Het grote Gilera DNA 125 / 180, 4-takt topic

Whoww Roger wat een geweldig topic heb jij opgezet zeg.
Wij hebben al jaren een DNA180 en ik heb me hier ook ooit aangemeld met bijpassende forumnaam. Daarna echter niet heel veel meer online.... eigenlijk bijna nooit meer.
De DNA is de laatste jaren echt als back-up gebruikt en heeft hooguit 500km per jaar gereden. Ik rij tegenwoordig mijn meeste kilometres (woon-werk) op een SV-650s

Waarom dan nu ineens weer op het forum?
Kort door de bocht, een problem.
Ik stond vorige week stil vlak voor de ingang van de Coentunnel.
Naar de tunnel toe begon hij ineens in te houden en ik dacht laat ik de tunnel maar niet induiken.... Stoppen op vluchtstrook en rook uit cover aandrijving.
Afgelopen dagen cover gedomonteerd maar daar geen gekke dingen gevonden, riem ziet er goed uit en volgens mij zat de moer op drive-pully er ook nog op. Al ga ik daar wel aan twijvelen na het lezen van jouw verhaal. Lag ook geen moer ofzo in het cover.

Nu is het wel handig dat ik ooit zo'n Haynes boek heb aangeschaft.

Onze dna is trouwens origineel nederlands en heft nu 14000 km gereden.

34eyvpl.jpg


groet dnArno
 
Laatst bewerkt:
Gelijk nog maar eens een reaktie plaatsen.
Onze dna180 is op de uitlaat en gedemonteerde achterspatbord na echt nog helemaal origineel. Hij is van 2001 en wij kochten hem in 2006, sinds die tijd nauwelijks aan de dna gesleuteld.
Ik heb dan ook geen ervaring met wisselen van carburatie, bradstofpompen of iets dergelijks. Uiteraard wel met enige regelmaat een onderhoudsbeurt laten uitvoeren. Zo zijn de banden en riem nog vers (2014)
Met mij erop rij ik met windstil weer zo 110km per uur op de teller. Toeren rond de 9000rpm zoals je zelf ook aangeeft. Heel veel info mbt tot sleutelen aan de dna kan ik je niet geven want wij hebben er eigenlijk nooit wat mee gehad.
Ja 1 keer een verstopte toevoerleiding van de brandstof maar na schoonmaken carburateur en plaatsen nieuw filter geen problem meer.
We hebben wel eens overwogen de dna te verkopen..... (nu dus ook weer door het problem wat ontstaan is) MAAR de dna is een motor welke net tussen het A1 en A2 rijbewijs invalt en lijkt me een hele lastige motor om te verkopen. Ik denk dat 500 euro het bedrag zou zijn waar je aan moet denken. Tja dan denk je al snel daar laat ik hem voor staan.....
Ik ga hier zeker wat vaker kijken.
 
Laatst bewerkt:
Gave DNA!!
Mooie kleurstelling en lekkere uitlaat. :Y
Het achterspatbordje van die van mij is er ook af, maar ik vond die knippers ook niet zo mooi, dus heb die er ook afgehaald.

Fijn dat je zo'n probleemloze DNA hebt.
In mijn geval is dat helaas anders geweest. Doordat ik vrij veel heb moeten sleutelen of vervangen ken ik mijn DNA wel wat beter. Dat heeft zo ook zijn voordelen, maar het in in principe voor de meeste motorrijders niet de reden een motor te kopen. :N
Daardoor wel wat extra 'technische vulling' in dit topic, maar als ik het niet zou hebben gehad zou ik daar ook niet zo rouwig om zijn geweest. ;)

Voor 500 Euro zou ik de DNA inderdaad niet weg doen. Gelukszoekers die dat of het dubbele ervoor bieden heb je altijd, maar de DNA180 is vrij schaars en wordt alleen nog meer schaarser. Als hij niet in de weg staat gewoon laten staan en wachten tot er iemand een reëel bedrag voor over heeft.

En verder gewoon rijden met dat fietsje.
 
Laatst bewerkt:
Dank je.
Idd apart dat rode in combi met mat blauw.
Helemaal origineel ook weer.
Probleem trouwens opgelost.
Zat aan voorkant.
Rem bleef hangen en blokkeerde langzaam
Daardoor ging riem slippen en kwam daar rook vanaf
Pen opgeschuurd en ingevet.
Alles weer okay.
Blij.
Tja wat is de waarde..
Loop toch te denken aan wat anders na 11 jaar dna
Honda msx125 lijkt me leuk en verwacht dat dat wel vergelijkbare rijeigenschappen heeft.
Dna valt natuurlijk tussen A1 en A2 in met zijn 14kW
Lastig tweedehands denk ik dan.
Enne die knippers vind ik juist erg mooi.
 
Honda msx125 lijkt me leuk en verwacht dat dat wel vergelijkbare rijeigenschappen heeft.
Laat het ze bij Honda maar niet horen. De Honda is een motor en geen scooter (qua bouwwijze). Het heeft een frame en achtervorkbevestiging van een motorfiets en dat is echt serieus steviger dan de met 3 scharnierpunten opgehangen achtervork van de DNA. En dan nog met een mooi progressief werkend link-systeem ook.
Die DNA voel je bewegen, en die krijg je door de constructie ook niet bewegingsvrij. Als de Honda net zoveel flexibiliteit in het rijwielgedeelte heeft moet je eens even kijken of alle onderdelen er wel in zitten ;). Die Honda is gegarandeerd in alles beter dan de DNA. Ook motorisch. Hier hebben ze vanaf de SS50 al ervaring mee. Niet kapot te krijgen, met normaal gebruik en onderhoud uiteraard.
Verder zal hij wel net zo in de bocht vallen als de DNA, maar dat is inherent aan de kleine wielmaat.
Leuk ding!! (maar dat is de DNA ook).
Kun je om er een beetje bedrag voor terug te krijgen de DNA niet inruilen? of ga je voor particulier kopen?
 
Laatst bewerkt:
Weg van de minste weerstand is inruilen.
Vind oude type met ronde koplamp en hoge uitlaat trouwens mooier bij de honda.
Vraag me nog wel af of acceleratie en top veel verschillen tussen de 180 en 125cc
Kortom eerst proefrit. Dan weet ik gelijk inruil.
Bij particuliere verkoop gok ik op 1000 euro.
 
Gelijk de koe maar eens bij de hoorns gevat en gisterochtend een proefrit gereden op een MSX125.
Conclusie is dat ik persoonlijk de dna180 fijner vind rijden.
Hoofdreden hiervoor is toch het vermogen.
Zitpositie is wat meer gedrongen op de msx125 al kon ik er nog goed op zitten.
Stuur heeft een redelijk groot versprong dus naar voren kantelen levert gelijk extra ruimte op tussen stuur en bovenbenen.
Maar zoals gezegd vermogen miste ik echt, waar ik met de dna180 nog gewoon de 100km/u snelweg op ga voelt dit met de msx125 niet fijn. Top wind mee welke ik gisteren heb bereikt heb (op een "80 weg") was 95km/u en terug tegenwind was echt niet fijn.
In zijn vierde versnelling kon de msx de snelheid niet vasthouden en viel het terug naar onder de 80km/u. Terugschakelen naar 3 dan maar..... ja hoor snelheid loopt weer op maar tegenwind kwam ik niet verder dan 85km/u.
Aangezien ik het wel fijn vind om sporadisch ook de snelweg op te kunnen is het voor mij dus een vette NEE.
Trouwens een 2005 model bekeken/gereden, met hoge uitlaat en ronde koplamp.
 
Mijn ervaring is ook dat een 100 km/u snelweg goed gaat, mits niet al teveel wind, maar met een DNA125 ging dat eigenlijk ook wel goed. 't Verbaast mij eigenlijk dat dat met de MSX125 niet zo goed gaat. 't Is natuurlijk wel zo dat gisteren wind tegen ook direct windkracht 7 tegen was ;). Ik weet zeker dat mijn DNA gisteren ook van de weg geblazen zou zijn. :)
Mogelijk is dit het voordeel van de CVT van de DNA tov de zelf schakelen bak van de MSX. Die automaat houdt het toerental altijd in een gebied rond het maximale koppel en vermogen.

Goed dat je die rit gemaakt hebt. Nu weet je tenminste waar je het over hebt, en leuk dat je de DNA gaat houden.
 
De kogel is toch door de kerk gegaan.
Onze dna180 is ingeruild op een KTM390duke
De dna is niet langer in Nederland heb ik begrepen en zal naar Polen verdwijnen.
 
Jammer, maar een Duke is itt. een DNA een èchte motor.
Als ik maar één motor zou mogen houden/hebben/willen zou de DNA dat in óók niet zijn.
Veel plezier met de Duke. Komt er bij mij ook nog wel een keer....
 
Laatst bewerkt:
Ja had er toch ook een gemengd gevoel bij hoor.
De dna180 was al sinds 2006 in ons bezit en ik heb er met veel plezier op gereden. Trouwens na de proefrit op de Honda een proefrit gereden op de ktm 125 duke en dat was wel beter dan de Honda maar had toch het gevoel dat ik er op achteruit ging qua prestaties vergeleken met de dna. Daarna dus de 390 gereden en dat voelde heel goed. Knoop maar snel doorgehakt toen. Vind het wel jammer dat de dna nu naar Polen verdwijnt maar ja daar heb je bij inruil natuurlijk geen invloed op. En het nederlandse rijbewijssysteem helpt de dna180 ook niet echt.... zit er net tussen qua A1 en A2
 
ik had de gilera dno 70cc uitvoering van top tot teen opgevoerd.
dat was voor mij ook de reden om een motorrijbewijs te halen om de dna 180 te kunnen kopen .
wat ik ook heb gedaan in belgie haha.
maar uiteindelijk was mijn brommer dn1 uitvoering zo perfect opgevoerd dat mijn eerste 3 motorfietsen niet in de buurt kwamen van de prestatie van de 2takt brommer uitvoering dna.
pas bij mijn burgman650 met de powerknop aan dan kreeg ik hetzelfde gevoel als ik op de dna had.
die 180 was veel te traag ook al heb ik er veel plezier aan beleefd.
als ik de 2takt uivoering van de dna had die in de gilera runner zat dat was ook een geweldige blok

mijn brommer ging 145 op de teller en de 180 dna net aan 140
 
Ik heb nog een zadel / buddysit voor een dna liggen. Kan iemand die nog gebruiken. Mag weg tegen verzendkosten of gratis op te halen in Zaandam Is antraciet/zwart met heel donkerblauw deel voor duo
 
Zelfborgende moer gehaald voor de starterkrans.
Daar de borgplaat die ik eerder had gemaakt vervangen.

full
 
Laatst bewerkt:
Mijn DNA180 is verkocht en rijdt nu rond in Rotterdam
Het was leuk. Veel plezier aan beleefd, maar de eerlijkheid gebiedt me te bekennen dat ik er veel vaker aan heb moeten sleutelen dan me lief is. 't Is wat dat betreft duidelijk geen Japanner.
Meermalen heb ik op haren en snaren net mijn huis kunnen bereiken. Ook een paar keer de laatste kilometers moeten lopen en zelfs een keer de motor ergens achter moeten laten om 'm daarna met een aanhangwagentje op te moeten halen. Meer tijd gesleuteld dan gereden als ik het zo'n beetje inschat.

Het gebruiksdoel bleek achteraf toch net wat minder dan waar ik vanuit ging toen ik 'm kocht.
Dit samen met de niet al te hoge betrouwbaarheid heeft mij doen besluiten de motor weg te doen.
Inmiddels zo ongeveer alles vervangen of gedaan wat eraan kapot kon, dus met een beetje geluk rijd de huidige eigenaar er heel lang op zonder noemenswaardige 'klussen' of onderhoud.

Het topic blijft uiteraard gewoon doordraaien, dus heb je wat te melden of te vragen ga je gang!

Ik heb nog wel een hele vracht onderdelen.
Die heb ik niet meer nodig, dus als je iets zoekt even een PBtje voor de actuele 'voorraad.'
 
Ik heb nog een uitlaatje gevonden. Wel wat schade, maar zeker bruikbaar.
Leuk voor op motor of motorscooter. Open sportuitlaat zonder E-keur en dB-killer, dus niet geschikt voor gebruik in Duitsland.

lengte van de mantel = 290 mm
hoogte = 125 mm
breedte = 95 mm
aansluiting linkpijp = 48 mm

Bij interesse even een berichtje.
full
 
Weet iemand de diameter van de as die door het voorwiel gaat? Is van alle dna’s hetzelfde.
 
Terug
Bovenaan Onderaan