[[[ ══ Suzuki GS500 Topic #29 ══ ]]]

ja heb ik gedaan, en ze zitten zeker goed vast. het blok is langs die pakking ook droog, dus denk niet dat het daardoor komt.
toch bedankt voor je reactie!
 
Goedemorgen Iedereen!


Ik ben sinds een paar weken officieel motormuis en afgelopen zaterdag een trotse bezitter geworden van een Suzuki gs500 challenge :) :)

Duuuus wanneer kan ik mijn eerste rit gaan maken met jullie?

Groetjes
 
Laatst bewerkt:
heb je de oude pakking er netjes aan beide kanten afgeschraapt? en de boutjes goed (hand vast + een beetje) vastgezet? uit mijn hoofd moeten deze op 11nm, maar hiervoor zou je even in het handboek moeten kijken

nr. 15 heb ik zelf ook vervangen begin dit jaar. Ik heb toen met een fijne korrel schuurpapier (nat) de oude pakking helemaal weg geschuurd.

Edit: :X ik had de laatste pagina nog niet gelezen
 
Laatst bewerkt:
Goedenmiddag,
net als Remco188 ben ik ook beginnend motorrijder sinds een maand en heb voor 400,- een
redelijk rijdende Gs500 op de kop getikt. nu heb ik reeds de zelfgebouwde slipon demper vervangen
door een beter passend Jama exemplaar. Verder wil ik de voorveren vervangen door wilbers progressieve
veren wegens het bijna tot helemaal doorslaan van de voorvork. Ik wil dan ook meteen de keerringen vervangen
en een zwaardere olie erin doen. Kan iemand misschien vertellen of de vorkpoten dan helemaal uit elkaar
gehaald moeten worden zoals de beschrijving van Kapitein Koek in de FAQ, of dat ik de onderste imbus gewoon laat zitten (en dus de schokbreker) en wel de binnenpoot er dan uit kan halen? Of hoef ik alleen
de veren en afstandsbus eruit te halen en de poten leeg te gieten om vervolgens de nieuwe
keerringen over de binnenpoot heen te schuiven (na de oude natuurlijk verwijderd te hebben) en vast te zetten
en dan de nieuwe veren monteren en de juiste hoeveelheid nieuwe olie erin etc...
Vast bedankt voor een antwoord :-)
 
hallo,

ik heb een probleem met mijn gs500. hij lekt namelijk nogal als de olie warm is. ik weet alleen niet hoe ik dit handig op kan lossen.
..........
alvast bedankt


ik zal de volgende keer even eerst zelf kijken voor ik vragen stel op het forum. had blijkbaar niet goed genoeg mn best gedaan met het afschuren van de oude pakking(klein stukje overgeslagen). voor nu ga ik mij even schamen in een hoekje.
tot de volgende keer! |( |(
 
Goedenmiddag,
net als Remco188 ben ik ook beginnend motorrijder sinds een maand en heb voor 400,- een
redelijk rijdende Gs500 op de kop getikt. nu heb ik reeds de zelfgebouwde slipon demper vervangen
door een beter passend Jama exemplaar. Verder wil ik de voorveren vervangen door wilbers progressieve
veren wegens het bijna tot helemaal doorslaan van de voorvork. Ik wil dan ook meteen de keerringen vervangen
en een zwaardere olie erin doen. Kan iemand misschien vertellen of de vorkpoten dan helemaal uit elkaar
gehaald moeten worden zoals de beschrijving van Kapitein Koek in de FAQ, of dat ik de onderste imbus gewoon laat zitten (en dus de schokbreker) en wel de binnenpoot er dan uit kan halen? Of hoef ik alleen
de veren en afstandsbus eruit te halen en de poten leeg te gieten om vervolgens de nieuwe
keerringen over de binnenpoot heen te schuiven (na de oude natuurlijk verwijderd te hebben) en vast te zetten
en dan de nieuwe veren monteren en de juiste hoeveelheid nieuwe olie erin etc...
Vast bedankt voor een antwoord :-)

Beiden welkom op het forum

En volg de How to van Kapteinkoek maar.
Dan gaat het zeker goed, en echt veel meer werk is het niet.
 
Goedenmiddag,
net als Remco188 ben ik ook beginnend motorrijder sinds een maand en heb voor 400,- een
redelijk rijdende Gs500 op de kop getikt. nu heb ik reeds de zelfgebouwde slipon demper vervangen
door een beter passend Jama exemplaar. Verder wil ik de voorveren vervangen door wilbers progressieve
veren wegens het bijna tot helemaal doorslaan van de voorvork. Ik wil dan ook meteen de keerringen vervangen
en een zwaardere olie erin doen. Kan iemand misschien vertellen of de vorkpoten dan helemaal uit elkaar
gehaald moeten worden zoals de beschrijving van Kapitein Koek in de FAQ, of dat ik de onderste imbus gewoon laat zitten (en dus de schokbreker) en wel de binnenpoot er dan uit kan halen? Of hoef ik alleen
de veren en afstandsbus eruit te halen en de poten leeg te gieten om vervolgens de nieuwe
keerringen over de binnenpoot heen te schuiven (na de oude natuurlijk verwijderd te hebben) en vast te zetten
en dan de nieuwe veren monteren en de juiste hoeveelheid nieuwe olie erin etc...
Vast bedankt voor een antwoord :-)

Keerringen vervangen daar moet de poot gewoon voor uit elkaar. Voor het vervangen van de veren en spacers hoeft dat niet, dat kan zelfs met de hele vork nog in de motor als je het echt ghetto en lui wil doen :P
 
Goedenmiddag,
net als Remco188 ben ik ook beginnend motorrijder sinds een maand en heb voor 400,- een
redelijk rijdende Gs500 op de kop getikt. nu heb ik reeds de zelfgebouwde slipon demper vervangen
door een beter passend Jama exemplaar. Verder wil ik de voorveren vervangen door wilbers progressieve
veren wegens het bijna tot helemaal doorslaan van de voorvork. Ik wil dan ook meteen de keerringen vervangen
en een zwaardere olie erin doen. Kan iemand misschien vertellen of de vorkpoten dan helemaal uit elkaar
gehaald moeten worden zoals de beschrijving van Kapitein Koek in de FAQ, of dat ik de onderste imbus gewoon laat zitten (en dus de schokbreker) en wel de binnenpoot er dan uit kan halen? Of hoef ik alleen
de veren en afstandsbus eruit te halen en de poten leeg te gieten om vervolgens de nieuwe
keerringen over de binnenpoot heen te schuiven (na de oude natuurlijk verwijderd te hebben) en vast te zetten
en dan de nieuwe veren monteren en de juiste hoeveelheid nieuwe olie erin etc...
Vast bedankt voor een antwoord :-)

Ik weet niet of je ze nodig hebt, maar als je de stofringen ook vervangt, zou je mij kunnen vertellen waar je die dan hebt gekocht. Bedankt alvast! :)
 
Ik weet niet of je ze nodig hebt, maar als je de stofringen ook vervangt, zou je mij kunnen vertellen waar je die dan hebt gekocht. Bedankt alvast! :)

Ik heb ze besteld bij optitune.nl (weet niet of reclame mag :-) ) in waddinxveen
gezien daar de wilbers progressieve veren ook het goedkoopst zijn....
En ik dacht als ik de seals vervang ook maar meteen de dustseals...
En ik ga ook meteen maar de glijbussen vervangen denk ik, is alles weer helemaal fris :)
 
Laatst bewerkt:
Vanmiddag een rit van 250 km gemaakt door Wallonië (Durbuy en La Roche). Paar km voordat ik thuis was voor het eerst met de punt van mijn laars de grond gescraped :P

Wel effe schrikken :O, volgende keer toch de bal van mijn voet goed op de pegs houden.
 
Bal van je voet is ook beter als je ooit zandpaden wil gaan pakken enzo. Dan kun je sneller gaan staan.

(werkt ook als je drempels soms te hard neemt)
 
Sven had hem ook al gespot. Ik zal hem de volgende keer wel even bij het stoplicht vertellen dat als je GS500 wil rijden, je je eerst hier moet melden.
 
Beste allen,

Ik ben mijn voovork aan het reviseren maar ik stuit hier tegen 1 probleem aan. Ik hoef alleen de voorvork olie er nog in te doen, alleen de vraag is hoeveel. Het gekke is namelijk dat ik een veer in me voorvork heb van ongeveer 34 cm en dat ik een voorvork heb die gesteld kan worden door preload adjuster en mijn suzuki komt uit 1996 hierbij geeft de manual aan dat ik een veer moet hebben van 300mm voor mijn gevoel is er echt iets dat niet klopt, kan iemand mij helpen??
 
96 was een overgangs jaar.
Daar moesten bijvoorbeeld ook een andere maat keerringen in.

Volgens mijn manual van 89-99 voor nederlands model
377 ml per poot en een preload
of zonder veer en poot helemaal ingedrukt.
105 mm van boven af gemeten.

Lengte van de veer staat er niet bij

edit:toch wel 303mm
 
Laatst bewerkt:
Ben ook bezig met een ander zadel te plaatsen op me suzuki gs 500 soort brat cafe racer zadel, alleen veel van die zadels zijn 51-52 cm en dat is net iets te kort en het frame kan ik niet verder inkorten want dan word het te slap denk ik. Iemand idee of dit zelf ook gedaan hebben?
 
Keerringen vervangen daar moet de poot gewoon voor uit elkaar. Voor het vervangen van de veren en spacers hoeft dat niet, dat kan zelfs met de hele vork nog in de motor als je het echt ghetto en lui wil doen :P


Vandaag in drie uurtjes de keerringen, stofringen en progressieve veren geplaatst.
Ging allemaal heel voorspoedig dank zij de heldere handleiding van kapitein koek.
Het verschil is echt geweldig met de nieuwe veren en in plaats van 10W 15W olie.
Rijdt heerlijk nu een niet meer op de eindstop klappen bij harder remmen.
Het rijgedrag komt veel betrouwbaarder over.
 
96 was een overgangs jaar.
Daar moesten bijvoorbeeld ook een andere maat keerringen in.

Volgens mijn manual van 89-99 voor nederlands model
377 ml per poot en een preload
of zonder veer en poot helemaal ingedrukt.
105 mm van boven af gemeten.

Lengte van de veer staat er niet bij

edit:toch wel 303mm

Voor zover ik weet zitten er van 89 t/m 2000 gewoon dezelfde keerringen in de voorvork. Verder kan het vork olie niveau en de lengte van de veer verschillen per bouwjaar.
 
Voor zover ik weet zitten er van 89 t/m 2000 gewoon dezelfde keerringen in de voorvork. Verder kan het vork olie niveau en de lengte van de veer verschillen per bouwjaar.

Zoonlief had een GS van 96 en daar zaten andere keringen in.
De dealer had ze bij Suzuki besteld, en toch waren het niet de juiste.
Heeft nog best een tijd geduurd voordat de juiste keerringen binnen waren.
Het kan natuurlijk ook zo zijn dat de dealer een lulkoek verhaal ophing omdat hij eigenlijk geen tijd had.

Die had ik toen zelf nl ook niet. vandaar dat mijn zoon de poten daar gebracht had.
 
Zoonlief had een GS van 96 en daar zaten andere keringen in.
De dealer had ze bij Suzuki besteld, en toch waren het niet de juiste.
Heeft nog best een tijd geduurd voordat de juiste keerringen binnen waren.
Het kan natuurlijk ook zo zijn dat de dealer een lulkoek verhaal ophing omdat hij eigenlijk geen tijd had.

Die had ik toen zelf nl ook niet. vandaar dat mijn zoon de poten daar gebracht had.

De voorvorken zijn vanaf 1989 ongewijzigd gebleven dus de dealer heeft een grapje gemaakt :P
 
Terug
Bovenaan Onderaan