Zwarte Guzbak uit Rottjeknor; the sequel....

Best wel netjes.. alhoewel het blank inderdaad teveel opvalt naar mijn zin....
full

Mooi in lijn met de schokbreker
full


;( ;( ;(
Maar het werkt niet......

Het spatbord en de bevestiging bewegen teveel naar achteren als het wiel inveert... dus de bevestiging raakt dan de schokbreker...

Kortom de druppels moeten naar voren :(
 
Druppels voorop en beugel met bocht onder klauw door. Staat ook mooi.
 
Druppels voorop en beugel met bocht onder klauw door. Staat ook mooi.

Is spatbord volgens mij te kort voor, beugel gewoon recht is denk ik het mooist, gewoon alleen een mooie hoek verzinnen zodat het ook nog een beetje smoelt...

Vandeweek even de schokbrekers eraf en een van de veerloze achterschokbrekers monteren, dan weet ik hoeveel ruimte ik nodig heb.
Maak me ook een beetje zorgen om de achterkant van het spatbord; of die wel voldoende vrij blijft van de versteviging tussen de poten...

Met een veerloze poot en een stropje om de onderste kroonplaat kan ik de veerbeweging simuleren door de motor op te hijsen en te laten zakken.
 
Ik zou het voorlopig lekker zo laten zitten en eerst het span verder op bouwen, zodat de dame weer de weg op kan.

Die bevestiging van het spatbord wat aanpassen en/of verfraaien, is een mooi klusje voor de winter !
 
Ik zou het voorlopig lekker zo laten zitten en eerst het span verder op bouwen, zodat de dame weer de weg op kan.

Die bevestiging van het spatbord wat aanpassen en/of verfraaien, is een mooi klusje voor de winter !

Volgens mij mis je de clou. :?

Op deze manier gaat het stuk als hij gaat rijden.
Toch?
 
Tsja, de as beweegt maar een klein beetje.... maar hoe verder je van de as afzit hoe groter de beweging....
De aanhechtingspunten boven op het spatbord blijken ruim 15cm te verdraaien tijdens de volle slag van de voorvork.....

En al de bevestiging dan netjes in lijn staat met de schokbreker zoals nu:
full

Krijg je heel snel dit:
full

Terwijl de schokbreker nog niet halverwege zijn slag is....

De oplossing is eenvoudig: maximale slag laten gebeuren en spatbord bevestiging zo instellen dat deze vrij blijft van de schokbreker in die positie.....
Als de boel dan uitveerd zit het ongeveer zo:
full


Dan loopt de spatbord bevestiging evenwijdig aan de vorkpoot, ook niet onaardig...
full


De achterkant van het spatbord raakt in de uiterste slag inderdaad de versteviging, maar daar kan ik waarschijnlijk net vrij van blijven als ik een busje tussen de bevestigingsogen en het spatbord zet aan de onderkant.
Als dat niet gaat, of niet mooi wordt maak ik het spatbord iets breder of probeer ik de remslangbevestiging eraf te halen....

Aan het spatbord zitten twee "ogen" waar je rubber in kunt klikken om de remslangen te geleiden, deze ogen komen erg dicht bij de rand van de band.

Volgend project is dus remleiding neerhangen en kijken of in de schommel deze ogen uberhaupt nog handig zijn, op de foto's zijn ze bijna niet te zien omdat ze precies achter de vorkpoten zitten
 
Of de spatbordsteun vastzetten aan de remklauw steunen. Dan beweegt het spatbord niet zoveel naar voor en achteren....
(edit) je moet het spatbord dan niet meer vastzetten aan de achterzijde.
 
Laatst bewerkt:
Of de spatbordsteun vastzetten aan de remklauw steunen. Dan beweegt het spatbord niet zoveel naar voor en achteren....
(edit) je moet het spatbord dan niet meer vastzetten aan de achterzijde.

Dat is ook de manier die ik toegepast heb. Maar ik heb maar een klein spattertje
 
Omdat ik nu toch de veerweg volledig kan benutten ook maar eens een remleiding verzinnen die niet klem komt te zitten als het wiel volledig inveert.
full

Gaat prima, knikt niet. Mooiste is dat het een leidinkje is wat ik ooit voor een ander project gemaakt heb en wat nog op de plank lag... de huidige rmleiding vm de oude dame zijn ook al rvs, maar net te lang voor deze vork (en de banjo's zijn geen rvs)
full

En heeft volledig uitgeveerd voldoende bocht om altijd netjes de goede kant op te bewegen
full


Ook eens de remdrukverdeler van het originele integraal systeem wat beter bekeken
full

En de werking daarvan is heel simpel, er zit een restrictie in de doorlaat naar de achterrem.

Nu gaat dalijk een klein klauwtje gekoppeld worden aan een grote met het t-stuk op de kroonplaat. Nu lijkt het mij gunstig om daarbij een vergelijkbare restrictie te plaatsen zodat niet eerst het zijspanwiel blokkeerd voordat de vierzuigerklauw voor aangrijpt, het verschil in vloeistof verplaatsing benodigt voor de 2 klauwen is erg groot.

Is bovenstaand een werkbare oplossing of maak ik een denkfout??
 
Ps.. ik heb trouwens wel het idee dat de veerweg voor nu groter is als met de originele voorvork? Zou dat kunnen??
 
Ik dacht uit mijn hoofd dat de originele telescoop een veerweg heeft van rond de 100 mm.?
Maar het staat ongetwijfeld in het wp handboek.
 
EHE heeft bij mij een extra rempomp geplaatst voor de bakrem. Hierdoor is de bakrem precies zo af te stellen zoals je hem wilt.
 
Een restrictie in de doorlaat heeft geen enkele invloed op de remdruk.
In theorie zal het een fractie langer duren voor de betreffende klauw dezelfde druk heeft als de andere.
Maar dat zul je echt niet merken
 
Laatst bewerkt:
Een restrictie in de doorlaat heeft geen enkele invloed op de remdruk.
In theorie zal het een fractie langer duren voor de betreffende klauw dezelfde druk heeft als de andere.
Maar dat zul je echt niet merken

Hmmm... Guzzi claimt een verdeling van 40 achter 60 voor (uit mijn hoofd, kan ook 30-70 zijn)
Terwijl toch echt het enige wat ik in dat verdeelstuk zie zitten een kleinere doorlaat is onder de aansluiting voor de achterrem??
Dus hoe werkt dat dan? de klauwen bij guzzi zijn bij de oude modellen zoals de SPII rondom exact gelijk.

Ga het in eerste instantie dalijk wel zo in elkaar zetten, restrictie onder de banjo naar het zijspanklauwtje is later aan te brengen en is niet zoveel werk (alleen een keertje opnieuw ontluchten)
 
Ik dacht uit mijn hoofd dat de originele telescoop een veerweg heeft van rond de 100 mm.?
Maar het staat ongetwijfeld in het wp handboek.

Dat klopt ook wel, het is ook meer een gevoel.... heb het idee dat het voorspatbord bij het inveren nu een stuk dichter bij de kroonplaat uitkomt terwijl het frame gewoon recht staat (het is dus niet zo dat de vork significant korter is)
 
Een restrictie geeft alleen een drukval zolang er stroming is.
Er is nauwelijks stroming in een remsysteem Zodra de remblokken aanliggen en het remmen echt begint, is de stroming zelfs helemaal nul.
Dat Guzzi ding is volgens mij geen drukregelaar maar een koppelstukje
 
Laatst bewerkt:
Een restrictie geeft alleen een drukval zolang er stroming is.
Er is nauwelijks stroming in een remsysteem Zodra de remblokken aanliggen en het remmen echt begint, is de stroming zelfs helemaal nul.
Dat Guzzi ding is volgens mij geen drukregelaar maar een koppelstukje

Hoe bereiken ze dan de remdruk verdeling?? het is toch echt het enige onderdeel in het integraal systeem wat geen pomp, remleiding of remklauw is??
 
Wie zegt dat er een remdrukverdeling is?
In mijn Peter's Guzzi wpb heet dat ding "verbindingsstuk".
Geen sprake van remdrukverdeler of zo
 
Wie zegt dat er een remdrukverdeling is?
In mijn Peter's Guzzi wpb heet dat ding "verbindingsstuk".
Geen sprake van remdrukverdeler of zo

Uit wikipedia:
Integraal remsysteem: Door Moto Guzzi op motorfietsen gebruikt remsysteem waarbij met het rempedaal niet alleen achter, maar ook één van de vóórschijven wordt bediend. De juiste remverhouding (70/30%) wordt verkregen door een drukregelaar in de hoofdremcilinder en andere schijfdiameters.

Dan vraag ik mij dus ernstig af hoe dat nu daadwerkelijk bij de SPII geregeld is? De hoofdremcylinder is een eenvoudige pomp met 1 uitgande leiding naar de verdeler. De verdeler is geen drukregelaar? Remklauwen voor en achter zijn gelijk en de schijfdiameters zijn bij de SPII voor en achter ook exact gelijk?

Er zou dus theoretisch voor en achter precies het zelfde moeten gebeuren..

Hoe het onderdeel heet is voor mij nu even niet te achterhalen... in mijn onderdelen lijst is in beide diagrammen van het remsysteem juist dat ondedeel niet genummerd :}
 
Als Wikipedia het zegt zal het wel waar zijn

Zo simpel is het uiteraard niet, maar het is wel een redelijk goede samenvatting van alle informatie over het integraal remsysteem van moto guzzi, waarbij overal sprake is van een systeem wat zorgt voor een remdruk verdeling, dus ik begin gewoon steeds nieuwsgieriger te worden...

Er wordt namelijk overal wel uitgelegd hoe het werkt: maar niet HOE het werkt (technisch dan)

Ik kom hier nog op terug...
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan