Zwarte Guzbak uit Rottjeknor; the sequel....

Ik ben het met Slijptol eens. De druk in het hele systeem zal uiteindelijk hetzelfde zijn als er verder niets in zit dan een kleinere boring. Dat sluit ook aan bij wat Ed Pols me in een (heel) grijs verleden vertelde; dat de verdeling van de remkracht voor en achter alleen bereikt wordt door het verschil in diameter van de remschijven.
 
Wie zegt dat er een remdrukverdeling is?
In mijn Peter's Guzzi wpb heet dat ding "verbindingsstuk".
Geen sprake van remdrukverdeler of zo
In het Haynes wpb heet dat ding een hose junction. Dus ook niets van remdrukverdeler. Ook geen gedetailleerde tekening, en wel van de remklauwen en rempomp.
 
dat de verdeling van de remkracht voor en achter alleen bereikt wordt door het verschil in diameter van de remschijven.
Ik neem aan specifiek bij deze Guzzi met voor en achter dezelfde rempomp?

Want oppervlaktes van remzuigers (zover daar de vloeistof tegenaan drukt) vertaalt zich redelijk één op één naar meer/minder knijp kracht.
 
Ik ben het met Slijptol eens. De druk in het hele systeem zal uiteindelijk hetzelfde zijn als er verder niets in zit dan een kleinere boring. Dat sluit ook aan bij wat Ed Pols me in een (heel) grijs verleden vertelde; dat de verdeling van de remkracht voor en achter alleen bereikt wordt door het verschil in diameter van de remschijven.

Inmiddels zoekend op specifiek onderdeel nummer wat meer info. Blokje is inderdaad alleen splitter, er schijnt bij sommige modellen sprake te zijn van een "proportional valve" ergens in het systeem. Maar bij de SPII kan ik die nergens terug vinden.
Verschil in schijfdiameter is er ook niet, dus dit integraal systeem verdeelt helemaal niets.
Hoe ga ik dus in de nieuwe setup zorgen dat het achterwiel niet continue blokkeerd?
in het verleden heb ik me daar nooit zo druk om gemaakt omdat ik na aanschaf destijds direct rvs leidingen gemonteerd heb en beide voorklauwen op de voorpomp....

Wordt nog interesant zo....
 
Laatst bewerkt:
Ik neem aan specifiek bij deze Guzzi met voor en achter dezelfde rempomp?

Want oppervlaktes van remzuigers (zover daar de vloeistof tegenaan drukt) vertaalt zich redelijk één op één naar meer/minder knijp kracht.

Guzzi spreekt over verdeling voor/achter beide klauwen op zelfde pomp, Le Mans heeft volgens mij inderdaad een kleinere remschijf achter, net zoals de V50/V35 series.. maar de SPII heeft zoals vele andere modellen rondom 280mm schijven.
Daar lijkt dus geen enkele sprake te zijn van enige vorm van verdeling, want ook de klauwen in voor en achterwiel zijn exact gelijk?
 
M@kke heeft een remdruk regelaar in de leiding naar zijn zijspan rem. Mss kan hij je meer vertellen over de werking en functie.
 
Inmiddels zoekend op specifiek onderdeel nummer wat meer info. Blokje is inderdaad alleen splitter, er schijnt bij sommige modellen sprake te zijn van een "proportional valve" ergens in het systeem. Maar bij de SPII kan ik die nergens terug vinden.
Verschil in schijfdiameter is er ook niet, dus dit integraal systeem verdeelt helemaal niets.
Hoe ga ik dus in de nieuwe setup zorgen dat het achterwiel niet continue blokkeerd?
in het verleden heb ik me daar nooit zo druk om gemaakt omdat ik na aanschaf destijds direct rvs leidingen gemonteerd heb en beide voorklauwen op de voorpomp....

Wordt nog interesant zo....
De meeste bestelwagens maken gebruik van een remdrukverdeler die er voor zorgt dat de achterremmen harder gaan remmen naarmate de auto zwaarder beladen is. De verdeler zit gemonteerd op het chassis en wordt geregeld door een hefboompje dat weer vast zit aan de achteras. Wordt de auto zwaarder zakt de auto verder in de veren en veranderd de afstelling van de regelaar.
Ook in de autosport worden remdrukregelaars gebruikt om de rembalans tussen de voor- en de achterwielen te veranderen. Ik heb zo'n ding vroeger gebruikt om de remkracht van het zijspanwiel van mijn racer te verminderen omdat dat steeds blokkeerde. Zijspanwiel en achterwiel hadden toen gelijke schijven en klauwen.
Remdrukregelaar
 
Is het ook niet zo dat je voor 2 schijven hebt en achter 1 dus minder remkracht
dat hierdoor een verdeling voor meer dan achter ontstaat.
 
neig inmiddels steeds meer naar ophouden met moeilijk doen en gewoon de huidige setup handhaven... handrem 2x voor. voet achter. met als enige aanvulling 1 extra klauwtje op het span gekoppeld aan de voorrem zodat de combinatie ten alle tijden recht blijft...

dan hoef ik alleen even een passend oud model rempomp te vinden met voldoende opbrengst..

origineel voor is 11mm, dat was in de praktijk perfect met de originele klauwen, maar die pomp gaat 2 moderne 4 zuigerkkauwen niet trekken...
 
Is het ook niet zo dat je voor 2 schijven hebt en achter 1 dus minder remkracht
dat hierdoor een verdeling voor meer dan achter ontstaat.
Bij het integrale remsysteem van Guzzi wordt met de voetrem de achterschijf en één van de twee voorschijven bediend.
 
Denk denk, peins peins.... nee, niet de moeite: het integraal systeem blijft "uitgeschakeld"
Er wordt een 16mm voorpomp gemonteerd, die pakt 2 4-zuiger voorklauwen en een p05 in het spanwiel.
Achter kijk ik even of ik de originele 15 laat zitten of dat ik een 13 van een kleine guzzi monteer. Gewoon even uit proberen wat het mooiste doseert...

(hoewel bij demontage bleek dat de achterklauw van de motor volledig vastgerot zat omdat ik de achterrem zelden gebruik.) dus zo belangrijk is de dosering van de achterrem niet
 
neig inmiddels steeds meer naar ophouden met moeilijk doen en gewoon de huidige setup handhaven... handrem 2x voor. voet achter. met als enige aanvulling 1 extra klauwtje op het span gekoppeld aan de voorrem zodat de combinatie ten alle tijden recht blijft...

Werkt perfect inderdaad.
 
Vanavond even de remstang voor de achterrem pas gemaakt.. is ouwe stang van cafe-racertje (alleen nog nooit gebruikt) en effe prototype bevestigingsbout gevijld.

Alles op zijn plaats gefrommeld
full

Veerbeweging geen probleem
full

Helemaal ingeveerd
full


Remslang strak achter klauw langs, zal wel even proberen of een banjo met een bochie netter uitkomt, dan kan de leiding verder gewoon over de trekstang lopen
full

De voorste m12 die de achterkant van de wieg verbind en de schetsplaat op zijn plaats houdt wordt een beetje aangepast om het oog van de stang op te kunnen nemen.
full
 
Heb je die ankerplaat bewust deze boomerang vorm gegeven? Het lijkt mij mooier als de remklauw wat meer tegen de klok in gedraaid staat, meer omhoog dus.
 
Ik wilde dat de klauw netjes recht staat, tevens is er gekozen voor een rechts exemplaar omdat dan de ontluchting aan de bovenkant zit, zodat je kan ontluchten zonder dingen te moeten demonteren...
Je ontkomt dan niet meer aan een dergelijk vorm ankerplaat omdat de trekstang onder de vork moet zitten.
 
De trekstang zo haaks mogelijk snap ik. De remklauw is dus een bewuste keuze omdat je hem verticaal wilde hebben.
 
Vanavond weer eens lekker een avondje in de keuken gestaan..
full


Afzuigkap aan en gaan met die banaan....

Nog niet helemaal tevreden, effe goed op laten drogen, beetje poetsen en dan misschien nog een paar laagjes opzetten, de eerste batch was ook niet in 1 keer naar mijn zin..
 
Zo, ding is nu lang genoeg ongewijzigd geweest.... tijd om er mijn eigen draai aan te geven......
full

geintje uiteraard.... maar het feit is dat de contramoeren die de schokbrekerbevestiging borgen dikker zijn als nodig is.....
full

Dus heb ik ze afgeslepen tot ze gelijk vallen met de bout.......
full

ziet er toch een stuk netter uit zo (en een kwastje zwart doet trouwens ook wonderen.....
full


en zo hobbieen we iedere keer een stukkie verder, de bijschuur is bijna leeg nu en dan kan ik weer effe wat folie ophangen en met een zeiltje op de vloer even de kale stukken frame en achtervork bijwerken voordat het te koud wordt in dat hok....

En dan is er behalve het remsysteem eigenlijk geen enkel excuus meer om nog aan de motor te werken.....
en zal ik toch echt de zijspanbak tevoorschijn moeten trekken en afmaken, want als ik het frame en blok e.d. definitief op ga bouwen heb ik geen plaats meer om daarnaast ook nog eens aan de bak te werken, dan wordt alles weer net zo smerig als dat het was... als ik aan de bak werk moet de hele motor op zolder staan, want waar heb je anders een logeerkamer voor?? O-)
 
Bakkie oud roze uit de kast getrokken en tante til uit haar bed geschopt....

En een kloddertje rose hier.....
full

En een kloddertje rose daar....
full


Lekker uit laten harden, hoogte verschillen en brandschade glad schuren, extra busjes zwart halen en frame en achtervork weer netjes maken..

Dan gaat alles naar de logeerkamer en ga ik het span tevoorschijn trekken, proef opstelling remmen e.d. kan gewoon op de werkbank, ga vandeweek even een handje banjo's e.d. scoren, leidinglengtes heb ik afgelopen week opgemeten en afgeknipt.

Gaan we weer eens ouderwets avondje remleidingen knopen, maar deze keer in vol rvs. Oude dame heeft nu rvs leiding met galvani banjo's, had destijds geen geld voor rvs.. heeft alle winters goed doorstaan maar ziet er niet uit, en omdat toch ook de lengtes iets anders worden maak ik alles opnieuw, deels hergebruik ik de leidingen van de cafe-racer: daar zitten wel al rvs banjo's in en de voorleidingen zijn bijna de goede maat, hoefde alleen een klein stukkie af, leiding werk is verder nog nooit echt gebruikt dus ziet er allemaal als nieuw uit. Remleiding van voor naar span en voor de achterrem haal ik van rol en maak ik nieuw. Achterrem zat nog steeds oude rubber leiding :}
Remleiding ezs is nog prima, banjo's zijn geperst dus die laat ik lekker zitten, dat dat geen rvs is zie je toch niet omdat die banjo's nergens in het zicht zitten.
 
Twijfels twijfels twijfels.....

Naar achteren.....
full

Of naar boven.....
full

Naar boven......
full

Of naar achteren...
full


Grmblll ik lijk mijn vrouw wel......
 
naar achteren en dan vast zippen aan de reactiestang zodat je zeker weet dat ze niet tussen de spiralen van de veer komen
 
Terug
Bovenaan Onderaan