Zuigers remklauw gaan niet gelijk

madeiros

MF'er
10 mei 2016
119
3
grobbendonk
Hallo, er scheelt volgens mij iets met de voorste remklauw van mijn sym maxsym, de remmen zijn vandaag volledig van nieuwe remolie voorzien en de klauwen en zuigers allemaal uit elkaar geweest, gereinigd, ingevet, alle zuigers gaan soepel in en uit, de garagist zegt dat het euvel opgelost is.
Bij thuiskomst kijk ik de bewuste remklauw na en volgens mij is het nog niet juist.
Ik heb een filmpje bijgevoegd, telkens ik de remhendel inknijp drukt volgens mij enkel de binnenste zuiger tegen de remschijf terwijl de buitenste zuiger mee naar de buitenkant wordt gedrukt door de remschijf, als ik krijtlijnen zet op de buitenkant van de schijf staan die er nog steeds na een rit met remtest. Op het filmpje wordt het pas duidelijk de laatste 10 seconden.


Bedankt alvast
 
Martell je hebt meestal wel gelijk , maar in dit geval ? . Het betreft hier een radiaal gemonteerde
remklauw , en denk nu nog eens na wat je hier net boven geplaatst hebt ..
Een radiaal gemonteerde klauw heeft altijd aan weerzijden zuigers..........
En er zijn er hier meer die maar wat schreeuwen en het niet weten ... In mijn ogen heeft TS er
totaal` maar dan ook totaal`geen doel over wat remmen/techniek betreft, en kan die de boel beter overlaten aan een goeie monteur .
Dit voor zijn eigen veiligheid ... :t
Over gedacht, en volgens mij juist.
Eén setje tegenover elkaar zittende zuigertjes zitten er nog, het andere set ontbreekt. In de fabriek zal bij die klauw wel de uitsparing afgedopt zijn.

De blokjes hebben in deze klauw ook maar voor de helft voering.

Desondanks heeft t verder niet veel te maken met het probleem.
 
Over gedacht, en volgens mij juist.
Eén setje tegenover elkaar zittende zuigertjes zitten er nog, het andere set ontbreekt. In de fabriek zal bij die klauw wel de uitsparing afgedopt zijn.

De blokjes hebben in deze klauw ook maar voor de helft voering.

Desondanks heeft t verder niet veel te maken met het probleem.

Oké , ik begryp hoe ie`t bedoeld had .. ;)


We gaan houtkloven , betere tijdvulling.. ;)
 
Laatst bewerkt:
Dit doet me denken aan het triangel gesplitste remsysteem zoals kortstondig op enkele jaren 80 auto's is gebruikt. Daarbij staan de helft van de voorste remzuigers met 1 achter remklauw in verbinding binnen 1 circuit (er zijn, omdat dit voorbeeld een auto betreft dan dus 2 circuits). De grootste nachtmerrie van die systemen is correct ontluchten. Wijk je er ook maar 1 nippel van de verplichte volgorde af, of heb je een ander soort ontluchter, dan blijft er geheid een luchtbel hangen.

Maarrrr..

Het grote voordeel van dat systeem is ook het nadeel: Je kan dus ook gewoon (matig) werkende remmen hebben, terwijl de boel eigenlijk helemaal niet goed ontlucht is. Omdat dat vaker voor kwam dan een daadwerkelijk afgescheurde remslang, bestaat het triangel remsysteem niet meer.

Mijn tip aan TS (gebaseerd op enorme stoeipartijen met bovenstaande remsystemen) is om heel erg nauwlettend, op logische volgorde het volledige systeem (dus écht alle nippels) te ontluchten. Met dit soort remsystemen volstaat "1 nippeltje open en dicht" beslist niet.
 
Laatst bewerkt:
Update: beide voorklauwen afgekoppeld, linkse klauw rechts aangesloten en met plaatje van 5mm tussen de blokken terug olie op gezet, ontlucht en op druk gezet, resultaat: de linkse remblok gaat nog steeds mee met de rechtse naar de buitenkant, er zit aan die kant precies geen druk.
Dus het is de remklauw en niet het leidingcircuit.
Morgen ga ik de klauw uit elkaar halen en klinisch reinigen en uitblazen.
Ik houd jullie op de hoogte.
 
Update: beide voorklauwen afgekoppeld, linkse klauw rechts aangesloten en met plaatje van 5mm tussen de blokken terug olie op gezet, ontlucht en op druk gezet, resultaat: de linkse remblok gaat nog steeds mee met de rechtse naar de buitenkant, er zit aan die kant precies geen druk.
Dus het is de remklauw en niet het leidingcircuit.
Morgen ga ik de klauw uit elkaar halen en klinisch reinigen en uitblazen.
Ik houd jullie op de hoogte.
Goed gevonden.
 
Update, help, zuigers uit de klauw gehaald alles uitgekuist, oliegaatjes zijn volledig open, alles blinkt als een spiegel, terug gemonteerd, olie erop, de 3 nippels ontlucht(serieus proswerkje), resultaat: de linkse zuiger beweegt gewoon niet bij het remmen😥 terwijl er wel perfect druk op zit, doordat die zuiger niets doet gaat de rechtse de remschijf tegen de linkse duwen. Wetende dat dit ook nog was als ik de linkse remklauw op de rechtse leiding zette, dus het moet de klauw zijn, maar wat kan daar nu stuk aan gaan?
 
Laatst bewerkt:
En als je de zuiger die wel naar buiten komen tegenhoudt en blijft pompen, komt dan de andere zuiger wel naar buiten? Zo nee, dan zit daar (toch) een probleem.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Tsja, dan zou ik toch neigen naar het advies van de dealer en een nieuwe remklauw monteren.
Of je moet zeker zijn dat het eerder wel goed heeft gefunctioneerd maar klinkt als een inferieur product of een productiefout.
Heeft je dealer hier vaker mee te maken gehad?
 
Het doet me denken aan de racefietsen 'van vroegah' met oude velgremmen.
Die hadden ook de neiging om aan 1 kant te remmen of het hele zaakje de andere kant op te duwen. De kunst was om de veer zo af te stellen dat deze het scheeftrekken van/door de kabel ophief. Ofwel, de druk aan beide kanten gelijk krijgen.

Bij jou klinkt het alsof de druk achter de ene zuiger hoger is dan de druk achter de andere zuiger en ik vermoed dat je dealer weet waarom (bv fout in de productie of het ontwerp van de klauw). Misschien een verkeerde batch en/of is er een verbeterde versie beschikbaar.
Maar vraag het 'm eens, want dit zijn aannames...
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Pascal says no.

Die reactie had ik al verwacht.
Misschien leg ik mij beter uit door te zeggen dat er meer vloeistof verplaatst wordt achter de ene zuiger, door wat voor oorzaak dan ook zit er verschil in druk achter beide zuigers.
Anders zou niet eerst de ene naar buiten komen en het vervolgens 'opgeven' als beiden even gangbaar zijn

Edit: stel dat de kamers (ik weet de officiele term niet) achter de zuigers verschillen in grootte / diameter. Dan kan het toch zijn dat doordat de kamer achter de ene zuiger kleiner is, dat met gelijke druk deze zuiger als eerste (meer) naar buiten komt. Als dan vervolgens de druk wordt vergroot / meer vloeistof erin wordt gepompt, houdt de remschijf de ene tegen en komt de andere bij (waarvan de kamer erachter groter is in diameter) en drukt deze door (grotere diameter, meer druk). Of ga ik nu met mijn denkwijze tegen de natuurwetten in?
 
Laatst bewerkt door een moderator:
De druk is in beide kamers hetzelfde als er tenminste een open verbinding is.

Als beide zuigers even makkelijk door de seals glijden, moeten ze bij bij gelijke grootte even veel verplaatsen.
 
Als de zuigers even groot zijn en de ruimte erachter (eromheen) niet afwijkt inderdaad wel ja.
Je zou bijna de zuigers eens gaan opmeten, of die wel even groot zijn |(
 
Laatst bewerkt door een moderator:
full

Hallo, ik ben al zover geraakt dat de rem normaal werkt als er ongemonteerd een plaatje van 5mm tussenzit zoals op de eerste foto, monteer ik de klauw dan drukt enkel de rechtse, we zijn weer een mysterie rijker, welke heilige moeit zich bij het monteren.
Ik heb ook ondervonden dat als je een piston naar binnen duwt en duwt op de rand van de piston dan gaat ie niet naar binnen, duw je op 2 randen, dus recht erin gaat ie wel soepel naar binnen. Zou het kunnen dat de remblok de piston een beetje scheef zet en hij daardoor gripeert?
full

full
 
Laatst bewerkt:
Wellicht denken we (denk ik) veel te ingewikkeld en is het zoiets als een scheef afgesleten remblok wat de zuiger minder gangbaar maakt, niet alleen naar binnen, maar ook naar buiten.
Dus dan toch eens de blokken verwisselen/vervangen en kijken of dat soelaas biedt.

Heb je je dealer al gevraagd naar het waarom van zijn advies (remklauw vervangen)?
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Probleem bijna opgelost denk ik, om een of andere reden klinkt de piston een beetje als hij naar de schijf gaat waardoor hij gripeert en vast zit, misschien nieuwe keerringen ik ga het nog wat uitzoeken.
 
als ik een beetje naar die fotos kijk vermoed ik dat je wat mist,
Waarom zit dat gat in die remblokken?, kan zijn dat daar een soort geleider doorheen moet die voorkomt dat de blokken scheef naar de schijf gedrukt worden?
 
Terug
Bovenaan Onderaan