Mooi op zijn wielen

Ik heb hier Schokdemper vraagje een vraag gesteld over schokdempers. Is er hier nog iemand met goeie ideëen?

IK zou eerst een geschikte schokker vinden en dan gewoon eenvoudig zelf naaldlagertje er in maken, meer als een busje draaien en persen kan dat toch niet zijn....

Denk dat het moeilijker is om een schokker te vinden die EN voldoet aan je eisen (neem aan dat je er straks toch minimaal 3 van nodig hebt.....) EN een naaldlager heeft....
 
Zoiets zal het wel gaan worden waarschijnlijk
Het zou handig zijn als voor en achter eenzelfde demper zit.
 
Ondertussen in Moergestel

Buis gezaagd, busjes gedraaid, plaatjes geknipt, beetje passen en meten, in elkaar gehecht en afgelast. De voorste helft van de achterbrug is klaar op het kotteren van de lagerpassingen na

full

full

full

full


Zo komt het dus ongeveer te zitten.
Morgen verder :)
 
gehechtlast zag het er al super uit van de week, dus dat zal er nu vast niet slechter op geworden zijn.

Die triumph staat straks nog eerder op 3 wielen dan de TRX....
 
full



Torsiestang in productie
Het heeft wat uurtjes gekost om de zelf gemaakte brillen werkend te krijgen maar nou gaat het lukken
Hier moet nog 2 mm af in diameter en dan omdraaien zodat ik de andere kant ook kan afdraaien.

Duurt even maar dan komt het geod
 
Het is dus toch echt gelukt 👍

Had stiekem ook niet anders verwacht hoor
 
Bij de torsiestang ben ik tegen de grenzen van de maakbaarheid gelopen. :/
In eerste instantie leek het nog te lukken. Erwin had een paar adviezen waar ik mee verder kon maar toen de diameter in de buurt van 20 mm kwam, kwam er een of andere rare trilling in die ervoor zorgde dat de beitel zich steeds leek te begraven in het materiaal.
Weg mooi oppervlak, weg maatvoering, weg illusie dat het mij ging lukken
Ik heb het voorlopig eventjes terzijde geschoven. Erwin mag het nog een keer proberen.

Verder met een ander hoofdstuk, er is nog zat te doen.
Ik heb 2 stuks achterdempers van een recent type Yamaha R1 op de kop weten te tikken. Die zien er lekker high tech uit en zijn ook mooi compact.
Ik heb een uitzetje gemaakt van hoe de pushrod zou moeten lopen.
En vervolgens aan het passen en meten geweest met de diverse draaipunten. Het liefst had ik de demper zo laag mogelijk gehangen. Maar als de pushrod te vlak loopt geeft dat weer heel veel extra belasting op de lagering van de draagarm. Dus het is een compromis geworden tussen mooi en goed, en dat ziet er ook helemaal niet slecht uit al zeg ik het zelf

full


De schilderstape wordt nog vervangen door een pushrod en zo zijn ewr nog een paar details maar het idee lijkt me duidelijk.

Zo'n zelfde demper komt dus ook bij het achterwiel.
Ik ben er weer blij mee zo ver
 
Laatst bewerkt:
ik weet natuurlijk niet wat je allemaal hebt geprobeerd om een lange dunne as te draaien deze trucs gebruikte wij vaak als het lang dun en natuurlijk juist op maar met een goede Es waarde. als eerst een meelopende bril. om hoog frequente trillingen tegen te gaan draaide we vaak domweg postbode elastieken om begin en uiteinde van de as (net na de drieklauw en voor het center) ook wilde we nog wel eens een staalborstel op de as mee laten lopen (eigenlijk de as laten raken boven de beitel) en natuurlijk geen beitelplaatjes gebruiken maar een neutraal geslepen hardmetaal beitel exact haaks op het af te draaien vlak cq as. Let er dan vooral op dat je een niet te grote,of beter, geen neus radius aan deze beitel slijpt. gewoon even met een wedsteen de scherpe punt van de beitel afhalen. succes komt vast helemaal goed daar.
 
Ik heb een meelopende en vaste bril. Allebei met lagertjes en allebei zelfgemaakt. De as moet door de vaste bril steken want hij kan niet door de kop. En dat is het probleem denk ik. Het deel wat door de bril steekt begint, bij afnemende diameter en dus afnemende stijfheid, steeds meer te slingeren. En als dat slingert dan slingert het stuk tussen de bril en de klauwplaat ook. Het kan niet naar achteren want daar zit de meelopende bril. Maar het kan dus wel richting beitel. En dan hapt het dus steeds eventjes wat dieper.
Nou kan ik nog allerlei hulpmiddelen gaan bedenken maar daar wacht ik nog even mee totdat Erwin het geprobeerd heeft op zijn draaibank
 
Idd Erwin lekker laten aanklooien, als hij de as door de doorvoer kan steken ben je al een heel eind lijkt me...
 
:9~ geweldig dat jullie zoveel machines tot jullie beschikking hebben. andere machines andere wetten. komt best goed dan met die stabilisatorstang.
 
geweldig dat jullie zoveel machines tot jullie beschikking hebben. andere machines andere wetten. komt best goed dan met die stabilisatorstang.
 
Werkt dat cantilever systeem van een Yamaha R1 met een 1:1 verhouding?
Volgens mij werken de meeste van die systemen met een (minstens) halvering van de slag van de achterbrug in de compressie van de veer.
Of praat ik te vroeg en heb je in jouw CAD tekening de veerkracht ten opzichte van jouw arm al berekend? Het zou zonder zijn als die swing arm de veer meteen tot het end indrukt. Het geheim zit hem natuurlijk in de verhoudingen van jouw scharnierende driehoek.
 
@Halflive
Een R1 heeft een veerweg achter van 120 mm. Bij de 3States spannen wordt de veerweg 80 mm. Dat scheelt alvast 30% en dat maakt de vering dus gelijk gemiddeld 30% stugger over de totale veerweg.
Ik heb ook het systeem met het roterende driehoekje weer toegepast. Dit heeft zich bewezen bij de voorvering van mijn vorige span.
Onbelast is de hoek tussen pushrod en driehoekje haaks en tussen demper en driehoekje scherp. Volledig ingeveerd is dat precies andersom.
De pushrod drukt dus gaandeweg tegen een steeds korter wordend armpje. Het armpje waar de demper tegen duwt wordt effectief steeds langer. Dat geeft een progressie van ongeveer 50%
Ik ben er dus niet zo bang voor dat de vering snel zal doorslaan

@fgmtech
Zwaartekracht speelt geen rol in dit type demper. Ik heb dit ook zo toegepast bij het vorige span en dat ging prima
 
Laatst bewerkt:
vlg mij zit er wel druk in de dempers maar die staat op de vloeistof. door de zwaartekracht komt die aan de andere zijde te staan omdat de demper op zijn kop staat. het gas zit dan als eerste bij de hydraulische klepjes
 
Er zit een mechanische scheiding tussen het gas en de vloeistof.
Een plunjer of een membraan.
 
Terug
Bovenaan Onderaan