.. waarom het zaakje nou niet afgesloten werd.. :)
 
Laatst bewerkt:
Er loopt hier van Soest tot en met Hilversum één groot Diesel-olie spoor van 1 specifieke buslijn en ik heb Connexxion daar inmiddels 4x op aangesproken.

Resultaat: Helemaal niets.

B|
Denk dat je beter bij de wegbeheerder aan kunt kloppen.
Afhankelijk van het type weg, zal dat gemeente of provincie zijn denk ik. Die zullen dan de aansprakelijke partij aanspreken / benaderen.
 
uhm een kilometers lang oliespoor valt best te ontwijken en neemt geen hele rijbaan in beslag lijkt me. Denk zelf dat je niet goed heb opgelet en niemand anders de schuld kan geven behalve jezelf. ik rij iig niet over een groot oliespoor, dan verzoek je de goden. waarom zou ik stilstaan?? Ik had eromheen gereden en als de hele weg vol zou leggen, dan had ik een andere weg gepakt.
 
en je aanname klopt niet. ik heb meer als een miljoen kilometer als chauffeur opstaan en ik rijdt 500km per week op de motor. ook met sneeuw en ijzel ben ik paraat. de kilometers die ik bij elkaar per week wegtik mag je blij zijn als je dat in een half jaar haalt.


maar je hebt niet goed opgelet, maar dat kan iemand helaas niet snel toegeven😊
 
@mikeVTR: ik weet niet waar je nu op aan wilt sturen... maar jij was kennelijk stil gaan staan... je werkgever gaan bellen ik kan niet op m'n werk verschijnen want het is glad? Jij komt ook niet op het wegdek met sneeuw en ijzel zeker |(

Achter de hoven is ook echt de enige weg daar. Afslaan en omrijden om van dat oliespoor weg te blijven was geen optie?
 
en je aanname klopt niet. ik heb meer als een miljoen kilometer als chauffeur opstaan en ik rijdt 500km per week op de motor. ook met sneeuw en ijzel ben ik paraat. de kilometers die ik bij elkaar per week wegtik mag je blij zijn als je dat in een half jaar haalt.


maar je hebt niet goed opgelet, maar dat kan iemand helaas niet snel toegeven😊
Arrogantie druipt er vanaf _O- _O-


Beroeps chauffeurs vaker last van , zei doen alles goed en de rest rijdt kut en elke fout is hun eigen fout want ja dat waren geen beroeps. :X

Iedereen die zich aangevallen voelt kijk even in de spiegel O-)
 
de enigste die zich aangevallen voelt was hij dacht ik te lezen

meeste mensen rijden ook als dooien over de weg, anticiperen niet,gunnen niemand niks en soms vraag ik me inderdaad af met wat voor hersenloze ik de weg deel. nodig je graag een dagje uit dan krijg je wel in de gaten hoe het gaat. mja die beroepschauffeurs dat zijn de arrogante eikels als ze zeggen dat ze genoeg ervaring hebben.meestal lossen diezelfde eikels de problemen van anderen op.

arrogantie?lees de 1e reactie na de mijne even terug😂
ik weerleg de aanname omdat hij met andere woorden beweert dat ik een hobbyrijder ben die alleen met mooi weer rijdt. waar beweer ik dat ik alles goed doe dan? kan die reactie even niet terugvinden. ook ik maak fouten maar schuif de schuld niet bij iemand anders .dat heet zelfreflectie,en leer van mijn fout. maargoed ik ben dan ook nooit op mn bek gegaan door olie want ik kijk wel of er iets ligt.vooral een kilometers lang oliespoor valt wel redelijk op. tis kut dat ie gevallen is en dat ie wat teruggekregen heeft. maar het had voorkomen kunnen worden door goed op het wegdek te letten




met andere woorden; je hebt niet goed opgelet cq niet de juiste maatregelen getroffen😴
 
Laatst bewerkt:
het oliespoor opmerken en dan nog steeds door blijven rijden is gewoon niet erg slim maar dat mag niet gezegd worden blijkbaar. als ik mn motor zo voel schuiven door olie dan zocht ik een andere weg. maar dat antwoordt was blijkbaar te simpel
 
de enigste die zich aangevallen voelt was hij dacht ik te lezen

meeste mensen rijden ook als dooien over de weg, anticiperen niet,gunnen niemand niks en soms vraag ik me inderdaad af met wat voor hersenloze ik de weg deel. nodig je graag een dagje uit dan krijg je wel in de gaten hoe het gaat. mja die beroepschauffeurs dat zijn de arrogante eikels als ze zeggen dat ze genoeg ervaring hebben.meestal lossen diezelfde eikels de problemen van anderen op.

arrogantie?lees de 1e reactie na de mijne even terug😂
ik weerleg de aanname omdat hij met andere woorden beweert dat ik een hobbyrijder ben die alleen met mooi weer rijdt. waar beweer ik dat ik alles goed doe dan? kan die reactie even niet terugvinden. ook ik maak fouten maar schuif de schuld niet bij iemand anders .dat heet zelfreflectie,en leer van mijn fout. maargoed ik ben dan ook nooit op mn bek gegaan door olie want ik kijk wel of er iets ligt.vooral een kilometers lang oliespoor valt wel redelijk op. tis kut dat ie gevallen is en dat ie wat teruggekregen heeft. maar het had voorkomen kunnen worden door goed op het wegdek te letten




met andere woorden; je hebt niet goed opgelet cq niet de juiste maatregelen getroffen😴
Dat heb ik gelezen ;)


Het waren vooral de laatste twee zinnen die ik redelijk arrogant over vond komen.
(Misschien heb ik het verkeerd gelezen qua "toon".)

Bericht boven beek bergen bedoel ik dan.


Bij Deze dan ook een oprechte excuses :t


Ooit als 7 jarige met een kennis mee geweest en viel me op dat je niets zag wat er direct voor en naast je gebeurde.
Toen waren er nog niet de maatregelen die nu en tijden geleden in zijn gegaan.

Met spiegels en dat soort dingen.
 
is geen probleem hoor. en wil die jongen ook niet neerhalen, maar je bent het wel met me eens dat als je een oliespoor opmerkt en toch blijft rijden waar je rijdt , dat niet erg slim is...

je ziet in deze tijd nog steeds amper wat er naast je cabine gebeurt, helaas weten velen het nog te presteren om in je dode hoek te blijven hangen. der hebben al wat mensen flinke schrik gekregen door dit , daarom ook de campagne over de dode hoek. maar het gebeurt nog dagelijks, onthoudt 1 ding, zie jij de chauffeur in zijn spiegel,dan ziet hij jou ook. Zie je hem niet in zijn spiegel, ziet hij jou ook niet.
geloof me, lijkt of sommige een doodswens hebben want ze blijven het doen( in de dode hoek positioneren).

ik bedoel het niet slecht. maar iemand moet ook tegen kritiek op zijn situatie kennen.

greetz
 
Er loopt hier van Soest tot en met Hilversum één groot Diesel-olie spoor van 1 specifieke buslijn en ik heb Connexxion daar inmiddels 4x op aangesproken.

Resultaat: Helemaal niets.

B|

Hier ook nog steeds niets. Ik ben inmiddels 15 (!) maanden verder. De verzekeringsmaatschappij geeft het ook weinig kans van slagen, omdat je niet kunt bewijzen van wie de olie is.
 
Er loopt hier van Soest tot en met Hilversum één groot Diesel-olie spoor van 1 specifieke buslijn en ik heb Connexxion daar inmiddels 4x op aangesproken.

Resultaat: Helemaal niets.

B|



Connexion is een kutbedrijf. Busje van hun reed in het donker mijn spiegel er af, chauffeur reed door. Kunnen zo uitzoeken wie het was ad hand van dienstregeling, maar vertikken het. Andere chauffeur met lijnbus reed met met een waterval van diesel achter zich aan. Gewaarschuwd, wilde zo doorrijden. Blijkbaar is de dienstregeling helemaal heilig.
Er op aangedrongen, dat hij stopte, samen met een andere weggebruiker en de lekkage ivm veiligheid zou melden. Ik bel een kwartier later zelf met de politie, was de lekkage nog niet gemeld. Het dieselspoor was 30 a 40 cm breed en bij elke halte een grote plas diesel. Bij een vers spoor politie bellen, dan gebeurd er tenminste wat.

Maak desnoods een ritje en bel vanuit de berm, dat je bijna onderuit bent gegaan over een oliespoor. Dan komt de boel wel op gang. Connexion verzwijgt een open gebarsten olietanker nog als ze de kans krijgen.
 
is geen probleem hoor. en wil die jongen ook niet neerhalen, maar je bent het wel met me eens dat als je een oliespoor opmerkt en toch blijft rijden waar je rijdt , dat niet erg slim is...

je ziet in deze tijd nog steeds amper wat er naast je cabine gebeurt, helaas weten velen het nog te presteren om in je dode hoek te blijven hangen. der hebben al wat mensen flinke schrik gekregen door dit , daarom ook de campagne over de dode hoek. maar het gebeurt nog dagelijks, onthoudt 1 ding, zie jij de chauffeur in zijn spiegel,dan ziet hij jou ook. Zie je hem niet in zijn spiegel, ziet hij jou ook niet.
geloof me, lijkt of sommige een doodswens hebben want ze blijven het doen( in de dode hoek positioneren).

ik bedoel het niet slecht. maar iemand moet ook tegen kritiek op zijn situatie kennen.

greetz

Slim is het niet dat ben ik ook wel met je eens.

En voor betreft het zien dat word al sinds mijn kinder tijd genoemd, gemak zucht en onverschilligheid zullen we het maar ophouden.:X :X
 
Connexion is een kutbedrijf. Busje van hun reed in het donker mijn spiegel er af, chauffeur reed door. Kunnen zo uitzoeken wie het was ad hand van dienstregeling, maar vertikken het. Andere chauffeur met lijnbus reed met met een waterval van diesel achter zich aan. Gewaarschuwd, wilde zo doorrijden. Blijkbaar is de dienstregeling helemaal heilig.
Er op aangedrongen, dat hij stopte, samen met een andere weggebruiker en de lekkage ivm veiligheid zou melden. Ik bel een kwartier later zelf met de politie, was de lekkage nog niet gemeld. Het dieselspoor was 30 a 40 cm breed en bij elke halte een grote plas diesel. Bij een vers spoor politie bellen, dan gebeurd er tenminste wat.

Maak desnoods een ritje en bel vanuit de berm, dat je bijna onderuit bent gegaan over een oliespoor. Dan komt de boel wel op gang. Connexion verzwijgt een open gebarsten olietanker nog als ze de kans krijgen.
Mooi milieu delict lekker prijzig })
 
De lekkage an sich niet, defect kan gebeuren, maar het niet, of niet tijdig melden wel. Gezien de ervaringen bel ik tegenwoordig altijd zelf met de politie als er sprake is van een gevaarlijke situatie, of met Rijkswaterstaat. Een gevaarlijk gat bij een oprit was binnen 24 uur gerepareerd.
En vooral als je motorrijders over de diesel ziet glibberen meteen actie ondernemen.
 
De lekkage an sich niet, defect kan gebeuren, maar het niet, of niet tijdig melden wel. Gezien de ervaringen bel ik tegenwoordig altijd zelf met de politie als er sprake is van een gevaarlijke situatie, of met Rijkswaterstaat. Een gevaarlijk gat bij een oprit was binnen 24 uur gerepareerd.
En vooral als je motorrijders over de diesel ziet glibberen meteen actie ondernemen.
Op het moment dag het gemeld is en ze doen er tegen beter weten niks aan. Dan lijkt me dat wel aan de order.
 
@mikeVTR ... mijn response was wellicht wat te voorbarig en te hard... ja ik heb ook wel eens een klote dag... mijn excuses dat je je kennelijk nogal beledigd voelde... -O-

[..]Denk zelf dat je niet goed heb opgelet en niemand anders de schuld kan geven behalve jezelf.[..]
[..]maar je hebt niet goed opgelet, maar dat kan iemand helaas niet snel toegeven😊[..]
[..]met andere woorden; je hebt niet goed opgelet cq niet de juiste maatregelen getroffen😴[..]
het oliespoor opmerken en dan nog steeds door blijven rijden is gewoon niet erg slim maar dat mag niet gezegd worden blijkbaar. als ik mn motor zo voel schuiven door olie dan zocht ik een andere weg. maar dat antwoordt was blijkbaar te simpel
[..]]en wil die jongen ook niet neerhalen, maar je bent het wel met me eens dat als je een oliespoor opmerkt en toch blijft rijden waar je rijdt , dat niet erg slim is...[..]
ik bedoel het niet slecht. maar iemand moet ook tegen kritiek op zijn situatie kennen.

Je bedoeld het kennelijk niet slecht maar moet in drie uur tijd me nog wel 5 keer met m'n neus op mijn fout drukken... Misschien is het m'n leeftijd en dacht je, met herhaling blijft het beter hangen? Maar je noemt me in ieder geval nog jongen, dus dat geeft weer een goed gevoel ;) :+

Wel jammer dat het onderwerp van dit topic nu een hele andere weg in is geslagen... Het topic ging in eerste instantie puur om de vraag of de schade ergens te verhalen was... met een WA+ verzekering is het wel fijn als je toch ergens misschien wat kunt verhalen. De bijna 2800,- schade deed mij in ieder geval meer pijn dan de enkele schaafwond die ik had.

Maar dan terugkomende op de gehele situatie. In de openingstopic staat al aangegeven "Van getuigen begreep ik dat het een KM'ers lang spoor betrof." ... dat wil dus niet direct zeggen dat ik volledig over dat KM's lange spoor heb gereden!

Qua motor km's zullen we elkaar niet veel ontlopen, en als beroepschaufeur en zeker als motorrijder zou jij ook moeten weten dat oliesporen lang altijd niet direct zichtbaar zijn... miezerig / regenachtig weer... 's ochtends vroeg ... laagstaande zon... reflectie op wegdek en ga zo maar door. :?

Maar prima, ja ik had een andere route kunnen rijden... ik had desnoods kunnen gaan lopen... heb ik allemaal niet gedaan, maar direct roepen herhaaldelijk roepen: eigen schuld ... eigen schuld... gaat ook weer ver. Je was niet aanwezig, dus kunt er niet zo'n kant en klare uitspraak over doen. Het voelt bijna alsof jij je hier probeert te verdedigen over iets wat jou niet is overkomen.

Ter info: nadat ik de achterkant voelde glijden, heb ik de de motor aan de kant gezet om te kijken of er wat aan de hand was... maar alles zag er goed uit... daar op die plek was verder geen directe waarneming van een groot oliespoor dan puur wat glinstering aan de zijkant.
Jij heb nog nooit eerder over olie gereden gaf je aan? Ik wel hoor en stap dan echt niet direct af... kom je zomers na de eerste regenbuien regelmatig mee in aanraking bij bijvoorbeeld stoplichten e.d. Als je voelt dat de banden glad zijn, rij je rustig door en rij je het er grotendeels wel weer af en spoel je zodra je de kans er voor hebt, alles even goed schoon. Ik ben niet zo heel erg bang (misschien is dat ook wel het probleem ;) ... en weet donders goed wat de risico's zijn, ben al te veel vrienden en familie verloren...)

Verder; Ik ben dus inderdaad na de constatering dat ik een gladde achterband had, rustig en gecontroleerd verder gereden. :] Wat verder een redelijk lang recht stuk wegdek betreft. Jammer maar helaas ging het bij de eerstvolgende haakse bocht mis. Daar was m'n voorwiel het niet met de rijrichting eens. So be it.

Als beroepschauffeur weet je dat een ongeluk in een klein hoekje kan zitten. Ik weet zeker dat jullie regelmatig door anderen in klote situaties terecht komen (en ja ik ben meerdere malen mee geweest met kennissen dus weet echt wel dat velen het beroepsverkeer maar irritant vinden en van de dode hoek etc)... maar dat heeft totaal niets met dit onderwerp te maken.

Ik wil mezelf echt niet schoon praten, heb de olie op de plek des onheils niet vroegtijdig opgemerkt door alle omstandigheden van dien... Een geluk (qua eigen gevoel dan) het overige verkeer ook niet. Dat er vervolgens 2 uur lang agenten staan om het verkeer te sommeren snelheid te minderen, zegt ook genoeg dat velen zich niet van de gladheid bewust waren.

Laten we verder maar snel de strijdbijl begraven ;) :}

Achter de hoven is ook echt de enige weg daar. Afslaan en omrijden om van dat oliespoor weg te blijven was geen optie?
Alof ik de gehele achter de hoven heb gereden? Welgeteld bestaat mijn gehele woon-werk-route uit pak hem beet max 100m "achter de hoven" zelfs op een stuk waar de Leeuwarders zelf vaak niet eens weten dat dat stukje achter de hoven heet.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan