Lassen TIG / MIG / Boog / Autogeen (Tips & Truuks) DEEL 2

Joep

Uilskuiken !
22 jun 2008
13.117
7.843
Druten
Aangezien het vorige topic al even over de houdbaarheidsdatum is ben ik maar even zo vrij geweest om deeltje 2 aan te maken *D

Ik ben op het moment druk aan het kijken om een leuk tig lasapparaatje aan te schaffen, ik kan inmiddels goed lassen met een eenvoudig (elektrode) lasapparaat maar vindt het jammer dat ik daar geen dun materiaal kan lassen omdat je er anders meteen doorheen gaat.

Ook ben ik even aan het uitzoeken hoe het nu zit met de gasfles, ik zie dat er diverse bedrijven/webshops zijn die een ruilsysteem hebben en dan kan je je lege fles opsturen.
Daar heb ik echter geen zin in, het liefste heb ik gewoon een fles welke ik hier in de buurt gewoon om kan ruilen zodra deze leeg is.

Het is me alleen een beetje onduidelijk hoe het zit met de eigendomsflessen zit, kan je deze nou bij elke willekeurige "gasboer" omruilen of zitten daar weer allerlei verschillen eisen en regeltjes aan?

Iemand hier die hier wat meer van weet?

EDIT 24-07-2021: Het gebeurt nogal eens dat mensen op dit bericht reageren omdat deze steeds bovenaan de pagina blijft staan, maar inmiddels ben ik al geruime tijd voorzien van cilinder van supergas :t
 
Laatst bewerkt:
Mwoah...... mijn ervaring met TIG is toch een stuk beter als met MIG. Hoewel ik wel van een goedkoper MIG apparaat (waar ik niet gek veel mee gelast heb..) ben overgestapt naar een REHM AC/DC Tig apparaat, vond ik het tiggen niet moeilijker. Met wat oefening heb je gewoon veel meer controle over je laskunsten als met MIG.
 
Beste Scheffers,

Grappig dat je zegt dat je met Tig je lasproces beter onder controle hebt.
Het verschil zit in het materiaalsoort en dikte wat ervoor zorgt dat het ene proces geschikter voor jou is dan het andere.
Op professioneel vlak hoor ik vaak dat mensen zeggen.."MIG lassen is makkelijk,dat kan iedereen"
Je hebt mensen die kunnen MIG lassen en mensen die kunnen GOED MIG lassen.

Natuurlijk kan iedereen 2 stripjes aan elkaar lassen.
Maar als tegenwoordig een bedrijf een MIG lasser nodig heeft die veel kan (Constructie/RVS/Gietijzer/enz) dat dan de spoeling dun wordt.
Veel prutslassers beschikbaar maar een vakman die alles 100% afwerkt is lastig te vinden.


Het komt eigenlijk neer op het volgende ..."Easy to learn,hard to master"
 
Beste Scheffers,

Grappig dat je zegt dat je met Tig je lasproces beter onder controle hebt.
Het verschil zit in het materiaalsoort en dikte wat ervoor zorgt dat het ene proces geschikter voor jou is dan het andere.
Op professioneel vlak hoor ik vaak dat mensen zeggen.."MIG lassen is makkelijk,dat kan iedereen"
Je hebt mensen die kunnen MIG lassen en mensen die kunnen GOED MIG lassen.

Natuurlijk kan iedereen 2 stripjes aan elkaar lassen.
Maar als tegenwoordig een bedrijf een MIG lasser nodig heeft die veel kan (Constructie/RVS/Gietijzer/enz) dat dan de spoeling dun wordt.
Veel prutslassers beschikbaar maar een vakman die alles 100% afwerkt is lastig te vinden.


Het komt eigenlijk neer op het volgende ..."Easy to learn,hard to master"

Uiteraard 100% afhankelijk van het geen je moet/gaat lassen. Maar voor allround motorfiets lasklusjes... TIG als je het mij vraagt.
 
Beste Scheffers,

Grappig dat je zegt dat je met Tig je lasproces beter onder controle hebt.
Het verschil zit in het materiaalsoort en dikte wat ervoor zorgt dat het ene proces geschikter voor jou is dan het andere.
Op professioneel vlak hoor ik vaak dat mensen zeggen.."MIG lassen is makkelijk,dat kan iedereen"
Je hebt mensen die kunnen MIG lassen en mensen die kunnen GOED MIG lassen.

Natuurlijk kan iedereen 2 stripjes aan elkaar lassen.
Maar als tegenwoordig een bedrijf een MIG lasser nodig heeft die veel kan (Constructie/RVS/Gietijzer/enz) dat dan de spoeling dun wordt.
Veel prutslassers beschikbaar maar een vakman die alles 100% afwerkt is lastig te vinden.


Het komt eigenlijk neer op het volgende ..."Easy to learn,hard to master"

Maar dat is tegenwoordig bij veel technische beroepen.
 
Toch ben ik van mening dat Tig lassen altijd beter beheersbaar is dan Mig lassen ook als je de factor vakmanschap even buiten beschouwing houdt en dat komt door het lasproces zelf.

Met Mig lassen stel je de toegevoegde hoeveelheid energie en lasmateriaal in en drukt op de knop. Tijdens het lassen kun je dat niet meer aanpassen ondanks dat de omstandigheden dat soms vragen.

Met Tig kan je beide factoren tijdens het lassen nog steeds onafhankelijk van elkaar regelen door meer of minder materiaal toe te voegen of met het voetpedaal te regelen.

Tiggen is moeilijker onder de knie te krijgen maar wel beter beheersbaar, wat niet hetzelfde is als dat het dan ook altijd betere lassen oplevert.
 
Laatst bewerkt:
Niet direct met lassen te maken....
Ik wil een klein oventje bouwen waar ik een stukje staal in kan verhitten om te smeden, harden, ontlaten.
Op joetjoebe genoeg te vinden maar zowat allemaal op gas.
Kwam er 1tje tegen die met wat blokken calcium silicaat een heel simpel oventje heeft gebouwd.

Bij de gammel heb ik 1 celbetonblok gehaald en een klein geisoleerde ruimte gemaakt.
Uitgeprobeerd met een gasbrandertje en het werkt gewoonweg mooi voor 1,- Euro.
Nou wil ik iets permanenter maken en bovendien electrisch. (Milieu en zo... _O- )
Ik heb een werkplaats kachel waarvan het verwarmingelement (2x 1.65kW) van RVS is volgens de fabrikant. (https://www.ts24.nl/product_info.php/info/7902/Eurom-EK2001-Elektrische-Werkplaats-Kachel/)

Mijn vragen:
1- Zijn de spiralen om te buigen? (Of is het een gevuld RVS omhulsel?)
2- Zou ik de lasapparaat kunnen gebruiken als regelbaar spanningsbron voor enkele uren? (Denk rond de 55VA nodig te hebben om heet te stoken) "Lincoln V270"
3- zou 1 spiraal genoeg zijn voor een ruimte van 70x50mm 200mm lang? (~volume baksteen)

Om een reducerende omgeving te creeren zou ik een brandertje erbij kunnen houden...
 
Ik wil het graag simpel houden. Maar iets moeilijker dan een flinke brander erbij houden.
Inductie had als ik me niet vergis een hoog frequente bron nodig.
En die heb ik effe niet.
"PWM" = power manager?
Heb ik hier ook niet op de plank liggen.
De komende 2 mnd heb ik ook niet de mogelijkheid om effe speciaal boutje/moertje of iets ingewikkelders aan te schaffen. (op zee is het lastig sjoppen)
Voor handen: de lasapparaat, celbeton platen, verwarmings element van de kachel.
Klein testje gedaan op de spiralen. Kreeg ze zacht roodgloeien op 600-700 graden buiten het geisoleerde kamer.
Ben toen gestopt om de reacties/ervaringen/inzichten hier af te wachten.
Tussen het schroot een verwarmingelement van een wasmachine gevonden. (zo eentje waar geen betere van schijnt te zijn) Ga die opofferen om te kijken of het spul zich laat buigen en of het lekker op laat stoken.
 
Laatst bewerkt:
Ik wil het graag simpel houden. Maar iets moeilijker dan een flinke brander erbij houden.
Inductie had als ik me niet vergis een hoog frequente bron nodig.
En die heb ik effe niet.
"PWM" = power manager?
Heb ik hier ook niet op de plank liggen.
De komende 2 mnd heb ik ook niet de mogelijkheid om effe speciaal boutje/moertje of iets ingewikkelders aan te schaffen. (op zee is het lastig sjoppen)
Voor handen: de lasapparaat, celbeton platen, verwarmings element van de kachel.
Klein testje gedaan op de spiralen. Kreeg ze zacht roodgloeien op 600-700 graden buiten het geisoleerde kamer.
Ben toen gestopt om de reacties/ervaringen/inzichten hier af te wachten.
Tussen het schroot een verwarmingelement van een wasmachine gevonden. (zo eentje waar geen betere van schijnt te zijn) Ga die opofferen om te kijken of het spul zich laat buigen en of het lekker op laat stoken.

PWM = Pulse With Modulator.
Bijvoorbeeld

zet het stroom op het aangesloten ding aan/uit op fors tempo. Als je met twee spiralen werkt kun je die set gebruiken en heb je wat marge over op de PWM's

Valt me mee dat je die spiralen zelfs tot 700 celcius krijgt, dat had ik niet verwacht. (moet ik onthouden, ik heb dezelfde kachel nog staan, maar als die fan uitvalt dan kan dat ding dus best gevaarlijk worden)

Voor ontlaten en aluminium smelten heb je daar net genoeg aan. Voor smeden zal je toch heter moeten gaan. (bronnetje)

/edit

Hoe nobel het milieu streven ook kan zijn :) Soms is gas gewoon makkelijk.

Onkruidbrander tot 1600 celcius
Bijbehorende drukregelaar
en dan nog een standaard gasbus.





db
 
Laatst bewerkt:
Iemand ervaring met home-made lastafel? Idee van hier afgeleid: WeldTables.com Home of CertiFlat DIY Welding Table Kits


full
 
Laatst bewerkt:
Hallo, ik heb een Esseti ac/dc 170 Amp TIG apparaat, en die krijg ik nu niet meer naar beneden met de Amps, gaat alleen nog maar voluit, ik heb een melding "Lo Bat" op het scherm, en ik heb de omhuizing er al vanaf gehaald, maar een batterij heb ik nog niet kunnen vinden. Kan iemand hier mij helpen?
 
Hier ben ik ook wel benieuwd naar.
Ik ga morgen een tig (dc) halen, mijn eerste degelijke lastoestel. Nu vroeg ik me af wat het meest praktische zou zijn als lastafel. Mijn houten (oud keukenblad) werkbank is in principe groot genoeg, maar kan/mag ik hierop lassen (brandgevaar)? Ik dacht gewoon een stalen blad van 5 mm ofzo erbovenop te leggen. Lijkt me ook handiger als ik kleine dingen wil lassen om de massaklem op te zetten.... goed of slecht idee? Zou de warmteoverbrenging naar de werkbank nog te groot worden? Voor een extra lastafel heb ik eigenlijk ook niet echt genoeg plaats.
 
TIG lassen is voor mij een brug te ver. Vandaar MIG. Dat is wat simpeler voor de niet geoefende lasser.
MIG en MMA hebben beide hun voor- en nadelen, vandaar een combi apparaat.

Maar ik neig toch ook wel naar alleen een mooie MIG inverter. Een ESAB Caddy. :9~~


Kan niet anders zeggen dat je met een Esab Caddy heel leuk kan lassen.
Heb er al een paar jaar zo een.
Vanzelfsprekend heeft hij zijn beperkingen qua inschakelduur.
Deze staat bij Esab aangegeven op 25% wat natuurlijk een abstract getal is.Maar het is gewoon mogelijk om een paar mooie flinke lassen te leggen (a-hoogte van 5) tot hij in de thermische beveiling slaat.
Bij normaal licht gebruik voldoet hij prima.

Aanradertje wat mij betreft
 
Even een topic omhoog schoppen...
Ik vroeg me af of er niet een meer ervaren lasser er eens over gedacht heeft iets als een lascursus te geven?
Om heel eerlijk te zijn wil ik graag een tig lasapparaat kopen, maar heb nog nooit tig gelast(mig/mag wel een beetje).
Na google te hebben afgestruind ben ik genoeg cursus locaties tegen gekomen die voor een niet misselijke prijs een 1 dags cursus aanbieden.
Maar er zijn hier zoveel ervaren lassers aanwezig dat ik dacht om het hier eerst eens te proberen.
 
Even een reactie zetten om het topic vast te zetten.

Heb sinds kort na lange tijd eindelijk een AC/DC tig met puls functie gekocht

Nu Is de bedoeling dat ik er dus aluminium bakjes mee ga lassen.
Op moment gaat het redelijk

Zolang ik niet te dicht bij de rand Jon gaat het prima, als ik bij de rand kom dan begint hij de rand echt direct op te slokken in het smeltbed.

Misschien iemand al een tip?
 
Terug
Bovenaan Onderaan