[[[ ══ Suzuki GS500 Topic #29 ══ ]]]

Gisteravond handverwarming op de GS gezet dus laat de winter maar komen! :+

Verder komende winter de voorvorken maar eens onder handen nemen en een nieuw achterbandje erop. De huidige is alweer 9000km oud. Hoeveel km rijden jullie ongeveer met een band? Persoonlijk hou ik wel van wat profiel dus ik rijd ze niet helemaal op in de winter.
 
Vandaag tijdens het rijden leek mijn voorrem opeens geen druk meer te hebben... Gelukkig was na 2x pompen er weer genoeg druk. Maar nu loopt mijn voorrem wel dusdanig aan dat mijn voorwiel niet meer vrij kan draaien als ik er een slinger aan geef. Weet iemand wat hier gebeurd zou kunnen zijn?

Misschien tijd om ze eens te reviseren? Ik heb ooit een howto gs500 remklauw reviseren hier gezien geloof ik, maar die kan ik niet zo snel meer vinden, kan iemand mij misschien hier nog naar linken?
 
Pffft viel meer tegen dan ik had gedacht, ik kreeg de remblokjes er maar niet uit... Totdat ik door had dat je het plaatje met geleiders kon induwen..

Blokjes waren meer dan op in elk geval , binnenste blokje was letterlijk 80% weg. Vind het wel raar dat ik niks gemerkt/gehoord heb
 
Laatst bewerkt:
Pffft viel meer tegen dan ik had gedacht, ik kreeg de remblokjes er maar niet uit... Totdat ik door had dat je het plaatje met geleiders kon induwen..

Blokjes waren meer dan op in elk geval , binnenste blokje was letterlijk 80% weg. Vind het wel raar dat ik niks gemerkt/gehoord heb

wees blij dat je het op tijd gevonden hebt. Ik controleer ze regelmatig. Je hebt tenslotte maar 1 voorrem (ipv 2)

Marc
 
i1EaIyP.jpg


Dit is het betreffende plaatje.

En ja. Eerder vervangen volgende keer.

bRavok. De R staat voor remmen volgens mij.
 
67_D87_DA5_F904_4_A26_A300_DE5_D94_FE19_A8.jpg


Ik dacht dat m’n koppelingskabel brak, bleek het het uiteinde te zijn in de tandwieldeksel, lullig!

Iemand nog zo’n ding hebben liggen? -O-
 
[afbeelding]

Ik dacht dat m’n koppelingskabel brak, bleek het het uiteinde te zijn in de tandwieldeksel, lullig!

Iemand nog zo’n ding hebben liggen? -O-

Ik heb een compleet deksel inclusief dat mechanisme liggen. Kan het opsturen voor €25,- inclusief verzenden. Bij interesse graag pb.
 
Mooie spontane rit gemaakt Vanmiddag, eerst langs Hans van Wijk ( die dus dicht was ) vanwege losgetrilde blokmoer, bout zat er gelukkig nog in en de moer op het randje. ( hoe vast moet die moer ? zit voor mijn gevoel nu redelijk vast ).

Jammer van die olie warm / geur met volgas geven, ga maar Kroon Olie eruit gooien en Procycle terug erin, verbruik zou dan stuk minder moeten zijn ( Vol syntheet vs halve ).
Hr2cNtv.jpg


Moer had ik thuis even losgehaald en die stang er terug op gedaan van de kappen ( zijn eraf, maar toch ).
dUj4idh.jpg
 
Laatst bewerkt:
ik heb van het weekend mijn voorpoten leeggepompt en volgegooid met een 20w50 mineraal. De voorvering functioneert nu zowel als voorpoot en als voor stijgerpijp _O-

Ik heb geen idee hoeveel olie ik er in heb gegooit, ik heb hem helemaal ingeveerd en toen tot het randje toe de olie afgevuld.

De doppen er weer op krijgen was wel een beetje gepriegel.

Hij ligt nu lekker strak op de weg, alleen hobbels/drempels is even weer wennen. Maar het is 10x beter dan wat het was (de ene poot was een stuk slapper als de andere)
 
ik heb van het weekend mijn voorpoten leeggepompt en volgegooid met een 20w50 mineraal. De voorvering functioneert nu zowel als voorpoot en als voor stijgerpijp _O-
Motorolie???

De viscositeit zit "in de buurt" maar.....

Je weet dat motorolie veel sneller veroudert dan vorkolie? Maw: over een jaar, wat doet de voorvork dan?
En schuimt motorolie niet meer dan voorvorkolie? En waarom heb je niet de voorgeschreven luchtruimte boven in voorvork aan gehouden? Zo blaas je de keerringen er uit.

Alstublieft, voor die paar tientjes olie, doe het dan gewoon zoals het hoort.
 
Motorolie???

De viscositeit zit "in de buurt" maar.....

Je weet dat motorolie veel sneller veroudert dan vorkolie? Maw: over een jaar, wat doet de voorvork dan?
En schuimt motorolie niet meer dan voorvorkolie? En waarom heb je niet de voorgeschreven luchtruimte boven in voorvork aan gehouden? Zo blaas je de keerringen er uit.

Alstublieft, voor die paar tientjes olie, doe het dan gewoon zoals het hoort.

Van het winter doe ik het zo als het hoort, dan haal ik de poten etc ook allemaal uitelkaar. Voor nu had het wat haast omdat de ene poot veel slapper was dan de andere (Dit maakte lekker sturen praktisch onmogelijk).
 
Van het winter doe ik het zo als het hoort, dan haal ik de poten etc ook allemaal uitelkaar. Voor nu had het wat haast omdat de ene poot veel slapper was dan de andere (Dit maakte lekker sturen praktisch onmogelijk).

Goed plan.

Het probleem met verschil in de hoeveelheid vorkolie (door bijvoorbeeld lekkende keerringen) is inderdaad dat de demping van de vork links en rechts verschillend wordt. Dat stuurt echt waardeloos, de vork tordeert met in en uitveren.

Ik reageerde wat heftig omdat het soms lijkt dat er mensen zijn die niet begrijpen dat olie meer eigenschappen heeft dan alleen de viscositeit.
Olie wordt voor een doel geoptimaliseerd en juist daarom heb je veel verschillende soorten olie. Olie gebruiken voor een ander doel dan waarvoor het geoptimaliseerd is, is echt wel mogelijk maar dan zal je heel goed moeten overdenken wat de voor- en nadelen zijn van deze afwijkende olie.
Er is een heel goed olie-topic op motor-forum: OLIE OLIE OLIE... alle vragen over olie stel je hier

Een simpel voorbeeld is het toepassen van auto-olie in een motorfiets. Je gooit met auto-olie anti-frictie dopes in het motorblok en in een motorfiets-motorblok draait de koppeling in de motorolie. En die koppeling werkt juist dankzij frictie...
 
Gisteravond handverwarming op de GS gezet dus laat de winter maar komen! :+

Verder komende winter de voorvorken maar eens onder handen nemen en een nieuw achterbandje erop. De huidige is alweer 9000km oud. Hoeveel km rijden jullie ongeveer met een band? Persoonlijk hou ik wel van wat profiel dus ik rijd ze niet helemaal op in de winter.

Ik heb er nu, 19000km opzitten, en heb er nog zo'n 40% profiel opzitten. Het zijn IRC banden.
 
Laatst bewerkt:
19k op de voorband zeker ? Dit haal ik bij lange na niet op de achterband, zeg maar de helft totdat hij ook echt versleten is......
 
19k op de voorband zeker ? Dit haal ik bij lange na niet op de achterband, zeg maar de helft totdat hij ook echt versleten is......

ik heb nu 9k gedaan met mijn huidige (duro) achterband maar heb nog geen zichtbare slijtage. (wel een ontzettend harde kutband met weinig grip, vooral met een nat wegdek)
 
Ja vergelijk het maar met een Minerva band voor op de auto, goedkoop en goede grip op droog wegdek, maar bij nat is het redelijk ruk.
 
19k op de voorband zeker ? Dit haal ik bij lange na niet op de achterband, zeg maar de helft totdat hij ook echt versleten is......

Beide banden, het is maar een 250cc motor, en met maar 25pk trek je niet echt de klinkers uit de straat, vandaar dat de banden zo lang mee gaan. :Y
 
Eindelijk toegekomen aan remmen afmaken, blijkt de reden dat hij schuin afgesleten was dat 1vd 2 zuigers gewoon vast zat. Na een paarkeer hardhandig op en neer bewegen is hij weer redelijk soepel, is dit genoeg of moet ik gewoon de klauw reviseren?

Ook is 1 van de (vuil?) ringetjes rond de zuiger half los, lijkt wel een maat te groot ofzo. Kan dit nog kwaad? Of is dat ook een reden om de klauw te reviseren?
 
Eindelijk toegekomen aan remmen afmaken, blijkt de reden dat hij schuin afgesleten was dat 1vd 2 zuigers gewoon vast zat. Na een paarkeer hardhandig op en neer bewegen is hij weer redelijk soepel, is dit genoeg of moet ik gewoon de klauw reviseren?

Ook is 1 van de (vuil?) ringetjes rond de zuiger half los, lijkt wel een maat te groot ofzo. Kan dit nog kwaad? Of is dat ook een reden om de klauw te reviseren?

Ik zou het maar doen, toch wel een redelijk essentieel ding aan je motor, remmen :-)
 
Terug
Bovenaan Onderaan